Σημαντικές μεταβολές στην κατάταξη των 15 μεγαλύτερων λιμανιών της Ευρώπης καταγράφονται το 2024 και ανάμεσα τους σε αυτά και ο Πειραιάς.
Ο Πειραιάς και άλλα λιμάνια έχουν επηρεαστεί από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα που έχουν προκαλέσει οι επιθέσεις των Χούθι σε πλοία. Οι επιπτώσεις είναι εμφανείς στη γεωστρατηγική σημασία των λιμανιών.
Ο Πειραιάς
Έτσι ο Πειραιάς υποχώρησε στην έκτη θέση, από την τέταρτη.
Αυτό συνέβη, σύμφωνα με έρευνα του Portoeconomics αφού πλέον από τις ναυτιλιακές επιλέγεται η παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ. Οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στέλνουν τα πλοία τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Έτσι, μεταβλήθηκε ριζικά ο ρόλος των λιμανιών της Μεσογείου και κυρίως ο Πειραιάς που είναι το πρώτο λιμάνι μετά το Σουέζ, ως κέντρο μεταφόρτωσης.
Ο Πειραιάς και η έρευνα στα λιμάνια
Η έρευνα του Porteconomics, αφορά στην κίνηση των μεγαλύτερων λιμανιών της Ευρώπης, στο εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024.
Και όπως τονίζεται εάν οι τρέχουσες τάσεις της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στα ευρωπαϊκά λιμάνια συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024, η κατάταξη μεταξύ των 15 μεγαλύτερων λιμανιών θα μεταβληθεί. Και ο Πειραιάς θα υποχωρήσει από την τέταρτη θέση το 2023 στην έκτη θέση το 2024. Τα λιμάνια της Μπενελούξ, Ρότερνταμ και Αμβέρσα-Μπριζ, θα παραμείνουν τα μεγαλύτερα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στην ΕΕ με σημαντική διαφορά, σημειώνει το Porteconomics.
Οι διαφορές
Ωστόσο εάν οι παρούσες τάσεις συνεχιστούν για το υπόλοιπο του έτους, η διαφορά στον όγκο διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ αυτών των δύο μεγάλων λιμένων θα συρρικνωθεί σε λιγότερο από 0,5 εκατ.teu, ενώ η διαφορά του Ρότερνταμ με το τρίτο λιμάνι της Ευρώπης του Αμβούργου διευρύνεται σε περισσότερα από 6 εκατ. teu.
Επίσης το λιμάνι της Βαλένθια αναμένεται να ξεπεράσει τον Πειραιά και να γίνει το τέταρτο μεγαλύτερο λιμάνι της ΕΕ το 2024 και περίπου σε μια απόσταση μόλις 2 εκατ. teu από το Αμβούργο. Επίσης, το λιμάνι της Αλγεθίρας ενδέχεται να ξεπεράσει τον Πειραιά, ωθώντας το ελληνικό λιμάνι στην 6η θέση, ακολουθούμενο στενά από τη Βαρκελώνη.
Το γαλλικό HAROPA (Χάβρη και Ρουέν) αναμένεται να κερδίσει δύο θέσεις και να φτάσει στη δέκατη θέση της κατάταξης.
Τα λιμάνια σε ανάπτυξη
Οι επιπτώσεις της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και η επαναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική ευνοούν τη Δυτική Μεσόγειο και τις ακτές του Ατλαντικού.
Τα λιμάνια Σινές στην Πορτογαλία, η Βαρκελώνη και η Βαλένθια καταγράφουν ισχυρή ανάπτυξη. Επίσης, το λιμάνι Gioia Tauro στην Ιταλία καταγράφει διψήφια αύξηση.
Το Marsaxlokk στη Μάλτα, σημειώνει άνοδο 2,3%. Ο ισπανικός κόμβος μεταφόρτωσης Algeciras παρουσίασε την ίδια περίοδο μια μικρή άνοδο 0,9% ωστόσο πιέζεται από τον ισχυρό ανταγωνισμό από το Μαροκινό Tanger Med, το οποίο είναι διπλάσια σε μέγεθος και βρίσκεται στην απέναντι πλευρά του στενού του Γιβραλτάρ.
Το Λας Πάλμας στα Κανάρια Νησιά, πλησιάζει στη διακίνηση το λιμάνι της Μασσαλίας και θα μπορούσε ενδεχομένως να εισέλθει στην πρώτη 15άδα μέχρι το τέλος του έτους, χάρη στην αύξηση κατά 10,1% τους πρώτους εννέα μήνες του 2024, επισημαίνει το Porteconomics.
Η Ανατολική Μεσόγειος
Ο Πειραιάς, όπως αναφέρεται αντιμετώπισε σημαντικές απώλειες στην κίνηση.
Η Ανατολική Μεσόγειος μετατράπηκε σε ναυτιλιακό αδιέξοδο λόγω της δραματικής μείωσης των διελεύσεων από τη διώρυγα του Σουέζ. Το Porteconomics σημειώνει ότι το λιμάνι του Πειραιά καταγράφει στο εννεάμηνο πτώση στη διακίνησης containers κατά 9,7%.
Μεταξύ των τριών κορυφαίων λιμένων της ΕΕ, το βελγικό λιμάνι της Αμβέρσας-Βρυξελλών παρουσιάζει μακράν τις καλύτερες επιδόσεις με αύξηση 6,8% σε ετήσια βάση, υπερτριπλάσια από την αύξηση του γειτονικού Ρότερνταμ. Ο όγκος του Αμβούργου παρέμεινε στάσιμος. Το γερμανικό Bremerhaven σημείωσε μια πολύ υγιή εξέλιξη της κίνησης (+9,6%).
Latest News
Λιμάνι Καβάλας: Περνά και επίσημα στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EFA VENTURES
Έναρξη υπο-παραχώρησης για την αξιοποίηση του λιμένα «Φίλιππος Β» στο Λιμάνι Καβάλας - Τι ανακοίνωσε το Υπερταμείο
Συνεχίζει τις αγορές μετοχών ο Σαββίδης στον ΟΛΘ σε τιμές άνω του 28 ευρώ
Ελέγχει πλέον το 72,69% του λιμένα Θεσσαλονίκης
ΟΛΘ: Στο Υπερταμείο από το ΤΑΙΠΕΔ «πέρασε» το ποσοστό 7,27%
Το ποσοστό 7,27% επί του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ που ελέγχεται εμμέσως από το Ελληνικό Δημόσιο δεν μεταβάλλεται
Στην αντεπίθεση ο Σαββίδης – Αγόρασε μετοχές του ΟΛΘ στα 28,8 ευρώ
Συνέχισε τις αγορές μετοχών του ΟΛΘ η Belterra συμφερόντων της οικογένειας Σαββίδη – Πως αποκωδικοποιούν αναλυτές τη νέα κίνηση στην δημόσια προσφορά των Dreyfus
Μάχες χαρακωμάτων στον ΟΛΘ; – Γιατί αγοράζει μετοχές και ο Σαββίδης
Το σήμα που έστειλε η πλευρά Σαββίδη στους μετόχους του ΟΛΘ - Ο πήχης των 27 ευρώ της δημόσιας πρότασης και η αντίδραση των Ντρέιφους
ΟΛΘ: Σε αγορές μετοχών μετά την Dreyfus προχωρά και η πλευρά Σαββίδη
Η Belterra αγόρασε μετοχές του ΟΛΘ πάνω από την τιμή των 27 ευρώ ανά μετοχή που έχει προτείνει η Dreyfus στη δημόσια πρόταση
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν