
Η γήρανση του πληθυσμού δεν αποτελεί ένα φαινόμενο το οποίο έχει μόνο δημογραφικές, πληθυσμιακές επιπτώσεις. Έχει επίσης κοινωνικο-οικονομικές, γεωπολιτικές, γεωοικονομικές, κ.λ.π. επιπτώσεις. Ειδικότερα, οι κοινωνικο-οικονομικές επιπτώσεις δεν αφορούν, όπως λανθασμένα υποστηρίζεται, μόνο την χρηματοδότηση των συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης. Κι΄ αυτό επειδή το φαινόμενο της γήρανσης του πληθυσμού μακροπρόθεσμα προκαλεί, μεταξύ άλλων, την μείωση του πληθυσμού, την μείωση του εργατικού δυναμικού, των επιδόσεων της οικονομικής δραστηριότητας, του κατά κεφαλήν εισοδήματος, της φτωχοποίησης, κ.λ.π.
Στις συνθήκες αυτές είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι κατά την δεκαετία του 1940 τα παιδιά κάτω των 15 ετών ήταν επτά φορές περισσότερα από τον πληθυσμό άνω των 65 ετών του πλανήτη. Το 2050 εκτιμάται (P. Artus- M.P.Virard, Paris 2024) ότι αυτές οι δύο ομάδες του πληθυσμού θα βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο. Στη προοπτική αυτή, για παράδειγμα στην Ευρώπη, ο συνολικός πληθυσμός μειώνεται κατά 0.1% το έτος, ενώ το εργατικό δυναμικό μειώνεται κατά 0.3% το έτος.
Έτσι μετά το 2030 το εργατικό δυναμικό σε παγκόσμιο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα αντιπροσωπεύει σταδιακά ένα συρρικνούμενο τμήμα του συνολικού πληθυσμού, γεγονός που θα επηρεάσει πτωτικά το επίπεδο της παγκόσμιας δυνητικής ανάπτυξης. Στο διεθνές αυτό περιβάλλον το εργατικό δυναμικό στην Αφρική, την Ινδία, την Λατινική Αμερική, την Ασία (εκτός της Κίνας) εκτιμάται ότι θα σημειώσει μία αύξηση του μεριδίου τους στο παγκόσμιο δημογραφικό μέρισμα και το κατά κεφαλήν εισόδημα τους θα αυξάνεται ταχύτερα από το ΑΕΠ (P.Artus – M.P.Virard,Paris, 2024).
Με άλλα λόγια προσδοκάται ότι οι εξελίξεις αυτές θα επιφέρουν ελαφρύνσεις στο επίπεδο των κοινωνικών δαπανών στις συγκεκριμένες χώρες, γεγονός που θα περιορίσει την φορολογική αφαίμαξη του πληθυσμού και θα ενισχύσει τον προσανατολισμό των δημόσιων δαπανών σε παραγωγικές επενδύσεις οι οποίες θα συμβάλλουν στην βελτίωση των αναπτυξιακών και οικονομικών επιδόσεων των συγκεκριμένων χωρών. Η προσέγγιση αυτή προσδίδει στην οικονομικο-δημοσιονομική λειτουργία τον ρόλο του αναπτυξιακού μοχλού αντί του δημοσιονομικού εργαλείου της αναπτυξιακής διαδικασίας, με την έννοια ότι τα δημόσια έσοδα εξαρτώνται, κατά βάση, από το εργατικό δυναμικό και οι δημόσιες δαπάνες αναφέρονται στον συνολικό πληθυσμό.
Επομένως, η αποφυγή ενός διαρθρωτικού και αυξανόμενου δημόσιου ελλείμματος με τάσεις φτωχοποίησης του οικονομικού σχηματισμού και του πληθυσμού, προϋποθέτει την αύξηση του εργατικού δυναμικού με ρυθμό ταχύτερο απ΄αυτόν του συνολικού πληθυσμού. Αντίθετα, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και ιδιαίτερα στην Ιταλία, την Ελλάδα, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Πολωνία, κ.λπ., παρατηρείται ότι το εργατικό δυναμικό θα μειωθεί κατά την περίοδο 2023-2100 με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 0,26%, ο συνολικός πληθυσμός θα μειωθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 0,34% και ο πληθυσμός άνω των 65 ετών θα αυξηθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 1,54% (P.Artus-M.P.Virard, Paris, 2024) (Διάγραμμα 1), με προφανείς συνέπειες στο επίπεδο της δυνητικής ανάπτυξης, της διαγεννεακής σύγκρουσης και του αδιεξόδου στην κατανομή του εισοδήματος και στο βιοτικό επίπεδο του πληθυσμού των συγκεκριμένων κρατών-μελών.

Σ΄αυτό το δυσμενές παγκόσμιο και ευρωπαϊκό περιβάλλον του φαινομένου της δημογραφικής γήρανσης και της ενίσχυσης των τάσεων φτωχοποίησης, ο πληθυσμός της χώρας μας, σύμφωνα με τις προβολές της Εurostat (Europop 2023), θα μειωθεί σε 7,8 εκατ. κατοίκους μέχρι το 2070 και σε 7,3 εκατ. κατοίκους μέχρι το 2100, ακόμα κι αν ο δείκτης γονιμότητας αυξηθεί από 1,43 παιδιά ανά γυναίκα σε αναπαραγωγική ηλικία το 2023 σε 1,55 παιδιά μέχρι το 2070.
Διάγραμμα 2: Πληθυσμός & Εργατικό Δυναμικό Ελλάδα 2023 – 2070 στην Ελλάδα
Διάγραμμα 3: Δείκτης Εξάρτησης Ηλικιωμένων Ελλάδα 2023 – 2070
Στις δυσμενείς αυτές εξελίξεις της αλληλεπίδρασης της γήρανσης και της φτωχοποίησης του πληθυσμού μέσω της μείωσης, μεταξύ άλλων, του επιπέδου της δυνητικής ανάπτυξης, της παραγωγικότητας και του βιοτικού επιπέδου του πληθυσμού, επιβάλλεται, για την άρση αυτού του δίδυμου αδιεξόδου σε διεθνές, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, να κατανοηθεί σε βάθος από τους φορείς σχεδιασμού και άσκησης των δημόσιων πολιτικών η μακροχρόνια, πολυπαραγοντική και σύνθετη κοινωνικο-οικονομική διάσταση των δημογραφικών προκλήσεων.
Των Σάββα Γ. Ρομπόλη Ομότ. Καθηγητή Παντείου Πανεπιστημίου, Βασίλειου Γ. Μπέτση Δρ. Παντείου Πανεπιστημίου


Latest News

Οι εορτές του Πάσχα και λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων
Με την ευκαιρία των εορτών του Πάσχα, κρίνουμε σκόπιμο να αναφερθούμε πως αντιμετωπίζονται από την εργατική νομοθεσία οι ημέρες αυτές

Πώς επηρεάστηκαν τα επενδυτικά καταφύγια από τη διεθνή οικονομική αναταραχή
Η άναρχη και συνάμα επικίνδυνη χάραξη της δασμολογικής πολιτικής των ΗΠΑ προκαλεί έντονη νευρικότητα στους επενδυτές. Κι εκείνοι, ενστικτωδώς αναζητούν χαμηλότερη μεταβλητότητα.

Πώς η λογιστική θα κάνει πιο «πλούσιους» τους φορείς γενικής κυβέρνησης από 1/1/2026;
To 2025 θεωρείται περίοδος προετοιμασίας, ή αλλιώς προπαρασκευαστική περίοδος
![Οι αλλαγές που υπάρχουν στα φορολογικά έντυπα για τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2024 από ακίνητα [Α]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/akinita1-e1727899707686-1024x684-1-600x401.jpg)
Οι αλλαγές στα φορολογικά έντυπα για τα εισοδήματα από ακίνητα
Οι νέες διατάξεις για τα κίνητρα ώστε να μπουν στην αγορά νέα ακίνητα που προέρχονται είτε από βραχυχρόνια μίσθωση είτε ήταν κενά

Τα ελληνικά ομόλογα παραμένουν ελκυστικά παρά τις αναταράξεις στις μετοχικές αγορές
Ο τυφώνας Trump έχει σαρώσει τις χρηματαγορές παγκοσμίως, με τους επενδυτές να αντιμετωπίζουν σοβαρή μεταβλητότητα. Κάποιοι, όμως, βρίσκονται στο απυρόβλητο.
![Ελάχιστο ετήσιο εισόδημα αυτοαπασχολούμενων [Α’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/ergazomenoi-768x512-1-600x400.jpg)
Ελάχιστο ετήσιο εισόδημα αυτοαπασχολούμενων [Α’ Μέρος]
Υπολογισμός του τεκμαιρόμενου ελάχιστου ετήσιου εισοδήματος (προ μειώσεων)

Πώς να υπολογίσετε το δώρο Πάσχα
Το δώρο Πάσχα πρέπει να καταβληθεί από τους εργοδότες του ιδιωτικού τομέα μέχρι τη Μεγάλη Τετάρτη, 16 Απριλίου

Μισθοί, αγοραστική δύναμη και επίπεδο φτώχειας
Με την αύξηση αυτή η Ελλάδα είναι στην 11η θέση μεταξύ των 22 χωρών της Ευρώπης που έχουν θεσμοθετημένο κατώτατο μισθό σε ονομαστικές τιμές και στην 13η θέση σε τιμές αγοραστικής δύναμης

Νέες πράξεις απαλλαγές από τον ΕΝΦΙΑ 2023 και 2024
Επανεκκαθάριση ΕΝΦΙΑ για οικισμούς μετά από αλλαγές στους συντελεστές αξιοποίησης οικοπέδου

Οι επιπτώσεις του εμπορικού πολέμου και οι άμυνες της Ελλάδας
Η Ελλάδα, αν και έχει μικρότερη εξάρτηση από τις ΗΠΑ, ενδέχεται να επηρεαστεί έμμεσα