Συγκρατημένοι εμφανίζονται οι Έλληνες καταναλωτές όσον αφορά τις αγορές κατά τη φετινή εορταστική περίοδο, σύμφωνα με ευρήματα της μεγάλης έρευνας της ΕΥ, Future Consumer Index Ελλάδα 2024 για το λιανεμπόριο, η οποία αναμένεται να παρουσιαστεί στο σύνολό της τον Δεκέμβριο.

Συγκεκριμένα, σε σχετική ερώτηση, ένας στους τρεις συμμετέχοντες στην έρευνα (36%) δήλωσε ότι σκοπεύει να ξοδέψει λιγότερα χρήματα κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, σε σύγκριση με πέρσι. Περισσότεροι από τους μισούς ερωτώμενους (54%) δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν περίπου τα ίδια, ενώ 4% θα ξοδέψουν περισσότερα και 6% δε θα κάνουν αγορές.

Oι κλάδοι με τη μεγαλύτερη άνοδο και πτώση στο λιανεμπόριο – Στα 11,15 δισ. ο τζίρος των ΜμΕ [πίνακας]

Η έρευνα, η οποία πραγματοποιείται σε ετήσια βάση στην Ελλάδα από το 2021 σε συνεργασία με την MRB, στο πλαίσιο της αντίστοιχης παγκόσμιας σειράς ερευνών της ΕΥ, παρακολουθεί τις τάσεις, τις προτιμήσεις και τις ανησυχίες των καταναλωτών, στο ρευστό περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού και οικονομικής αβεβαιότητας των τελευταίων ετών για το λιανεμπόριο.

Λιανεμπόριο και εορταστικές αγορές

Η πρόθεση για εορταστικές αγορές συνδέεται άμεσα με την ηλικία των καταναλωτών, καθώς μόλις 26% των ερωτώμενων ηλικίας 18-29 ετών δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν λιγότερα ή καθόλου, ενώ το ποσοστό αυτό διπλασιάζεται στην ηλικιακή ομάδα 50-64 (50%). Πιο χαλαρή εμφανίζεται η σύνδεση με εισοδηματικά κριτήρια, υποδηλώνοντας, ενδεχομένως, ότι η απροθυμία για αγορές δεν οφείλεται μόνο στις υψηλές τιμές και τη συμπίεση του διαθέσιμου εισοδήματος.

Η διάθεση για μειωμένες ή μηδενικές αγορές κατά τη φετινή εορταστική περίοδο στην Ελλάδα, διαμορφώνεται στο ίδιο ακριβώς επίπεδο στις τυπολογίες των καταναλωτών που αποδίδουν πρωταρχική σημασία στην τιμή και την προσιτότητα των προϊόντων (Affordability First), αλλά και τον αντίκτυπο των αγοραστικών τους επιλογών στην κοινωνία (Society First), αγγίζοντας το 50% και στις δύο κατηγορίες.

Οι συμμετέχοντες στην έρευνα για το λιανεμπόριο ρωτήθηκαν, επίσης, σχετικά με τα σημαντικότερα κριτήρια με βάση τα οποία θα κάνουν τις αγορές τους την εορταστική περίοδο. Η τιμή αναδεικνύεται, με διαφορά, ως το σημαντικότερο κριτήριο (95%), ακολουθούμενη από την ποιότητα (65%). Οι καταναλωτές, και ιδιαίτερα οι μεγαλύτερες ηλικίες, αποδίδουν, επίσης, σημασία στο αν το προϊόν βρίσκεται σε προσφορά (55%), ενώ για το 28% των καταναλωτών 18-29 ετών σημαντική είναι και η μάρκα/brand του προϊόντος. Μικρότερη σημασία αποδίδεται στην εξατομίκευση (16%), τις διαδικτυακές κριτικές από άλλους καταναλωτές (15%), την ευκολία στην επιστροφή ή αλλαγή (10%), καθώς και στην ευελιξία και τις επιλογές στην παράδοση (8%).

Τι ισχύει παγκοσμίως

Αντίστοιχα, σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα της έρευνας EY Holiday Shopping Survey, σχεδόν τα δύο τρίτα των 13.000 ερωτηθέντων καταναλωτών (64%) είναι επιφυλακτικοί ως προς τις εορταστικές εκπτώσεις, ενώ το 45% δηλώνουν σκεπτικοί ως προς την οικονομική τους δυνατότητα να διαθέσουν χρήματα για αυτή την περίοδο.

Σχολιάζοντας τις προθέσεις των Ελλήνων καταναλωτών σχετικά με τις αγορές κατά την εορταστική περίοδο, σύμφωνα με την έρευνα, ο κ. Θάνος Μαύρος, Εταίρος της EY Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Λιανεμπορίου της EY στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, δήλωσε: «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η παγκόσμια οικονομική και γεωπολιτική αβεβαιότητα επηρεάζουν τη διάθεση για αγορές κατά την εορταστική περίοδο, όπως επιβεβαιώνεται και από τη σημασία που αποδίδουν οι Έλληνες καταναλωτές στις τιμές των προϊόντων. Το ίδιο, ωστόσο, παρατηρούμε και σε παγκόσμιο επίπεδο, αναδεικνύοντας μια γενικότερη συνειδητή στροφή των καταναλωτών προς πιο συγκρατημένη αγοραστική συμπεριφορά, αναζητώντας την καλύτερη ποιότητα στην καλύτερη δυνατή αξία».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
Kaizen Gaming: 2024 – Μια χρονιά ορόσημο που επιβεβαιώνει την έννοια της συνεχούς εξέλιξης
Επιχειρήσεις |

Kaizen Gaming: 2024 – Μια χρονιά ορόσημο που επιβεβαιώνει την έννοια της συνεχούς εξέλιξης

Είσοδος σε νέες αγορές, χορηγικές συνεργασίες παγκόσμιας εμβέλειας, χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και η ίδρυση του Kaizen Foundation ανάμεσα στα «highlights» της χρονιάς για την εταιρεία