Σχέδια για να αναγκάσουν τις κινεζικές εταιρείες να μεταφέρουν πνευματική ιδιοκτησία σε επιχειρήσεις στην Ευρώπη, με αντάλλαγμα τις επιδοτήσεις της ΕΕ, σχεδιάζουν οι Βρυξέλλες, στο πλαίσιο των ανακατατάξεων στον χώρο της τεχνολογίας μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ.
Σύμφωνα με δύο ανώτερους αξιωματούχους της ΕΕ, οι οποίοι μίλησαν στους Financial Times, αναμένεται για πρώτη φορά να εισαχθούν νέα κριτήρια που απαιτούν από τις κινεζικές επιχειρήσεις να έχουν εργοστάσια στην Ευρώπη και να μοιράζονται τεχνολογική τεχνογνωσία, προκειμένου να συμμετέχουν σε διαγωνισμό για επιχορηγήσεις αξίας 1 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη μπαταριών τον Δεκέμβριο.
Το πιλοτικό θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε άλλα προγράμματα επιδοτήσεων της ΕΕ, είπαν.
Οι απαιτήσεις, αν και σε πολύ μικρότερη κλίμακα, απηχούν το καθεστώς της ίδιας της Κίνας, το οποίο πιέζει τις ξένες εταιρείες να μοιραστούν την πνευματική τους ιδιοκτησία με αντάλλαγμα την πρόσβαση στην κινεζική αγορά. Τα κριτήρια ενδέχεται να αλλάξουν πριν από τον διαγωνισμό, ανέφεραν αξιωματούχοι.
Ηλεκτροκίνηση: Ο «Δούρειος Ίππος» της Κίνας στην Ευρώπη
Τα σχέδια αποτελούν μέρος μιας σκληρότερης στάσης της Ευρώπης έναντι της Κίνας, καθώς επιδιώκει να προστατεύσει τις εταιρείες του μπλοκ – με την επιφύλαξη αυστηρών περιβαλλοντικών κανονισμών – από τις φθηνές και πιο ρυπογόνες εισαγωγές.
Άνθρωποι κοντά στον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ έχουν πει ότι θα ασκήσει πίεση στην ΕΕ να ακολουθήσει το παράδειγμά του και να δημιουργήσει περισσότερα εμπόδια στα κινεζικά αγαθά και τις επενδύσεις.
Οι δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη
Τον περασμένο μήνα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωσε δασμούς έως και 35% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, επιπλέον της υπάρχουσας εισφοράς 10%. Έχει επίσης εισαγάγει αυστηρότερες απαιτήσεις για τις εταιρείες που υποβάλλουν αίτηση για επιδοτήσεις υδρογόνου, ορίζοντας ότι μόνο το 25% των εξαρτημάτων στις συσκευές ηλεκτρόλυσης που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή υδρογόνου μπορούν να προέρχονται από την Κίνα.
Άνθρωποι κοντά στον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ έχουν πει ότι θα ασκήσει πίεση στην ΕΕ να ακολουθήσει το παράδειγμά του και να δημιουργήσει περισσότερα εμπόδια στα κινεζικά αγαθά και τις επενδύσεις.
Εάν υλοποιήσει την απειλή του για δασμούς 60% στις κινεζικές εξαγωγές, το Πεκίνο είναι πιθανό να προσπαθήσει να τις εκτρέψει σε άλλες περιοχές όπως η ΕΕ – η οποία με τη σειρά της θα αναζητήσει μέτρα για να ανακόψει την πλημμύρα.
«Αν θέλουμε να παίξουμε μαζί με τον Τραμπ σε κάποια από την ατζέντα του, τότε πρέπει να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε για την Κίνα», δήλωσε ανώτερος διπλωμάτης της ΕΕ.
Ωστόσο, η κίνηση έρχεται επίσης εν μέσω της βαθύτερης ανησυχίας για την αδυναμία της οικονομίας της ΕΕ και την ικανότητα των εταιρειών να επιτύχουν φιλόδοξους κλιματικούς στόχους χωρίς να βασίζονται σε φθηνές εισαγωγές.
Οι Βρυξέλλες έχουν επίσης εισαγάγει στόχους εγχώριας παραγωγής στη νομοθεσία που στοχεύει στην ενίσχυση των καθαρών τεχνολογιών που εγκρίθηκε τον Μάιο.
Η Elisabetta Cornago, ανώτερη ερευνήτρια στο Κέντρο για την Ευρωπαϊκή Μεταρρύθμιση, δήλωσε ότι η Επιτροπή «προσπαθεί να βρει πολλές ιδέες» για να στηρίξει την εμπορική της άμυνα «έναντι πιθανής πλημμύρας ή αναπροσανατολισμού των κινεζικών εμπορικών ροών προς την Ευρώπη».
Τα κινεζικά gigafactories
Ο αυξημένος έλεγχος των κινεζικών εισαγωγών τεχνολογίας έχει ήδη δώσει κίνητρα σε εταιρείες όπως η κινεζική CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής στον κόσμο, να δημιουργήσουν τα λεγόμενα gigafactories στην Ευρώπη. Έχει επενδύσει δισεκατομμύρια ευρώ σε εργοστάσια στην Ουγγαρία και τη Γερμανία.
Η Envision Energy με έδρα τη Σαγκάη επενδύει επίσης εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε εγκαταστάσεις στην Ισπανία και τη Γαλλία.
Εν τω μεταξύ, η πρωταθλήτρια μπαταρίας της ΕΕ Northvolt, με έδρα τη Σουηδία, βρίσκεται σε πτώχευση καθώς προσπαθεί να επιτύχει τους στόχους παραγωγής.
Οι μπαταρίες αποτελούν σημαντικό μέρος των ηλεκτρικών οχημάτων, αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το ένα τρίτο του κόστους, καθιστώντας τις αλυσίδες εφοδιασμού μπαταριών κρίσιμες για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία καθώς προσπαθεί να μεταβεί σε μοντέλα λιγότερο ρυπογόνα.
Latest News
Honda - Nissan «έδωσαν τα χέρια» - Στήνουν την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία
Η νέα οντότητα θα λειτουργεί υπό την ομπρέλα μιας εταιρείας συμμετοχών που θα δημιουργηθεί για τη συγχώνευση Honda - Nissan
Σύννεφα πάνω από την Ευρωζώνη – Μόλις στο 1% ανάπτυξη το 2025
Οι αναλυτές μείωσαν τις προσδοκίες τους για την Ευρωζώνη το 2026 στο 1,2% από 1,4%
Λαγκάρντ: Η ΕΚΤ πλησιάζει στον στόχο για τον πληθωρισμό – Οι αστερίσκοι
Η Κριστίν Λαγκάρντ προέτρεψε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να παρακολουθούν την πορεία των μισθών και των εταιρικών κερδών στην ευρωζώνη
Ολοκληρώνεται ο «γάμος» Honda - Nissan - Σήμερα οι ανακοινώσεις
Η ενοποίηση θα δημιουργήσει τον τρίτο μεγαλύτερο όμιλο αυτοκινήτων στον κόσμο σε πωλήσεις
«Μαύρο» το 2025 για τους επιχειρηματίες στη Γερμανία
Σε χαμηλά πενταετίας υποχωρεί τον Δεκέμβριο ο Δείκτης Επιχειρηματικής Εμπιστοσύνης του Ινστιτούτου IfO. Για «χρόνια ασθένεια της γερμανικής οικονομίας» μιλούν οι ειδικοί
Η συρρίκνωση του αμερικανικού ονείρου - Οι Αμερικανοί δίνουν περισσότερα και παίρνουν λιγότερα [γραφήματα]
Το αμερικανικό όνειρο φαίνεται να φθίνει με το πέρασμα των ετών και οι Αμερικανοί είναι ολοένα και πιο απαισιόδοξοι
Η «κρυφή« κρίση που κοστίζει έως και 1 τρισ. δολάρια στην παγκόσμια οικονομία
Περίπου 12 δισ. εργάσιμες ημέρες χάνονται από την κακή ψυχική υγεία κάθε χρόνο, κοστίζοντας στην παγκόσμια οικονομία 1 τρισ. δολάρια
Lactalis: O «γίγαντας» των γαλακτοκομικών παραμένει στην κορυφή
Ο τζίρος των 30 δισ. ευρώ και οι «περιπέτειες» της Lactalis, της μεγαλύτερης εταιρείας γαλακτοκομικών προϊόντων του κόσμου
Πωλητήριο και σε... κάστρα στην Ευρώπη - Πόσο κοστίζει η απόκτησή τους
Από μια έπαυλη βαρονικού στιλ στα Highlands της Σκωτίας με τη δική της λίμνη για ψάρεμα πέστροφας σε μια Πολυτελέστατη έπαυλη στη λίμνη Κόμο της Ιταλίας
Ο ανταγωνισμός αγριεύει στο φαστ φουντ - Τοεξωφρενικό μάρκετινγκ της Pizza Hut
Η προωθητική καμπάνια της Pizza Hut περιελάμβανε δωρεάν συμμετοχές σε παιχνίδια καζίνο χωρίς να γνωρίζει εάν κάποιος πελάτης ήταν εθισμένοι στον τζόγο