
Ο κληρονόμος μιας από τις ιστορικές δυναστείς της Ευρώπης στον τομέα της βιομηχανίας, ο Τζον Ελκαν, άφησε το παρασκήνιο για να περάσει στην πρώτη γραμμή, προκειμένου να αναλάβει ο ίδιος τη διάσωση της Stellantis.
Η αυτοκινητοβιομηχανία των Jeep, Ram και Chrysler με έδρα το Ντιντρόιτ των ΗΠΑ, η έκτη μεγαλύτερη στον κόσμο, με βάση τις πωλήσεις της, έχει περιέλθει σε δύσκολη θέση. Την προηγούμενη εβδομάδα, ο Ελκαν αποδέχτηκε την παραίτηση του διευθύνοντος συμβούλου του, Κάρλος Ταβάρες, μετά από ένα καταστροφικό εννεάμηνο που έκανε έξαλλους τους αμερικανούς αντιπροσώπους της εταιρείας.
Γιουβέντους: Ο Αντρέα Ανιέλι φεύγει, ο Τζον Έλκαν έρχεται
Ποιος, όμως, είναι τελικά ο ισχυρός άνδρας που πήρε στους ώμους του την υπόθεση της διάσωσης της Stellantis; Το Fortune μίλησε με την Jennifer Clark, συγγραφέα της βιογραφίας της οικογένειας Ανιέλι, που δημιούργησε τη Fiat. To βιβλίο επιγράφεται L’Ultima Dinastia («Η τελευταία δυναστεία»).
Αποστασιοποιημένος συναισθηματικά
Χωρίς να είναι εξουσιοδοτημένος από την οικογένεια, γράφει το Fortune, ο Έλκαν κάθισε να μιλήσει μαζί της πολλές φορές για να δώσει τη δική του προσωπική οπτική για το ταραχώδες παρελθόν της.
Η συγγραφέας σκιαγραφεί έναν νηφάλιο, ειλικρινή και ανεπιτήδευτο επιχειρηματία που καθοδηγείται από μια βασική επιθυμία: να διασφαλίσει ότι η οικογενειακή περιουσία μπορεί να περάσει στην επόμενη γενιά, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί να πάρει ανορθόδοξες αποφάσεις.
Έχει ήδη αναδιαμορφώσει την 125 ετών αυτοκινητοβιομηχανία -που κάποτε ήταν η καρδιά της ιταλικής οικονομίας υπό τον παππού του, Τζιάνι Ανιέλι- όχι μία αλλά δύο φορές, πρώτα με την απόκτηση της Chrysler πριν από μια δεκαετία και στη συνέχεια ενώνοντας τις δυνάμεις του με την ανταγωνιστική γαλλική Peugeot, το 2021.
«Ο Τζον δεν έχει συναισθηματικό δέσιμο με τη Fiat όπως ο παππούς του», υποστηρίζει η συγγραφέας. «Είναι πολύ πιο αποστασιοποιημένος. Έχει ήδη κάνει πράγματα που δεν θα έκανε ποτέ ο παππούς του, όπως η συγχώνευση της εταιρείας και η μεταφορά της έδρας από την Ιταλία».
Το ρεαλιστικό, «χωρίς ανοησίες» ύφος του σημαίνει επίσης ότι μπορεί να αλλάξει κατεύθυνση αυτοστιγμεί αν το απαιτήσουν οι περιστάσεις. «Όταν η Fiat Chrysler βρισκόταν σε συζητήσεις με τη Renault, αποφάσισε στη διάρκεια μιας βραδιάς να φύγει», θυμάται χαρακτηριστικά.
Ζωή γεμάτη ευθύνη
Γεννημένος το 1976 στη Νέα Υόρκη ως το μεγαλύτερο από τα τρία παιδιά από έναν γάμο που σύντομα διαλύθηκε, είχε μια τεταμένη σχέση με τη μητέρα του από όταν εκείνη ξαναπαντρεύτηκε και ένιωθε υπεύθυνος για τον αδελφό του Λάπο και την αδελφή του Τζινέβρα.
«Η Τζινέβρα ήταν μόλις 1-2 ετών όταν οι γονείς τους χώρισαν. Τα τρία αδέρφια είναι η οικογένεια», λέει η Clark.
Ο Ελκαν μεγάλωσε σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Βραζιλίας, όπου έμαθε να μιλά πορτογαλικά -εκτός από άπταιστα αγγλικά και ιταλικά- πριν πάει στο γυμνάσιο στο Παρίσι.
«Η μητέρα τους είναι καθολική, ο πατέρας τους Εβραίος, ο πατριός τους είναι Ρώσος ορθόδοξος – έζησαν σε πολλές χώρες, μιλούσαν όλες τις διαφορετικές γλώσσες. Εκτός από τις διακοπές, ο Τζον δεν είχε ζήσει ποτέ στην Ιταλία μέχρι που ξεκίνησε σπουδές μηχανικού στο Τορίνο».
Ήταν πρόθυμος να «τρέξει» και να αναλάβει την ευθύνη σε συνδυασμό με μια έμφυτη περιέργεια και ενδιαφέρον για την οικογενειακή επιχείρηση που ο Τζιάνι Ανιέλι κέρδισε όταν ο Τζον πέρασε περισσότερο χρόνο στο Τορίνο ως φοιτητής.
Οικογενειακές τραγωδίες
Μπήκε στην οικογενειακή επιχείρηση σε πολύ νεαρή ηλικία, αφού διορίστηκε στο διοικητικό συμβούλιο της Fiat σε ηλικία μόλις 21 ετών.
Μία από τις πρώτες κρίσεις που δοκίμασαν τις ικανότητές του ήρθε λίγο μετά τον θάνατο του παππού του το 2003, σε μια εποχή που η εταιρεία βρισκόταν στα πρόθυρα οικονομικής κατάρρευσης. Κανόνισε μια νέα εισροή οικογενειακού κεφαλαίου για να ενισχύσει την εταιρεία, η οποία αποδείχθηκε καθοριστική για την επαναδιαπραγμάτευση των όρων του συντριπτικού τραπεζικού της χρέους.
Ένας παράγοντας που μπορεί να έπαιξε ρόλο στην πρώιμη διαδοχή του ήταν το τραγικό παρελθόν των Ανιέλι.
Ο προπάππους του Ελκαν έχασε τη ζωή του με τραγικό τρόπο όταν έπεσε με το κεφάλι στην προπέλα του αεροπλάνου του.
Ο θείος του, Εντοάρντο, πήδηξε από μια γέφυρα στο Τορίνο και πέθανε κάτω από συνθήκες που παραμένουν αδιευκρίνιστες μέχρι σήμερα, ενώ ο ξάδερφός του πέθανε σε ηλικία 33 ετών από μια σπάνια μορφή καρκίνου.
Και το 2005 ο ίδιος του ο αδερφός Lapo γλίτωσε στο παραπέντε από υπερβολική δόση.
Διαμορφώνοντας το μέλλον της Stellantis
Ο Elkan mπορεί να παραμένει στο παρασκήνιο στh Stellantis, αλλά υπηρετεί ως CEO της εισηγμένης Exor, η οποία διαχειρίζεται τα πολλαπλά οικονομικά συμφέροντα της οικογένειας.
Αυτά περιλαμβάνουν την ιταλική ποδοσφαιρική ομάδα Γιουβέντους, με την οποία η οικογένεια είναι άρρηκτα συνδεδεμένη, και, κυρίως τη συμμετοχή με 24,6% της οικογένειας στη Ferrari, όπου ο ίδιος έχει τη θέση του προέδρου στο ΔΣ.
Μετά την πανδημία, o Ελκαν ανέλαβε ένα στοίχημα 2,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων στον χώρο της υγειονομικής περίθαλψης εξαγοράζοντας το 15% της Philips πέρυσι, με την Exor να γίνεται ο μοναδικός μεγαλύτερος μέτοχος στον ολλανδικό όμιλο τεχνολογίας υγείας.
Επιθυμεί επίσης να έχει παρουσία και στη σκηνή των τεχνολογικών startup και φιλοξένησε το αφεντικό της OpenAI, Σαμ Αλτμαν, στο Italian Tech Week τον Οκτώβριο.
«Για να έχεις διάρκεια, πρέπει να ανανεωθείς και να βεβαιωθείς ότι αυτό που κάνεις παραμένει επίκαιρο», είπε στον Νικολάι Τάνγκεν, τον διαχειριστή του κρατικού επενδυτικού ταμείου της Νορβηγίας.


Latest News

Πώς η Sephora «παίρνει κεφάλι» στη μάχη του ανταγωνισμού
Από το «φαινόμενο του κραγιόν», στα Sephora Kids, το TikTok και την premium θέση σε όλο τον κόσμο

Η Ferrari δεν φοβάται τους δασμούς Τραμπ - Τι σχεδιάζει
«Είμαστε προετοιμασμένοι απέναντι στους δασμούς Τραμπ», δηλώνει ο CEO της Ferrari

Στο τιμόνι της Loro Piana o γιος του Μπερνάρ Αρνό, Φρεντερίκ
Η LVMH όρισε τον Φρεντερίκ Αρνό ως επικεφαλής της δημοφιλούς ιταλικής μάρκας κασμίρ Loro Piana, στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης

«Κύμα» μποϊκοτάζ αμερικανικών προϊόντων - Πώς αντιδρούν οι καταναλωτές ανά τον κόσμο
Την ώρα που οι πωλήσεις της Tesla πέφτουν, ξεφυτρώνουν οι εφαρμογές και οι διαδικτυακές ομάδες, βοηθώντας τους καταναλωτές να επιλέξουν μη αμερικανικά προϊόντα

Ποιοι υπερπλούσιοι αγοράζουν επαύλεις στο Λονδίνο
Αν και τα φορολογικά σχέδια της υπουγού οικονομικών διώχνουν πολλούς πλούσιους, κάποιοι σπεύδουν ομαδόν στο Λονδίνο για αγορές κατοικιών

Πόσα θα εισφέρει η Ford στη υπερχρεωμένη γερμανική θυγατρική της
Ο αντιπρόεδρος της Ford κάλεσε την ΕΕ να κάνει περισσότερα για να στηρίξει τα EV λέγοντας ότι είναι «θέμα ζήτησης»

Ποιος κολοσσός θα αγοράσει την αμερικανική φαρμακευτική Checkpoint
Η Checkpoint έχει λάβει έγκριση για φάρμακο για τον δεύτερο πιο κοινό τύπο καρκίνου του δέρματος στις ΗΠΑ
![Northvolt: Χρεοκοπία «καμπανάκι» για την Ευρώπη – Οι προκλήσεις στις μπαταριών ΕV [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_northvolt_factory-600x352.png)
Η χρεοκοπία της Northvolt «καμπανάκι» για την Ευρώπη - Οι προκλήσεις στις μπαταριών ΕV [γράφημα]
Το παράδειγμα της Northvolt είναι χαρακτηριστικό των προκλήσεων που υπάρχουν

Ανησυχούν για το μέλλον και αναθεωρούν τις προβλέψεις τους οι αερομεταφορείς
ι αεροπορικές εταιρείες διαπιστώνουν κάμψη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης λόγω οικονομικής αβεβαιότητας, Τραμπ και τραγικών συγκυριών

Kινέζοι εφοπλιστές κατά ΗΠΑ για λιμενικά τέλη - «Παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ»
Οι κινέζοι εφοπλιστές αντιτίθεται στα λιμενικά τέλη που οι ΗΠΑ θέλουν να επιβάλλουν σε θαλάσσιους μεταφορείς που κατέχουν ή έχουν παραγγείλει πλοία από την Κίνα