
Η βόλτα στο σούπερ μάρκετ μοιάζει με κυνήγι θησαυρού, καθώς οι καταναλωτές, τόσο διεθνώς όσο και στην Ελλάδα, συνεχίζουν να επιλέγουν με βάση τις τιμές, αυξάνοντας τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στα καλάθια τους. Την ίδια στιγμή, ενώ είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές βασικών αγαθών, αυξάνουν τις αγορές τους σε κινητά και μικρές συσκευές που διευκολύνουν την καθημερινότητά τους.
Οι αντιφατικές αυτές επιλογές των ελλήνων καταναλωτών καταγράφονται στην παγκόσμια έρευνα Consumer Outlook της NielsenIQ, σύμφωνα με την οποία οι καταναλωτές στην Ελλάδα φαίνεται να έχουν βελτιωμένη ψυχολογία και να νιώθουν ότι υπάρχει μεγαλύτερη σταθερότητα σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Ωστόσο, παραμένουν διστακτικοί ως προς τις δαπάνες στο σουπερμάρκετ, με την άνοδο των τιμών στα τρόφιμα να αποτελεί τη μεγαλύτερη ανησυχία.
Καλύτερα φθηνό φαγητό παρά φθηνό smartphone – Οι δύο όψεις της κατανάλωσης
Ενώ ο καταναλωτής είναι ιδιαίτερα προσεκτικός με τις τιμές στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα, προσπαθώντας να περιορίζει τη μέση δαπάνη ανά αγοραστικό ταξίδι, στον τομέα της τεχνολογίας και των διαρκών αγαθών επιδεικνύει διαφορετική συμπεριφορά, η οποία σε μεγάλο βαθμό επηρεάζεται από τις σύγχρονες lifestyle τάσεις αλλά και το «κύρος» που προσδίδει κάθε συσκευή.
Ετσι, ενώ επιλέγουν να αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τρόφιμα και άλλα είδη που αντιπροσωπεύουν πλέον το ¼ του μέσου καλαθιού των ελληνικών νοικοκυριών (24,7% του συνόλου των αγορών), για να περιορίσουν το κόστος, την ίδια στιγμή αυξάνουν τις αγορές τους στον τομέα της τεχνολογίας και των διαρκών αγαθών.
Ιδιωτικής ετικέτας. Η αποκλιμάκωση των τιμών φαίνεται να ενισχύει την κατανάλωση στην αγορά των σουπερμάρκετ. Ωστόσο, οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία είναι φθηνότερα, αυξάνονται με ταχύτερο ρυθμό σε σχέση με τα υπόλοιπα αγαθά του σουπερμάρκετ (5,7% έναντι 3,6%).
Αυτό δείχνει ότι, αν και οι Ελληνες είναι διατεθειμένοι να συγκρατήσουν τις δαπάνες στα σουπερμάρκετ, κατά το εννεάμηνο του 2024 αύξησαν τις αγορές τους σε κινητά τηλέφωνα κατά 7,5%, υπολογιστές κατά 2,2% και μικρές οικιακές συσκευές κατά 5,1%. Ο τομέας των ειδών τηλεπικοινωνίας αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς των ειδών τεχνολογίας στην Ελλάδα (33,4%). Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της FocusBari, σχεδόν όλοι οι Ελληνες συνδέονται καθημερινά στο Διαδίκτυο από το κινητό τους, με το ποσοστό να έχει αυξηθεί από 71% το 2019 στο 90% (αύξηση 26%).
Την ίδια περίοδο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, η ανοδική πορεία στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων κατά το εννεάμηνο ήταν στο 3,8% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο, με την αύξηση αυτή να οφείλεται στους πωλούμενους όγκους και όχι στις τιμές, όπως συνέβαινε το 2023. Σε επίπεδο κατηγοριών, η αύξηση στα φρέσκα προϊόντα ήταν 4,5%, στα τυποποιημένα 4,3%, και στα προϊόντα bazaar 1,8%, ενώ οι μεγάλες κατηγορίες οικιακής χρήσης παρουσίασαν μείωση πωλήσεων κατά 1%.
Για τους ανθρώπους της αγοράς, αυτή η αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά φαίνεται να έχει μόνιμα χαρακτηριστικά. Οπως επισημαίνουν, η περίοδος των έντονων πληθωριστικών πιέσεων στα νοικοκυριά άλλαξε τις προτιμήσεις και εκπαίδευσε τους καταναλωτές σε κατηγορίες προϊόντων, όπως τα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία καλύπτουν τις ανάγκες τους εξοικονομώντας χρήματα για άλλες κατηγορίες προϊόντων που στο παρελθόν δυσκολεύονταν να αποκτήσουν.


Latest News

Πάνω από 190 ευρώ το πασχαλινό τραπέζι – Ανατιμήσεις «φωτιά» στον οβελία
Βαθιά το χέρι στην τσέπη θα βάλουν οι καταναλωτές για το φετινό πασχαλινό τραπέζι - Εκρηκτικές αυξήσεις στις τιμές των αμνοεριφίων

Τι έδειξε το ταμείο των σούπερ μάρκετ το πρώτο δίμηνο - Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές
Τα τελευταία στοιχεία της Circana καταγράφουν αύξηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ κατά 7,5% και άνοδο των τιμών κατα 1,9%

Πισσαρίδης (LSE): Η μάχη για την AI κερδίζεται με επενδύσεις και αλλαγές
Για την ανάγκη επενδύσεων στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τα βήματα που πρέπει να κάνει η Ευρώπη ώστε να μη χάσει ακόμα περισσότερο έδαφος από τις ΗΠΑ, μίλησε ο Χριστόφορος Πισσαρίδης, Regius Professor, London School of Economics and Political Science

Τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία της εφαρμογής e-Peitharxika
Μετά την επιτυχημένη πιλοτική εφαρμογή της σε έξι καίριους φορείς τον Μάιο του 2023, το e-Peitharxika λειτουργεί πλήρως από τις αρχές του 2024

Ποσά 200 εκατ. ευρώ σε μελέτες για να «ξεκλειδώσει» η δόμηση εκτός σχεδίου
Σε φάση ελέγχου μελέτες καταγραφής πολεοδομικά αναγνωρισμένων οδών που θα δίνουν δικαιώματα δόμησης σε εκτός σχεδίου οικόπεδα στα νησιά. Μετά το Πάσχα οι ανάδοχοι για τις μελέτες στην υπόλοιπη χώρα.

Βήμα εμπρός... ή πίσω; - Το στοίχημα των αγορών της Ελλάδας και της Ευρώπης επί Τραμπ
Η Βασιλική Λαζαράκου και ο Γιάννος Κοντόπουλος μίλησαν στο OT Delphi Economic Forum X για τις ευκαιρίες που ανοίγονται στην Ευρώπη

Οι 90 ημέρες που θα κρίνουν το πακέτο της ΔΕΘ και φοροελαφρύνσεις
Δασμοί, ρήτρα διαφυγής για αμυντικές δαπάνες και έξτρα έσοδα από φοροδιαφυγή ορίζουν τον δημοσιονομικό χώρο για νέες φοροελαφρύνσεις και ενισχύσεις

Αναγκαία η αμοιβαία αποδεκτή λύση στο ζήτημα των δασμών για ΕΕ και ΗΠΑ, λέει ο Πιερρακάκης
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τόνισε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να είναι σε θέση να χρηματοδοτεί την ενίσχυση των αμυντικών δυνατοτήτων της

ΟΤ Delphi Economic Forum X – H τέταρτη ημέρα με αποκλειστικές συνεντεύξεις και ειδήσεις
Ο ΟΤ έδωσε το παρών στο Delphi Economic Forum X - Δείτε όλα όσα έγιναν την τέταρτη και τελευταία ημέρα του φόρουμ

Πιερρακάκης από ECOFIN: «Δεν θέλουμε εμπορικό πόλεμο με τις ΗΠΑ»
«Η Ελλάδα υποστηρίζει την αμυντική συνεργασία μεταξύ των μελών της ΕΕ - Χαιρετίζουμε την ενεργοποίηση της ρήτρας διαφυγής»