
Τα δεξαμενόπλοια του «σκιώδους στόλου» που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο έβαλαν στο στόχαστρό τους οι ευρωβουλευτές. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με χθεσινό ψήφισμά του καλεί για πιο στοχευμένες κυρώσεις από την ΕΕ κατά του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας, ο οποίος αποτελεί σανίδα οικονομικής σωτηρίας για τη Μόσχα μετά την επίθεσή της στην Ουκρανία.
Το ψήφισμα που ενέκρινε το Κοινοβούλιο την Πέμπτη δι’ ανατάσεως της χειρός καταγγέλλει πως η Ρωσία χρησιμοποιεί παλιά δεξαμενόπλοια, συχνά ανασφάλιστα και με ασαφή ιδιοκτησία, για να εξάγει το αργό πετρέλαιο και τα πετρελαϊκά προϊόντα της στο εξωτερικό, παρά τις κυρώσεις της ΕΕ, του G7 και της διεθνούς κοινότητας. Οι δραστηριότητες αυτές έχουν επιπλέον δημιουργήσει ανησυχία για πιθανές σοβαρές περιβαλλοντικές καταστροφές, συμπεριλαμβανομένων διαρροών και πετρελαιοκηλίδων. Υπό το πρίσμα των συστηματικών προσπαθειών για την υπονόμευση των περιοριστικών μέτρων της ΕΕ, αυτός ο «σκιώδης στόλος» αποτελεί σανίδα οικονομικής σωτηρίας για τη Ρωσία στο πλαίσιο του παράνομου και αδικαιολόγητου επιθετικού πολέμου της κατά της Ουκρανίας, τονίζουν οι ευρωβουλευτές.
Άμυνα: Το 1/3 του προϋπολογισμού της ΕΕ σε αμυντικές δαπάνες
Επιθεωρήσεις στη θάλασσα
Σε ψήφισμα που εγκρίθηκε την Πέμπτη, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητά να ληφθούν πιο στοχευμένα μέτρα κατά των εν λόγω πλοίων στις επόμενες δέσμες κυρώσεων της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων όλων των πλοίων ξεχωριστά, καθώς και των πλοιοκτητών, των φορέων εκμετάλλευσης, των διαχειριστών, των λογαριασμών, των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιρειών τους. Ζητά επίσης τη συστηματική επιβολή κυρώσεων στα πλοία που διαπλέουν ευρωπαϊκά ύδατα χωρίς να γνωστοποιούν αν είναι ασφαλισμένα και καλεί την ΕΕ να ενισχύσει τις ικανότητες επιτήρησης, ιδίως την παρακολούθηση με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και δορυφόρους, αλλά και να διενεργήσει στοχευμένες επιθεωρήσεις στη θάλασσα. Οι ευρωβουλευτές ζητούν από τα κράτη – μέλη της ΕΕ να ορίσουν ποια λιμάνια είναι ικανά να χειρίζονται πλοία που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και να κατάσχουν το παράνομο φορτίο χωρίς αποζημίωση.
Επαναξιολόγηση
Το ψήφισμα καλεί επίσης τις χώρες του G7 να επιβάλουν αποτελεσματικότερα το ανώτατο όριο τιμών που επιβάλλεται στο ρωσικό πετρέλαιο το οποίο μεταφέρεται διά θαλάσσης, να μειώσουν σημαντικά το πλαφόν αυτό και να εξαλείψουν τα «παραθυράκια» που χρησιμοποιεί η Ρωσία για την ανασυσκευασία και πώληση του πετρελαίου και των πετρελαιοειδών της σε τιμές αγοράς. Τονίζοντας ότι η αποτελεσματικότητα των υφιστάμενων κυρώσεων και η οικονομική και στρατιωτική στήριξη στην Ουκρανία θα εξακολουθήσουν να υπονομεύονται όσο η ΕΕ εισάγει ρωσικά ορυκτά καύσιμα, οι ευρωβουλευτές καλούν την ΕΕ και τα κράτη – μέλη της να απαγορεύσουν όλες τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένου του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Επισημαίνοντας την ανάγκη για πολύ αυστηρότερη επιβολή των σημερινών κυρώσεων της ΕΕ, το κείμενο αναφέρει επίσης ότι η ΕΕ θα πρέπει να επαναξιολογήσει σοβαρά τη διμερή συνεργασία της με τρίτες χώρες που βοηθούν τη Ρωσία να παρακάμψει τα ισχύοντα περιοριστικά μέτρα της ΕΕ, εάν οι διπλωματικές προσπάθειες αποτύχουν.
Τονίζεται ότι, σύμφωνα με το ψήφισμα, ο «σκιώδης στόλος» φέρεται να χρησιμοποιεί περίπου 160-200 δεξαμενόπλοια μηνιαίως για τη μεταφορά πετρελαίου, από έναν εκτιμώμενο συνολικό στόλο 600 πλοίων που διαδραματίζουν βασικό ρόλο στη συνέχιση των ρωσικών εξαγωγών αργού πετρελαίου.
50 περιστατικά
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ναυλομεσιτικών οίκων, σχεδόν το 63% όλων των δεξαμενόπλοιων (άνω των 25 χιλ. dwt) που κατασκευάστηκαν πριν από το 2009 ή παλαιότερα, είτε εμπορεύονται πετρέλαιο που εμπίπτει στις κυρώσεις κατά του Ιράν ή της Βενεζουέλας ή έχουν ασχοληθεί αποκλειστικά με το ρωσικό εμπόριο πετρελαίου κατά τους τελευταίους έξι μήνες.
Επιπλέον σημειώνεται ότι τα ρωσικά «δεξαμενόπλοια – φαντάσματα» πραγματοποιούν τακτικά μεταφορτώσεις από πλοίο σε πλοίο ρωσικού αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου στα χωρικά ύδατα χωρών – μελών της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Μεσογείου, χωρίς να ελλιμενίζονται σε κανένα λιμάνι. Η γειτνίαση αυτών των επιχειρήσεων με τις ακτές ενέχει υψηλό κίνδυνο περιβαλλοντικής ζημιάς. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 50 περιστατικά με πλοία του σκοτεινού στόλου. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται πυρκαγιές, συγκρούσεις, απώλεια συστήματος πρόωσης πλοίου, αλλά και πετρελαιοκηλίδες, υπογράμμισε η Allianz σε πρόσφατη έκθεσή της.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ