Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις δυσκολεύονται να βρουν το απαραίτητα καταρτισμένο προσωπικό, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό εργοδοτών, 7 στους 10, θεωρούν την εξειδικευμένη κατάρτιση ως την πιο σημαντική δεξιότητα για τους εργαζομένους τους.
Τα παραπάνω προκύπτουν από την έρευνα με θέμα «Η επαγγελματική κατάρτιση ως μοχλός εθνικής ανάπτυξης» που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Ελληνικού Συνδέσμου Εταιρειών Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης και παρουσιάστηκε στη διάρκεια του συνεδρίου του από τη γενική διευθύντρια της MARC Σοφία Τσιλιγιάννη.
Adecco Group: H πενταετία που άλλαξε την αγορά εργασίας
Τα κυριότερα συμπεράσματα έχουν ως εξής:
Αγορά εργασίας: Πρόβλημα στην εξεύρεση εργαζομένων
Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων (57%) αντιμετωπίζει προβλήματα στην εξεύρεση εργαζομένων. Το πρόβλημα καταγράφεται εντονότερο στον δευτερογενή τομέα (71%) καθώς και στον τουρισμό (64%).
Η βασική αιτία του προβλήματος εντοπίζεται στην έλλειψη ειδικευμένου προσωπικού, γεγονός που αναδεικνύει την υψηλή σημασία των προγραμμάτων εξειδίκευσης / επανειδίκευσης των εργαζομένων αλλά και την επιτακτική ανάγκη για τη διεξαγωγή τους. Υψηλή – αλλά όχι καθολική – η γνώση για την ύπαρξη προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης. Σημαντική πηγή πληροφόρησης αποτελούν τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης.
Ακόμη, οι έξι στις δέκα επιχειρήσεις (60,2%) γνωρίζουν την ύπαρξη προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης, ενώ ένα επιπλέον 14% δηλώνει πως «κάτι έχει ακούσει».
Η μία στις τέσσερις επιχειρήσεις (25%) αναφέρει πως δεν γνωρίζει, γεγονός που αναδεικνύει την ανάγκη της συνεχούς πληροφόρησης. Η σημαντικότερη πηγή πληροφόρησης είναι τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης και ακολουθούν με χαμηλότερα ποσοστά η ΔΥΠΑ και το διαδίκτυο/social media.
Στον κλάδο του τουρισμού, τα ΚΕΚ αναφέρονται ως πηγή ενημέρωσης σε ποσοστό 60%.
Αξιολόγηση των προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης
Τα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης αξιολογούνται θετικά από την πλειοψηφία των επιχειρήσεων. Το 66,4% των επιχειρήσεων που υλοποίησαν κάποιο πρόγραμμα εκφράζουν υψηλή ικανοποίηση από την ποιότητα του περιεχομένου του προγράμματος. Το 17,8% δήλωσε ικανοποίηση σε μικρότερο βαθμό ενώ μόλις το 9% δεν ικανοποιήθηκαν από την ποιότητα του περιεχομένου.
Οι έξι στις δέκα επιχειρήσεις ανέφεραν πως το πρόγραμμα που υλοποίησαν τους βοήθησε σημαντικά και πως ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες τους ως προς την ποιότητα και τα αποτελέσματά του. Τα ποσοστά ικανοποίησης αλλά και χρησιμότητας των προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης αυξάνονται ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης και στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις ανέρχονται στο 75%.
Σύμφωνα με τις απαντήσεις των εργοδοτών, η επιτυχής ολοκλήρωση ενός προγράμματος κατάρτισης βοηθά στην αύξηση της παραγωγικότητας της επιχείρησης, στην διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας καθώς και στην αναβάθμιση/προαγωγή των καταρτιζόμενων εργαζομένων.
Απασχόληση προσωπικού από ΚΕΚ για πρακτική εκπαίδευση
Η μεγάλη πλειοψηφία των επιχειρήσεων (65%) που έχουν χρησιμοποιήσει άτομα από ΚΕΚ για πρακτική εκπαίδευση δηλώνει ικανοποιημένη από την απόδοσή τους. Το ποσοστό ικανοποίησης από την απόδοση των ατόμων από τα ΚΕΚ αυξάνεται ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης: οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις που απασχολούν περισσότερους εργαζόμενους δηλώνουν ικανοποίηση στο πολύ υψηλό ποσοστό του 80%.
Μεγάλη είναι και η πρόθεση απασχόλησης προσωπικού από τα ΚΕΚ για πρακτική εκπαίδευση. Το 63,4% των επιχειρήσεων δηλώνουν πως θα τους ενδιέφερε (σίγουρα ναι 32,7%, μάλλον ναι 30,7%) να χρησιμοποιήσουν άτομα από ΚΕΚ/κέντρα δια βίου μάθησης για πρακτική εκπαίδευση.
Ως προς τη διάρκεια μιας επαρκούς πρακτικής άσκησης, οι απαντήσεις ποικίλουν ανάλογα με τον κλάδο και τα χαρακτηριστικά της επιχείρησης. Ωστόσο, η πλειοψηφία των εργοδοτών αναφέρουν πως η άσκηση θα πρέπει να είναι μακράς διάρκειας, από τουλάχιστον 200 ώρες έως και πάνω από 400 ώρες.
Υψηλή η πρόθεση των επιχειρήσεων για συμμετοχή σε ποιοτικά προγράμματα κατάρτισης: Οι 6 στις 10 επιχειρήσεις εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους να συμμετάσχουν σε προγράμματα κατάρτισης από πιστοποιημένα κέντρα, όπου οι συμμετέχοντες λαμβάνουν εκπαιδευτικό επίδομα.
Το ενδιαφέρον καταγράφεται σχετικά μεγαλύτερο (σε ποσοστό 71%) στις επιχειρήσεις που απασχολούν 50+ εργαζόμενους.
Για τις επιχειρήσεις, το σημαντικότερο κριτήριο επιλογής ενός κέντρου κατάρτισης για να παρακολουθήσουν οι εργαζόμενοί τους ένα πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης /εξειδίκευσης είναι η ποιότητα του εκπαιδευτικού περιεχομένου με δεύτερο σημαντικό την ποιότητα του εκπαιδευτικού προσωπικού. Ως τρίτο σημαντικό αναφέρεται η πολύχρονη εμπειρία.
Η πιο σημαντική δεξιότητα
Η παροχή εξειδικευμένης κατάρτισης αναλόγως του κλάδου της επιχείρησης θεωρείται σημαντική και αναγκαία. Για το 70% των επιχειρήσεων, αυτή η εξειδικευμένη κατάρτιση είναι η πιο σημαντική δεξιότητα για τους εργαζομένους τους.
Η «σωστή» διάρκεια ενός προγράμματος: Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων θεωρεί πως οι μαθησιακοί στόχοι ενός ενδοεπιχειριακού προγράμματος κατάρτισης υπηρετούνται καλύτερα με χρονική διάρκεια εκπαίδευσης 140 ωρών και άνω, με μόλις το 29% να επιλέγει τα προγράμματα διάρκειας 80 ωρών.
Η πιστοποίηση
Σε κάθε περίπτωση, η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων (91,5%) πιστεύει πως τα ενδοεπιχειρησιακά προγράμματα κατάρτισης θα πρέπει να εμπεριέχουν πιστοποίηση.
Ακολούθησαν ερωτήσεις από το ακροατήριο, γεγονός που φανέρωσε τη χρησιμότητα και αυτής της έρευνας.
Latest News
Tesla -Intel και η ανεπάρκεια των δ.σ. - Τα συστατικά για το τέλειο δ.σ.
Η Intel και η Tesla αντιπροσωπεύουν δύο τρόπους με τους οποίους τα δ.σ. αποτυγχάνουν στο καθήκον τους να εκπροσωπούν τους επενδυτές και να θέτουν τη διοίκηση προ των ευθυνών της, υπσοτηρίζει ο Economist
Παράδοξο κι όμως αληθινό - Γιατί οι άνω των 65 ετών εργαζόμενοι είναι οι πιο ευτυχισμένοι
Αποκαλυπτική για το πώς βλέπουν οι ηλικιωμένοι εργαζόμενοι τη θέση τους στη δουλειά είναι η νέα έκθεση του ερευνητικού κέντρου Pew
«Σφίγγουν το ζωνάρι» οι εργοδότες - Μειώνουν τις προσλήψεις [γραφήματα]
Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση παγκοσμίως για τις προθέσεις προσλήψεων του κλάδου Υπηρεσιών Επικοινωνίας, ξεπερνώντας τον παγκόσμιο μέσο όρο κατά 21 μονάδες