Την τρίτη (και τυχερή;) προσπάθειά τους να κερδίσουν το στοίχημα της ελληνικής αγοράς προετοιμάζουν οι Ολλανδοί του ομίλου SPAR.

Σούπερ μάρκετ: Αύξηση 32,5% στα κέρδη των 35 μεγαλύτερων αλυσίδων [πίνακας]

Ήδη οι διαπραγματεύσεις για την επόμενη ημέρα του διεθνούς σήματος επί ελληνικού εδάφους βρίσκονται σε τελικό στάδιο, με τη συμφωνία που διατηρεί η SPAR International με την SPAR Hellas να ολοκληρώνεται στο τέλος της φετινής χρονιάς.

Στον όμιλο Βερούκα η ανάπτυξη του σήματος SPAR στην Ελλάδα

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ανάπτυξη του σήματος και των καταστημάτων σούπερ μάρκετ SPAR στην Ελλάδα «πηγαίνουν» στον όμιλο Βερούκα που διαχειρίζεται την αλυσίδα Bazaar, αν και δεν έχει κλειδώσει οριστικά η συμφωνία. Ωστόσο πηγές με γνώση επισημαίνουν ότι ελάχιστες είναι οι πιθανότητες να χαλάσει το deal την τελευταία στιγμή.

Ας σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα η SPAR Hellas αναπτύσσει το σήμα μέσα από τον όμιλο σούπερ μάρκετ Αστέρας, ενώ ο όμιλος Βερούκα είχε την ευθύνη της διανομής.

Εφόσον πέσουν οι τελικές υπογραφές μεταξύ Ολλανδών και ομίλου Βερούκα, οι συνεργαζόμενοι franchisees που έχουν ταμπέλα SPAR θα μπορούν, εάν φυσικά το επιλέξουν, να συνεχίσουν τη συνεργασία με το νέο καθεστώς.

Βεβαίως η νέα συμφωνία αφορά την ανάπτυξη νέων καταστημάτων έως 400 τ.μ. τόσο στο κέντρο της Αθήνας όσο και σε περιοχές με ισχυρή τουριστική κίνηση.

Σήμερα το αποτύπωμα της SPAR στην Ελλάδα αφορά σε τζίρο περί τα 35 εκατ. ευρώ και δίκτυο 16 καταστημάτων.

Από τον Βερόπουλο στον Αστέρα: Μια διαδρομή μισού αιώνα

Η πρώτη επαφή της ολλανδικής SPAR με την εγχώρια αγορά έγινε το 1968, όταν οι Βερόπουλοι, τα αδέλφια Κώστας και Αλέκος, λανσάροντας για πρώτη φορά τη μέθοδο franchise επιχείρησαν να οργανώσουν τα παντοπωλεία της εποχής σε αλυσίδα καταστημάτων με αυτή την επωνυμία, ωστόσο η προσπάθεια δεν πέτυχε.

Ένα χρόνο αργότερα, το 1969, οι Βερόπουλοι ανοίγουν το πρώτο κατάστημα με το μοντέλο SPAR στην Ελλάδα, ενώ τον Ιούλιο του 1973 ανοίγουν το πρώτο κατάστημα με την επωνυμία «ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ-SPAR» σε ένα χώρο 2.000 τετραγωνικών μέτρων.

Όλα έβαιναν ομαλώς μέχρι το 2016, που ο όμιλος METRO της οικογένειας Παντελιάδη εξαγοράζει την αλυσίδα Βερόπουλος στην ουσία διασώζοντάς τη. Αυτή η αλλαγή ιδιοκτησίας σηματοδοτεί και τη διακοπή της παρουσίας του σήματος SPAR στην Ελλάδα.

Εκείνη την εποχή οι Ολλανδοί της SPAR International, προσεγγίζοντας διάφορες εγχώριες αλυσίδες, επιχείρησαν να διατηρήσουν την ελληνική παρουσία του σήματος.

Αρχικά συζήτησαν με τη διοίκηση του ομίλου METRO χωρίς αποτέλεσμα, ενώ διαπραγματεύτηκαν και με διάφορες άλλες αλυσίδες, όπως η Μαθιουδάκης στην Κρήτη (σήμερα έχει εξαγοραστεί από την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός), επίσης χωρίς αποτέλεσμα.

Ώσπου, το 2017 ο ολλανδικός όμιλος έρχεται σε συμφωνία με τον Γιώργο Βογιατζάκη – παλιό γνώριμο στην αγορά της οργανωμένης λιανικής καθώς είχε επιτελέσει CEO της Μαρινόπουλος- ο οποίος προχωρά στην εκχώρηση της διαχείρισης του σήματος στην εταιρεία SPAR HELLAS η οποία δημιουργείται το 2018 με βασικούς μετόχους τον ίδιο, τον Φοίβο Καρακίτσο (αλυσίδα Κρόνος) και Γιώργο Παπαντώνη, πρόεδρο του ομίλου αγορών Αστέρας.

Κάπως έτσι ξεκινάει η δεύτερη προσπάθεια των Ολλανδών να αποκτήσουν κομμάτι της ελληνικής λιανεμπορικής πίτας.

Ο πρόεδρος της Spar Hellas Γιώργος Παπαντώνης

Η SPAR Hellas έθεσε από την αρχή μεγαλεπήβολους στόχους: δημιουργία δικτύου 330 καταστημάτων που θα παράγει έσοδα άνω των 600 εκατ. ευρώ μέχρι το 2021 και θα υποδέχεται σε καθημερινή βάση 150.000 καταναλωτές.

Βασική δεξαμενή νέων συνεργατών θα αποτελούσαν οι όμιλοι αγορών Αστέρας και Ασπίδα, οι οποίοι αριθμούσαν αθροιστικά 650 καταστήματα.

Παρά το δυναμικό ξεκίνημα με τη SPAR να καταφέρνει να εντάξει στο δυναμικό της αρκετές περιφερειακές αλυσίδες ή μεμονωμένα καταστήματα επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην αγορά των σούπερ μάρκετ, η συνέχεια δεν ήταν η αναμενόμενη, με αρκετά μέλη να αποχωρούν.

Πωλήσεις 47,1 δισ. ευρώ

Ο όμιλος SPAR ιδρύθηκε στην Ολλανδία το 1932 από τον Adriaan van Well και περίπου 20 χρόνια αργότερα δημιουργήθηκε η SPAR International για την περαιτέρω ανάπτυξη της οργάνωσης σε όλη την Ευρώπη και σε άλλες ηπείρους.

Σήμερα μέσω των θυγατρικών του ο όμιλος SPAR λειτουργεί περισσότερα από 13.990 καταστήματα σε 48 χώρες σε 4 ηπείρους, εξυπηρετώντας καθημερινά τις ανάγκες περισσότερων από 14,7 εκατομμυρίων καταναλωτών.

Το 2023 οι παγκόσμιες πωλήσεις του ομίλου SPAR ανήλθαν σε 47,1 δισ. ευρώ.

Τα εταιρικά καταστήματα αναπτύσσονται παράλληλα με τα καταστήματα που λειτουργούν από ανεξάρτητους λιανοπωλητές, με πρόσβαση και εφαρμογή παγκόσμιας τεχνογνωσίας στο σχεδιασμό, τη λειτουργία, τις υπηρεσίες και την επικοινωνία.

Τι σημαίνει SPAR

Η επωνυμία της εταιρείας ήταν αρχικά «DE SPAR», ένα αρκτικόλεξο της ολλανδικής φράσης «Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig» (μέσω της αποτελεσματικής συνεργασίας, όλοι επωφελούνται τακτικά).

Το ακρωνύμιο επιλέχθηκε προκειμένου να γίνεται παραπέμπει ακουστικά στο ρήμα «spar» ή «spaar» που σημαίνει «εξοικονομήσετε χρήματα» σε ορισμένες γλώσσες, μεταξύ των οποίων η ολλανδική και η γερμανική. Καθώς ο οργανισμός επεκτάθηκε σε ολόκληρη την Ευρώπη, το όνομα συντομεύθηκε με την απομάκρυνση του «DE».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις