Να προλάβει αναιτιολόγητες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια στην προσεχή θερινή σεζόν επιδιώκει ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Στο πλαίσιο αυτό ο Χρήστος Στυλιανίδης συναντήθηκε χθες με την Επιτροπή Ανταγωνισμού στο Υπουργείο με αντικείμενο τις τιμές των εισιτηρίων για το 2025 στην ακτοπλοΐα και τη λειτουργία του ανταγωνισμού μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Ακτοπλοΐα : Τέλος στα «γέρικα σκαριά» στις άγονες γραμμές
Ο προβληματισμός για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Η τιμολόγηση των εισιτηρίων συζητήθηκε όπως ανακοίνωσε το Υπουργείο εκτενώς. Οπως αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες έντονα προβληματίζεται το υπουργείο τι θα γίνει μετά τον πρόσεξε Μάιο με την εισαγωγή των νέων ακριβότερων καυσίμων μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο (0,1%).
Υπενθυμίζεται ότι από τον Μάιο του 2025 η Μεσόγειος Θάλασσα καθίσταται περιοχή μειωμένων εκπομπών θείου σε ότι αφορά τα ναυτιλιακά καύσιμα. Πρόκειται για καύσιμο που την τρέχουσα περίοδο είναι 30% ακριβότερο από τα καύσιμα υψηλού θείου και επηρεάζονται πολλά πλοία της ακτοπλοΐας (όχι όλα) και κυρίως τα μικρότερα και αυτά που δραστηριοποιούνται στις λεγόμενες άγονες γραμμές.
Η απειλή για ντόμινο αυξήσεων
Σημειώνεται ότι θεωρητικά δεν επηρεάζονται όσα πλοία έχουν εξοπλισθεί με συστήματα καθαρισμού των καυσαερίων (scrubber) καθώς μπορούν να συνεχίσουν να καίνε το συμβατικό καύσιμο (αφού τα συστήματα το καθαρίζουν) καθώς και τα ταχύπλοα τα οποία καίνε ήδη καύσιμο μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο.
Ωστόσο η ανατιμητική τάση που θα επικρατήσει και αφορά την πλειοψηφία των πλοίων, δεν αποκλείεται να «συμπαρασύρει» και άλλους «επιρρεπείς» σε αναιτιολόγητες αυξήσεις, κάτι που βέβαια το Υπουργείο θέλει να αποφύγει.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις των ακτοπλόων μια αύξηση του κόστους καυσίμων κατά 30% προκαλεί μια άνοδο της τιμής των εισιτηρίων κατά 12-15% με βάση παλαιότερες μελέτες του Υπουργείου.
Οι άγονες γραμμές
Ωστόσο στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειωθεί ότι και η ακτοπλοΐα επισημαίνει ότι προκειμένου να αντιμετωπισθεί το επιπλέον κόστος που αφορά όπως προαναφέρθηκε κυρίως πλοία που δραστηριοποιούνται στις άγονες γραμμές θα πρέπει τα μισθώματα να προσαρμοσθούν στο νέο αυξημένο κόστος πράγμα που δεν έχει γίνει βέβαια στους νέους διαγωνισμούς.
Το Υπουργείο αναγνωρίζει το πρόβλημα επικαλείται την έλλειψη κονδυλίων και παραπέμπει σε κάποιο επίναυλο που θα καλύψει μέρος του κόστους.
Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις ζητούν επίσης αύξηση του κρατικού ναυλολογίου το οποίο παραμένει αμετάβλητο από το 2018!
Δεσπόζουσα θέση
Στη σύσκεψη με την Επιτροπή Ανταγωνισμού εξετάσθηκε επίσης «το ενδεχόμενο να έχουν δεσπόζουσα θέση κάποιες ακτοπλοϊκές εταιρείες, με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός να μην είναι πλήρης» όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του Υπουργείου.
Σύμφωνα με πληροφορίες συμφωνήθηκε να δημιουργηθεί κοινή ομάδα εργασίας η οποία σε σύντομο σχετικά διάστημα θα εξετάσει τα δεδομένα ανά γραμμή και αξιοποιώντας επίσης τα στοιχεία που έχει πλέον συγκεντρωμένα το Παρατηρητήριο Τιμών, θα εισηγηθεί μέτρα τα οποία μπορεί να φθάσουν ένα κριθεί αναγκαίο και σε αλλαγή του ρυθμιστικού πλαισίου που διέπει τις θαλάσσιες συγκοινωνίες.
Στην ίδια σύσκεψη συμφωνήθηκε να επικαιροποιηθεί το Μνημόνιο Συνεργασίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, στο πλαίσιο στενότερης συνεργασίας των δυο πλευρών. Συμφωνήθηκε, επίσης, να υπάρξει σύντομα και νέα συνάντηση. Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο Γενικός Γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμένων Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, η Πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Αϊρίν (Ειρήνη) Σαρπ, η Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Χαρά Νικολοπούλου και υπηρεσιακά στελέχη των δύο πλευρών.
Οι επιρρεπείς στις αυξήσεις γραμμές ακτοπλοΐας
Υπενθυμίζεται ότι την περυσινή θερινή σεζόν σε nonpaper του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε καταγραφεί «απότομη αύξηση τιμών» σε τρεις γραμμές και συγκεκριμένα στις Σποράδες (προφανώς από Βόλο) στη γραμμή Λαύριο – Λήμνος, και Ραφήνα – Άνδρος.
Επίσης εντόπιζε το μεγαλύτερο πρόβλημα των υψηλών τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια εμφανίζεται στις μετακινήσεις με ταχύπλοα σκάφη και κυρίως στις ενδονησιωτικές συνδέσεις. Για παράδειγμα στη γραμμή Πειραιάς – Μύκονος ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου ήταν μειωμένη κατά 5,25% η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 11,76%.
Επίσης, στη γραμμή Νάξος-Πάρος ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου είναι μειωμένη κατά 3.63% η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 32.80%.