![Μετά τα PL γιαούρτια, τώρα και PL αλκοόλ – Τι συμβαίνει με την τεκίλα; [πίνακας]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/12/drinks-2578446_1280.jpg)
Το 2022 η Άμβυξ, leader στην ελληνική αγορά στην εμπορία σαμπάνιας αντιπροσωπεύοντας τον οίκο Moet Hennessy (LVMH), δεν προλάβαινε να πουλάει πανάκριβο καμπανίτη οίνο, με το 33% του τζίρου να προέρχεται από τη Μύκονο. Και δεν ήταν μόνο τα εκλεκτά αφρώδη κρασιά που γέμιζαν τα ταμεία των εταιρειών διανομής αλκοολούχων ποτών, όπως η Diageo και η Β.Σ. Καρούλιας. Η ζήτηση για vintage βότκες, super premium ουίσκι, ακόμη και luxury τεκίλες είχε εκτιναχθεί. Άλλωστε οι αποταμιεύσεις του covid επέτρεπαν και στη μεσαία τάξη να ονειρευτεί μέσω του premiumization.
Αλκοολούχα ποτά: Πώς οι δασμοί θα διαταράξουν το εμπόριο ποτών
Με την πολύτιμη συνδρομή των αυξημένων τουριστικών ροών, οι όγκοι πωλήσεων αλκοολούχων ποτών κινήθηκαν ανοδικά και το 2023 (από 8% έως 15% ανάλογα με την κατηγορία αλκοολούχου ποτού). Ωστόσο η κατανάλωση super premium spirits είχε λιγότερες… φυσαλίδες σε σχέση με το 2022.
Η «κόπωση» του premiumization
Και φτάνουμε στη φετινή χρονιά που η «κόπωση» στο fine drinking είναι πλέον διακριτή, αφού εκτός των συγκρατημένων δαπανών στην εσωτερική αγορά, διαψεύστηκαν και οι προσδοκίες για «καλό» τουρισμό σε ό,τι έχει να κάνει με την εισαγόμενη κατανάλωση.
Και μόνο τα «κεσάτια» που κατέγραψαν οι επιχειρήσεις της εστίασης στη Μύκονο και στη Σαντορίνη το τρίτο τρίμηνο εφέτος, δηλαδή στην καρδιά του καλοκαιριού, εξηγεί τη μείωση. Συγκεκριμένα στο νησί των ανέμων, με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος του κλάδου Υπηρεσιών Εστίασης έφθασε το γ’ τρίμηνο 2024 στα 109 εκατ. ευρώ ή 10 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.

Η ανθεκτικότητα της μπύρας
Αντίθετα με τα ακριβά ουίσκι και τους σπάνιους αφρώδεις οίνους, που, εκτός των άλλων, σηματοδοτούν μια ευημερία για τη μεσαία τάξη, οι μπύρες και το κρασί (όχι το πανάκριβο) είχαν την τιμητική τους, σημειώνοντας θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης στις πωλήσεις σε όγκο.
Ειδικά για την μπύρα που ευνοήθηκε, τόσο από τον καιρό και τον τουρισμό όσο και από τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα του φετινού καλοκαιριού, δεν αποκλείεται το 2024 ο όγκος κατανάλωσης να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019, επουλώνοντας τις «πληγές» που άνοιξε στον κλάδο το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού το 2020. Υπενθυμίζεται ότι το 2019 στην εγχώρια αγορά μπύρας η κατανάλωση είχε διαμορφωθεί κοντά στα 4 εκατ. εκατόλιτρα.

Μετατοπίζεται η κατανάλωση αλκοόλ κατ’ οίκον;
Αν και οι Έλληνες συνηθίζουν να καταναλώνουν αλκοόλ εκτός σπιτιού, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις βορειοευρωπαϊκές χώρες, μια τάση που διαπιστώνεται εφέτος είναι οι αυξημένες πωλήσεις αλκοολούχων ποτών από το κανάλι των σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, στο εννεάμηνο του 2024, τα αλκοολούχα ποτά ήταν η κατηγορία των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προïόντων που σε επίπεδο τεμαχίων παρουσίασε τη μεγαλύτερη άνοδο (+7,5%) σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023.
Την τάση κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών στο σπίτι επεσήμανε ο Παναγιώτης Μπορέτος, διευθύνων σύμβουλος της Circana, στο πρόσφατο συνέδριο του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Κι αυτό γιατί «ο Έλληνας καταναλωτής είναι ίδιος με τον Ευρωπαίο καταναλωτή, η κρίση του πληθωρισμού είναι παντού ίδια», όπως τόνισε.
Αναμφίβολα στις πωλήσεις αλκοολούχων ποτών μέσω των σούπερ μάρκετ βοήθησαν και οι τουρίστες, που επιλέγουν όλο και περισσότερο ενοικιάσεις καταλυμάτων τύπου Airbnb, περιορίζοντας τις εξόδους τους σε ταβέρνες και καφέ.
Μετά τα PL γιαούρτια, τώρα και PL αλκοόλ!
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα ποιοτικά στοιχεία της αγοράς αλκοολούχων ποτών από τα σούπερ μάρκετ.
Όπως λοιπόν προκύπτει από τα στοιχεία της Circana, καταγράφεται θεαματική άνοδος στον όγκο πωλήσεων των φθηνότερων αλκοολούχων ποτών ιδιωτικής ετικέτας, με εξαίρεση το ουίσκι.
Πιο αναλυτικά, οι πωλήσεις στα «ανώνυμα» μπουκάλια με τζιν, τεκίλα και βότκα τα «σπάνε» στο εννεάμηνο εμφανίζοντας αύξηση πωλήσεων σε όγκο +31,9%, +17,8% και +18% αντίστοιχα.
Και να σκεφτεί κανείς ότι πέρσι με βάση τα ευρήματα της παγκόσμιας έρευνας, Future Consumer Index, την οποία πραγματοποίησε η ΕΥ, στα αλκοολούχα ποτά είχε καταγραφεί το χαμηλότερο ποσοστό προθυμίας από πλευράς των Ελλήνων να εγκαταλείψουν τις μάρκες (20%).
On fire η κατανάλωση της τεκίλας
Ειδική μνεία όμως αξίζει να γίνει στην τεκίλα που κατατάσσεται στη 2η θέση στο top20 των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων στο εννεάμηνο 2024 όσον αφορά τον όγκο παρότι η τιμή ανά τεμάχιο αυξήθηκε κατά 2,5% σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023.
Η αύξηση της δημοφιλίας της τεκίλας, που δίνει επιπλέον ώθηση στην κατηγορία, δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην αμερικανική αγορά η κατανάλωση κατέγραψε πτωτική πορεία πέρυσι, με μοναδική εξαίρεση την τεκίλα και ορισμένα έτοιμα προς κατανάλωση (ready to drink – rtd) κοκτέιλ.
Το μέγεθος της αγοράς της τεκίλας αναμένεται να φτάσει παγκοσμίως τα 457,96 εκατομμύρια λίτρα το 2024, από 432,86 εκατομμύρια λίτρα το 2023, ενώ αυξανόμενη με σύνθετο ετήσιο ρυθμό (CAGR) 5,48% εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 600 τα εκατομμύρια λίτρα έως το 2029, σύμφωνα με έρευνα της Mordor Intelligence.
Ο υψηλός ρυθμός ανάπτυξης κατά την περίοδο πρόβλεψης μπορεί να αποδοθεί στην αύξηση των καταναλωτών millennial και Gen Z και στην επέκταση της κουλτούρας των κοκτέιλ, σημειώνεται.
Margarita, Paloma και El Diablo είναι κάποια από τα κοκτέιλ με βάση την τεκίλα που οδηγούν την άνοδο του εν λόγω αλκοολούχου ποτού και στην Ελλάδα.


Latest News

Πρέσβης των Πειραϊκών επιχειρήσεων στη διεθνή έκθεση της Αλγερίας το ΕΒΕΠ
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ υπενθύμισε ότι η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που συνήψαν διπλωματικές σχέσεις με την Αλγερία

Η δημιουργία του 4ου πόλου από Prada και Versace - Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
H Prada ενώνει τις δυνάμεις της με την Versace για να «χτυπήσει» LVMH, Kering, Capri - Ανοδική η πορεία της στην ελληνική αγορά

Επιμένουν στους στόχους τριετίας οι τράπεζες παρά την επίδραση Τραμπ
Η διοίκηση της Πειραιώς στη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης των μετόχων περιέγραψε τα νέα σενάρια για τη μείωση των επιτοκίων - Έμφαση στις νέες πηγές εσόδων από τις τράπεζες

Στα σκαριά νέα εξαγορά από την Performance Technologies - Στο ραντάρ εταιρεία AI
Μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα ο κλάδος της τεχνητής νοημοσύνης, είπε ο CEO της Performance Technologies, για να διευκρινίσει ότι ήδη γίνονται συζητήσεις με ελληνική εταιρεία AI

Οι άξονες του στρατηγικού σχεδίου της Πειραιώς ως το 2028 - Τι αποκάλυψε ο Χρ. Μεγάλου
Ο CEO της Πειραιώς αναφέρθηκε και στη συμφωνία για την απόκτηση του 90% της μητρικής εταιρείας της Εθνικής Ασφαλιστικής

Θετικοί οι οιωνοί για τα AUMs των ελληνικών τραπεζών το 2025 - Τι εκτιμά η Jefferies
Τα υπό διαχείριση κεφάλαια (AUM) αυξήθηκαν κατά 9% το πρώτο τρίμηνο - Η Jefferies και οι ελληνικές τράπεζες

THEON: Αύξηση εσόδων 61%, νέες παραγγελίες ύψους 466 εκατ. ευρώ το 2024
Ισχυρά οικονομικά αποτελέσματα κατέγραψε η THEON το 2024 ενώ περαιτέρω ισχυρή ανάπτυξη προβλέπει για το 2025

Στο πλευρό 98 μαθητών και μαθητριών που φοιτούν σε σχολεία τυφλών η αλυσίδα Μασούτης
H οικογένεια της Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. «αγκαλιάζει με αγάπη και ευαισθησία τα παιδιά με οπτική αναπηρία, αναλαμβάνοντας έναν ιδιαίτερο ρόλο: αυτόν του νονού και της νονάς»

Τι αλλάζει με την ασφάλιση επιχειρήσεων για φυσικές καταστροφές - Οδηγός ΕΑΕΕ
Όλες οι επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 500.000 ευρώ υποχρεούνται να συνάψουν ασφαλιστήριο συμβόλαιο

Εδραιώνει τη θέση της ως εργοδότης επιλογής η HELLENiQ ENERGY
Προσέλκυση ταλέντων, σύνδεση με Έλληνες του εξωτερικού και συνεργασία με κορυφαία πανεπιστήμια