Μια φιλόδοξη στρατηγική που οδηγεί σε επενδύσεις άνω των 2 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια στην ελληνική ακτοπλοΐα, τα λιμάνια και το ναυτιλιακό Cluster παρουσίασε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης. Το σχέδιο του υπουργείου έτσι όπως παρουσιάσθηκε σε συνέντευξη τύπου αφορά έξι τομείς με τρεις κοινούς άξονες που αφορούν την ενίσχυση της ασφάλειας, τον εκσυγχρονισμό της ακτοπλοΐας και του ναυτιλιακού cluster και την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών του υπουργείου Ναυτιλίας
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας αν και προς το παρόν «κρατά μικρότερο καλάθι» καθώς αναμένει τα πρακτικά βήματα στην κατεύθυνση υλοποίησης των στόχων αυτών.
Ελληνική ναυτιλία: Πρώτη δύναμη παγκοσμίως – Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΟΗΕ
Επίσης οι ακτοπλόοι «υπενθυμίζουν» με νόημα ότι σωστές οι εξαγγελίες όμως το Υπουργείο μείωσε έστω και λίγο (κατά 5 εκατ. ευρώ περίπου) τις δαπάνες για τις άγονε γραμμές της περιόδους 2024-2025 ενώ κρατά «παγωμένο» το κρατικό ναυλολόγιο στις τιμές του 2018! Ωστόσο ο υπουργός εμφανίζεται αισιόδοξος ότι σύντομα θα υπάρχουν θετικά οριστικά νέα σαν αποτέλεσμα της ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων με την Κομισιόν.
Πάντως οι πρωτοβουλίες του κ. Στυλιανίδη, που θα εκδηλώνονται σταδιακά με χρόνο ωρίμανσης το 2028, περιλαμβάνουν τη Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την ναυπήγηση «πράσινων πλοίων» σε άγονες γραμμές, την εφαρμογή Συστήματος Χρονοθυρίδων (slots) στην ακτοπλοία (ψηφιακός απόπλους-κατάπλους πλοίων), τη κατάρτιση masterplan ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου και τη δράση «Συνεργατικό Σχήμα» (Cluster) για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων και την Ψηφιακή Πύλη «Δικαιώματα Επιβατών» που είναι έτοιμη.
Τα κονδύλια
Τα κονδύλια θα προέλθουν από το ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ αλλά και από τα έσοδα του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Ρύπων, θέμα για το οποίο είναι σε συζητήσεις με το Υπουργείο Περιβάλλοντος αλλά και την Κομισιόν, όπως απάντησε σε σχετική ερώτηση του ΟΤ.
Αναλυτικότερα ο κ. Στυλιανίδης εκτίμησε ότι από 80 εκατ. ευρώ μέχρι και 360 εκατ. ευρώ θα αφορούν επενδύσεις για την ναυπήγηση πλοίων για άγοντες γραμμές στο πλαίσιο εφαρμογής ΣΔΙΤ στην ακτοπλοΐα . Επίσης άλλα 300 εκατ. ευρώ έχουν εξασφαλισθεί για τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών.
Παράλληλα με αρχικό προϋπολογισμό 80 εκατ. ευρώ προωθείται η δράση «Συνεργατικοί Σχηματισμοί» (Clusters) που αφορά στη συγκέντρωση επιχειρήσεων και φορέων του ναυτιλιακού τομέα για την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την προώθηση της πράσινης μετάβασης στον κλάδο. Τα κονδύλια θα προέλθουν από το ΕΣΠΑ ανταγωνιστικότητας.
Ξεκινάμε είπε από τα 80 εκατ. ευρώ, μπορούμε να πάμε στα 160 αλλά συνδέοντας με την πρωτοβουλίας αυτή και funds ο στόχος είναι μέσω της μόχλευσης να φτάσουμε στα 600-700 εκατ. ευρώ. Για την πρωτοβουλία αυτή έχει πεισθεί και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπε ο κ. Στυλιανίδης. Αρχικά η πρωτοβουλία αφορά την καινοτομία στις επιχειρήσεις ναυτιλιακού εξοπλισμού και θα επεκταθεί και στη ναυπηγοεπισκευαστική και ναυπηγική δραστηριότητα.
Μία ακόμη πρωτοβουλία είναι το Masterplan ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου μια στρατηγική πρωτοβουλία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που στοχεύει στην αντικατάσταση του παλαιού στόλου πλοίων με νέα, φιλικά προς το περιβάλλον, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης της ελληνικής οικονομίας. Οι επενδύσεις του τομέα αναμένεται να ξεπεράσουν το ένα δις ευρώ
Επίσης το υπουργείο προωθεί το Σύστημα Χρονοθυρίδων (ψηφιακός απόπλους-κατάπλους), την ενίσχυση των δικαιωμάτων επιβατών με έμφαση στα άτομα με αναπηρία και στην πληροφόρηση για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων μέσω του «Παρατηρητηρίου Τιμών» και τέλος την αναδιάρθρωση και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας που «έχουν μείνει στις αρχές του 2000», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.
Latest News
Έρχονται αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 - Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Οι κανονισμοί στοχεύουν στη μείωση της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία
Πρώτες η Ελλάδα και η Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η σύγκριση του 2023 με το 2022 και ο αριθμός των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές
Απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου
Κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index BDI
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα στήριξης 107 πλημμυροπαθών
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού και της Προέδρου του Μαζί για το Παιδί, κυρίας Αλεξάνδρας Μαρτίνου
«Τρολάρουν» τη διεθνή ναυτιλία οι Χούθι - Κάνουν συνέδριο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας
Οι Χούθι ζητούν από τον διεθνή ναυτιλιακή έκδοση Tradewinds να καταθέσει ιδέες για το περιεχόμενο του σεμιναρίου