Ως «μεγάλη ευκαιρία» για την Ελλάδα χαρακτηρίζει την ενεργειακή μετάβαση ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης, μιλώντας στο πλαίσιο του 4ου ΟΤ Forum.

Όπως εξήγησε ο ίδιος «Ο λόγος που είναι μια μεγάλη ευκαιρία είναι ότι η χώρα μας είναι πάρα πολύ πλούσια στο καύσιμο της πράσινης μετάβασης στον ήλιο και στον αέρα» για να προσθέσει ότι «Ταυτόχρονα, η γεωγραφική της θέση την ευνοεί ώστε να είναι κόμβος. Για πρώτη φορά στην ιστορία της η Ελλάδα μπορεί να γίνει ενεργειακά αυτόνομη σε μεγάλο βαθμό, γιατί θα μιλήσουμε στη συνέχεια για τις προκλήσεις της αποθήκευσης».

Ακόμη, συμπλήρωσε με νόημα ότι «Ταυτόχρονα όμως να αποτελέσει ένα σημαντικό σταυροδρόμι μεταφοράς πράσινης ενέργειας μεταξύ ουσιαστικά τριών διαφορετικών ηπείρων», ενώ σημείωσε πως «Το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας, όταν θα ολοκληρωθεί, θα είναι να έχουμε σαφώς φθηνότερη ενέργεια».

 OT FORUM: Το roadmap των ηλεκτρικών διασυνδέσεων του ΑΔΜΗΕ

Μάλιστα, έφτασε στο συμπέρασμα πως όταν ολοκληρωθεί η παραπάνω διαδικασία «με φθηνότερη ενέργεια θα έχεις πιο ανταγωνιστική βιομηχανία, θα μπορείς να προσελκύσεις μεγαλύτερες περισσότερες παραγωγικές επενδύσεις στη χώρα, η οικονομία θα αναπτύσσεται ταχύτερα και αν ταυτόχρονα καταφέρει η χώρα να γίνει αυτό το σταυροδρόμι που λέμε το ενεργειακό, στην πραγματικότητα θα αυξήσει και την γεωπολιτική της ισχύ και οι γείτονες και οι μεγάλες δυνάμεις θα την αντιμετωπίζουν με μεγαλύτερο σεβασμό».

Ο CEO του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης

Η αμφισβήτηση της πράσινης μετάβασης

Ερωτώμενος για το κύμα αμφισβήτησης που υπάρχει σε σχέση με την πράσινη μετάβαση, κάτι που παραπέμπει επί της ουσίας και στις συνέπειες της εκλογής Τραμπ στις ΗΠΑ, ο κ. Μανουσάκης απάντησε: «Είναι σαφές ότι σε όλο τον πλανήτη υπάρχει το κύμα του λαϊκισμού, του δεξιού λαϊκισμού, για να είμαστε σαφείς, το οποίο αντιτίθεται στην πράσινη μετάβαση», αποδίδοντας το φαινόμενο στις κοινωνικές ανισότητες και στην ακριβότερη ενέργεια λόγω της μετάβασης που οδήγησε και σε υψηλό πληθωρισμό.

Ακολούθως, ο ίδιος ανέφερε ότι στο κόστος των ορυκτών καυσίμων θα πρέπει να προστεθεί και το κόστος που δημιουργείται από την κλιματική αλλαγή για να καταλήξει: «το πρόβλημα της κλιματικής κρίσης είναι τόσο άμεσο που είναι θέμα χρέους προς τα παιδιά μας να κάνουμε μια γρήγορη πράσινη μετάβαση. Το δύσκολο και δύσκολο λοιπόν εξίσωση είναι πώς θα γίνει αυτό; Με ταυτόχρονη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων. Αυτό. Τα πολιτικά κόμματα πρέπει να το αντιμετωπίσουν».

Πώς θα λυθεί το θέμα της αποθήκευσης ενέργειας

Περνώντας στο κρίσιμο ζήτημα της αποθήκευσης της ενέργειας, αφού ο Μάνος Μανουσάκης εξήγησε ότι αυτήν την στιγμή η πράσινη ενέργεια που δημιουργείται θα πρέπει να καταναλωθεί λόγω του ότι δεν υπάρχει δυνατότητα αποθήκευσης, σημείωσε πως «Η αποθήκευση τώρα είναι αποτελεί εγγενή πρόκληση».

Ο λόγος όπως είπε είναι ότι για την αποθήκευση χρειάζονται κάποια στοιχεία, τα οποία τα έχουν κάποιες χώρες, όπως η Κίνα για παράδειγμα, ενώ πρόσθεσε πως δημιουργούνται διάφορα προβλήματα όταν υπάρχει γεωπολιτική ένταση, σημειώνοντας πως «Οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν έχουν εμπιστοσύνη στην Κίνα και η Ευρώπη σε σχέση με το αν θα συνεχίσουν να έχουν πρόσβαση στα στοιχεία που χρειάζονται για την αποθήκευση».

Ως μία από τις λύσεις ανέφερε τη δημιουργία δικτύων, σημειώνοντας, ωστόσο πως «δεν χτίζονται από τη μία μέρα στην άλλη και επίσης για να χτιστούν τα δίκτυα χρειάζεται κοινωνική συναίνεση. Χρειάζεται μια άλλη κουλτούρα από αυτή που υπάρχει σήμερα. Χρειάζεται εκπαίδευση της κοινωνίας για την αναγκαιότητα. Χρειάζεται κοινωνική αντιστάθμιση. Όταν πας και δημιουργείς μια όχληση, χρειάζεται μια συζήτηση που είναι διαφορετική από τη συζήτηση που βλέπουμε να υπάρχει».

Η διασύνδεση με την Κεντρική Ευρώπη μέσω Αδριατικής

Παράλληλα, έκανε λόγο και για το έργο του ΑΔΜΗΕ, υπό την ονομασία «Κρήτη», το οποίο θα διασυνδέει την Ελλάδα με την Κεντρική Ευρώπη μέσω Αδριατικής Θάλασσας.

Όπως εξήγησε: «Το δίκτυο είναι πιο αραιό, για να το πούμε απλοποιημένα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη σε σχέση με το πώς είναι το δίκτυο στην Κεντρική Ευρώπη. Μόνο και μόνο αυτό το γεγονός δημιουργεί μια κατάσταση όπου η ποιότητα της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας χαλάει. Άρα βρισκόμαστε σε μια κατάσταση όπου έχουμε χαμηλότερες τιμές στην Κεντρική Ευρώπη και υψηλότερες τιμές στην Νοτιοανατολική Ευρώπη. Αυτό καθιστά επιτακτική ανάγκη άμεσα να γίνουν η ηλεκτρική διαδρομή για τους οποίους μιλάμε εδώ και τόσο καιρό».

Ακόμη, συμπλήρωσε ότι «Στο πλαίσιο αυτό, εμείς έχουμε πάρει μια πρωτοβουλία να αναπτύξουμε και ήδη έχουμε καταθέσει στα αρμόδια κοινοτικά όργανα ένα έργο διασύνδεσης της Ελλάδας με την Κεντρική Ευρώπη μέσω της Αδριατικής Θάλασσας. Το ονομάζουμε ‘Κρήτη’ για το τρέχον έτος και το τελευταίο διάστημα είμαστε σε συζητήσεις για έναν εναλλακτικό διάδρομο με τον διαχειριστή της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Ουγγαρίας, προκειμένου να πάμε από αυτή την πλευρά, όπου υπάρχει ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα ρευστότητας».

Επίσης, ο ίδιος είπε πως δεν αποκλείεται να πραγματοποιηθούν και τα δύο, αν και κάτι τέτοιο θα ήταν ιδιαίτερα δαπανηρό. Όπως τόνισε: «Το θέμα αυτό το έχει θέσει η ελληνική κυβέρνηση, το έχει θέσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός στη Σύνοδο Κορυφής. Είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα και ο ΑΔΜΗΕ συνδράμει με όλες του τις δυνάμεις, προκειμένου και στα αντίστοιχα φόρα να πείσουμε όλους τους εταίρους προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά και με την ανάπτυξη νέων έργων να δώσουμε ώθηση προς την κατεύθυνση αυτή».

Η αλλαγή παραγωγικού προτύπου και η πρόταση για τις βιομηχανίες

Αναφορικά με το πώς ο ΑΔΜΗΕ συμβάλει στην αλλαγή του παραγωγικού προτύπου της χώρας, ο CEO του ΑΔΜΗΕ ανέφερε πως «Έχουμε όμως κάποιες βιομηχανίες στην Ελλάδα παραγωγής καλωδίων και μεταλλουργικές βιομηχανίες. Αυτό που θα μπορούσε να συμβεί κατά τη γνώμη μου, θα ήταν να συνδράμουν αυτές οι βιομηχανίες είτε με κίνητρα από την πολιτεία, είτε με την γρήγορη ανάπτυξη ας πούμε των υπεράκτιων αιολικών πάρκων και να αναπτυχθούν στη βάση της κατασκευής των υποδομών της μετάβασης», συμπληρώνοντας ότι πρέπει «να εκμεταλλευτούμε τις βιομηχανίες που ήδη έχουμε να τις ενισχύσουμε, αλλά να δώσουμε και κίνητρα ούτως ώστε να έρθουν και νέες βιομηχανικές μονάδες».

Επιπρόσθετα, ο ίδιος τόνισε: «Αυτές είναι οι πρωτοβουλίες που χρειάζεται η Ελλάδα, κατά τη γνώμη μου, προκειμένου να υπάρχει ορίζοντας το 2030, να έχουμε ένα νέο παραγωγικό πρότυπο ως στόχο και όλοι μαζί να συγκλίνουμε να συνδράμουμε προς αυτή την κατεύθυνση».

Τα επόμενα έργα του ΑΔΜΗΕ

Σε σχέση με τα επόμενα έργα που σχεδιάζει ο ΑΔΜΗΕ, ο Μάνος Μανουσάκης ανέφερε χαρακτηριστικά πως «υπάρχει το δεκαετές μας πλάνο, που είναι η ολοκλήρωση των νησιωτικών διασυνδέσεων. Έχουμε τις διασυνδέσεις των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου και τις διασυνδέσεις των νησιών των Δωδεκανήσων πέρα από τα μεγάλα νησιά που θα συνδέσουμε εμείς. Θα ακολουθήσουν και διασυνδέσεις με καλώδιο μέσης τάσης από τον ΔΕΔΔΗΕ, άρα τα οφέλη θα διαχυθούν και στους πολίτες που κατοικούν στα μικρότερα ακριτικά νησιά μας. Ένα ζήτημα το οποίο συνολικά για μένα είναι και ζήτημα με μεγάλη εθνική σημασία».

Ακόμη πρόσθεσε: «Πέρα από την παραγωγική τους σημασία, τα δύο αυτά έργα έχουν συνολικό προϋπολογισμό της τάξης των τριών δισεκατομμυρίων ευρώ. Έχουν γίνει μελέτες κόστους οφέλους και ως ρυθμιστής έχει αποδειχθεί ότι αυτοί είναι συγκρίνοντας το κόστος με το όφελος», ενώ επισήμανε ότι «Η καλύτερη λύση για τους καταναλωτές να γίνουν αυτά τα έργα αντί να συνεχίσουν να τροφοδοτούνται είτε με πετρέλαιο είτε με φυσικό αέριο και ταυτόχρονα θα έχουμε τα νησιά διασυνδεδεμένα στην ηπειρωτική χώρα της Ελλάδας, ό, τι άλλο συνεπάγεται για το Αιγαίο, τα κυριαρχικά μας δικαιώματα κλπ».

Τι γίνεται με τη διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου

Ερωτώμενος σχετικά με το σε ποιο σημείο βρίσκεται η διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου ο κ. Μανουσάκης ανέφερε ότι το έργο «Ανήκει στον όμιλο Κοπελούζου, ο οποίος το προωθεί και είναι σε συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να χρηματοδοτηθεί για τις μελέτες. Σε αυτές τις συζητήσεις και το Υπουργείο Ενέργειας της Ελλάδας και ο ΑΔΜΗΕ είναι αρωγοί. Βοηθάμε όσο περισσότερο γίνεται. Το θεωρούμε κι αυτό ένα πολύ σημαντικό έργο από εθνική άποψη, αλλά και από ενεργειακή άποψη»

Ακόμη πρόσθεσε πως «είμαστε και σε συζητήσεις με τον όμιλο Κοπελούζου για να γίνουμε μέτοχοι στο έργο αυτό. Το πιστεύουμε αυτό το έργο, το πιστεύουμε και σε σχέση με την εμπορική του διάσταση. Αυτό το έργο δεν θα είναι ρυθμιζόμενο όπως είναι το Ελλάδα-Κύπρος, ενώ εξήγησε πως «δε θα μπει μία γραμμή στο λογαριασμό του κάθε καταναλωτή που θα λέει 0,03 ευρώ δίνεις για το Ελλάδα-Κύπρος Ισραήλ. Δεν θα γίνει αυτό. Με το που θα υπάρξουν διμερή συμβόλαια μεταξύ παραγωγών στην Αίγυπτο και βιομηχανιών και στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη»

Και κατέληξε: «Και αυτοί θα πληρώνουν το κόστος μεταφοράς της ενέργειας μέσα από τα διμερή συμβόλαια με τη Ρωσία. Υπάρχει ένα σημείο στην Αίγυπτο που έχει πάρα πολύ υψηλό αιολικό δυναμικό. Είναι σε διαφορετική χρονικότητα το αιολικό δυναμικό της Ελλάδας, άρα δεν θα προκαλέσει διαταραχή στην ελληνική αγορά ενέργειας. Πιστεύω ότι είναι ένα έργο το οποίο έχει πάρα πολύ νόημα να γίνει και συνήθως αυτό που έχουν νόημα να γίνουν τελικά γίνονται. Άρα είμαστε αισιόδοξοι και για αυτό».

Υπεράκτια αιολικά πάρκα

Από εκεί και πέρα, σχετικά με τα υπεράκτια αιολικά πάρκα στην Ελλάδα ο CEO του ΑΔΜΗΕ σημείωσε ότι «Το αιολικό δυναμικό, άσχετα με το τι θα υλοποιηθεί τελικά που έχει η Ελλάδα στο Αιγαίο, είναι από τα καλύτερα στον κόσμο σε σχέση με τη Μεσόγειο. Μόνο ένα πολύ μικρό κομμάτι νοτίως της Μασσαλίας είναι κάπως συγκρίσιμο».

Και κατέληξε: «η δημιουργία των υπεράκτιων αιολικών πάρκων θα ενισχύσει την ελληνική βιομηχανία, θα δώσει μια απότομη μεγάλη ώθηση στην ελληνική βιομηχανία. Θα έχουμε λοιπόν ξαφνικά θα γίνουμε ένας μεγάλος παραγωγός ενέργειας μέσα στην επόμενη δεκαπενταετία, το οποίο θα μετατρέψει τη χώρα σε κάτι διαφορετικό από αυτό που είναι σήμερα. Γιατί η ενέργεια είναι η βάση για την οικονομική ανάπτυξη, όπως γνωρίζουμε».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα OT FORUM
OT FORUM – Κωστής Χατζηδάκης: Έρχεται παρέμβαση της κυβέρνησης για τις τραπεζικές προμήθειες
OT FORUM |

Χατζηδάκης: Έρχεται παρέμβαση της κυβέρνησης για τις τραπεζικές προμήθειες

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης μίλησε για τις τράπεζες, την φορολογία και τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίες κατά την παρουσία του στο 4ο ΟΤ Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου