Ενώ η περίοδος των εορταστικών αγορών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι σε επαγρύπνηση απέναντι στις αυξανόμενες απειλές απάτης, όπως επισημαίνει η Visa, προσθέτοντας ότι καθώς πληθαίνουν οι συναλλαγές, τόσο στο διαδίκτυο όσο και με φυσική παρουσία, οι απατεώνες προσπαθούν να εκμεταλλευτούν αυτή την περίοδο με διάφορους τρόπους.
Χρυσή Βίζα: Τα δέκα χρόνια που άλλαξαν το real estate [γραφήματα]
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Visa ‘’Απειλές απάτης στις γιορτές 2024’’, οι απειλές αυτές κλιμακώνονται.
Visa: Οι κύριοι στόχοι των απατεώνων
Οι κύριοι στόχοι των απατεώνων συνήθως είναι:
Παραβίαση λογαριασμού: Οι απατεώνες παίρνουν τον έλεγχο των λογαριασμών πείθοντας τα θύματα να τους παραχωρήσουν δεδομένα, όπως οι κωδικοί πρόσβασης μίας χρήσης (OTP), που τους επιτρέπουν να παρακάμψουν τον έλεγχο ταυτότητας λογαριασμού.
Κλοπή δεδομένων: Οι απατεώνες κλέβουν δεδομένα πληρωμών και προσωπικές πληροφορίες. Οι τακτικές τους περιλαμβάνουν phishing, ψεύτικους ιστότοπους και παραβίαση των συσκευών των θυμάτων με κακόβουλο λογισμικό.
Απόσπαση κεφαλαίων: Οι απατεώνες χρησιμοποιούν κλεμμένα δεδομένα και παραβιάζουν λογαριασμούς για να αποσπάσουν χρήματα, να αγοράσουν αγαθά που θα μεταπωλήσουν ή να μεταφέρουν ποσά. Δημιουργούν επίσης ψεύτικα ηλεκτρονικά καταστήματα και ιστότοπους για να αποσπάσουν χρηματικά ποσά από τα θύματα.
Οι βασικότερες κατηγορίες απάτης:
Phishing
-Phishing μέσω email: Οι απατεώνες στέλνουν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που μοιάζουν να προέρχονται από αξιόπιστους οργανισμούς, ζητώντας προσωπικά στοιχεία ή περιέχοντας ύποπτους συνδέσμους. Ελέγχετε πάντα τα στοιχεία του αποστολέα και αποφεύγετε να κάνετε κλικ σε συνδέσμους από άγνωστες πηγές.
-Συνηθισμένες απάτες περιλαμβάνουν προϊόντα σε σημαντική έκπτωση και ψεύτικες προσφορές για το Black Friday.
-Phishing μέσω τηλεφώνου: Οι απατεώνες μιμούνται χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ή άλλες υπηρεσίες μέσω τηλεφώνου. Επικοινωνείτε πάντα απευθείας με την τράπεζά σας χρησιμοποιώντας τον αριθμό που αναγράφεται στην κάρτα σας.
-Phishing μέσω SMS: Να είστε προσεκτικοί με απάτες παράδοσης πακέτων, βραβείων και ειδοποιήσεις για οικονομικά θέματα ή ζητήματα που αφορούν τους τραπεζικούς σας λογαριασμούς. Μην απαντάτε σε τυχαία μηνύματα που σας ζητούν προσωπικά στοιχεία.
Ανύπαρκτοι έμποροι
Ανύπαρκτοι έμποροι διαφημίζουν αντικείμενα με μεγάλη έκπτωση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προσελκύοντας τους αγοραστές σε ψεύτικους ιστότοπους.
Επαληθεύστε τη νομιμότητα των ηλεκτρονικών καταστημάτων πριν κάνετε αγορές για να αποφύγετε κλοπή δεδομένων και παραγγελίες που δε θα ολοκληρωθούν.
Κλοπή
Οι απατεώνες αναπτύσσουν δράση σε πολυσύχναστες περιοχές για να κλέψουν κάρτες πληρωμών ή κινητά τηλέφωνα.
Ο Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa στην Ελλάδα δήλωσε: «Κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, οι απατεώνες αυξάνουν τη δραστηριότητα τους εκμεταλλευόμενοι την αύξηση των συναλλαγών όσο οι καταναλωτές αναζητούν το τέλειο δώρο. Στη Visa, η ασφάλεια είναι η βασική μας προτεραιότητα και γι’ αυτό έχουμε επενδύσει πάνω από 9 δισεκατομμύρια ευρώ παγκοσμίως σε τεχνολογία τα 5 τελευταία χρόνια, αποσκοπώντας μεταξύ άλλων στη μείωση της απάτης και την ενίσχυση της ασφάλειας του δικτύου. Οι καταναλωτές μπορούν να είναι σίγουροι ότι κατά την περίοδο των εορτών, όπως και σε όλο τον υπόλοιπο χρόνο, η ομάδα ειδικών της Visa εργάζεται όλο το εικοσιτετράωρο για να αποτρέψει τις απάτες και να διασφαλίσει τις συναλλαγές τους».
10 συμβουλές για να προστατευτείτε από απάτες κατά τις αγορές σας:
1.Αποφύγετε να κάνετε κλικ σε άγνωστους συνδέσμους: Μην κάνετε κλικ σε υπερσυνδέσμους που βρίσκονται σε emails ή μηνύματα από άγνωστες ή ύποπτες πηγές.
2.Εφαρμόστε τον έλεγχο ταυτότητας πολλαπλών παραγόντων: Ενεργοποιήστε τον έλεγχο ταυτότητας πολλαπλών παραγόντων σε όλα τα ευαίσθητα περιβάλλοντα σύνδεσης για να προσθέσετε ένα επιπλέον επίπεδο ασφάλειας.
3.Χρησιμοποιήστε ισχυρά και διαφορετικά passwords: Χρησιμοποιήστε τις βέλτιστες πρακτικές ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας κατά του phishing στο πρόγραμμα περιήγησής σας και της χρήσης μοναδικών, ισχυρών κωδικών πρόσβασης για διαφορετικούς λογαριασμούς.
4.Παρακολουθείστε τους τραπεζικούς σας λογαριασμούς: Ελέγχετε τακτικά τους λογαριασμούς και την κίνησή τους για να εντοπίσετε ενέργειες που θα μπορούσαν να υποδηλώνουν απάτη ή κλοπή ταυτότητας.
5.Κάντε εγγραφή για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για τις αγορές σας: Ενεργοποιείστε τη λήψη ειδοποιήσεων για τις αγορές σας από τον εκδότη της κάρτας σας. Οι ειδοποιήσεις αυτές προσαρμόζονται στις προτιμήσεις σας, μπορούν να ληφθούν μέσω email ή μήνυμα και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την επιβεβαίωση νόμιμων αγορών ή για να σας ειδοποιήσουν για ύποπτη δραστηριότητα.
6.Επαληθεύστε τις διευθύνσεις URL: Όταν πληρώνετε online, βεβαιωθείτε ότι η διεύθυνση URL ξεκινά με “https://” και βεβαιωθείτε ότι το όνομα του ιστότοπου είναι σωστό. Προσέξτε για ενδείξεις απάτης στον τρόπο πληρωμής που ζητείται, όπως τραπεζικά εμβάσματα, επαναφορτιζόμενες ή προπληρωμένες δωροκάρτες, κρυπτονομίσματα ή αποστολή μετρητών, καθώς αυτές οι μορφές είναι πιο δύσκολο να εντοπιστούν.
7.Κάντε τη έρευνά σας για τα διαδικτυακά καταστήματα: Επαληθεύστε τη νομιμότητα των διαδικτυακών καταστημάτων πριν κάνετε αγορές. Αναζητήστε κριτικές, ελέγξτε τα στοιχεία επικοινωνίας του ιστοτόπου και βεβαιωθείτε ότι το domain του είναι σωστό.
8.Μείνετε σε εγρήγορση σε πολυσύχναστες περιοχές: Κρατήστε τα πορτοφόλια και τις τσάντες σας ασφαλή και στο οπτικό σας πεδίο. Να είστε προσεκτικοί με οποιονδήποτε έρχεται πολύ κοντά σας, ειδικά σε πολυσύχναστες περιοχές.
9.Χρησιμοποιήστε ασφαλείς μεθόδους πληρωμής: Προτιμήστε τη χρήση καρτών ή υπηρεσιών ασφαλούς πληρωμής για ηλεκτρονικές αγορές. Συχνά συνοδεύονται από λειτουργίες προστασίας από απάτη που μπορούν να σας βοηθήσουν να ανακτήσετε χαμένα ποσά.
10.Ποτέ μην παρέχετε OTP σε αγνώστους που σας καλούν: Μην παρέχετε ποτέ τον κωδικό πρόσβασης μίας χρήσης σε αγνώστους που σας καλούν ή επικοινωνούν μαζί σας είτε μέσω email είτε μέσω SMS και μην εγκαθιστάτε λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης, εκτός εάν σας έχει ζητηθεί από αξιόπιστο πάροχο υποστήριξης συστήματος.
Ακολουθώντας αυτές τις συμβουλές, οι καταναλωτές μπορούν να προστατευτούν καλύτερα από απάτες αγορών και να απολαύσουν μια ασφαλέστερη καταναλωτική εμπειρία.
Latest News
HP Wolf Security: Που οφείλονται οι δαπανηρές επενδύσεις για την ασφάλεια συσκευών
Η έκθεση HP Wolf Security αποκαλύπτει τα κενά ασφαλείας που απειλούν τους οργανισμούς σε κάθε στάδιο του κύκλου ζωής μίας συσκευής
Έρχεται mega deal: Η Xerox εξαγοράζει τη Lexmark
Η συναλλαγή των δύο εταιρειών της βιομηχανίας εκτυπώσεων αναμένεται να ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2025
Κοντά στα 4 τρισ. δολάρια η χρηματιστηριακή αξία της Apple
Οι επενδυτές στοιχηματίζουν ότι η δυναμική της τεχνητής νοημοσύνης θα φέρει στην Apple νέο κύκλο αύξησης των πωλήσεων για συσκευές iPhone
Alpha Bank: Με ψηφιακό βοηθό που χρησιμοποιεί Generative AI
Σύμφωνα με την Alpha Bank, περισσότερες από 5.500 ψηφιακές συνομιλίες την εβδομάδα διεκπεραιώνει ο νέος ψηφιακός βοηθός από τους πρώτους μήνες που τέθηκε σε εφαρμογή
Αυτές είναι οι νέες μορφές ηλεκτρονικής απάτης την περίοδο των εορτών
Μέσα στη λάμψη των εορτασμών, οι ειδικοί στην κυβερνοασφάλεια έχουν εντοπίσει αρκετές σημαντικές μορφές απάτης με στόχο καταναλωτές σε διάφορες περιοχές και γλώσσες
BadBox: 192.000 συσκευές Android μολύνθηκαν με κακόβουλο λογισμικό
Το BADBOX στοχεύει κυρίως σε λειτουργικά συστήματα Android και έχει επιδείξει ανθεκτικότητα. To κακόβουλο λογισμικό έχει επηρεάσει μεγαλύτερη γκάμα συσκευών από ό,τι είχε αναφερθεί παλαιότερα.
Νέα εκστρατεία κυβερνοεπιθέσεων στοχεύει χρήστες PC
Οι κυβερνοεπιθέσεις γίνονται με ψεύτικα CAPTCHA και σφάλματα browser
Τι αλλάζει για τις επιχειρήσεις με τη νέα οδηγία NIS2 - Η «παγίδα» του λογισμικού
Για τις επιχειρήσεις της Ευρώπης και κατ’ επέκταση της Ελλάδας, η NIS2 μεταφράζεται σε υποχρέωση για μεγαλύτερες και περισσότερες επενδύσεις στον τομέα της κυβερνοασφάλειας
H τεχνητή νοημοσύνη εμφανίζει σημεία άνοιας, λένε οι νευρολόγοι
Η τεχνητή νοημοσύνη υποβάλεται σε γνωσιακά τεστ στο πλαίσιο ανορθόδοξης μελέτης.
Η αξιοποίηση της AI φέρνει αύξηση εσόδων στις ΜμΕ - Έρευνα της Salesforce
Το 75% των ΜμΕ αξιοποιεί λύσεις τεχνητής νοημοσύνης έδειξε έρευνα της Salesforce ενώ το 91% των ΜμΕ που ήδη χρησιμοποιούν λύσεις τεχνητής νοημοσύνης καταγράφει σημαντική αύξηση εσόδων