
Σχέδια για να αναγκάσουν τις κινεζικές εταιρείες να μεταφέρουν πνευματική ιδιοκτησία σε επιχειρήσεις στην Ευρώπη, με αντάλλαγμα τις επιδοτήσεις της ΕΕ, σχεδιάζουν οι Βρυξέλλες, στο πλαίσιο των ανακατατάξεων στον χώρο της τεχνολογίας μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ.
Σύμφωνα με δύο ανώτερους αξιωματούχους της ΕΕ, οι οποίοι μίλησαν στους Financial Times, αναμένεται για πρώτη φορά να εισαχθούν νέα κριτήρια που απαιτούν από τις κινεζικές επιχειρήσεις να έχουν εργοστάσια στην Ευρώπη και να μοιράζονται τεχνολογική τεχνογνωσία, προκειμένου να συμμετέχουν σε διαγωνισμό για επιχορηγήσεις αξίας 1 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη μπαταριών τον Δεκέμβριο.
Το πιλοτικό θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε άλλα προγράμματα επιδοτήσεων της ΕΕ, είπαν.
Οι απαιτήσεις, αν και σε πολύ μικρότερη κλίμακα, απηχούν το καθεστώς της ίδιας της Κίνας, το οποίο πιέζει τις ξένες εταιρείες να μοιραστούν την πνευματική τους ιδιοκτησία με αντάλλαγμα την πρόσβαση στην κινεζική αγορά. Τα κριτήρια ενδέχεται να αλλάξουν πριν από τον διαγωνισμό, ανέφεραν αξιωματούχοι.
Ηλεκτροκίνηση: Ο «Δούρειος Ίππος» της Κίνας στην Ευρώπη
Τα σχέδια αποτελούν μέρος μιας σκληρότερης στάσης της Ευρώπης έναντι της Κίνας, καθώς επιδιώκει να προστατεύσει τις εταιρείες του μπλοκ – με την επιφύλαξη αυστηρών περιβαλλοντικών κανονισμών – από τις φθηνές και πιο ρυπογόνες εισαγωγές.
Άνθρωποι κοντά στον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ έχουν πει ότι θα ασκήσει πίεση στην ΕΕ να ακολουθήσει το παράδειγμά του και να δημιουργήσει περισσότερα εμπόδια στα κινεζικά αγαθά και τις επενδύσεις.
Οι δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη
Τον περασμένο μήνα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωσε δασμούς έως και 35% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, επιπλέον της υπάρχουσας εισφοράς 10%. Έχει επίσης εισαγάγει αυστηρότερες απαιτήσεις για τις εταιρείες που υποβάλλουν αίτηση για επιδοτήσεις υδρογόνου, ορίζοντας ότι μόνο το 25% των εξαρτημάτων στις συσκευές ηλεκτρόλυσης που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή υδρογόνου μπορούν να προέρχονται από την Κίνα.
Άνθρωποι κοντά στον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ έχουν πει ότι θα ασκήσει πίεση στην ΕΕ να ακολουθήσει το παράδειγμά του και να δημιουργήσει περισσότερα εμπόδια στα κινεζικά αγαθά και τις επενδύσεις.
Εάν υλοποιήσει την απειλή του για δασμούς 60% στις κινεζικές εξαγωγές, το Πεκίνο είναι πιθανό να προσπαθήσει να τις εκτρέψει σε άλλες περιοχές όπως η ΕΕ – η οποία με τη σειρά της θα αναζητήσει μέτρα για να ανακόψει την πλημμύρα.
«Αν θέλουμε να παίξουμε μαζί με τον Τραμπ σε κάποια από την ατζέντα του, τότε πρέπει να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε για την Κίνα», δήλωσε ανώτερος διπλωμάτης της ΕΕ.
Ωστόσο, η κίνηση έρχεται επίσης εν μέσω της βαθύτερης ανησυχίας για την αδυναμία της οικονομίας της ΕΕ και την ικανότητα των εταιρειών να επιτύχουν φιλόδοξους κλιματικούς στόχους χωρίς να βασίζονται σε φθηνές εισαγωγές.
Οι Βρυξέλλες έχουν επίσης εισαγάγει στόχους εγχώριας παραγωγής στη νομοθεσία που στοχεύει στην ενίσχυση των καθαρών τεχνολογιών που εγκρίθηκε τον Μάιο.
Η Elisabetta Cornago, ανώτερη ερευνήτρια στο Κέντρο για την Ευρωπαϊκή Μεταρρύθμιση, δήλωσε ότι η Επιτροπή «προσπαθεί να βρει πολλές ιδέες» για να στηρίξει την εμπορική της άμυνα «έναντι πιθανής πλημμύρας ή αναπροσανατολισμού των κινεζικών εμπορικών ροών προς την Ευρώπη».
Τα κινεζικά gigafactories
Ο αυξημένος έλεγχος των κινεζικών εισαγωγών τεχνολογίας έχει ήδη δώσει κίνητρα σε εταιρείες όπως η κινεζική CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής στον κόσμο, να δημιουργήσουν τα λεγόμενα gigafactories στην Ευρώπη. Έχει επενδύσει δισεκατομμύρια ευρώ σε εργοστάσια στην Ουγγαρία και τη Γερμανία.
Η Envision Energy με έδρα τη Σαγκάη επενδύει επίσης εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε εγκαταστάσεις στην Ισπανία και τη Γαλλία.
Εν τω μεταξύ, η πρωταθλήτρια μπαταρίας της ΕΕ Northvolt, με έδρα τη Σουηδία, βρίσκεται σε πτώχευση καθώς προσπαθεί να επιτύχει τους στόχους παραγωγής.
Οι μπαταρίες αποτελούν σημαντικό μέρος των ηλεκτρικών οχημάτων, αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το ένα τρίτο του κόστους, καθιστώντας τις αλυσίδες εφοδιασμού μπαταριών κρίσιμες για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία καθώς προσπαθεί να μεταβεί σε μοντέλα λιγότερο ρυπογόνα.


Latest News

Ατακτη υποχώρηση Ζιμπάμπουε στην πολιτική Τραμπ - Τέλος οι δασμοί σε προϊόντα των ΗΠΑ
Την αναστολή των δασμών σε προϊόντα που εισάγονται από τις ΗΠΑ ανακοίνωσε ο πρόεδρος της Ζιμπάμπουε, Έμερσον Μνανγκάγκουα

Ο Τραμπ και η μακρά ιστορία των αμερικανικών δασμών
Προηγούμενες περίοδοι προστατευτισμού δείχνουν ότι όταν έχουν υψωθεί εμπορικοί φραγμοί, μπορεί να αποδειχθεί πολύ δύσκολο να καταργηθούν

Γιατί η Βρετανία κινδυνεύει με κρίση χρέους... ελληνικού τύπου από τους δασμούς Τραμπ
Μια ασθενής οικονομία σε συνδυασμό με τα λεπτά περιθώρια ελιγμών του υπουργείου Οικονομικών αφήνει τη Βρετανία εκτεθειμένη σε ένα «αρνητικό σπιράλ», αναφέρει η βρετανική Telegraph

Ο δασμός 20% του Τραμπ... θολώνει το μέλλον των ιταλικών κρασιών στις ΗΠΑ
Τα ιταλικά κρασιά εξάγονται περισσότερο από κάθε άλλη χώρα στις Ηνωμένες Πολιτείες

Ούτε η πιθανή ύφεση, ούτε τα sell off «τρομάζουν» τη διοίκηση Τραμπ - Έπεται συνέχεια στους δασμούς
Πώς οι υπουργοί Οικονομικών και Εμπορίου του Τραμπ υπερασπίστηκαν τις υπερπροστατευτικές εμπορικές πολιτικές του προέδρου των ΗΠΑ

«Χειρόφρενο» της JLR στις αποστολές οχημάτων στις ΗΠΑ - Πώς επηρεάζουν οι δασμοί
Η Jaguar Land Rover εξετάζει τρόπους απορρόφησης του κόστους των τελωνειακών δασμών 25% που ανακοίνωσε ο Τραμπ

Πώς το Μεξικό απέφυγε νέους δασμούς Τραμπ - Το colpo grosso της προέδρου
Το Μεξικό γλύτωσε ανταποδοτικούς δασμούς που επιβλήθηκαν στις 2 Απριλίου ακόμη και στους πιγκουίνους

Η Λιβύη υποτιμά το νόμισμα κατά 13% μετά την πτώση των εσόδων από το πετρέλαιο
Το λιβυκό νόμισμα θα διαπραγματεύεται πλέον στα 5,5677 ανά δολάριο ΗΠΑ, ανακοίνωσε η ρυθμιστική αρχή στη Λιβύη

Φον ντερ Λάιεν: Διαπραγματεύσεις ΕΕ – ΗΠΑ για τους δασμούς – Αναλογικά αντίμετρα εάν χρειαστεί
Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν επιβεβαίωσε τη δέσμευση της ΕΕ να συμμετάσχει σε διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ για το ζήτημα των δασμών

Οι πρώτοι... καρποί των δασμών Τραμπ - 50 χώρες έχουν ζητήσει εμπορικές συνομιλίες
Ο Κέβιν Χάσετ αρνήθηκε ότι οι δασμοί ήταν μέρος μιας στρατηγικής του Τραμπ για να οδηγήσε σε κατάρρευση τις χρηματοπιστωτικές αγορές