Η βόλτα στο σούπερ μάρκετ μοιάζει με κυνήγι θησαυρού, καθώς οι καταναλωτές, τόσο διεθνώς όσο και στην Ελλάδα, συνεχίζουν να επιλέγουν με βάση τις τιμές, αυξάνοντας τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στα καλάθια τους. Την ίδια στιγμή, ενώ είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές βασικών αγαθών, αυξάνουν τις αγορές τους σε κινητά και μικρές συσκευές που διευκολύνουν την καθημερινότητά τους.

Οι αντιφατικές αυτές επιλογές των ελλήνων καταναλωτών καταγράφονται στην παγκόσμια έρευνα Consumer Outlook της NielsenIQ, σύμφωνα με την οποία οι καταναλωτές στην Ελλάδα φαίνεται να έχουν βελτιωμένη ψυχολογία και να νιώθουν ότι υπάρχει μεγαλύτερη σταθερότητα σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Ωστόσο, παραμένουν διστακτικοί ως προς τις δαπάνες στο σουπερμάρκετ, με την άνοδο των τιμών στα τρόφιμα να αποτελεί τη μεγαλύτερη ανησυχία.

Καλύτερα φθηνό φαγητό παρά φθηνό smartphone – Οι δύο όψεις της κατανάλωσης

Ενώ ο καταναλωτής είναι ιδιαίτερα προσεκτικός με τις τιμές στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα, προσπαθώντας να περιορίζει τη μέση δαπάνη ανά αγοραστικό ταξίδι, στον τομέα της τεχνολογίας και των διαρκών αγαθών επιδεικνύει διαφορετική συμπεριφορά, η οποία σε μεγάλο βαθμό επηρεάζεται από τις σύγχρονες lifestyle τάσεις αλλά και το «κύρος» που προσδίδει κάθε συσκευή.

Ετσι, ενώ επιλέγουν να αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τρόφιμα και άλλα είδη που αντιπροσωπεύουν πλέον το ¼ του μέσου καλαθιού των ελληνικών νοικοκυριών (24,7% του συνόλου των αγορών), για να περιορίσουν το κόστος, την ίδια στιγμή αυξάνουν τις αγορές τους στον τομέα της τεχνολογίας και των διαρκών αγαθών.

Ιδιωτικής ετικέτας. Η αποκλιμάκωση των τιμών φαίνεται να ενισχύει την κατανάλωση στην αγορά των σουπερμάρκετ. Ωστόσο, οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία είναι φθηνότερα, αυξάνονται με ταχύτερο ρυθμό σε σχέση με τα υπόλοιπα αγαθά του σουπερμάρκετ (5,7% έναντι 3,6%).

Αυτό δείχνει ότι, αν και οι Ελληνες είναι διατεθειμένοι να συγκρατήσουν τις δαπάνες στα σουπερμάρκετ, κατά το εννεάμηνο του 2024 αύξησαν τις αγορές τους σε κινητά τηλέφωνα κατά 7,5%, υπολογιστές κατά 2,2% και μικρές οικιακές συσκευές κατά 5,1%. Ο τομέας των ειδών τηλεπικοινωνίας αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς των ειδών τεχνολογίας στην Ελλάδα (33,4%). Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της FocusBari, σχεδόν όλοι οι Ελληνες συνδέονται καθημερινά στο Διαδίκτυο από το κινητό τους, με το ποσοστό να έχει αυξηθεί από 71% το 2019 στο 90% (αύξηση 26%).

Την ίδια περίοδο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, η ανοδική πορεία στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων κατά το εννεάμηνο ήταν στο 3,8% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο, με την αύξηση αυτή να οφείλεται στους πωλούμενους όγκους και όχι στις τιμές, όπως συνέβαινε το 2023. Σε επίπεδο κατηγοριών, η αύξηση στα φρέσκα προϊόντα ήταν 4,5%, στα τυποποιημένα 4,3%, και στα προϊόντα bazaar 1,8%, ενώ οι μεγάλες κατηγορίες οικιακής χρήσης παρουσίασαν μείωση πωλήσεων κατά 1%.

Για τους ανθρώπους της αγοράς, αυτή η αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά φαίνεται να έχει μόνιμα χαρακτηριστικά. Οπως επισημαίνουν, η περίοδος των έντονων πληθωριστικών πιέσεων στα νοικοκυριά άλλαξε τις προτιμήσεις και εκπαίδευσε τους καταναλωτές σε κατηγορίες προϊόντων, όπως τα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία καλύπτουν τις ανάγκες τους εξοικονομώντας χρήματα για άλλες κατηγορίες προϊόντων που στο παρελθόν δυσκολεύονταν να αποκτήσουν.

Premium έκδοση «Τα ΝΕΑ»

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία
Πισσαρίδης (LSE): Η μάχη για την AI κερδίζεται με επενδύσεις και αλλαγές
Tεχνητή νοημοσύνη |

Πισσαρίδης (LSE): Η μάχη για την AI κερδίζεται με επενδύσεις και αλλαγές

Για την ανάγκη επενδύσεων στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τα βήματα που πρέπει να κάνει η Ευρώπη ώστε να μη χάσει ακόμα περισσότερο έδαφος από τις ΗΠΑ, μίλησε ο Χριστόφορος Πισσαρίδης, Regius Professor, London School of Economics and Political Science

Δόμηση: 200 εκατ. ευρώ σε μελέτες για να «ξεκλειδώσουν» τα εκτός σχεδίου
Ακίνητα |

Ποσά 200 εκατ. ευρώ σε μελέτες για να «ξεκλειδώσει» η δόμηση εκτός σχεδίου

Σε φάση ελέγχου  μελέτες καταγραφής πολεοδομικά αναγνωρισμένων οδών που θα δίνουν δικαιώματα δόμησης σε εκτός σχεδίου οικόπεδα στα νησιά. Μετά το Πάσχα οι ανάδοχοι για τις μελέτες στην υπόλοιπη χώρα. 

Πιερρακάκης: Αναγκαία η αμοιβαία αποδεκτή λύση στο ζήτημα των δασμών για ΕΕ και ΗΠΑ
Οικονομία |

Αναγκαία η αμοιβαία αποδεκτή λύση στο ζήτημα των δασμών για ΕΕ και ΗΠΑ, λέει ο Πιερρακάκης

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τόνισε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να είναι σε θέση να χρηματοδοτεί την ενίσχυση των αμυντικών δυνατοτήτων της