Το 2022 η Άμβυξ, leader στην ελληνική αγορά στην εμπορία σαμπάνιας αντιπροσωπεύοντας τον οίκο Moet Hennessy (LVMH), δεν προλάβαινε να πουλάει πανάκριβο καμπανίτη οίνο, με το 33% του τζίρου να προέρχεται από τη Μύκονο. Και δεν ήταν μόνο τα εκλεκτά αφρώδη κρασιά που γέμιζαν τα ταμεία των εταιρειών διανομής αλκοολούχων ποτών, όπως η Diageo και η Β.Σ. Καρούλιας. Η ζήτηση για vintage βότκες, super premium ουίσκι, ακόμη και luxury τεκίλες είχε εκτιναχθεί. Άλλωστε οι αποταμιεύσεις του covid επέτρεπαν και στη μεσαία τάξη να ονειρευτεί μέσω του premiumization.
Αλκοολούχα ποτά: Πώς οι δασμοί θα διαταράξουν το εμπόριο ποτών
Με την πολύτιμη συνδρομή των αυξημένων τουριστικών ροών, οι όγκοι πωλήσεων αλκοολούχων ποτών κινήθηκαν ανοδικά και το 2023 (από 8% έως 15% ανάλογα με την κατηγορία αλκοολούχου ποτού). Ωστόσο η κατανάλωση super premium spirits είχε λιγότερες… φυσαλίδες σε σχέση με το 2022.
Η «κόπωση» του premiumization
Και φτάνουμε στη φετινή χρονιά που η «κόπωση» στο fine drinking είναι πλέον διακριτή, αφού εκτός των συγκρατημένων δαπανών στην εσωτερική αγορά, διαψεύστηκαν και οι προσδοκίες για «καλό» τουρισμό σε ό,τι έχει να κάνει με την εισαγόμενη κατανάλωση.
Και μόνο τα «κεσάτια» που κατέγραψαν οι επιχειρήσεις της εστίασης στη Μύκονο και στη Σαντορίνη το τρίτο τρίμηνο εφέτος, δηλαδή στην καρδιά του καλοκαιριού, εξηγεί τη μείωση. Συγκεκριμένα στο νησί των ανέμων, με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος του κλάδου Υπηρεσιών Εστίασης έφθασε το γ’ τρίμηνο 2024 στα 109 εκατ. ευρώ ή 10 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Η ανθεκτικότητα της μπύρας
Αντίθετα με τα ακριβά ουίσκι και τους σπάνιους αφρώδεις οίνους, που, εκτός των άλλων, σηματοδοτούν μια ευημερία για τη μεσαία τάξη, οι μπύρες και το κρασί (όχι το πανάκριβο) είχαν την τιμητική τους, σημειώνοντας θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης στις πωλήσεις σε όγκο.
Ειδικά για την μπύρα που ευνοήθηκε, τόσο από τον καιρό και τον τουρισμό όσο και από τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα του φετινού καλοκαιριού, δεν αποκλείεται το 2024 ο όγκος κατανάλωσης να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019, επουλώνοντας τις «πληγές» που άνοιξε στον κλάδο το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού το 2020. Υπενθυμίζεται ότι το 2019 στην εγχώρια αγορά μπύρας η κατανάλωση είχε διαμορφωθεί κοντά στα 4 εκατ. εκατόλιτρα.
Μετατοπίζεται η κατανάλωση αλκοόλ κατ’ οίκον;
Αν και οι Έλληνες συνηθίζουν να καταναλώνουν αλκοόλ εκτός σπιτιού, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις βορειοευρωπαϊκές χώρες, μια τάση που διαπιστώνεται εφέτος είναι οι αυξημένες πωλήσεις αλκοολούχων ποτών από το κανάλι των σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, στο εννεάμηνο του 2024, τα αλκοολούχα ποτά ήταν η κατηγορία των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προïόντων που σε επίπεδο τεμαχίων παρουσίασε τη μεγαλύτερη άνοδο (+7,5%) σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023.
Την τάση κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών στο σπίτι επεσήμανε ο Παναγιώτης Μπορέτος, διευθύνων σύμβουλος της Circana, στο πρόσφατο συνέδριο του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Κι αυτό γιατί «ο Έλληνας καταναλωτής είναι ίδιος με τον Ευρωπαίο καταναλωτή, η κρίση του πληθωρισμού είναι παντού ίδια», όπως τόνισε.
Αναμφίβολα στις πωλήσεις αλκοολούχων ποτών μέσω των σούπερ μάρκετ βοήθησαν και οι τουρίστες, που επιλέγουν όλο και περισσότερο ενοικιάσεις καταλυμάτων τύπου Airbnb, περιορίζοντας τις εξόδους τους σε ταβέρνες και καφέ.
Μετά τα PL γιαούρτια, τώρα και PL αλκοόλ!
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα ποιοτικά στοιχεία της αγοράς αλκοολούχων ποτών από τα σούπερ μάρκετ.
Όπως λοιπόν προκύπτει από τα στοιχεία της Circana, καταγράφεται θεαματική άνοδος στον όγκο πωλήσεων των φθηνότερων αλκοολούχων ποτών ιδιωτικής ετικέτας, με εξαίρεση το ουίσκι.
Πιο αναλυτικά, οι πωλήσεις στα «ανώνυμα» μπουκάλια με τζιν, τεκίλα και βότκα τα «σπάνε» στο εννεάμηνο εμφανίζοντας αύξηση πωλήσεων σε όγκο +31,9%, +17,8% και +18% αντίστοιχα.
Και να σκεφτεί κανείς ότι πέρσι με βάση τα ευρήματα της παγκόσμιας έρευνας, Future Consumer Index, την οποία πραγματοποίησε η ΕΥ, στα αλκοολούχα ποτά είχε καταγραφεί το χαμηλότερο ποσοστό προθυμίας από πλευράς των Ελλήνων να εγκαταλείψουν τις μάρκες (20%).
On fire η κατανάλωση της τεκίλας
Ειδική μνεία όμως αξίζει να γίνει στην τεκίλα που κατατάσσεται στη 2η θέση στο top20 των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων στο εννεάμηνο 2024 όσον αφορά τον όγκο παρότι η τιμή ανά τεμάχιο αυξήθηκε κατά 2,5% σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023.
Η αύξηση της δημοφιλίας της τεκίλας, που δίνει επιπλέον ώθηση στην κατηγορία, δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην αμερικανική αγορά η κατανάλωση κατέγραψε πτωτική πορεία πέρυσι, με μοναδική εξαίρεση την τεκίλα και ορισμένα έτοιμα προς κατανάλωση (ready to drink – rtd) κοκτέιλ.
Το μέγεθος της αγοράς της τεκίλας αναμένεται να φτάσει παγκοσμίως τα 457,96 εκατομμύρια λίτρα το 2024, από 432,86 εκατομμύρια λίτρα το 2023, ενώ αυξανόμενη με σύνθετο ετήσιο ρυθμό (CAGR) 5,48% εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 600 τα εκατομμύρια λίτρα έως το 2029, σύμφωνα με έρευνα της Mordor Intelligence.
Ο υψηλός ρυθμός ανάπτυξης κατά την περίοδο πρόβλεψης μπορεί να αποδοθεί στην αύξηση των καταναλωτών millennial και Gen Z και στην επέκταση της κουλτούρας των κοκτέιλ, σημειώνεται.
Margarita, Paloma και El Diablo είναι κάποια από τα κοκτέιλ με βάση την τεκίλα που οδηγούν την άνοδο του εν λόγω αλκοολούχου ποτού και στην Ελλάδα.
Latest News
ΗΡΩΝ ViBES: Το Πρόγραμμα επιβράβευσης που στηρίζει το περιβάλλον
Μέσα στον πρώτο μόλις μήνα της δράσης, η ενέργεια των μελών του ΗΡΩΝ ViBES έχει ήδη δώσει ζωή σε εκατοντάδες δέντρα
Εξάρχου: «Στόχος η Aktor να γίνει από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις»
Ο πρόεδρος και CEO του ομίλου Aktor Αλέξανδρος Εξάρχου κατά τη διάρκεια της τελετής έναρξης συνεδρίασης του ΧΑ τόνισε τις προοπτικές ανάπτυξης της εισηγμένης
Περίπου 2.500-2.700 επιβάτες θα έχουν φύγει με πτήσεις της Aegean από Σαντορίνη Δευτέρα και Τρίτη
Για σήμερα Τρίτη 4 Φεβρουαρίου έχει ήδη προγραμματιστεί να πραγματοποιηθούν επίσης 8 πτήσεις
«Ζυμώνει» και ξενοδοχεία η οικογένεια Κουκουτάρη της Αlfa Pastry
Επέκταση στον ξενοδοχειακό κλάδο από την οικογένεια Κουκουτάρη της Αlfa Pastry – Η νέα εταιρεία Greatly με μετοχικό κεφάλαιο 500 χιλ. ευρώ
Τα δυο κρίσιμα σημεία στο deal Πειραιώς - CVC για την Εθνική Ασφαλιστική
Τι θα πρέπει να ξεκαθαρίσουν Πειραιώς και CVC για την ολοκλήρωση της συμφωνίας εξαγοράς της Εθνικής Ασφαλιστικής
Επανεκκίνηση με κάθε κόστος - Σε ποιες μάρκες βάζει πωλητήριο η Estée Lauder
Η Estée Lauder θα προχωρήσει στην πώληση brands για να ενδυναμώσει άλλες κατηγορίες προϊόντων - Τι θα κρατήσει
ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ: Στο ανώτατο όριο του εύρους της αποτίμησης η δημόσια πρόταση της Masdar
Το ΔΣ της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ με αιτιολογημένη γνώμη σημειώνει ότι το εύρος αποτίμησης της εταιρείας είναι από 11,9 έως 21,5 ευρώ/μετοχή – Στα 20 ευρώ η πρόταση της Masdar
Έλεγχοι για αισχροκέρδεια στα αεροπορικά εισιτήρια από Σαντορίνη
Σε μία συνεννόηση με το υπουργείο Ανάπτυξης θα περιορίσουμε τέτοιου είδους συμπεριφορές, τονίζει ο Βασίλης Οικονόμου
HELLENiQ ENERGY: Στα 9,50 ευρώ η τιμή στόχος από την Alpha Finance - Σύσταση για αγορά
Η Alpha Finance για τη νέα τιμή στόχο έλαβε υπόψη της τα νέα μακροοικονομικά δεδομένα, το περιβάλλον διύλισης και το νέο ΕΣΕΚ 2030
Σημαντική αύξηση των επενδύσεων VC το 2024 - Αισιοδοξία για το 2025
Άνοδος για τις παγκόσμιες επενδύσεις VC στα 108,6 δισ. δολ. το δ’ τρίμηνο του 2024 - Τι αναφέρει η έκθεση της KPMG