Η ναυτιλία αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα με κυριότερη την παγκόσμια έλλειψη ναυτικών, η οποία τροφοδοτεί ένα ανησυχητικό μείγμα από ψεύτικα βιογραφικά, ατυχήματα στη θάλασσα και αυξημένα ναύλα.
«Βλέπουμε μια συνεχή έλλειψη ναυτικών», δήλωσε στο CNBC ο Ρετ Χάρις, ανώτερος αναλυτής στελέχωσης στην Drewry. Αν και ο αριθμός των πλοίων έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια «εκθετικά» σε χιλιάδες ετησίως, η αύξηση του ανθρώπινου δυναμικού που απαιτείται για αυτά τα πλοία δεν έχει συμβαδίσει, είπε.
«Οι εταιρείες απασχολούν ναυτικούς με λιγότερη εμπειρία από ό,τι θα ήθελαν ιδανικά», πρόσθεσε ο Χάρις, ο οποίος σημείωσε ότι οι ανώτεροι αξιωματικοί και ιδίως οι μηχανικοί, είναι σε μικρότερη διαθεσιμότητα από ό,τι οι αξιωματικοί καταστρώματος.
Υποχώρησε η διακίνηση εμπορευμάτων στα λιμάνια της ΕΕ – «Κόντρα στο ρεύμα« η Ελλάδα [γράφημα]
Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και η συνεχιζόμενη σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας έχουν ως αποτέλεσμα να επηρεάζεται η διαθεσιμότητα εξειδικευμένων ναυτικών, δήλωσαν οι ειδικοί στο CNBC.
Ναυτιλία: «Λείπουν» Ουκρανοί και Ρώσοι ναυτικοί
«Τόσο η Ουκρανία όσο και η Ρωσία είχαν προμηθεύσει πολλούς επαγγελματίες ναυτικούς. Ωστόσο, η σύγκρουση μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας έχει πράγματι μειώσει την προσφορά ναυτικών και από τις δύο χώρες, καθώς αντιμετωπίζουν συνολική έλλειψη εργατικού δυναμικού λόγω του πολέμου», δήλωσε ο Νταετζίν Λι, παγκόσμιος επικεφαλής έρευνας της FertiStream.
Οι Φιλιππίνες, η Κίνα, η Ρωσία, η Ουκρανία και η Ινδονησία είναι οι μεγαλύτεροι προμηθευτές ναυτικών στον κόσμο, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση κατανομής του ναυτικού εργατικού δυναμικού του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) και της BIMCO για το 2021.
Πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, οι Ρώσοι και Ουκρανοί ναυτικοί αποτελούσαν σχεδόν το 15% του παγκόσμιου ναυτικού εργατικού δυναμικού, σύμφωνα με τα στοιχεία του ICS.
Το ICS αναμένει έλλειμμα 90.000 εκπαιδευμένων ναυτικών μέχρι το 2026. «Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να δημιουργήσουν εθνικές στρατηγικές για την αντιμετώπιση της έλλειψης ναυτικών», δήλωσε ο ναυτιλιακός οργανισμός.
«Είναι ζωτικής σημασίας να προσλαμβάνουμε ενεργά ένα πιο ποικιλόμορφο εργατικό δυναμικό, αν θέλουμε να καλύψουμε την έλλειψη ναυτικών που απαιτείται για να διατηρήσουμε τη βιομηχανία ακμαία, είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η βιομηχανία μας αυτή τη στιγμή», δήλωσε η ICS.
Τα γεωπολιτικά γεγονότα έχουν επίσης δημιουργήσει περισσότερους κινδύνους στη θάλασσα, καθώς οι Χούθι συνεχίζουν να στοχεύουν πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, καθιστώντας τον ρόλο λιγότερο ελκυστικό, πρόσθεσε η ICS.
Νέες προτεραιότητες
Το υπάρχον ναυτικό προσωπικό επιλέγει επίσης περισσότερες θέσεις εργασίας στη στεριά αντί να βγει στη θάλασσα, δήλωσε ο Χένρικ Γιένσεν, διευθύνων σύμβουλος της Danica Crewing Specialists Group, μιας διεθνούς εταιρείας ναυτικών προσλήψεων και υπηρεσιών επάνδρωσης. Συν τοις άλλοις, η φθίνουσα ελκυστικότητα της ναυτιλίας στις νεότερες γενιές μπορεί να αποτελέσει ταφόπλακα για το επάγγελμα.
«Στο παρελθόν, οι μισθοί των ναυτικών ήταν αρκετά υψηλοί ώστε να αποτελούν μια οικονομικά ελκυστική επιλογή. Αλλά σήμερα, οι νεότεροι άνθρωποι δίνουν προτεραιότητα στην ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και δεν είναι τόσο πρόθυμοι να δεσμευτούν σε μια καριέρα που απαιτεί μεγάλα διαστήματα μακριά από το σπίτι», δήλωσε ο Λι της FertiStream.
Ως αποτέλεσμα, περισσότερες εταιρείες προσπαθούν να προσελκύσουν τη νέα γενιά με εγκαταστάσεις ψυχαγωγίας και γυμναστηρίου στο πλοίο, καθώς και με μικρότερα ταξίδια που κυμαίνονται από δύο έως τέσσερις μήνες.
Η στενότητα της προσφοράς ναυτικών έχει οδηγήσει τις εταιρείες να προσφέρουν υψηλότερους μισθούς για να προσελκύσουν ταλέντα από μια περιορισμένη δεξαμενή, αλλά και υποψηφίους που δοκιμάζουν την τύχη τους σε θέσεις εργασίας για τις οποίες δεν έχουν τα προσόντα, υποβάλλοντας ωραιοποιημένα βιογραφικά, δήλωσαν ειδικοί του κλάδου με τους οποίους μίλησε το CNBC.
Τα πλαστά βιογραφικά έχουν γίνει πιο διαδεδομένα στη ναυτιλία μετά την έλλειψη, είπαν οι αναλυτές, με έναν αυξανόμενο αριθμό ναυτικών να αναφέρουν ψευδείς εμπειρίες σε πλοία και χρόνο στη θάλασσα.
Latest News
Νέο πλοίο από τη Maersk με διπλό καύσιμο - Η στροφή προς την απαλλαγή από άνθρακα
Το A.P. Møller είναι το 9ο πλοίο διπλού καυσίμου της Maersk, από μια συνολική παραγγελία 25 πλοίων που αναμένεται με βάση τον προγραμματισμό της να ολοκληρωθεί έως το 2027
Εισέρχεται στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας η Attica Bank - Πού έδωσε το πρώτο δάνειο
Η χρηματοδότηση Attica Bank - Παγκρήτιας τράπεζας αφορά δύο αδελφά eco-type φορτηγά πλοία ξηρού φορτιού
Υποχώρησε η διακίνηση εμπορευμάτων στα λιμάνια της ΕΕ - «Κόντρα στο ρεύμα« η Ελλάδα [γράφημα]
H Ελλάδα μέσα από τα λιμάνια της διακίνησε 171,9 εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων το 2023, επίδοση βελτιωμένη σε ετήσια βάση
Στη Χαλκίδα πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση του ΔΣ της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος
Μεταξύ των άλλων αποφασίστηκε πως η Ενωση Λιμένων Ελλάδος θα συμμετέχει στα Posidonia Sea Tourism Forum που θα διεξαχθούν 6 και 7 Μαΐου 2025
Γιατί οι ιδιωτικές εταιρείες στον κόσμο πρέπει να παρακολουθούν τις γεωπολιτικές απειλές
Σχεδόν κάθε εταιρεία κινδυνεύει πλέον από...γεωπολιτική ζημία και είναι επιτακτική ανάγκη να κατανοήσουν τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν
Η BIMCO υιοθετεί τη ναυτιλιακή ρήτρα FuelEU
Αναμένεται να τεθεί θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2025
Κέρδη αυξημένα μέχρι και 1000% για τους liners
Η ναυτιλία τακτικών γραμμών αναμένεται να «γράψει» το 2024 την πιο κερδοφόρα χρονιά της εκτός της εποχής του κορωνοϊού
Άνω-κάτω τα λιμάνια της Ευρώπης από τους Χούθι – Η κατάταξη του Πειραιά [πίνακας]
Ο Πειραιάς και τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες επιπτώσεις από την κρίση στην Ερυθρά θάλασσα
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης