Η παρακολούθηση οικονομικών δεικτών, όπως ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, ο δείκτης οικονομικού κλίματος, ο δείκτης προσδοκιών απασχόλησης και ο δείκτης PMI στη μεταποίηση, παραμένει κρίσιμη για την κατανόηση της κατάστασης και των προοπτικών της ελληνικής και της ευρωπαϊκής οικονομίας. Οι πρόσφατες τιμές για το Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του 2024 αναδεικνύουν τάσεις που απαιτούν προσοχή.

Το Διάγραμμα 1 παρουσιάζει το δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης για την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 (ΕΕ27) από τον Ιανουάριο του 2018 έως τον Οκτώβριο του 2024.

Η καταναλωτική εμπιστοσύνη στην Ελλάδα συνεχίζει να παρουσιάζει πολύ χαμηλότερες τιμές σε σύγκριση με την ΕΕ27. Από τις -48,1 μονάδες του Αυγούστου, ο δείκτης υποχώρησε περαιτέρω στις -51,3 το Σεπτέμβριο και στις -50,3 τον Οκτώβριο, αντικατοπτρίζοντας τη συνεχιζόμενη επιδείνωση στις προσδοκίες των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας. Στην ΕΕ27, ο δείκτης παρουσίασε βελτίωση, από τις -12,2 μονάδες τον Αύγουστο στις -11,7 τον Σεπτέμβριο και στις -11,2 τον Οκτώβριο, παρότι εξακολουθεί να βρίσκεται κάτω από το μακροπρόθεσμο μέσο όρο (τιμή μηδέν).

Το Διάγραμμα 2 παρουσιάζει την εξέλιξη του δείκτη οικονομικού κλίματος και του δείκτη προσδοκιών για την απασχόληση για την Ελλάδα και την ΕΕ27 από τον Ιανουάριο του 2018 έως τον Οκτώβριο του 2024.

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος για την Ελλάδα σημείωσε άνοδο τον Σεπτέμβριο, φτάνοντας τις 110,2 μονάδες, πριν υποχωρήσει στις 107,0 μονάδες τον Οκτώβριο. Η τιμή παραμένει πάνω από τον μακροχρόνιο μέσο όρο (100). Στην ΕΕ27, ο δείκτης παρέμεινε σταθερός τον Σεπτέμβριο (96,7 μονάδες) και μειώθηκε στις 96,0 μονάδες τον Οκτώβριο, συνεχίζοντας την υποτονική εικόνα.

Ο δείκτης προσδοκιών για την απασχόληση στην Ελλάδα μειώθηκε από τις 117,0 μονάδες του Αυγούστου στις 113,1 τον Σεπτέμβριο και στις 112,4 τον Οκτώβριο. Στην ΕΕ27, ο δείκτης βελτιώθηκε ελαφρώς, από τις 99,7 μονάδες του Αυγούστου στις 99,9 τον Σεπτέμβριο και στις 100,0 τον Οκτώβριο, φτάνοντας το μακροπρόθεσμο μέσο όρο.

Το Διάγραμμα 3 παρουσιάζει την εξέλιξη του δείκτη PMI στη μεταποίηση για την Ελλάδα και την Ευρωζώνη από τον Ιανουάριο του 2018 έως τον Οκτώβριο του 2024.

Σημείωση: Τιμές κάτω του 50 υποδηλώνουν μείωση, ενώ τιμές πάνω από το 50 υποδηλώνουν αύξηση.

Στην Ελλάδα, ο PMI αυξήθηκε από τις 50,3 μονάδες τον Σεπτέμβριο στις 51,2 μονάδες τον Οκτώβριο, συνεχίζοντας να υποδηλώνει ανάπτυξη στον μεταποιητικό τομέα. Η αύξηση της παραγωγής και της απασχόλησης έπαιξε καθοριστικό ρόλο, παρά τη μείωση των νέων παραγγελιών, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Επιχειρήσεις ανέφεραν βραδύτερη αύξηση στις τιμές εισροών και πώλησης, επιτρέποντας πιο ανταγωνιστική τιμολόγηση.

Στην Ευρωζώνη, ο PMI αυξήθηκε στις 46,0 μονάδες τον Οκτώβριο από τις 45,0 του Σεπτεμβρίου, καταγράφοντας πεντάμηνο υψηλό. Ωστόσο, ο δείκτης παραμένει κάτω από το όριο των 50 μονάδων για 28 συνεχόμενους μήνες, δείχνοντας συνεχιζόμενη συρρίκνωση. Η παραγωγή μειώθηκε για 19ο μήνα, ενώ οι νέες παραγγελίες συνέχισαν να υποχωρούν, ιδιαίτερα σε μεγάλες οικονομίες όπως η Γερμανία και η Γαλλία. Παρά τα ενθαρρυντικά σημάδια επιβράδυνσης της πτώσης, η επιχειρηματική εμπιστοσύνη υποχώρησε στο χαμηλότερο επίπεδο του έτους.

Η ελληνική οικονομία επιδεικνύει ανθεκτικότητα, με θετικά μηνύματα από τον μεταποιητικό τομέα και συγκρατημένη αισιοδοξία στις επιχειρήσεις. Ωστόσο, η καταναλωτική εμπιστοσύνη παραμένει σημαντικά χαμηλή, ενώ η μείωση των νέων παραγγελιών στη μεταποίηση υποδεικνύει περιορισμένη ζήτηση.

Στην Ευρωζώνη, οι προκλήσεις παραμένουν έντονες, με τον μεταποιητικό τομέα να βρίσκεται σε μακροχρόνια συρρίκνωση. Η μείωση της παραγωγής και των νέων παραγγελιών συνεχίζεται, ενώ η υποτονική ζήτηση, ιδιαίτερα σε μεγάλες οικονομίες όπως η Γερμανία, ασκεί πιέσεις στο σύνολο της περιοχής.

Είναι κρίσιμη η ανάγκη για στοχευμένες πολιτικές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν τη ζήτηση, θα σταθεροποιήσουν την αγορά εργασίας και θα στηρίξουν τη βιομηχανική παραγωγή. Η σταδιακή εξασθένιση των πληθωριστικών πιέσεων προσφέρει περιθώρια για ανταγωνιστική τιμολόγηση, στοιχείο που μπορεί να υποστηρίξει την οικονομική δραστηριότητα στους επόμενους μήνες.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Academia
ΟΤ Delphi Economic Forum X-Γεράσιμος Σιάσος: Το ΕΚΠΑ καταθέτει αίτηση για παράρτημα στην Κύπρο
Academia |

ΟΤ Delphi Economic Forum X-Γεράσιμος Σιάσος: Το ΕΚΠΑ καταθέτει αίτηση για παράρτημα στην Κύπρο

Ο Πρύτανης του ΕΚΠΑ, Γεράσιμος Σιάσος, μιλώντας στο πλαίσιο του ΟΤ Delphi Economic Forum X, δήλωσε ότι «το Χάρβαρντ, το Γέιλ, το Κολούμπια και το Τζονς Χόπκινς είναι ήδη παρόντα στην Ελλάδα μέσω συνεργασιών»

Γεράσιμος Σιάσος: Τα δημόσια πανεπιστήμια διακρίνονται στο διεθνές στερέωμα και θα παραμείνουν στην κορυφή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
Academia |

Γ. Σιάσος: Τα δημόσια πανεπιστήμια διακρίνονται στο διεθνές στερέωμα και θα παραμείνουν στην κορυφή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

Πρωταρχικός στόχος της ελληνικής Πολιτείας θα πρέπει να είναι η στήριξη των δημόσιων πανεπιστημίων, που αποτελούν την ατμομηχανή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τονίζει ο πρύτανης του ΕΚΠΑ, Γεράσιμος Σιάσος

ΟΠΑ: Μνημόνιο συνεργασίας υπέγραψε η Netcompany με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Academia |

Μνημόνιο συνεργασίας υπέγραψε η Netcompany με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το μνημόνιο υπέγραψε από τη Netcompany, o κ. Αλέξανδρος Μάνος, Διευθύνων Σύμβουλος Netcompany-Intrasoft, και από το ΟΠΑ, ο Πρύτανης και Καθηγητής στο Τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Βασίλης Βασδέκης

ΕΤΕπ: Δάνειο 95 εκατ. ευρώ για φοιτητικές εστίες στο Πανεπιστήμιο Κρήτης
Academia |

ΕΤΕπ: Δάνειο 95 εκατ. ευρώ για φοιτητικές εστίες στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) συγχρηματοδοτεί με δάνειο ύψους €95 εκατ. την κατασκευή και λειτουργία φοιτητικών εστιών και νέων ακαδημαϊκών εγκαταστάσεων στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

PODCAST Economics & Business TALKS- Σέργιος Δημητριάδης | Η στρατηγική Μάρκετινγκ στα χρόνια των Social Media και του AI
Economics & Business Talks |

PODCAST Economics & Business TALKS | Η στρατηγική μάρκετινγκ στα χρόνια των Social Media και του AI

Σε αυτό το επεισόδιο υποδεχόμαστε τον καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου στο Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας κ. Σέργιο Δημητριάδη. Στη συζήτησή μας, συμμετέχει, και ο Γιώργος Γκριτζάλας συνιδρυτής διαφημιστικής εταιρείας και σύμβουλος στρατηγικής μάρκετινγκ.