
Η γερμανική οικονομία είναι αδύναμη – και η κατάσταση δεν φαίνεται πως θα βελτιωθεί άμεσα. Ιδιαιτέρως ανησυχητικές είναι οι εξαγγελίες εταιρειών των κορυφαίων βιομηχανικών κλάδων της χώρας, όπως της αυτοκινητοβιομηχανίας ή της χαλυβουργίας, πως θα περικόψουν χιλιάδες θέσεις εργασίας ή ακόμα και θα κλείσουν εντελώς ορισμένα εργοστάσια.
Στα τέλη Νοεμβρίου το βαρόμετρο απασχόλησης του Ινστιτούτου Ifo του Μονάχου υποχώρησε στις 93,4 μονάδες, από τις 93,6 μονάδες όπου βρισκόταν τον Οκτώβριο. Ολοένα και περισσότερες εταιρείες αποφεύγουν τις προσλήψεις και απολύουν εργαζομένους, όπως εξηγεί ο ερευνητής του Ifo Κλάους Βόλραμπε: «Η βιομηχανία προσπαθεί να αντιμετωπίσει την κρίση με μειωμένα ωράρια και περικοπές στις θέσεις εργασίας».
Volkswagen: Mαζικές απεργίες στα εργοστάσια της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας
Στάσιμη η γερμανική οικονομία
Η πίεση που ασκείται στην αγορά εργασίας είναι επομένως αποτέλεσμα μονάχα της αδύναμης οικονομικής δραστηριότητας – ή μήπως υπάρχουν και άλλοι λόγοι; Και επιπλέον: αποτελεί η απώλεια θέσεων εργασίας εμπόδιο στον δρόμο για μία νέα οικονομική ανάπτυξη – ή μήπως αυτή η τάση μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της κατάστασης;
Σε κάθε περίπτωση η αύξηση του αριθμού των ανέργων δεν μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη ανάπτυξη: τα έσοδα από τη φορολογία μειώνονται και οι κρατικές δαπάνες αυξάνονται. Ο Μαρκ Σάτενμπεργκ, οικονομολόγος της Deutsche Bank Research, γράφει σχετικά πως «η παρούσα οικονομική αδυναμία γίνεται ολοένα και πιο εμφανής και στην αγορά εργασίας, ενώ η συνεπαγόμενη ανησυχία απειλεί να επιβαρύνει τις διαθέσεις των καταναλωτών».
Κατά τον Ντόμινικ Γκρολ, ειδικό στην αγορά εργασίας στο Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία (IfW), ο αριθμός των ανέργων «αποτελεί ένα σύμπτωμα μίας πολύ ευρύτερης εξέλιξης. Οι άνεργοι αυξάνονται ήδη εδώ και δύο χρόνια, με την οικονομία να παραμένει στάσιμη» – και η ανάπτυξη γίνεται ολοένα και πιο αργή. Έτσι, η ανάπτυξη της Γερμανίας παραμένει κοντά στο μηδέν – και δεν διαφαίνεται βελτίωση της κατάστασης.
Κανένα φως στο τέλος του τούνελ
Στη μηνιαία έκθεση του Ινστιτούτου Ifo για τον δείκτη επιχειρηματικού κλίματος για τον Νοέμβριο εξακολουθεί να μην υπάρχει φως στην άκρη του τούνελ, με την επιχειρηματιή διάθεση να γίνεται ολοένα και πιο αρνητική – κάτι που σύμφωνα με τους οικονομολόγους οφείλεται «πρωτίστως στη χειρότερη αξιολόγηση της τρέχουσας κατάστασης», που είχε ως αποτέλεσμα να περιοριστούν έτσι περαιτέρω οι προσδοκίες.
Την ίδια στιγμή η κατάσταση του εξωτερικού εμπορίου παραμένει άσχημη, γεγονός ιδιαιτέρως επιβαρυντικό για μία οικονομία που είναι τόσο εξαρτημένη από τις εξαγωγές όσο η γερμανική. «Περισσότερο απ’ όλους πλήττεται η μεταλλευτική βιομηχανία, οι εξαγωγές της οποίας αναμένονται να μειωθούν σημαντικά. Μείωση των εξαγωγών αναμένει και η αυτοκινητοβιομηχανία, αν και όχι τόσο σημαντική όσο εκείνη του προηγούμενου μήνα. Ελαφρά αρνητική τάση παρατηρείται εδώ και μήνες και στη μηχανουργία», αναφέρει η έκθεση του Ινστιτούτου.
Ένα γερμανικό πρόβλημα
Γιατί δείχνουν τόσο ζοφερές οι συνθήκες στη γερμανική οικονομία; Πολλοί συνδέουν το πρόβλημα με την κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας. Ο Γκρολ από την άλλη πλευρά εκτιμά πως «πρόκειται για ένα πρόβλημα που έχει να κάνει συγκεκριμένα με τη Γερμανία. Σε πολλές άλλες χώρες τα πράγματα είναι καλύτερα. Εξωτερικοί παράγοντες, όπως η ευρωπαϊκή πολιτική επιτοκίων ή το διεθνές περιβάλλον, μπορεί να επηρεάζουν αρνητικά τις συνθήκες, ωστόσο αυτά δεν μπορούν να αποτελέσουν τη μοναδική εξήγηση για το ότι η Γερμανία τα πηγαίνει τόσο άσχημα».
Ο Ραλφ Ζόλβεεν από το τμήμα οικονομικών ερευνών της Commerzbank εστιάζει περισσότερο στις γενικές εξωτερικές συνθήκες: «Αρχικά η άσχημη κατάσταση είναι συνέπεια της δυσμενούς οικονομικής δραστηριότητας, δηλαδή της αδύναμης ζήτησης τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό». Και αυτός όμως επισημαίνει στην DW πως υπάρχουν και αίτια που σχετίζονται αποκλειστικά με τη Γερμανία, όπως «το υψηλό ενεργειακό κόστος, το κόστος εργασίας που αυξήθηκε σημαντικά προσφάτως, όπως και η υπερβολική γραφειοκρατία, παράγοντες που καθιστούν τη Γερμανία ως έναν μη ελκυστικό τόπο επενδύσεων».
Πηγή: DW


Latest News

Οι δασμοί δεν θα φέρουν πίσω στις ΗΠΑ την παραγωγή - Τι λένε οι αμερικανοί επιχειρηματίες
Η επαναφορά των αλυσίδων εφοδιασμού στις ΗΠΑ θα μπορούσε να διπλασιάσει το κόστος - Αντί για αυτό οι επιχειρηματίες προτιμού να αναζητήσουν χώρες με χαμηλούς δασμούς

Η «βαριοπούλα» των δασμών συντρίβει την παγκόσμια τάξη πραγμάτων - Τι λέει η ING
Τις τελευταίες δύο εβδομάδες ο κόσμος βιώνει μια βόλτα με το τρενάκι του τρόμου, σημειώνουν οι αναλυτές της ING

Οργισμένοι επενδυτές της Stellantis για πληρωμή μαμούθ στον πρώην CEO
Ο πρώην CEO της Stellantis θα λάβει υπέρογκη αμοιβή την στιγμή που οι επενδυτές τον θεωρούν υπεύθυνο για σειρά αποτυχιών και μείωση κερδοφορίας

Το Netflix στοχεύει σε κεφαλαιοποίηση $1 τρισεκατομμυρίου
Το Netflix μοιράζεται στόχους οικονομικών επιδόσεων με το προσωπικό τονίζοντας την κυριαρχία της

Γιατί συρρικνώνονται τα σπίτια των Αμερικανών
Το αμερικανικό όνειρο της ιδιοκτησίας σπιτιού μειώνεται λόγω κρίσης οικονομικής προσιτότητας στις ΗΠΑ

Προειδοποίηση Ντίμον για τον εμπορικό πόλεμο - «Οι ΗΠΑ μπορεί να χάσουν την ηγετική τους θέση»
Ο Ντίμον εκτίμησε ότι ο εμπορικός πόλεμος μπορεί να βλάψει την φερεγγυότητα των ΗΠΑ και κάλεσε σε προσέγγιση ΗΠΑ-Πεκίνου

Οι δασμοί θα φέρουν χάος στις παραδόσεις αεροσκαφών λέει ο CEO της Ryanair
Αεροπορικές εταιρείες και κατασκευαστές αεροπλάνων ετοιμάζονται να παλέψουν για το ποιος πληρώνει για τους δασμούς

Καμπανάκι Scope προς ΗΠΑ - Πότε θα υποβαθμιστεί η πιστοληπτική ικανότητά της
Η Scope είναι η πρώτη εταιρεία αξιολόγησης που απευθύνει μια τόσο αυστηρή προειδοποίηση για πιθανή υποβάθμιση των ΗΠΑ

Η Honda «μετακομίζει» στις ΗΠΑ- Σχεδιάζει να μεταφέρει την παραγωγή απο Καναδά και Μεξικό
Οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν η μεγαλύτερη αγορά της Honda πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 40% των παγκόσμιων πωλήσεων

Μπαϋρού: Το χρέος και το δημόσιο έλλειμα καθιστούν τη Γαλλία ευάλωτη
Η Γαλλία χρειάζεται επειγόντως να μειώσει το δημοσιονομικό της έλλειμμα για να αντιμετωπίσει ένα «τσουνάμι αποσταθεροποίησης», λέει ο πρωθυπουργός Μπαϋρού