Sic transit gloria mundi. Ένας από τους πιο λαμπερούς και ακτινοβόλους μάνατζερ των καιρών μας, ο γαλλικής καταγωγής πορτογάλος Κάρλος Ταβάρες, αποτελεί παρελθόν από τον γιγαντιαίο γαλλο-ιταλο-αμερικανικό όμιλο αυτοκινήτων Stellantis.

Ο Ταβάρες ουσιαστικά εξωθήθηκε σε παραίτηση καθώς «διερράγη η αγαστή συνεργασία και σύμπνοια που υπήρχε από συστάσεως του ομίλου μεταξύ των μετόχων, του διοικητικού συμβουλίου και του διευθύνοντος συμβούλου», κατά την εξήγηση που έδωσε ο επικεφαλής ανεξάρτητος διευθυντής της Stellantis, Ανρί ντε Καστρίς.

Stellantis: Αιφνιδιαστική παραίτηση του CEO

Τα διεθνή μέσα ενημέρωσης αποδίδουν την παραίτηση Ταβάρες, που έχει άμεση ισχύ, στην όχι ικανοποιητική πορεία του πολυεθνικού ομίλου που συγκεντρώνει 14 επωνυμίες κατασκευαστών από δύο ηπείρους, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ – μεταξύ αυτών τις γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες Peugeot και Citroen, τις ιταλικές Fiat και Alfa Romeo, τη γερμανο-βρετανική Opel/Vauxhall και τις αμερικανικές Jeep και Dodge.

Δύο μήνες προτού σκάσει το «κανόνι» της αποχώρησης Ταβάρες, η διοίκηση της Stellantis είχε προχωρήσει σε μια «προειδοποίηση κερδών».

Είχε προαναγγείλει δηλαδή για την χρονιά που εκπνέει κέρδη κατώτερα των προσδοκιών της αγοράς, αφού λίγο νωρίτερα ο όμιλος είχε ανακοινώσει μεγάλη πτώση των πωλήσεών του στη Βόρεια Αμερική. Εξάλλου μόλις την περασμένη εβδομάδα ο όμιλος είχε ανακοινώσει τα σχέδιά του να κλείσει μια μονάδα κατασκευής φορτηγών Vauxhall, η οποία λειτουργεί στο Λούτον της Βρετανίας και απασχολεί περί τους 1.100 εργαζομένους.

Υπόδειγμα μάνατζερ

Η ανακοίνωση της παραίτησης Ταβάρες έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία στον επιχειρηματικό κόσμο της Ευρώπης και των ΗΠΑ και στον παγκόσμιο κλάδο του αυτοκινήτου βέβαια. Ο γεννημένος το 1958 στη Λισαβόνα από Γάλλους γονείς μάνατζερ έχτισε τη φήμη του στη Renault-Nissan ως συνεργάτης του (επίσης έκπτωτου) σούπερ-μάνατζερ Κάρλος Γκον. Υπενθυμίζεται ότι ο Γκον είχε συλληφθεί προ ετών για απάτες στην Ιαπωνία και δραπέτευσε με κινηματογραφικό τρόπο καταφέρνοντας να φτάσει μέσα σε μια βαλίτσα στον τόπο καταγωγής του, το Λίβανο.

O Ταβάρες ουσιαστικά δεν έκανε τίποτε περισσότερο από το να περικόπτει δαπάνες, να συρρικνώνει τα λειτουργικά κόστη

Μετά την πτώση του Γκον ο Ταβάρες μετακινήθηκε στον επίσης γαλλικό όμιλο PSA Peugeot Citroen, ο οποίος στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας αντιμετώπιζε τεράστια προβλήματα – κατά το BBC φλέρταρε με την χρεοκοπία. Ο Ταβάρες είναι ο άνθρωπος που ενορχήστρωσε και εκτέλεσε τη συγχώνευση της Peugeot-Citroen με την Fiat Chrysler για να δημιουργηθεί το 2021 η Stellantis, μια όντως «παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία».

Ο ενθουσιασμός ήταν μεγάλος και διατλαντικών διαστάσεων μετά τη σύσταση της Stellantis. Ωστόσο κάποιοι θεωρούσαν ότι ο Ταβάρες ουσιαστικά δεν έκανε τίποτε περισσότερο από το να περικόπτει δαπάνες, να συρρικνώνει τα λειτουργικά κόστη και να χρησιμοποιεί κοινά «πατώματα» για να κατασκευάζει νέα μοντέλα σε ποσότητες τόσο μεγάλες που δεν μπορούσε να απορροφήσει η αγορά.

Στο τιμόνι ο Ελκάν

Η γκρίνια των μετόχων για την πορεία του ομίλου άρχισε να κλιμακώνεται επικίνδυνα από τις αρχές του 2024. Και όχι αδικαιολόγητα, αφού η μετοχή της Stellantis έχει χάσει περίπου το 40% της αξίας της από την αρχή του έτους εμφανίζοντας απώλειες πολύ μεγαλύτερες των ανταγωνιστριών της. Για την ακρίβεια, οι απώλειες αυτές είχαν καταγραφεί προτού παραιτηθεί ο Ταβάρες. Τη Δευτέρα η τιμή της μετοχής του ομίλου υποχώρησε επιπλέον 9%.

Η διοίκηση δηλαδή αποδέχθηκε την παραίτησή του και δεν του ζήτησε να παρατεινει την παραμονή του

Αίσθηση προκαλεί το ότι του Γαλλο-πορτογάλος μάνατζερ θα αποχωρήσει άμεσα από τον όμιλο. Η διοίκηση δηλαδή αποδέχθηκε την παραίτησή του και δεν του ζήτησε να παρατεινει την παραμονή του, έστω για τυπικούς λόγους, έως τα μέσα του 2025 που αναμένεται να οριστεί ο διάδοχός του, ο οποίος πιθανότατα θα αναλάβει καθήκοντα το 2026.

Το διάστημα αυτό ο όμιλος θα διοικείται από μια προσωρινή εκτελεστική επιτροπή με επικεφαλής τον πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου Τζον Ελκάν, ο οποίος εξάλλου ελέγχει στο όνομα της οικογένειάς του (Ανιέλι) ένα σημαντικό μερίδιο της Stellantis. Όπως όλα δείχνουν, ο ανιψιός του μεγάλου αφεντικού του Gruppo Fiat και εμβληματικής μορφής της ιταλικής βιομηχανίας Τζιάνι Ανιέλι (του θρυλικού «Avvocato») θα κινεί τα νήματα του ομίλου Stellantis.

Ο Ελκάν θα «τρέξει» και τη συνεργασία της Stellantis με την κινεζική Leapmotor, την οποία πολλοί θεωρούν καθοριστική για την στροφή του ομίλου προς την ηλεκτροκίνηση.  Πρόκειται για μια συμφωνία μεταξύ της Stellantis και Leapmotor που πέτυχε ο Ταβάρες και η οποία προβλέπει επενδύσεις 1,5 δισ. ευρώ για την από κοινού κατασκευή 150.000 ηλεκτρικών οχημάτων ετησίως στο ιστορικό εργοστάσιο της Fiat στο Μιραφιόρι, έξω από το Τορίνο.

Πλέον η επανεκλογή του «Tariff Man» (έτσι αρέσκεται να αυτοαποκαλείται ο Ντόναλντ Τραμπ) και η δασμολογική καταιγίδα που έχει ανοικτά και απερίφραστα προαναγγείλει ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ ότι θα σαρώσει όσους δεν κατασκευάζουν τα οχήματά τους επί αμερικανικού εδάφους, αλλάζουν άρδην το σκηνικό στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Μια πονηρή ιδέα που ήδη διακινείται σε κύκλους με γνώσεις και φαντασία για τον κλάδο του αυτοκινήτου αφορά το ενδεχόμενο να θελήσει το διοικητικό συμβούλιο του ομίλου Stellantis (και ο Τζον Ελκάν φυσικά) να διορίσει έναν Αμερικανό για μάνατζερ στη Stellantis.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή