Η μεγάλη ανατροπή στην αγορά των δεξαμενοπλοίων θα έλθει από τη στιγμή που θα επανέλθει η κανονικότητα στην Ερυθρά Θάλασσα. Σε αυτή την περίπτωση θα αυξηθεί σημαντικά η προσφορά πλοίων και αναμένεται πτώση των ναύλων. Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή οργάνωση Bimco και την τελευταία μελέτη της για την αγορά των δεξαμενοπλοίων, το 2025 οι ναύλοι αναμένεται να είναι κοντά στα επίπεδα του 2024 αλλά η αποδυνάμωση θα μπορούσε να αρχίσει το 2026, ιδίως στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων.
Τα κρίσιμα μεγέθη για τον κλάδο δεξαμενοπλοίων είναι η προσφορά και ζήτηση πετρελαίου, η προσφορά δεξαμενοπλοίων και ο δείκτης των τονοχιλιομέτρων μεταφερόμενου φορτίου, που συνδέεται με τις αποστάσεις πλεύσης των πλοίων και την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα. Μια νέα παράμετρος είναι η πρόθεση του νέου προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς.
Λιμάνια: «Ασφυξία» στο Λος Αντζελες απο συσσώρευση εμπορευμάτων
Οσον αφορά την προσφορά και τη ζήτηση πετρελαίου η Bimco επικαλείται τις εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) που αναφέρουν ότι αναμένεται αύξηση της ζήτησης πετρελαίου κατά 0,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2024 και 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2025. Η ζήτηση συνεχίζει να αυξάνεται κυρίως στην Ασία, ενώ στις χώρες του ΟΟΣΑ παραμένει στάσιμη.
Ο IEA έχει μειώσει την πρόβλεψη για τη ζήτηση κατά 0,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα για το 2024 και 0,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα για το 2025. Εχει επίσης μειώσει την πρόβλεψη για τα διυλιστήρια κατά 0,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα και για τα δύο έτη. Τα ηλεκτρικά οχήματα και η αδύναμη ανάπτυξη παίζουν τον ρόλο τους.
Ενόψει του 2025, ο ΙΕΑ αναμένει ότι η αύξηση της κινεζικής ζήτησης θα παραμείνει συγκρατημένη και ότι θα είναι η Νότια και η Νοτιοανατολική Ασία που θα αποτελέσουν τους κύριους μοχλούς ανάπτυξης αντ’ αυτού, με αύξηση κατά 0,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Συγκεκριμένα, η Ινδία προβλέπεται να δει αυξημένη ζήτηση κατά 0,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Η προσφορά πετρελαίου προβλέπεται να επεκταθεί ταχύτερα από ό,τι η ζήτηση το 2025 και θα οδηγήσει σε υπερπροσφορά 1,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Οσον αφορά την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, όπου οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι υποχρεώνουν τα πλοία να αλλάξουν ρότα γύρω από την Αφρική, είναι κρίσιμος παράγοντας ισορροπιών στην αγορά, καθώς αυξάνονται οι ημέρες πλεύσης των πλοίων και συνεπώς η ζήτηση.
Η Bimco εκτιμά ότι μπορεί να συνεχιστεί η αναδρομολόγηση στο ίδιο επίπεδο όπως και το 2024 καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025, και συνεπώς αναμένεται αύξηση των τονοχιλιομέτρων σε 2,5%-3,5% το 2025.
Εάν τα δεξαμενόπλοια επιστρέψουν στην Ερυθρά και το Σουέζ το 2026, τότε σύμφωνα με την Bimco τα τονοχιλιόμετρα θα μειωθούν κατά 1,5%-2,5%, καθώς οι αποστάσεις θα μειωθούν. Σε περίπτωση που δεν μπορέσουν να επιστρέψουν, αναμένει ότι τα τονοχιλιόμετρα θα αυξηθούν κατά 0,5%-1,5%.
Πολλά θα εξαρτηθούν στην αγορά των δεξαμενοπλοίων και από τον παράγοντα Τραμπ. Εάν ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ προχωρήσει την πολιτική των δασμών οι εμπορικοί εταίροι θα μπορούσαν να προβούν σε αντίποινα, γεγονός που θα έπληττε το παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομική ανάπτυξη, μειώνοντας την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου.
Σε συντομότερες πλεύσεις θα οδηγήσει και μια άρση των κυρώσεων κατά της Ρωσίας από την ΕΕ εάν επιλυθεί η κρίση της Ουκρανίας, ένα μάλλον απίθανο σενάριο για την Bimco. Τέλος, η ναυτιλιακή οργάνωση εκτιμά ότι η προσφορά δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 1,3% το 2025 και κατά 2,1% το 2026, καθώς το βιβλίο παραγγελιών παραμένει μικρό. Αντίστοιχα η αύξηση της προσφοράς δεξαμενοπλοίων μεταφοράς προϊόντων αναμένεται να είναι 3,7% το 2025 και 7,3% το 2026, καθώς οι παραδόσεις από το μεγάλο βιβλίο παραγγελιών αυξάνονται.
Ισορροπία
Γενικότερα η Bimco εκτιμά για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου ότι αναμένεται μια μικρή ενίσχυση της ισορροπίας προσφοράς/ζήτησης δεξαμενοπλοίων για το 2025, η οποία θα μπορούσε να αποδυναμωθεί το 2026, εάν τα πλοία μπορέσουν να επιστρέψουν σε κανονικά δρομολόγια.
Η ισορροπία προσφοράς/ζήτησης δεξαμενοπλοίων μεταφοράς προβλέπεται να εξασθενήσει ελαφρώς το 2025 και σημαντικά το 2026, καθώς ο στόλος αυξάνεται ταχύτερα και επίσης τα δρομολόγια υποτίθεται ότι θα επανέλθουν στο κανονικό επίπεδο από το 2026.
Latest News
Τρέχει το project αναβάθμισης της Μαρίνας Ερμιόνης δια χειρός Ν. Βαρδινογιάννη
Το έργο διαχειρίζεται το family office Tethys του Νίκου Θ. Βαρδινογιάννη
Διογκώνεται το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού στη ναυτιλία - Αυξάνονται τα «ψεύτικα» βιογραφικά
Η ναυτιλία μαστίζεται από σημαντικές ελλείψεις προσωπικού λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των επιθέσεων των Χούθι
Νέο πλοίο από τη Maersk με διπλό καύσιμο - Η στροφή προς την απαλλαγή από άνθρακα
Το A.P. Møller είναι το 9ο πλοίο διπλού καυσίμου της Maersk, από μια συνολική παραγγελία 25 πλοίων που αναμένεται με βάση τον προγραμματισμό της να ολοκληρωθεί έως το 2027
Εισέρχεται στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας η Attica Bank - Πού έδωσε το πρώτο δάνειο
Η χρηματοδότηση Attica Bank - Παγκρήτιας τράπεζας αφορά δύο αδελφά eco-type φορτηγά πλοία ξηρού φορτιού
Υποχώρησε η διακίνηση εμπορευμάτων στα λιμάνια της ΕΕ - «Κόντρα στο ρεύμα« η Ελλάδα [γράφημα]
H Ελλάδα μέσα από τα λιμάνια της διακίνησε 171,9 εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων το 2023, επίδοση βελτιωμένη σε ετήσια βάση
Στη Χαλκίδα πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση του ΔΣ της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος
Μεταξύ των άλλων αποφασίστηκε πως η Ενωση Λιμένων Ελλάδος θα συμμετέχει στα Posidonia Sea Tourism Forum που θα διεξαχθούν 6 και 7 Μαΐου 2025
Γιατί οι ιδιωτικές εταιρείες στον κόσμο πρέπει να παρακολουθούν τις γεωπολιτικές απειλές
Σχεδόν κάθε εταιρεία κινδυνεύει πλέον από...γεωπολιτική ζημία και είναι επιτακτική ανάγκη να κατανοήσουν τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν
Η BIMCO υιοθετεί τη ναυτιλιακή ρήτρα FuelEU
Αναμένεται να τεθεί θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2025
Κέρδη αυξημένα μέχρι και 1000% για τους liners
Η ναυτιλία τακτικών γραμμών αναμένεται να «γράψει» το 2024 την πιο κερδοφόρα χρονιά της εκτός της εποχής του κορωνοϊού
Άνω-κάτω τα λιμάνια της Ευρώπης από τους Χούθι – Η κατάταξη του Πειραιά [πίνακας]
Ο Πειραιάς και τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες επιπτώσεις από την κρίση στην Ερυθρά θάλασσα