Τα δεξαμενόπλοια του «σκιώδους στόλου» που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο έβαλαν στο στόχαστρό τους οι ευρωβουλευτές. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με χθεσινό ψήφισμά του καλεί για πιο στοχευμένες κυρώσεις από την ΕΕ κατά του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας, ο οποίος αποτελεί σανίδα οικονομικής σωτηρίας για τη Μόσχα μετά την επίθεσή της στην Ουκρανία.
Το ψήφισμα που ενέκρινε το Κοινοβούλιο την Πέμπτη δι’ ανατάσεως της χειρός καταγγέλλει πως η Ρωσία χρησιμοποιεί παλιά δεξαμενόπλοια, συχνά ανασφάλιστα και με ασαφή ιδιοκτησία, για να εξάγει το αργό πετρέλαιο και τα πετρελαϊκά προϊόντα της στο εξωτερικό, παρά τις κυρώσεις της ΕΕ, του G7 και της διεθνούς κοινότητας. Οι δραστηριότητες αυτές έχουν επιπλέον δημιουργήσει ανησυχία για πιθανές σοβαρές περιβαλλοντικές καταστροφές, συμπεριλαμβανομένων διαρροών και πετρελαιοκηλίδων. Υπό το πρίσμα των συστηματικών προσπαθειών για την υπονόμευση των περιοριστικών μέτρων της ΕΕ, αυτός ο «σκιώδης στόλος» αποτελεί σανίδα οικονομικής σωτηρίας για τη Ρωσία στο πλαίσιο του παράνομου και αδικαιολόγητου επιθετικού πολέμου της κατά της Ουκρανίας, τονίζουν οι ευρωβουλευτές.
Άμυνα: Το 1/3 του προϋπολογισμού της ΕΕ σε αμυντικές δαπάνες
Επιθεωρήσεις στη θάλασσα
Σε ψήφισμα που εγκρίθηκε την Πέμπτη, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητά να ληφθούν πιο στοχευμένα μέτρα κατά των εν λόγω πλοίων στις επόμενες δέσμες κυρώσεων της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων όλων των πλοίων ξεχωριστά, καθώς και των πλοιοκτητών, των φορέων εκμετάλλευσης, των διαχειριστών, των λογαριασμών, των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιρειών τους. Ζητά επίσης τη συστηματική επιβολή κυρώσεων στα πλοία που διαπλέουν ευρωπαϊκά ύδατα χωρίς να γνωστοποιούν αν είναι ασφαλισμένα και καλεί την ΕΕ να ενισχύσει τις ικανότητες επιτήρησης, ιδίως την παρακολούθηση με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και δορυφόρους, αλλά και να διενεργήσει στοχευμένες επιθεωρήσεις στη θάλασσα. Οι ευρωβουλευτές ζητούν από τα κράτη – μέλη της ΕΕ να ορίσουν ποια λιμάνια είναι ικανά να χειρίζονται πλοία που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και να κατάσχουν το παράνομο φορτίο χωρίς αποζημίωση.
Επαναξιολόγηση
Το ψήφισμα καλεί επίσης τις χώρες του G7 να επιβάλουν αποτελεσματικότερα το ανώτατο όριο τιμών που επιβάλλεται στο ρωσικό πετρέλαιο το οποίο μεταφέρεται διά θαλάσσης, να μειώσουν σημαντικά το πλαφόν αυτό και να εξαλείψουν τα «παραθυράκια» που χρησιμοποιεί η Ρωσία για την ανασυσκευασία και πώληση του πετρελαίου και των πετρελαιοειδών της σε τιμές αγοράς. Τονίζοντας ότι η αποτελεσματικότητα των υφιστάμενων κυρώσεων και η οικονομική και στρατιωτική στήριξη στην Ουκρανία θα εξακολουθήσουν να υπονομεύονται όσο η ΕΕ εισάγει ρωσικά ορυκτά καύσιμα, οι ευρωβουλευτές καλούν την ΕΕ και τα κράτη – μέλη της να απαγορεύσουν όλες τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένου του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Επισημαίνοντας την ανάγκη για πολύ αυστηρότερη επιβολή των σημερινών κυρώσεων της ΕΕ, το κείμενο αναφέρει επίσης ότι η ΕΕ θα πρέπει να επαναξιολογήσει σοβαρά τη διμερή συνεργασία της με τρίτες χώρες που βοηθούν τη Ρωσία να παρακάμψει τα ισχύοντα περιοριστικά μέτρα της ΕΕ, εάν οι διπλωματικές προσπάθειες αποτύχουν.
Τονίζεται ότι, σύμφωνα με το ψήφισμα, ο «σκιώδης στόλος» φέρεται να χρησιμοποιεί περίπου 160-200 δεξαμενόπλοια μηνιαίως για τη μεταφορά πετρελαίου, από έναν εκτιμώμενο συνολικό στόλο 600 πλοίων που διαδραματίζουν βασικό ρόλο στη συνέχιση των ρωσικών εξαγωγών αργού πετρελαίου.
50 περιστατικά
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ναυλομεσιτικών οίκων, σχεδόν το 63% όλων των δεξαμενόπλοιων (άνω των 25 χιλ. dwt) που κατασκευάστηκαν πριν από το 2009 ή παλαιότερα, είτε εμπορεύονται πετρέλαιο που εμπίπτει στις κυρώσεις κατά του Ιράν ή της Βενεζουέλας ή έχουν ασχοληθεί αποκλειστικά με το ρωσικό εμπόριο πετρελαίου κατά τους τελευταίους έξι μήνες.
Επιπλέον σημειώνεται ότι τα ρωσικά «δεξαμενόπλοια – φαντάσματα» πραγματοποιούν τακτικά μεταφορτώσεις από πλοίο σε πλοίο ρωσικού αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου στα χωρικά ύδατα χωρών – μελών της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Μεσογείου, χωρίς να ελλιμενίζονται σε κανένα λιμάνι. Η γειτνίαση αυτών των επιχειρήσεων με τις ακτές ενέχει υψηλό κίνδυνο περιβαλλοντικής ζημιάς. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 50 περιστατικά με πλοία του σκοτεινού στόλου. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται πυρκαγιές, συγκρούσεις, απώλεια συστήματος πρόωσης πλοίου, αλλά και πετρελαιοκηλίδες, υπογράμμισε η Allianz σε πρόσφατη έκθεσή της.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Ποια μηνύματα έστειλε ο νέος πρόεδρος του ΝΕΕ Γιώργος Αλεξανδράτος
Ο κ. Αλεξανδράτος έκανε λόγο -μεταξύ άλλων- για στήριξη των μικρών και μεσαίων ναυτιλιακών επιχειρήσεων και ενότητα του κλάδου
Capital Group - FORCE Technology: Στη Χίο ο πρώτος στην Ευρώπη προσομοιωτής γέφυρας πλοίου XR
Ο προσομοιωτής θα φιλοξενηθεί στο υπερσύγχρονο εκπαιδευτικό κέντρο της Capital Group, στο λιμάνι της Χίου
ΟΛΘ: Στο Υπερταμείο από το ΤΑΙΠΕΔ «πέρασε» το ποσοστό 7,27%
Το ποσοστό 7,27% επί του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ που ελέγχεται εμμέσως από το Ελληνικό Δημόσιο δεν μεταβάλλεται
«Παζάρι» Στυλιανίδη – ακτοπλόων για τις αυξήσεις στα εισιτήρια - Ο λογαριασμός…
Για το «ψαλίδι» στις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια το υπουργείο Ναυτιλίας θα ανεβάσει τα ναύλα για τις άγονες γραμμές
«H διώρυγα είναι και θα παραμείνει δική μας» - Η απάντηση του Παναμά στον Τραμπ
Άμεση ήταν η αντίδραση του προέδρου του Παναμά στις εξαγγελίες Τραμπ
Ερχεται «λαίλαπα» στην ακτοπλοΐα - Οι αυξήσεις στα εισιτήρια και το αγκάθι του κόστους
Ποιες λύσεις προτείνουν οι ακτοπλόοι για να μετριασθούν οι αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Με 584 νέα πλοία ο παγκόσμιος στόλος απαντά το 2025 στη γεωπολιτική αβεβαιότητα
Ο παγκόσμιος στόλος μεγαλώνει με 541 πλοία χύδην ξηρού φορτίου και 43 δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal
Στην αντεπίθεση ο Σαββίδης – Αγόρασε μετοχές του ΟΛΘ στα 28,8 ευρώ
Συνέχισε τις αγορές μετοχών του ΟΛΘ η Belterra συμφερόντων της οικογένειας Σαββίδη – Πως αποκωδικοποιούν αναλυτές τη νέα κίνηση στην δημόσια προσφορά των Dreyfus
Πώς θα μπει φρένο στις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Η σύσκεψη στο Μαξίμου και οι 3 προτάσεις
Τι συζητήθηκε στη σύσκεψη στο Μαξίμου για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πώς τα νέα καύσιμα επηρεάζουν το κόστος
Δεξαμενόπλοιο υπό αμερικανικές κυρώσεις εκφόρτωσε πετρέλαιο σε κινεζικό λιμάνι
Το Mermar ήταν μεταξύ των 183 πλοίων που τέθηκαν υπό αμερικανικές κυρώσεις από την κυβέρνηση Μπάιντεν πριν από λίγες ημέρες