Η μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα και συγκεκριμένα σε βασικά αγαθά επανέρχεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα στο δημόσιο διάλογο. Πρόκειται για μια απόφαση που κρύβει αρκετές δυσκολίες και δεν είναι εύκολη υπόθεση για καμία κυβέρνηση στον δυτικό κόσμο. Και αυτό για τους παρακάτω λόγους:
Φορολογικό νομοσχέδιο: Μηδενικός ΦΠΑ στις νέες οικοδομές – Πού καταργείται ο ΕΝΦΙΑ
Πρώτον, πρόκειται για ένα ακριβό μέτρο. Σύμφωνα με ασκήσεις που έχει «τρέξει» κατά διαστήματα το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η μείωση του ΦΠΑ αποτελεί μια ακριβή λύση.
Μόνο για το ψωμί, η μείωση του ΦΠΑ κοστίζει κοντά στα 200 εκατομμύρια ευρώ και για το κρέας περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ. Η λύση της μείωσης του ΦΠΑ θα στοίχιζε 3- 3,5 δισ. ευρώ το έτος.
Σύμφωνα με ασκήσεις που έχει «τρέξει» κατά διαστήματα το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η μείωση του ΦΠΑ αποτελεί μια ακριβή λύση
Το δημοσιονομικό κόστος του ΦΠΑ
Για να μειωθεί ο βασικός συντελεστής του ΦΠΑ κατά μία μονάδα (από το 24% στο 23% και από το 13% στο 12%) απαιτείται δημοσιονομικός χώρος άνω του 1,3 δισ. ευρώ. Πρόσθετο δημοσιονομικό κόστος συνεπάγονται και οι «στοχευμένες» μετατάξεις βασικών κατηγοριών τροφίμων από τον χαμηλό συντελεστή του 13% στον υπερχαμηλό συντελεστή του 6%. Για κάθε βασική κατηγορία (π.χ. γαλακτοκομικά), απαιτούνται από 150-200 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τον όγκο της κατανάλωσης.
Δεύτερον, θεωρείται ένα αβέβαιο μέτρο. Ένα από τα μεγαλύτερα μειονεκτήματα της μείωσης του ΦΠΑ είναι πως κανείς δεν είναι βέβαιος ότι αυτή θα περάσει στον καταναλωτή και δεν θα χαθεί κάπου στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Ας πάρουμε ένα παράδειγμα πχ. ένα κιλό φέτα πωλείται σήμερα προς 13,6 ευρώ εάν μειωνόταν ο ΦΠΑ κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες η τιμή του προϊόντος θα έπρεπε να μειωθεί κατά 30 λεπτά του ευρώ.
Πόσο σίγουρο είναι αυτή η μικρή μείωση δεν θα χαθεί κάπου στη διαδρομή της εφοδιαστικής αλυσίδας; Βέβαια εδώ ο αντίλογος είναι πως η κυβέρνηση θα έπρεπε ήδη να είχε τα «όπλα» που θα εξασφαλίζουν ότι η μείωση θα φαινόταν στο ράφι και τελικά στη τσέπη του καταναλωτή.
Πέρα όμως από το γεγονός για το ότι πρόκειται για ένα ακριβό μέτρο η αβέβαιο μέτρο, η μείωση του ΦΠΑ και όχι μόνο πλέον «βρίσκει» και στους νέους δημοσιονομικούς κανόνες και την λεγόμενη κλειδωμένη οροφή δαπανών.
Για την Ελλάδα, ο ρυθμός αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών έχει οριστεί στο 3,7% για το 2025 (περίπου 3,5 δισ. ευρώ), στο 3,6% το 2026, στο 3,1% το 2027 και στο 3% το 2028.
Εάν η χώρα θελήσει να δαπανήσει το επόμενο έτος επιπλέον π.χ. 1 δισ. ευρώ από το όριο των 3,5 δισ. ευρώ πχ να γίνει μετάταξη στο υπερμειωμένο συντελεστή για τρία βασικά προϊόντα (κρέας, γάλα, ψωμί) τότε θα πρέπει το πρόσθετο αυτό ποσό να βρεθεί από αλλού.
Ο ρόλος του ΑΕΠ
Οι λύσεις που συζητούνται είναι οι εξής:
1) Επιβολή νέων φόρων ή αύξηση των υπαρχόντων.
2) Έσοδα σε μόνιμη βάση που μπορούν να προκύψουν ή από την άνοδο του ΑΕΠ, ή από άλλες πηγές όπως η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.
Άρα η πάταξη της φοροδιαφυγής θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για τη μείωση του ΦΠΑ, αν και η κυβέρνηση φαίνεται πως δίνει προτεραιότητα στη μείωση των άμεσων φόρων.
Ο ΦΠΑ στην Ευρώπη
Ο μέσος κανονικός συντελεστής στην ΕΕ βρίσκεται στο 21,6%.
Στη σχετική λίστα των κρατών-μελών της ΕΕ , προηγούνται η Ουγγαρία με 27%, η Κροατία, η Δανία και η Σουηδία με 25% και ακολουθούν η Ελλάδα με τη Φινλανδία με 24%.
Ταυτόχρονα, το Λουξεμβούργο επιβάλλει τον χαμηλότερο κανονικό συντελεστή ΦΠΑ στο 17% και έπεται η Μάλτα με 18%, ενώ η Κύπρος, η Γερμανία και η Ρουμανία έχουν τον συντελεστή ΦΠΑ στο 19%.
Σε ό,τι αφορά τις πέντε ευρωπαϊκές χώρες του ΟΟΣΑ που δεν είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή την Ισλανδία, τη Νορβηγία, την Ελβετία, την Τουρκία και το Ηνωμένο Βασίλειο, μόνο η Ελβετία επιβάλλει κανονικό συντελεστή ΦΠΑ στο 8,1%.
Latest News
Τι αλλάζει σε απασχόληση και ασφάλιση το 2025 – Οι έξι προτεραιότητες
Απασχόληση και ασφάλιση με πολιτικές για τη μείωση της ανεργίας, την ενίσχυση του εισοδήματος και την ψηφιοποίηση του e-ΕΦΚΑ
Ο νέος φορολογικός χάρτης του 2025 - Ολες οι αλλαγές
Σε τρεις άξονες ο σχεδιασμός της φορολογικής πολιτικής από την Εφορία για το 2025 -Τι περιλαμβάνουν
Συνταξιοδοτικό: Οι 7 κατηγορίες που παίρνουν σύνταξη πριν από τα 62 το 2025
Σήμερα οι ασφαλισμένοι αναγνωρίζουν έως και 7 έτη, εφόσον αυτά περιλαμβάνονται στη λίστα των 12 κατηγοριών πλασματικών χρόνων που ορίζει η νομοθεσία. Ποιοι μπορούν να πάρουν νωρίτερα σύνταξη
Ανατροπές στα Airbnb - Πώς θα φορολογούνται, τι πρέπει να κάνουν οι ιδιοκτήτες [παραδείγματα]
Αυξάνονται χρόνο με τον χρόνο τα ακίνητα που αξιοποιούνται από τους ιδιοκτήτες τους για Airbnb - Οδηγός ΑΑΔΕ
Τι αλλάζει στο εργόσημο – Οι 49.000 περιπτώσεις απάτης και οι νομοθετικές παρεμβάσεις
Το εργόσημο αλλάζει και η κυβέρνηση με νομοθετική ρύθμιση επιδιώκει να περιορίσει τις απάτες - Οι έλεγχοι του ΕΦΚΑ
Αναβαθμίζονται τα τελωνεία στην ελληνοβουλγαρική μεθόριο - Στόχος η πάταξη στο λαθρεμπόριο
Ενισχύονται με την ίδρυση και λειτουργία νέου Τμήματος με έδρα τις συνοριακές διαβάσεις και με αρμοδιότητες «Δίωξης Λαθρεμπορίου»
Στο 9,6% «έπεσε» η ανεργία τον Νοέμβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία [γραφήματα]
Οι άνεργοι ανήλθαν σε 454.695 άτομα σημειώνοντας μείωση κατά 47.562 άτομα σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2023
Σε 30 ημέρες οι επιστροφές φόρου - Το στρατηγικό σχέδιο της ΑΑΔΕ μέχρι το 2029
Το σχέδιο της ΑΑΔΕ 2025-2029 προβλέπει αύξηση του ποσοστού εμπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων Φόρου Εισοδήματος στο 96% και ΦΠΑ στο 99%
Όλοι οι «κόφτες» και τα SOS της εφορίας για τα Airbnb
Οι υποχρεώσεις που προβλέπει η νομοθεσία για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις στον νέο οδηγό που εξέδωσε η ΑΑΔΕ
Ο αλγόριθμος που ξετρυπώνει φοροφυγάδες και το… ΔΕΟΣ
Οι διασταυρώσεις της ΑΑΔΕ με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης – Οι μεγάλες υποθέσεις που αποκαλύφθηκαν το 2024 – Τα νέα ελεγκτικά «όπλα» που ενεργοποιούνται το 2025