
Είδαμε στο προηγούμενο σημείωμα μας, τι εργασίες μπορούν να γίνουν μέσα από την ψηφιακή myCAR, καθώς το πως μπορεί να εκδοθεί προσωρινής άδειας κυκλοφορίας.
Στο σημερινό σημείωμα μας θα δούμε πως μπορούμε να θέσουμε ένα όχημα σε ακινησία
Θέση σε Ακινησία
Από την υπηρεσία αυτή μπορείτε να θέσετε σε ακινησία, ηλεκτρονικά, επιβατικά Ι.Χ. αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες Ι.Χ., χωρίς παράδοση των στοιχείων κυκλοφορίας στη Φορολογική Αρχή (Δ.Ο.Υ.)
Η δυνατότητα ηλεκτρονικής θέσης οχημάτων σε ακινησία καταλαμβάνει τα οχήματα που εμφανίζονται «σε κίνηση» στο Πληροφοριακό Σύστημα Οχημάτων της ΑΑΔΕ, τα δε οχήματα αυτά καθώς και τα στοιχεία κυκλοφορίας τους βρίσκονται στην κατοχή των ιδιοκτητών τους.
• Τέλη κυκλοφορίας
Προκειμένου για την έκπτωση από τα τέλη κυκλοφορίας το όχημα πρέπει να τεθεί σε ακινησία εμπρόθεσμα, δηλαδή πριν την λήξη την 31/12 του προηγούμενου έτους από αυτό που αφορούν τα τέλη κυκλοφορίας ή τη λήξη της παράτασης.
Δήλωση ακινησίας μετά τη λήξη της προθεσμίας, γίνεται δεκτή αλλά δεν λαμβάνεται υπόψη για την έκπτωση των τελών κυκλοφορίας.
Το όχημα μπορεί να τεθεί σε Ακινησία, ακόμα και αν οφείλονται τέλη κυκλοφορίας τρέχοντος ή παρελθόντων ετών.
• Φύλαξη οχήματος και στοιχείων κυκλοφορίας του
Μετά τη θέση του οχήματος σε ακινησία ηλεκτρονικά, τα στοιχεία κυκλοφορίας αφαιρούνται από το όχημα και φυλάσσονται με ευθύνη του ιδιοκτήτη ή κατόχου.
Το όχημα φυλάσσεται σε κλειστό ή περιφραγμένο χώρο, τα ακριβή στοιχεία του οποίου δηλώνονται υπευθύνως κατά τη συμπλήρωση της ηλεκτρονικής αίτησης θέσης του οχήματος σε ακινησία.
• Εξαιρέσεις
Δεν δύνανται να υποβληθεί δήλωση ακινησίας ηλεκτρονικά, αλλά μόνο στη Δ.Ο.Υ. που είναι αρμόδια για την παραλαβή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος, στις εξής περιπτώσεις:
i. Κλοπής ή υπεξαίρεσης του οχήματος
ii. Κυκλοφορίας του οχήματος στο εξωτερικό
iii. Μεταβίβασης του οχήματος η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί
iv. Κατάσχεσης του οχήματος από δημόσια αρχή με τα στοιχεία κυκλοφορίας αυτού
v. Αφαίρεσης των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος από δημόσια αρχή
vi. Παράδοσης στις εγκαταστάσεις της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος ( ΕΔΟΕ) με σκοπό την οριστική διαγραφή του με ανακύκλωση
vii. Ολοσχερούς καταστροφής του οχήματος λόγω πυρκαγιάς ή άλλης αιτίας
viii. Πλειστηριασμού του οχήματος
ix. Αποξένωσης του ιδιοκτήτη ή κατόχου από το όχημα, όπως στην περίπτωση περισυλλογής του από το Δήμο ως εγκαταλελειμμένου
x. Κάθε άλλη περίπτωση όπου ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος δεν έχει στην κατοχή του είτε το όχημα είτε τα στοιχεία κυκλοφορίας του (άδεια και πινακίδες).
Για την απόδειξη των ως άνω ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος προσκομίζει στην Δ.Ο.Υ. τα κατά περίπτωση δικαιολογητικά έγγραφα, τα οποία εξετάζονται από τη Δ.Ο.Υ. πριν την θέση του οχήματος σε ακινησία.
Εάν για όχημα που έχει τεθεί ηλεκτρονική ακινησία, συντρέξει γεγονός εκ των περιπτώσεων α-ι, της παρ.1, ο ιδιοκτήτης ή κάτοχός του δηλώνει το γεγονός στη Δ.Ο.Υ., προσκομίζοντας και τα απαραίτητα αποδεικτικά έγγραφα.
Για τις περιπτώσεις που η κατάθεση των στοιχείων κυκλοφορίας γίνεται σε άλλη δημόσια αρχή και συντρέχει κάποιο από τα γεγονότα των προαναφερόμενων περιπτώσεων (α) – (ι), η θέση του οχήματος σε ακινησία δηλώνεται στη Δ.Ο.Υ., με την προσκόμιση των απαραίτητων αποδεικτικών εγγράφων.
Σε περίπτωση αποβιώσαντος ιδιοκτήτη/συνιδιοκτήτη ή κατόχου, οι νέοι κάτοχοι (κληρονόμοι στο όνομα των οποίων δεν έχει ακόμα εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας) θέτουν το όχημα σε ακινησία στη Δ.Ο.Υ.
• Διαδικασία θέσης οχήματος σε ακινησία ηλεκτρονικά
Ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος εισέρχεται στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης, και μέσω της πλατφόρμας της ΑΑΔΕ myCAR, επιλέγει «Ψηφιακή Ακινησία/Άρση»
Στην οθόνη που εμφανίζεται, ο χρήστης επιλέγει ή καταχωρεί τον αριθμό κυκλοφορίας του επιβατικού ή της μοτοσυκλέτας Ι.Χ. και αναζητά την κατάστασή του οχήματος.
Ο χρήστης μπορεί, εφόσον το όχημα βρίσκεται σε «ΚΙΝΗΣΗ» να ξεκινήσει την εφαρμογή της ηλεκτρονικής ακινησίας.
Ανοίγοντας την εφαρμογή, εμφανίζονται τα στοιχεία του υποβάλλοντος της αίτησης (σε περίπτωση ενός ιδιοκτήτη τα στοιχεία αυτού, σε περίπτωση περισσότερων του ενός, αυτού που υποβάλει την αίτηση).
Ο χρήστης αποδέχεται τους όρους χρήσης της εφαρμογής.
Στο πάνω μέρος της σελίδας εμφανίζονται τα στοιχεία της αίτησής του, τα οποία είναι:
• Το είδος της αίτησης, το οποίο μπορεί να είναι:
Ø Αρχική (η δήλωση είναι η πρώτη στην τρέχουσα διαδικασία μεταβολής της κατάστασης του οχήματος από κίνηση σε ηλεκτρονική ακινησία. Κάθε φορά που εκκινεί μια νέα διαδικασία αλλαγής δημιουργείται μια αρχική δήλωση)
Ø Τροποποιητική (η δήλωση τροποποιεί προηγούμενη δήλωση – είτε αρχική, είτε προηγούμενη τροποποιητική) Η κατάσταση της αίτησης, η οποία μπορεί να είναι:
Ø Προσωρινή: Ο χρήστης δεν έχει υποβάλει την αίτηση, ωστόσο μπορεί να την αποθηκεύσει και να την επεξεργαστεί σε επόμενο χρόνο.
Ø Υποβληθείσα (εκκρεμεί έγκριση) – Μόνο στις περιπτώσεις πολλαπλών συνιδιοκτητών/κατόχων: Η αίτηση έχει υποβληθεί από έναν ιδιοκτήτη και για μεταβεί στην κατάσταση της οριστικοποιημένης απαιτείται η έγκριση από κάθε ένα συνιδιοκτήτη/κάτοχο. o Οριστικοποιημένη: Ο χρήστης έχει υποβάλει την αίτησή του και η κατάσταση του οχήματος έχει μεταβληθεί από «ΚΙΝΗΣΗ» σε «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΉ ΑΚΙΝΗΣΙΑ».
Ø Αριθμός αίτησης: δίνεται αυτόματα από το σύστημα
Ø Ημερομηνία αίτησης: η τελευταία ημερομηνία μεταβολής της αίτησης
Ο χρήστης συμπληρώνει τα στοιχεία της αίτησης (η κατάσταση της οποίας είναι προσωρινή) και έχει τις εξής επιλογές:
Ø Να αποθηκεύσει προσωρινά την αίτηση.
Ø Να αποθηκεύσει προσωρινά την αίτηση, ελέγχοντάς την παράλληλα (για πιθανές παραλήψεις). Η αίτηση αποθηκεύεται σε κάθε περίπτωση, ακόμα δηλαδή και αν περιέχει λάθη (για παράδειγμα δεν έχει συμπληρωθεί ένα υποχρεωτικό πεδίο).
Ø Να διαγράψει την τρέχουσα αίτηση (προσωρινή ή υποβληθείσα αλλά εκκρεμούσα προς έγκριση από το σύνολο των ιδιοκτητών).
Ø Να υποβάλει την αίτηση. Σε αυτή την περίπτωση η κατάσταση της αίτησης μεταβάλλεται σε Οριστικοποιημένη, στην περίπτωση ενός κατόχου/ιδιοκτήτη και σε Υποβληθείσα (εκκρεμεί έγκριση) στην περίπτωση περισσότερων του ενός κατόχων/ιδιοκτητών.
Όσο η αίτηση παραμένει σε προσωρινή κατάσταση και εφόσον το όχημα έχει περισσότερους του ενός συνιδιοκτήτες/κατόχους μπορούν και αυτοί να ξεκινήσουν τη διαδικασία δικών τους αιτήσεων ηλεκτρονικής ακινησίας, διατηρώντας τες σε κατάσταση προσωρινής αίτησης. Ο κάθε ιδιοκτήτης μπορεί να έχει πρόσβαση μόνο στη δική του προσωρινή αίτηση και όχι στων άλλων.
Ωστόσο, η πρώτη αίτηση που από κατάσταση προσωρινής θα μεταβληθεί σε «Υποβληθείσα (εκκρεμεί έγκριση)», μέσω της υποβολής της, θα απενεργοποιήσει όλες τις άλλες προσωρινές αιτήσεις για το συγκεκριμένο όχημα. Στην συγκεκριμένη αίτηση θα έχουν πρόσβαση, πλέον, όλοι οι συνιδιοκτήτες ώστε να μπορούν να την εγκρίνουν. Παράλληλα ενημερώνονται οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες (πέραν αυτού που υπέβαλε την αίτηση) ότι έχει υποβληθεί αίτημα και για να ολοκληρωθεί η διαδικασία απαιτείται η έγκριση του συγκεκριμένου αιτήματος από αυτούς. Η ενημέρωση γίνεται με αυτοματοποιημένο μήνυμα στην εφαρμογή της προσωποποιημένης πληροφόρησης του TAXISnet, καθώς και με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, εφόσον έχει δηλωθεί ηλεκτρονική διεύθυνση αλληλογραφίας στην προσωποποιημένη πληροφόρηση του TAXISnet.
Μετά την έγκρισή της από το σύνολο των ιδιοκτητών μεταβάλλεται η κατάσταση του οχήματος στο πληροφοριακό σύστημα οχημάτων σε «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΚΙΝΗΣΙΑ» και η κατάσταση της αίτησης αλλάζει σε «Οριστικοποιημένη». Αν η αλλαγή στο πληροφοριακό σύστημα δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί τότε η κατάσταση της αίτησης δεν μεταβάλλεται από «Υποβληθείσα (εκκρεμεί έγκριση)» σε «Οριστικοποιημένη», αλλά επανέρχεται στο στάδιο της προσωρινής αίτησης.
Εφόσον η διαδικασία ολοκληρωθεί επιτυχώς και οριστικοποιηθεί η αίτηση (ανεξαρτήτως του πλήθους των ιδιοκτητών) αποστέλλονται ενημερωτικά μηνύματα στον/στους ιδιοκτήτες μέσω των οποίων ενημερώνονται για τη θέση του οχήματος σε ακινησία.
Αλωνιάτης Απόστολος
Οικονομολόγος – φοροτεχνικός, Α’ Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.


Latest News

Πώς επηρεάστηκαν τα επενδυτικά καταφύγια από τη διεθνή οικονομική αναταραχή
Η άναρχη και συνάμα επικίνδυνη χάραξη της δασμολογικής πολιτικής των ΗΠΑ προκαλεί έντονη νευρικότητα στους επενδυτές. Κι εκείνοι, ενστικτωδώς αναζητούν χαμηλότερη μεταβλητότητα.

Πώς η λογιστική θα κάνει πιο «πλούσιους» τους φορείς γενικής κυβέρνησης από 1/1/2026;
To 2025 θεωρείται περίοδος προετοιμασίας, ή αλλιώς προπαρασκευαστική περίοδος
![Οι αλλαγές που υπάρχουν στα φορολογικά έντυπα για τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2024 από ακίνητα [Α]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/akinita1-e1727899707686-1024x684-1-600x401.jpg)
Οι αλλαγές στα φορολογικά έντυπα για τα εισοδήματα από ακίνητα
Οι νέες διατάξεις για τα κίνητρα ώστε να μπουν στην αγορά νέα ακίνητα που προέρχονται είτε από βραχυχρόνια μίσθωση είτε ήταν κενά

Τα ελληνικά ομόλογα παραμένουν ελκυστικά παρά τις αναταράξεις στις μετοχικές αγορές
Ο τυφώνας Trump έχει σαρώσει τις χρηματαγορές παγκοσμίως, με τους επενδυτές να αντιμετωπίζουν σοβαρή μεταβλητότητα. Κάποιοι, όμως, βρίσκονται στο απυρόβλητο.
![Ελάχιστο ετήσιο εισόδημα αυτοαπασχολούμενων [Α’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/ergazomenoi-768x512-1-600x400.jpg)
Ελάχιστο ετήσιο εισόδημα αυτοαπασχολούμενων [Α’ Μέρος]
Υπολογισμός του τεκμαιρόμενου ελάχιστου ετήσιου εισοδήματος (προ μειώσεων)

Πώς να υπολογίσετε το δώρο Πάσχα
Το δώρο Πάσχα πρέπει να καταβληθεί από τους εργοδότες του ιδιωτικού τομέα μέχρι τη Μεγάλη Τετάρτη, 16 Απριλίου

Μισθοί, αγοραστική δύναμη και επίπεδο φτώχειας
Με την αύξηση αυτή η Ελλάδα είναι στην 11η θέση μεταξύ των 22 χωρών της Ευρώπης που έχουν θεσμοθετημένο κατώτατο μισθό σε ονομαστικές τιμές και στην 13η θέση σε τιμές αγοραστικής δύναμης

Νέες πράξεις απαλλαγές από τον ΕΝΦΙΑ 2023 και 2024
Επανεκκαθάριση ΕΝΦΙΑ για οικισμούς μετά από αλλαγές στους συντελεστές αξιοποίησης οικοπέδου

Οι επιπτώσεις του εμπορικού πολέμου και οι άμυνες της Ελλάδας
Η Ελλάδα, αν και έχει μικρότερη εξάρτηση από τις ΗΠΑ, ενδέχεται να επηρεαστεί έμμεσα

Η συνεισφορά της επιστήμης στη Δημοκρατία
Τα απαραίτητα στοιχεία για την πρόοδο της επιστήμης είναι: η επένδυση στην έρευνα, η προώθηση επιστημονικών επαγγελμάτων, η εκπαίδευση στην κριτική σκέψη, η θέση της εξειδίκευσης στη χάραξη δημόσιων πολιτικών και, κυρίως η ανάδειξη των στενών δεσμών μεταξύ επιστημονικής προσέγγισης και δημοκρατίας