Σχέδια για να αναγκάσουν τις κινεζικές εταιρείες να μεταφέρουν πνευματική ιδιοκτησία σε επιχειρήσεις στην Ευρώπη, με αντάλλαγμα τις επιδοτήσεις της ΕΕ, σχεδιάζουν οι Βρυξέλλες, στο πλαίσιο των ανακατατάξεων στον χώρο της τεχνολογίας μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ.
Σύμφωνα με δύο ανώτερους αξιωματούχους της ΕΕ, οι οποίοι μίλησαν στους Financial Times, αναμένεται για πρώτη φορά να εισαχθούν νέα κριτήρια που απαιτούν από τις κινεζικές επιχειρήσεις να έχουν εργοστάσια στην Ευρώπη και να μοιράζονται τεχνολογική τεχνογνωσία, προκειμένου να συμμετέχουν σε διαγωνισμό για επιχορηγήσεις αξίας 1 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη μπαταριών τον Δεκέμβριο.
Το πιλοτικό θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε άλλα προγράμματα επιδοτήσεων της ΕΕ, είπαν.
Οι απαιτήσεις, αν και σε πολύ μικρότερη κλίμακα, απηχούν το καθεστώς της ίδιας της Κίνας, το οποίο πιέζει τις ξένες εταιρείες να μοιραστούν την πνευματική τους ιδιοκτησία με αντάλλαγμα την πρόσβαση στην κινεζική αγορά. Τα κριτήρια ενδέχεται να αλλάξουν πριν από τον διαγωνισμό, ανέφεραν αξιωματούχοι.
Ηλεκτροκίνηση: Ο «Δούρειος Ίππος» της Κίνας στην Ευρώπη
Τα σχέδια αποτελούν μέρος μιας σκληρότερης στάσης της Ευρώπης έναντι της Κίνας, καθώς επιδιώκει να προστατεύσει τις εταιρείες του μπλοκ – με την επιφύλαξη αυστηρών περιβαλλοντικών κανονισμών – από τις φθηνές και πιο ρυπογόνες εισαγωγές.
Άνθρωποι κοντά στον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ έχουν πει ότι θα ασκήσει πίεση στην ΕΕ να ακολουθήσει το παράδειγμά του και να δημιουργήσει περισσότερα εμπόδια στα κινεζικά αγαθά και τις επενδύσεις.
Οι δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη
Τον περασμένο μήνα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωσε δασμούς έως και 35% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, επιπλέον της υπάρχουσας εισφοράς 10%. Έχει επίσης εισαγάγει αυστηρότερες απαιτήσεις για τις εταιρείες που υποβάλλουν αίτηση για επιδοτήσεις υδρογόνου, ορίζοντας ότι μόνο το 25% των εξαρτημάτων στις συσκευές ηλεκτρόλυσης που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή υδρογόνου μπορούν να προέρχονται από την Κίνα.
Άνθρωποι κοντά στον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ έχουν πει ότι θα ασκήσει πίεση στην ΕΕ να ακολουθήσει το παράδειγμά του και να δημιουργήσει περισσότερα εμπόδια στα κινεζικά αγαθά και τις επενδύσεις.
Εάν υλοποιήσει την απειλή του για δασμούς 60% στις κινεζικές εξαγωγές, το Πεκίνο είναι πιθανό να προσπαθήσει να τις εκτρέψει σε άλλες περιοχές όπως η ΕΕ – η οποία με τη σειρά της θα αναζητήσει μέτρα για να ανακόψει την πλημμύρα.
«Αν θέλουμε να παίξουμε μαζί με τον Τραμπ σε κάποια από την ατζέντα του, τότε πρέπει να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε για την Κίνα», δήλωσε ανώτερος διπλωμάτης της ΕΕ.
Ωστόσο, η κίνηση έρχεται επίσης εν μέσω της βαθύτερης ανησυχίας για την αδυναμία της οικονομίας της ΕΕ και την ικανότητα των εταιρειών να επιτύχουν φιλόδοξους κλιματικούς στόχους χωρίς να βασίζονται σε φθηνές εισαγωγές.
Οι Βρυξέλλες έχουν επίσης εισαγάγει στόχους εγχώριας παραγωγής στη νομοθεσία που στοχεύει στην ενίσχυση των καθαρών τεχνολογιών που εγκρίθηκε τον Μάιο.
Η Elisabetta Cornago, ανώτερη ερευνήτρια στο Κέντρο για την Ευρωπαϊκή Μεταρρύθμιση, δήλωσε ότι η Επιτροπή «προσπαθεί να βρει πολλές ιδέες» για να στηρίξει την εμπορική της άμυνα «έναντι πιθανής πλημμύρας ή αναπροσανατολισμού των κινεζικών εμπορικών ροών προς την Ευρώπη».
Τα κινεζικά gigafactories
Ο αυξημένος έλεγχος των κινεζικών εισαγωγών τεχνολογίας έχει ήδη δώσει κίνητρα σε εταιρείες όπως η κινεζική CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής στον κόσμο, να δημιουργήσουν τα λεγόμενα gigafactories στην Ευρώπη. Έχει επενδύσει δισεκατομμύρια ευρώ σε εργοστάσια στην Ουγγαρία και τη Γερμανία.
Η Envision Energy με έδρα τη Σαγκάη επενδύει επίσης εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε εγκαταστάσεις στην Ισπανία και τη Γαλλία.
Εν τω μεταξύ, η πρωταθλήτρια μπαταρίας της ΕΕ Northvolt, με έδρα τη Σουηδία, βρίσκεται σε πτώχευση καθώς προσπαθεί να επιτύχει τους στόχους παραγωγής.
Οι μπαταρίες αποτελούν σημαντικό μέρος των ηλεκτρικών οχημάτων, αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το ένα τρίτο του κόστους, καθιστώντας τις αλυσίδες εφοδιασμού μπαταριών κρίσιμες για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία καθώς προσπαθεί να μεταβεί σε μοντέλα λιγότερο ρυπογόνα.
Latest News
Η Τουρκία στο «club» του τρισεκατομμυρίου [γράφημα]
Μεσα σε δύο δεκαετίες η Τουρκία επέτυχε εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης και μεγέθυνσης της οικονομίας και το ΑΕΠ , σχεδόν εξαπλασιάστηκε
Γιατί ένας γίγαντας των ομολόγων βλέπει ακόμη και άνοδο επιτοκίων από την Fed
Η Pimco είναι σίγουρη για σταθερά επιτόκια στο άμεσο μέλλον, όμως δεν αποκλείει και την άνοδο λόγω πολιτικών του Τραμπ
Η Primark «χάνει τη λάμψη της» - Απογοητευτικές οι πωλήσεις τα Χριστούγεννα
Η μητρική της εταιρεία, ABF, απέδωσε την πτώση της Primark στους επιφυλακτικούς καταναλωτές και τον... κακό καιρό
Να σε κάψω Γιάννη, να σ΄ αλείψω λάδι - Η ανέξοδη υποστήριξη Tesco και Lidl στους βρετανούς αγρότες
Ο εμπορικός διευθυντής της Tesco, δήλωσε ότι το μεγαλύτερο σούπερ μάρκετ στη Βρετανία «κατανοεί πλήρως» τις ανησυχίες που εγείρονται από «πολλές μικρότερες φάρμες»
Μοιράζουν «χρήμα» και φέτος οι ευρωπαϊκές τράπεζες – Τι βλέπουν UBS, Citigroup
Τι μερίσματα και εξαγορές τίτλων θα ανακοινώσουν οι μεγαλύτερες εισηγμένες ευρωπαϊκές και βρετανικές τράπεζες
Το μεγάλο στοίχημα της Ισπανίας - Γιατί βάζει φρένο στις αγορές ακινήτων από ξένους [γράφημα]
Το ποσοστό του εισοδήματος που δίνουν οι ευρωπαίοι για στέγαση – πρωτιά της Ελλάδας
Γιατί ο Τραμπ κατηγορεί την Bank of America και την JPMorgan
Οι δυο τράπεζες αρνήθηκαν την κατηγορία λέγοντας ότι ακολουθούν το νόμο και τις οδηγίες από τις ρυθμιστικές αρχές
Σε νέα αύξηση των επιτοκίων προχωρά η κεντρική τράπεζα της Ιαπωνίας
Το διοικητικό συμβούλιο της κεντρικής τράπεζας στην Ιαπωνία είναι πιθανό να αυξήσει τα βραχυπρόθεσμα επιτόκια στο 0,5% από 0,25%
«Καμπάνα» στην PayPal από την Νέα Υόρκη για αποτυχίες στον κυβερνοχώρο
Πρόστιμο 2 εκατομμυρίων δολαρίων καλείται να πληρώσει η PayPal στην πολιτεία της Νέας Υόρκης για αστοχίες στον κυβερνοχώρο
Ο Ρούμπιο πάει Παναμά, ο Τραμπ μεθοδεύει «επιστροφή» της διώρυγας
Ο Ρούμπιο αναμένεται να αναχωρήσει στις 31 Ιανουαρίου και να ταξιδέψει την πρώτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου