Μια φιλόδοξη στρατηγική που οδηγεί σε επενδύσεις άνω των 2 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια στην ελληνική ακτοπλοΐα, τα λιμάνια και το ναυτιλιακό Cluster παρουσίασε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης. Το σχέδιο του υπουργείου έτσι όπως παρουσιάσθηκε σε συνέντευξη τύπου αφορά έξι τομείς με τρεις κοινούς άξονες που αφορούν την ενίσχυση της ασφάλειας, τον εκσυγχρονισμό της ακτοπλοΐας και του ναυτιλιακού cluster και την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών του υπουργείου Ναυτιλίας
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας αν και προς το παρόν «κρατά μικρότερο καλάθι» καθώς αναμένει τα πρακτικά βήματα στην κατεύθυνση υλοποίησης των στόχων αυτών.
Ελληνική ναυτιλία: Πρώτη δύναμη παγκοσμίως – Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΟΗΕ
Επίσης οι ακτοπλόοι «υπενθυμίζουν» με νόημα ότι σωστές οι εξαγγελίες όμως το Υπουργείο μείωσε έστω και λίγο (κατά 5 εκατ. ευρώ περίπου) τις δαπάνες για τις άγονε γραμμές της περιόδους 2024-2025 ενώ κρατά «παγωμένο» το κρατικό ναυλολόγιο στις τιμές του 2018! Ωστόσο ο υπουργός εμφανίζεται αισιόδοξος ότι σύντομα θα υπάρχουν θετικά οριστικά νέα σαν αποτέλεσμα της ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων με την Κομισιόν.
Πάντως οι πρωτοβουλίες του κ. Στυλιανίδη, που θα εκδηλώνονται σταδιακά με χρόνο ωρίμανσης το 2028, περιλαμβάνουν τη Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την ναυπήγηση «πράσινων πλοίων» σε άγονες γραμμές, την εφαρμογή Συστήματος Χρονοθυρίδων (slots) στην ακτοπλοία (ψηφιακός απόπλους-κατάπλους πλοίων), τη κατάρτιση masterplan ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου και τη δράση «Συνεργατικό Σχήμα» (Cluster) για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων και την Ψηφιακή Πύλη «Δικαιώματα Επιβατών» που είναι έτοιμη.
Τα κονδύλια
Τα κονδύλια θα προέλθουν από το ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ αλλά και από τα έσοδα του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Ρύπων, θέμα για το οποίο είναι σε συζητήσεις με το Υπουργείο Περιβάλλοντος αλλά και την Κομισιόν, όπως απάντησε σε σχετική ερώτηση του ΟΤ.
Αναλυτικότερα ο κ. Στυλιανίδης εκτίμησε ότι από 80 εκατ. ευρώ μέχρι και 360 εκατ. ευρώ θα αφορούν επενδύσεις για την ναυπήγηση πλοίων για άγοντες γραμμές στο πλαίσιο εφαρμογής ΣΔΙΤ στην ακτοπλοΐα . Επίσης άλλα 300 εκατ. ευρώ έχουν εξασφαλισθεί για τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών.
Παράλληλα με αρχικό προϋπολογισμό 80 εκατ. ευρώ προωθείται η δράση «Συνεργατικοί Σχηματισμοί» (Clusters) που αφορά στη συγκέντρωση επιχειρήσεων και φορέων του ναυτιλιακού τομέα για την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την προώθηση της πράσινης μετάβασης στον κλάδο. Τα κονδύλια θα προέλθουν από το ΕΣΠΑ ανταγωνιστικότητας.
Ξεκινάμε είπε από τα 80 εκατ. ευρώ, μπορούμε να πάμε στα 160 αλλά συνδέοντας με την πρωτοβουλίας αυτή και funds ο στόχος είναι μέσω της μόχλευσης να φτάσουμε στα 600-700 εκατ. ευρώ. Για την πρωτοβουλία αυτή έχει πεισθεί και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπε ο κ. Στυλιανίδης. Αρχικά η πρωτοβουλία αφορά την καινοτομία στις επιχειρήσεις ναυτιλιακού εξοπλισμού και θα επεκταθεί και στη ναυπηγοεπισκευαστική και ναυπηγική δραστηριότητα.
Μία ακόμη πρωτοβουλία είναι το Masterplan ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου μια στρατηγική πρωτοβουλία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που στοχεύει στην αντικατάσταση του παλαιού στόλου πλοίων με νέα, φιλικά προς το περιβάλλον, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης της ελληνικής οικονομίας. Οι επενδύσεις του τομέα αναμένεται να ξεπεράσουν το ένα δις ευρώ
Επίσης το υπουργείο προωθεί το Σύστημα Χρονοθυρίδων (ψηφιακός απόπλους-κατάπλους), την ενίσχυση των δικαιωμάτων επιβατών με έμφαση στα άτομα με αναπηρία και στην πληροφόρηση για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων μέσω του «Παρατηρητηρίου Τιμών» και τέλος την αναδιάρθρωση και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας που «έχουν μείνει στις αρχές του 2000», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.
Latest News
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους
Ψηφιακή η ελληνική ναυτιλία - Το e-ναυτολόγιο έτοιμο εντός του 2025
Ενα εκατομμύριο ευρώ για τη χρηματοδότηση του e-ναυτολογίου - Στόχος η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.