
Οι εποχές που τα πατατάκια και γενικώς τα σνακ –αλμυρά και γλυκά- ήταν μόνο για «τσιμπολόγημα» αποτελούν μακρινό παρελθόν. Για ορισμένους καταναλωτές, τα σνακ έχουν γίνει πλέον πλήρη γεύματα, με τη νεότερη γενιά -κυρίως οι millennials και η Gen Z– να οδηγούν αυτό το ραγδαία εξελισσόμενο φαινόμενο.
Σνακ: Πώς οι Millennials και η Gen Ζ διαμορφώνουν το μέλλον – Ποιες εταιρείες το έχουν καταλάβει
Στους νεαρότερους καταναλωτές στοχεύει και η Coca-Cola Τρία Έψιλον με τα Tsakiris Chips, που γιορτάζουν φέτος τα 70 τους χρόνια στην ελληνική αγορά εκ των οποίων τα τελευταία 20 κάτω από την ομπρέλα του leader στα αναψυκτικά.
Οι Έλληνες ξοδεύουν 200 εκατ. ευρώ σε πατατάκια
«Τα πατατάκια αναπτύσσονται με ρυθμό 7%» ανέφερε η κυρία Ιωάννα Στρουμπή, CCH Brands Marketing Director, στη διάρκεια της δημοσιογραφικής αποστολής στις εγκαταστάσεις παραγωγής της Τσακίρης στην Αταλάντη, εξηγώντας ότι είναι ένα είδος «φθηνής απόλαυσης», που την επιλέγουν οι καταναλωτές ακόμη και σ’ αυτούς τους καιρούς της ακρίβειας.
Μάλιστα κατά την κυρία Στρουμπή τα πατατάκια, για τα οποία οι Έλληνες δεν κάνουν «εκπτώσεις» ούτε σε επίπεδο μαρκών, αγοράζοντας κατά 80-85% επώνυμα προϊόντα, καταγράφουν υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης συγκριτικά με τα υπόλοιπα αλμυρά σνακ.
Ας σημειωθεί ότι η αγορά των αλμυρών σνακ υπολογίζεται σε 360-365 εκατ. ευρώ, με τα πατατάκια να κατέχουν τη μερίδα του λέοντος, αφού καταλαμβάνουν το 50-55% ολόκληρης της κατηγορίας, αθροίζοντας αξία 200 εκατ. ευρώ.

Στο 7% μερίδιο των Tsakiris Chips
Αυτή τη στιγμή το μερίδιο των Tsakiris Chips φθάνει συνολικά σε οργανωμένο λιανεμπόριο και μικρή λιανική στο 7%, με τη διοίκηση της Coca-Cola Τρία Έψιλον να φιλοδοξεί σε κάτι καλύτερο μετά και το λανσάρισμα των Tsakiris Sticks σε νέα συσκευασία Cup.
Η Coca-Cola Τρία Έψιλον προχώρησε συνολικά σε επενδύσεις ύψους 0,4 εκατ. ευρώ για την έρευνα και ανάπτυξη του προϊόντος, καθώς και την εγκατάσταση νέου εξοπλισμού στο εργοστάσιο των Tsakiris Chips στην Αταλάντη.
Βεβαίως η απόσταση από τον πρώτο «παίκτη» της κατηγορίας, την PepsiCo Hellas, είναι τεράστια, καθώς τα δύο κορυφαία brands της εταιρείας, τα Lay’s και τα Ruffles κατέχουν μακράν την πρώτη και τη δεύτερη θέση στα πατατάκια.
Οικονομικά μεγέθη
Η περίοδος 1/1/2021 έως και 29/10/2021 ήταν η τελευταία οικονομική χρήση της Τσακίρης Πρότυπος Βιομηχανία Τροφίμων – Σνακ σαν ανεξάρτητη νομική οντότητα, καθώς έκτοτε απορροφήθηκε από την μητρική της Coca Cola Τρία Έψιλον.
Για την ιστορία να πούμε ότι το 2021 οι πωλήσεις της εταιρείας, που πρώτη παρήγαγε πατατάκια στην Ελλάδα το 1954, παρουσίασαν μείωση κατά 24,5% με το συνολικό τζίρο να διαμορφώνεται στα 6,9 εκατ. ευρώ έναντι 9,1 εκατ. ευρώ το 2020.
Παρά τη μείωση του κύκλου εργασιών, η διαχείριση των λειτουργικών εξόδων της Τσακίρης οδήγησε σε λειτουργική κερδοφορία 477 χιλ. ευρώ. Το προ φόρων κέρδη ενισχύθηκαν κατά 2,3% σε σχέση με το 2020 και ανήλθαν σε περίπου 510 χιλ. ευρώ ενώ η καθαρή κερδοφορία διαμορφώθηκε σε 430,6 χιλ. ευρώ αυξημένη κατά 23,2% σε σχέση με το 2020.
Γιώργος Τσακίρης: Ο επιχειρηματίας που έμαθε στους Έλληνες να τρώγουν πατατάκια
Η ιστορία των Tsakiris Chips ξεκινά πριν ακριβώς 70 χρόνια όταν ο Γιώργος Τσακίρης στο υπόγειο του σπιτιού του, στη συμβολή των οδών Κωνσταντινουπόλεως και Λένορμαν, στην Αθήνα, τηγάνισε για πρώτη φορά πατατάκια με πρώτο πελάτη έναν πλούσιο καπνοβιομήχανο στο Κολωνάκι.
Με πρωτόγονο εξοπλισμό όλη η δουλειά γίνονταν στο χέρι: από το κόψιμο της πατάτας και το τηγάνισμα μέχρι τη συσκευασία των προϊόντων, αλλά και στο… πόδι, αφού τη διανομή την έκανε ο ίδιος Γιώργος Τσακίρης πηγαίνοντας με περπατώντας σε κοντινά θερινά σινεμά και ζαχαροπλαστεία.
Στις αρχές της δεκαετίας του ‘60 και καθώς οι παραγγελίες είχαν αυξηθεί ο Τσακίρης μεταφέρει το εργαστήριο παραγωγής του σε ένα μεγαλύτερο χώρο στο Μεταξουργείο. Αγοράζει ηλεκτροκίνητο δίσκο με δύο μαχαίρια για την κοπή της πατάτας, ενώ τα τσιπς τα τηγάνιζε σε μία μεγαλύτερη φριτέζα, με καυστήρα πετρελαίου αυτή τη φορά. Παρ’ όλα αυτά τα τσιπς συνέχιζε να τα συσκευάζει με το χέρι ενώ η διανομή γινόταν αρχικά με ποδήλατο, στη συνέχεια με δίκυκλο και τελικά με τρίκυκλη μοτοσικλέτα.
Δέκα χρόνια αργότερα το εργαστήριο μεταφέρεται στο Γκάζι, ενώ η διαδικασία παραγωγής γίνεται πλέον σε στάδια και τα προϊόντα Τσακίρης διατίθενται και στα περίπτερα.
Μάλιστα ο Γιώργος Τσακίρης, βασισμένος στη θερμή ανταπόκριση του κόσμου, παρουσίασε στην αγορά ένα καινούριο προϊόν: τα πατατάκια σε μορφή sticks τα οποία έγιναν αμέσως ανάρπαστα.
Η μονάδα στην Αταλάντη
Τα επόμενα χρόνια η εταιρεία μετακομίζει ξανά, αυτή τη φορά στην οδό Θέμιδος στον Ταύρο και αποκτά πιο σύγχρονα μηχανήματα, ενώ 1997 δημιουργείται το εργοστάσιο στην Αταλάντη 25.000 τ.μ., με νέο, σύγχρονο και αυτοματοποιημένο εξοπλισμό, το οποίο λειτουργεί υπό αυστηρές συνθήκες υγιεινής και ασφαλείας.
Η αγορά όμως έχει αλλάξει και ο ανταγωνισμός έχει ενταθεί. Έτσι το 1999 η οικογένεια Τσακίρη αναγκάζεται να πουλήσει το 69% της Τσακίρης ΑΒΕΕ στον όμιλο Plias, ενώ τον Ιανουάριο του 2002 μεταβιβάζει και το υπόλοιπο 31%. Το 2004 η εταιρεία προστίθεται στο δυναμικό της Coca-Cola Τρία Έψιλον.
Εποχή Δαυίδ
Πραγματοποιείται το επαναλανσάρισμα των τσιπς της Τσακίρης με ανανεωμένες συσκευασίες και τη γνωστή επικοινωνία «Αν δεν είναι Τσακίρης, δεν λέει».
Από τότε μέχρι και σήμερα τα προϊόντα ανανεώνονται συνεχώς, προσφέροντας νέες γεύσεις, πάντα με 100% φυσική πατάτα, παραμένοντας πιστά στις αξίες της μάρκας.
Ας σημειωθεί ότι οι πατάτες για τα Tsakiris Chips προέρχονται κατά 30% από την ευρύτερη περιοχή της Αταλάντης, ενώ η βιομηχανία στο σύνολο της παραγωγής της χρησιμοποιεί κατά 70 – 75% εγχώριες πατάτες.


Latest News

DBRS: Πώς χτυπά ο εμπορικός πόλεμος τις ευρωπαϊκές τράπεζες - Τι λέει για Πειραιώς και Alpha
Στο μικροσκόπιο της DBRS βρέθηκαν 50 τράπεζες στην Ευρώπη - Τι βλέπει για την αύξηση του κόστους κινδύνου

Η Metlen ενισχύει την παρουσία της στην Ιταλία - Σε λειτουργία 2 νέα φωτοβολταϊκά
Με συνολική ισχύ 51 MWp, τα δύο πάρκα θα παράγουν ετησίως 89 GWh ανανεώσιμης ενέργειας

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

H Interamerican παρούσα στις εξελίξεις που διαμορφώνουν το μέλλον
H Interamerican συμμετείχε στο 10ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, στηρίζοντας ως Silver Sponsor τον θεσμό παγκόσμιου κύρους

Αύξηση 8% στις πωλήσεις της Jumbo - Ο αστερίσκος του Μαρτίου και το πρόσημο του Απριλίου
Γιατί οι πωλήσεις τον Μάρτιο του 2025 καταγράφονται μειωμένες κατά -2% - Οι εκτιμήσεις της Jumbo

«Πράσινο φως» από την ΤτΕ για τη λειτουργία της ELGRE - Τι θα παρέχει στους πελάτες
Πρόεδρος της ELGRE ΑΕ είναι ο επιχειρηματίας κ. Στέλιος Αργυράκης και Διευθύνων σύμβουλος ο κ. Γρηγόρης Μιχαηλίδης

Σε ανοδική τροχιά οι πωλήσεις των σουπερ μάρκετ και το 2025 - Τι λένε οι CEOs για τον Κώδικα Δεοντολογίας
Σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ οι πώλήσεις στα σούπερ μάρκετ θα κινηθούν ανοδικά - Τα FMCGs αναπτύσσονται με +6,7% σε αξία

IWG: Επεκτείνει τη διεθνή της παρουσία με 899 νέες τοποθεσίες το 2024
Ιδιοκτήτες ακινήτων και επενδυτές αξιοποιούν τη ραγδαία αύξηση της ζήτησης για ευέλικτους χώρους και υβριδικές πλατφόρμες εργασίας

Πρέσβης των Πειραϊκών επιχειρήσεων στη διεθνή έκθεση της Αλγερίας το ΕΒΕΠ
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ υπενθύμισε ότι η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που συνήψαν διπλωματικές σχέσεις με την Αλγερία

Η δημιουργία του 4ου πόλου από Prada και Versace - Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
H Prada ενώνει τις δυνάμεις της με την Versace για να «χτυπήσει» LVMH, Kering, Capri - Ανοδική η πορεία της στην ελληνική αγορά