Σχέδια για να αναγκάσουν τις κινεζικές εταιρείες να μεταφέρουν πνευματική ιδιοκτησία σε επιχειρήσεις στην Ευρώπη, με αντάλλαγμα τις επιδοτήσεις της ΕΕ, σχεδιάζουν οι Βρυξέλλες, στο πλαίσιο των ανακατατάξεων στον χώρο της τεχνολογίας μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ.
Σύμφωνα με δύο ανώτερους αξιωματούχους της ΕΕ, οι οποίοι μίλησαν στους Financial Times, αναμένεται για πρώτη φορά να εισαχθούν νέα κριτήρια που απαιτούν από τις κινεζικές επιχειρήσεις να έχουν εργοστάσια στην Ευρώπη και να μοιράζονται τεχνολογική τεχνογνωσία, προκειμένου να συμμετέχουν σε διαγωνισμό για επιχορηγήσεις αξίας 1 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη μπαταριών τον Δεκέμβριο.
Το πιλοτικό θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε άλλα προγράμματα επιδοτήσεων της ΕΕ, είπαν.
Οι απαιτήσεις, αν και σε πολύ μικρότερη κλίμακα, απηχούν το καθεστώς της ίδιας της Κίνας, το οποίο πιέζει τις ξένες εταιρείες να μοιραστούν την πνευματική τους ιδιοκτησία με αντάλλαγμα την πρόσβαση στην κινεζική αγορά. Τα κριτήρια ενδέχεται να αλλάξουν πριν από τον διαγωνισμό, ανέφεραν αξιωματούχοι.
Ηλεκτροκίνηση: Ο «Δούρειος Ίππος» της Κίνας στην Ευρώπη
Τα σχέδια αποτελούν μέρος μιας σκληρότερης στάσης της Ευρώπης έναντι της Κίνας, καθώς επιδιώκει να προστατεύσει τις εταιρείες του μπλοκ – με την επιφύλαξη αυστηρών περιβαλλοντικών κανονισμών – από τις φθηνές και πιο ρυπογόνες εισαγωγές.
Άνθρωποι κοντά στον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ έχουν πει ότι θα ασκήσει πίεση στην ΕΕ να ακολουθήσει το παράδειγμά του και να δημιουργήσει περισσότερα εμπόδια στα κινεζικά αγαθά και τις επενδύσεις.
Οι δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη
Τον περασμένο μήνα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωσε δασμούς έως και 35% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, επιπλέον της υπάρχουσας εισφοράς 10%. Έχει επίσης εισαγάγει αυστηρότερες απαιτήσεις για τις εταιρείες που υποβάλλουν αίτηση για επιδοτήσεις υδρογόνου, ορίζοντας ότι μόνο το 25% των εξαρτημάτων στις συσκευές ηλεκτρόλυσης που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή υδρογόνου μπορούν να προέρχονται από την Κίνα.
Άνθρωποι κοντά στον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ έχουν πει ότι θα ασκήσει πίεση στην ΕΕ να ακολουθήσει το παράδειγμά του και να δημιουργήσει περισσότερα εμπόδια στα κινεζικά αγαθά και τις επενδύσεις.
Εάν υλοποιήσει την απειλή του για δασμούς 60% στις κινεζικές εξαγωγές, το Πεκίνο είναι πιθανό να προσπαθήσει να τις εκτρέψει σε άλλες περιοχές όπως η ΕΕ – η οποία με τη σειρά της θα αναζητήσει μέτρα για να ανακόψει την πλημμύρα.
«Αν θέλουμε να παίξουμε μαζί με τον Τραμπ σε κάποια από την ατζέντα του, τότε πρέπει να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε για την Κίνα», δήλωσε ανώτερος διπλωμάτης της ΕΕ.
Ωστόσο, η κίνηση έρχεται επίσης εν μέσω της βαθύτερης ανησυχίας για την αδυναμία της οικονομίας της ΕΕ και την ικανότητα των εταιρειών να επιτύχουν φιλόδοξους κλιματικούς στόχους χωρίς να βασίζονται σε φθηνές εισαγωγές.
Οι Βρυξέλλες έχουν επίσης εισαγάγει στόχους εγχώριας παραγωγής στη νομοθεσία που στοχεύει στην ενίσχυση των καθαρών τεχνολογιών που εγκρίθηκε τον Μάιο.
Η Elisabetta Cornago, ανώτερη ερευνήτρια στο Κέντρο για την Ευρωπαϊκή Μεταρρύθμιση, δήλωσε ότι η Επιτροπή «προσπαθεί να βρει πολλές ιδέες» για να στηρίξει την εμπορική της άμυνα «έναντι πιθανής πλημμύρας ή αναπροσανατολισμού των κινεζικών εμπορικών ροών προς την Ευρώπη».
Τα κινεζικά gigafactories
Ο αυξημένος έλεγχος των κινεζικών εισαγωγών τεχνολογίας έχει ήδη δώσει κίνητρα σε εταιρείες όπως η κινεζική CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής στον κόσμο, να δημιουργήσουν τα λεγόμενα gigafactories στην Ευρώπη. Έχει επενδύσει δισεκατομμύρια ευρώ σε εργοστάσια στην Ουγγαρία και τη Γερμανία.
Η Envision Energy με έδρα τη Σαγκάη επενδύει επίσης εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε εγκαταστάσεις στην Ισπανία και τη Γαλλία.
Εν τω μεταξύ, η πρωταθλήτρια μπαταρίας της ΕΕ Northvolt, με έδρα τη Σουηδία, βρίσκεται σε πτώχευση καθώς προσπαθεί να επιτύχει τους στόχους παραγωγής.
Οι μπαταρίες αποτελούν σημαντικό μέρος των ηλεκτρικών οχημάτων, αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το ένα τρίτο του κόστους, καθιστώντας τις αλυσίδες εφοδιασμού μπαταριών κρίσιμες για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία καθώς προσπαθεί να μεταβεί σε μοντέλα λιγότερο ρυπογόνα.
Latest News
Σε αναζήτηση υπουργού Οικονομικών ο Τραμπ - Συνεχίζονται οι συνεντεύξεις «μνηστήρων»
Ο Ντόναλντ Τραμπ αναζητεί το πρόσωπο που θα εφαρμόσει την ριζοσπαστική του οικονομική ατζέντα για τις ΗΠΑ
Καμπανάκι από Morgan Stanley: Φρένο στην ανάπτυξη και πληθωρισμός από τους δασμούς Τραμπ
Η Morgan Stanley προειδοποιεί ότι η επιβράδυνση της αμερικανικής οικονομίας θα γίνει ιδιαίτερα εμφανής το 2026
Το «ασημένιο τσουνάμι» στην αγορά ακινήτων - Τι βλέπει η «Μάντισσα της Wall Street»
Οι υψηλές τιμές στα ακίνητα έχουν δημιουργήσει ένα χάσμα γενεών, το οποίο μπορεί να μειωθεί μόνο με πτώση τιμών
Η Foxconn βγάζει από τις αγγελίες προσλήψεων στην Ινδία ηλικιακά και οικογενειακά κριτήρια
Πώς αναγκάστηκε να ασχοληθεί με τα κριτήρια προσλήψεων η Foxconn που συναρμολογεί τα iPhone της Apple
Γιατί 50 εκατομμύρια άνθρωποι σταμάτησαν να αγοράζουν είδη πολυτελείας
Οι μάρκες πολυτελείας όπως Dior και Burberry γνώρισαν καθίζηση μετά από «αθετήσεις υποσχέσεων» στους πελάτες
Γιατί οι εταιρείες πιέζουν τους εργαζομένους να χρησιμοποιούν δικά τους τηλέφωνα για δουλειές
Τα προσωπικά τηλέφωνα για εργασία ενέχει κινδύνους για τους εργοδότες και δεν σημαίνει ότιδεν θα σας τηλεφωνήσουν εκτός ωραρίου
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
Οι απελάσεις μεταναστών θα κλείσουν επιχειρήσεις και θα αυξήσουν τον πληθωρισμό
Η υπόσχεση οι μετανάστες να απελαθούν κινδυνεύει να προκαλέσει ελλείψεις εργατικού δυναμικού και υψηλότερες τιμές
Η «οδύσσεια» του Μασκ για να βρει 2 τρισ. για περικοπές - Οι προτάσεις του Economist
Ο Economist προτείνει επιλογές για περικοπές ύψους 5 τρισ. δολαρίων στον Μασκ, ο οποίος ηγείται του Τμήματος Κυβερνητικής Αποδοτικότητας
Ποιοι και γιατί αντιδρούν στη συμφωνία ΕΕ-MERCOSUR – Η στάση της Γαλλίας
Αντιδράσεις συναντά η συμφωνία ΕΕ-MERCOSUR - Τι λέει στον ot.gr ο Αυστριακός ευρωβουλευτής των Πρασίνων Τόμας Βάιτζ