Ο τουρισμός κλείνει από το νέο έτος 2025 οκτώ χρόνια χωρίς Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο.
Ο τουρισμός και όσοι προγραμματίζουν επενδύσεις στερούνται ενός στρατηγικού εργαλείου για την ανάπτυξη της λεγόμενης βαριάς βιομηχανίας της χώρας.
Οι προκλήσεις του τουριστικού κλάδου στο επίκεντρο της Γ.Σ. του ΞΕΕ
Η εξάμηνη παράταση και ο τουρισμός στην επενδυτική αβεβαιότητα
Με νέα απόφαση του υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Νίκου Ταγαρά δόθηκε παράταση στην προθεσμία ολοκλήρωσης της σύμβασης για το νέο ΕΧΠ Τουρισμού έως τις 20 Μαΐου 2025, αλλά και σε εκείνη που αφορά στην απαραίτητη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) η οποία θα πρέπει να παραδοθεί εντός της πρώτης εβδομάδας του νέου έτους.
Η απουσία χωροταξικού σχεδιασμού εθνικού επιπέδου για τον τουρισμό έχει δημιουργήσει αυξημένες πιέσεις στο φυσικό και αστικό περιβάλλον, αλλά και αβεβαιότητα στις επενδύσεις οι οποίες από το 2017 κι έπειτα αναπτύσσονται βάσει των υφιστάμενων Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων, της ισχύουσας τουριστικής νομοθεσίας και τυχόν ειδικές διατάξεις που ισχύουν σε κάθε περιοχή.
Το ιστορικό
Το πρώτο ΕΧΠ για τον τουρισμό είχε δημοσιευθεί το 2009, το 2013 εγκρίθηκε η τροποποίησή του, ωστόσο και τα δύο πλαίσια ακυρώθηκαν στη συνέχεια με αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας το 2015 και το 2017 αντίστοιχα. Έκτοτε το «road map» για το πού και πώς μπορούν να αναπτυχθούν οι τουριστικές επενδύσεις παραμένει σε εκκρεμότητα. Και παρότι στα τέλη Σεπτεμβρίου ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο του νέου ΕΧΠ, η ολοκλήρωσή του έχει πάρει δύο παρατάσεις. Στις 11 Νοεμβρίου παρήλθε η προθεσμία για την παράδοση της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων που πλέον μετατίθεται για τις αρχές του έτους ενώ η ολοκλήρωση του ειδικού πλαισίου από τους μελετητές – εάν δεν πάρει κι άλλη παράταση – τοποθετείται στα τέλη της άνοιξης.
Αιτήματα για αλλαγές
Στο μεταξύ, μέχρι στιγμής έχουν ομαδοποιηθεί τα αιτήματα αλλαγής που προτάθηκαν από φορείς στο πλαίσιο της διαβούλευσης και έγινε και η δέουσα εκτίμηση – αποτελεί ευρωπαϊκή υποχρέωση – δηλαδή η μελέτη για τις επιπτώσεις στις προστατευόμενες περιοχές Natura. Στη συνέχεια το νέο κείμενο θα πρέπει να πάει στις επιτελικές επιτροπές ώστε να γίνουν οι διορθώσεις και οι ενσωματώσεις των παρατηρήσεων.
«Ωστόσο, βασικός λόγος της καθυστέρησης είναι ότι το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό θα πρέπει να «κουμπώσει» με το αντίστοιχο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), το οποίο ακόμη δεν έχει τεθεί σε διαβούλευση», αναφέρει πηγή που παρακολουθεί στενά την εξέλιξη των δύο πλαισίων.
Και προσθέτει: «Τα δύο πλαίσια θα πρέπει να ακολουθούν κοινές πολιτικές σε ορισμένα θέματα διότι το ένα επηρεάζει το άλλο. Για παράδειγμα ένα ζήτημα που συζητείται είναι η χωροθέτηση των υπεράκτιων αιολικών πάρκων και πώς αυτά ενδέχεται να επηρεάσουν την ελκυστικότητα ενός τόπου. Επίσης, προβληματισμός υπάρχει ως προς τις μεταβατικές ρυθμίσεις π.χ. τί θα συμβεί με τις επενδύσεις για τις οποίες έχουν ήδη εξασφαλιστεί κάποιες άδειες».
Οι ενστάσεις δήμων
Παράλληλα, το επόμενο διάστημα αναμένεται να επανεξεταστούν και ενστάσεις δήμων ως προς την κατηγοριοποίηση των περιοχών τους π.χ. ορισμένοι τοπικοί φορείς εκδήλωσαν δυσαρέσκεια επειδή οι μελετητές τις ενέταξαν στις υπερ-αναπτυγμένες ζώνες και θεωρούν ότι οι επενδυτές θα απομακρυνθούν από τον τόπο τους.
Ωστόσο, με εξαίρεση τη Σαντορίνη και τη Μύκονο, ελάχιστες περιοχές ελέγχου (σ.σ. ονομασία που αντικατέστησε τον όρο «κορεσμένες» των προηγούμενων χωροταξικών σχεδίων) τοποθετούνται από τους μελετητές του προτεινόμενου ΕΧΠ σε επιβαρυμένους τουριστικά προορισμούς όπως σε Βόρεια Κρήτη, Κέρκυρα, Ρόδο, Ζάκυνθο, Κω. Έτσι, δίνονται κατευθύνσεις μεγέθυνσης του τουριστικού τομέα, δίχως πρόνοια για την τρωτότητά τους από τις αλλαγές του κλίματος. Αλλά, ακόμη και κορεσμένες περιοχές (ελέγχου), θα συνεχίσουν να δέχονται ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων, εάν δεν υπάρξουν αλλαγές στο αρχικό κείμενο.
Ο υπερτουρισμός
Η ανάγκη ενός στρατηγικού αναπτυξιακού εργαλείου που θα θέτει κανόνες και όρια ως προς την ανάπτυξη του τουριστικού τομέα και τη χωρική του διάρθρωση ώστε να προστατευτούν οι τουριστικοί, αλλά και οι λιγότερο δημοφιλείς προορισμοί, είναι πλέον επιτακτική, λαμβάνοντας υπόψη τις αυξανόμενες τουριστικές ροές και τον υπερτουρισμό που μεγεθύνει κρίσιμα περιβαλλοντικά προβλήματα όπως είναι η λειψυδρία, η διαχείριση των αστικών απορριμμάτων και των λυμάτων κ.ά.. Είναι αξιοσημείωτο ότι το μελετητικό αντικείμενο για το χωροταξικό πλαίσιο του τουρισμού προβλεπόταν, βάση του αρχικού εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, να «κλειδώσει» στα μέσα της άνοιξης του 2023.
Latest News
Bain: Απαραίτητη η κινητοποίηση των κυβερνήσεων για την άρση εμποδίων στη net zero μετάβαση
Όπως προκύπτει από τη νέα έκθεση της Bain & Company, το 91% των στελεχών θεωρεί τη μετάβαση σε μηδενικό ισοζύγιο άνθρακα σημαντική επενδυτική ευκαιρία
Ανοίγει ο δρόμος για φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες και εμπορικά κτίρια
Προτείνεται συναίνεση μειωμένης πλειοψηφίας για φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες – Τι άλλες ρυθμίσεις προβλέπει το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ
Πώς αντιμετωπίζεται η ατμοσφαιρική ρύπανση;
Η έκθεση στην ατμοσφαιρική ρύπανση μπορεί να έχει πολύ σοβαρές επιπτώσεις για την υγεία μας. Ωστόσο η αντιμετώπισή της για πολλές κυβερνήσεις δεν αποτελεί προτεραιότητα
Γιατί η ολλανδική κοπριά... βρωμάει στις Βρυξέλλες
Η Ολλανδία βρίσκεται στο στόχαστρο της ΕΕ για το σχέδιο περιορισμού της χρήσης βιοαερίου που δεν παράγεται από εγχώρια κοπριά
Δωρεάν ρεύμα για ευάλωτα νοικοκυριά από ΑΠΕ – Τα 100 εκατ. του RRF και το πρόγραμμα «Απόλλων»
Αρχές του έτους ο διαγωνισμός για τα έργα ΑΠΕ 400 MW που θα δίνουν δωρεάν ρεύμα από φωτοβολταϊκά σε ευάλωτα νοικοκυριά
Η Καλιφόρνια προτείνει εκπτώσεις για αγορά EV ως απάντηση στα σχέδια Τραμπ
Η μεταβατική ομάδα του Ντόναλντ Τραμπ εξετάζει την κατάργηση της ομοσπονδιακής έκπτωσης φόρου για αγορές σε ηλεκτρικά οχήματα
COP29: Διάχυτη η απογοήτευση μετά τη διάσκεψη – «Καμία χώρα δεν πήρε αυτά που ήθελε»
Προβληματισμός επικρατεί μετά την ολοκλήρωση της διάσκεψης για το κλίμα COP29 που φιλεξονήθηκε στο Αζερμπαϊτζάν
Τι είπε η φον ντερ Λάιεν για τη συμφωνία στην COP29
Η απόφαση της COP29 «Θα οδηγήσει σε επενδύσεις στην καθαρή μετάβαση, μειώνοντας τις εκπομπές» είπε η πρόεδρος της Κομισιόν
Παγκόσμιος leader στα πράσινα ομόλογα η Ευρώπη - Έρχονται νέες εκδόσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, μέχρι στιγμής η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εκδώσει πράσινα ομόλογα αξίας άνω των 65 δισεκατομμυρίων ευρώ
Πού είναι φθηνότερο να οδηγείς ηλεκτρικό όχημα - Η θέση της Ελλάδας [πίνακας]
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο ελκυστικά στους αγοραστές λόγω του χαμηλού λειτουργικού κόστους και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων