Σε εορταστικούς ρυθμούς κινείται, πλέον, η αγορά με τα καταστήματα να είναι ανοικτά καθημερινά με συνεχές ωράριο ενώ ανοικτά είναι και, σήμερα, Κυριακή 15 Δεκεμβρίου – όπως και τις δύο επόμενες Κυριακές, 22 και 29 Δεκεμβρίου – με σκοπό να έχουν περισσότερες ώρες στην διάθεσης τους οι καταναλωτές προκειμένου να κάνουν έρευνα αγοράς και να επιλέξουν τα δώρα τους.
Μέσα σε αυτό το κλίμα οι εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς κάνουν λόγο για τζίρο που θα ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ το φετινό Δεκέμβριο. Ωστόσο, παρά το θετικό πρόσημο σε τζίρο, το εμπόριο δηλώνει ότι εξακολουθεί να βρίσκεται και τα φετινά Χριστούγεννα, αντιμέτωπο, με νέες προκλήσεις.
Χριστούγεννα: Πώς θα κινηθεί η αγορά – Τι σχεδιάζουν Jumbo, Κωτσόβολος, Πλαίσιο
«Οι Έλληνες έμποροι, όμως, έχουν μάθει να επιχειρούν μέσα σε αντίξοες οικονομικές συνθήκες και μέσα από σκληρή δουλειά να τα καταφέρνουν. Αυτό θα συμβεί και φέτος» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής Βασίλης Κορκίδης αν και εκτιμά ότι «η παγιωμένη ακρίβεια θα αποτυπωθεί και στη φετινή εορταστική αγορά».
Στο ερώτημα πώς θα ψωνίσουν οι Έλληνες καταναλωτές την επερχόμενη εορταστική περίοδο, απαντά ο Θάνος Μαύρος, εταίρος της EY Ελλάδος και επικεφαλής Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου της ΕΥ στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς σύμφωνα με την φετινή έκδοση της ΕΥ, Future Consumer Index Ελλάδα, περισσότεροι από τους μισούς ερωτώμενους (54%) δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν περίπου τα ίδια, ενώ περισσότερα προτίθενται να ξοδέψει το 4%.
Οι πληθωριστικές πιέσεις και η εορταστική αγορά
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ ανέφερε πως «οι πληθωριστικές πιέσεις συνεχίζονται και οι επιχειρήσεις λιανεμπορίου θα δεχθούν και φέτος τις επιπτώσεις κατά την διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Δεν είναι τυχαία τα ευρήματα της έρευνας των πληρωμών και αγορών στην οποία αποτυπώνεται η σημαντική επίδραση του πληθωρισμού στη συμπεριφορά των καταναλωτών, με 8 στους 10 Έλληνες καταναλωτές να επηρεάζεται από την ακρίβεια, ξεπερνώντας τον μέσο όρο σε παγκόσμιο επίπεδο (7/10). Η μελέτη της ΕΥ Future consumer Index σημειώνει ότι 6 στους 10 αναζητά οικονομικά προϊόντα δίνοντας πρωταρχική σημασία στη τιμή. Καθώς λοιπόν μπαίνουμε στην «καρδιά» της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων, είναι χαρακτηριστικό ότι 5 από τους 10 Έλληνες καταναλωτές δυσκολεύεται να αποφασίσει ποια προϊόντα θα κρατήσει και ποια θα αφαιρέσει από το καλάθι των Χριστουγέννων, ενώ 3 στους 10 καταναλωτές θα δαπανήσουν τα περισσότερα χρήματα τους για αγορές τροφίμων. Περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες καταναλωτές έχουν πρόθεση να δώσουν προτεραιότητα στις οικογενειακές υποχρεώσεις και κοινωνικές επιλογές, 2 στους 10 θα ξοδέψουν περισσότερα και 3 στους 10 θα μειώσουν τις δαπάνες για μη απαραίτητα είδη, ξοδεύοντας λιγότερα συγκριτικά με προηγούμενα έτη.
Η πρόβλεψη για τον τζίρο του λιανεμπορίου τον φετινό Δεκέμβριο πως θα ξεπεράσει τα περυσινά επίπεδα και θα κινηθεί πάνω από τα 4 δις ευρώ φαίνεται πως θα πραγματοποιηθεί, ενώ οι προτιμήσεις των καταναλωτών για τα δώρα παραμένουν σταθερά οι ίδιες, με την ένδυση και υπόδηση στη κορυφή, τα δώρα, τα παιχνίδια και τα καλλυντικά να ακολουθούν. Το 2024 εκτιμάται πως για το ελληνικό λιανεμπόριο θα ολοκληρωθεί με μικρή µμονοψήφια αύξηση, που μάλιστα σε μεγάλο βαθμό είναι πληθωριστική και δεν συνεπάγεται με αντίστοιχη αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι κερδισμένες είναι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου έναντι των μικρότερων, µε την πληθωριστική κρίση να προκαλεί στην πραγµατικότητα διεύρυνση του χάσµατος µεταξύ τους, δεδομένου ότι οι «μεγάλοι» μπορούν να ασκήσουν πιο εκτεταμένη πολιτική προσφορών.
Η αξία των αγορών την περίοδο των Χριστουγέννων αναμένεται και φέτος αυξημένη σε σχέση με πέρυσι καθώς οι καταναλωτές εκτιμάται ότι μεσοσταθμικά θα ξοδέψουν περισσότερα από τα 174 ευρώ κατά κεφαλήν του 2023 και από τα 146 ευρώ του 2022, δεδομένου πως και το χριστουγεννιάτικο τραπέζι θα είναι ακριβότερο. Τα στοιχεία που προκύπτουν από την μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο και σύμφωνα με την ΕΥ Future consumer Index η αύξηση αυτή αποδίδεται τόσο στις πληθωριστικές πιέσεις στο 3% που καταγράφουν οι τιμές, όσο και στην αύξηση που καταγράφει το μέσο εισόδημα των καταναλωτών. Η πρόθεση των αγορών στην εορταστική αγορά συνδέεται και με την ηλικία των καταναλωτών αφού μεταξύ 18-29 ετών δηλώνουν πως αγορές θα κάνουν αγορές 7 στους 10 και μάλιστα 3 στους 10 σε επώνυμα προϊόντα. Αντίστοιχα στις ηλικίες 50-64 ετών, οι 5 στους 10 θα κάνουν αγορές με γνώμονα την τιμή και οι 4 στους 10 είναι σκεπτικοί με την οικονομική τους δυνατότητα.
Είναι σαφές ότι η αγορά θα «ζεσταθεί» με τη καταβολή του δώρου των Χριστουγέννων, αλλά και με το επιπρόσθετο βοήθημα που η κυβέρνηση έδωσε στα νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν αυξημένες ανάγκες. Το ποσό που καταβλήθηκε αθροιστικά πέρυσι αναμένεται να αυξηθεί κοντά στα 1,2 δις ευρώ από την μείωση της ανεργίας στο 9% και την ετήσια αύξηση 6,4% των μισθών στον ιδιωτικό τομέα. Αναμένουμε λοιπόν να καλύψει τις οικογενειακές και κοινωνικές ανάγκες των εορτών, ενώ θα ενισχύσει εξίσου ουσιαστικά την καταναλωτική δαπάνη. Η συντριπτική πλειονότητα των αγορών αναμένεται να πραγματοποιηθεί για 4 στους 10 έως μία εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα και για 6 στους 10 την εβδομάδα των Χριστουγέννων με ένα μεγάλο ποσοστό του κοινού να περιμένει το δώρο των Χριστουγέννων για να προχωρήσει στις εορταστικές αγορές του. Όλα αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι το λιανικό εμπόριο παρά το θετικό πρόσημο σε τζίρο, βρίσκεται και φέτος τα Χριστούγεννα αντιμέτωπο με νέες προκλήσεις. Οι Έλληνες έμποροι όμως έχουν μάθει να επιχειρούν μέσα σε αντίξοες οικονομικές συνθήκες και μέσα από σκληρή δουλειά να τα καταφέρνουν. Αυτό θα συμβεί και φέτος!
Ενισχυμένη η διάθεση των καταναλωτών
Για το πως θα ψωνίσουν όμως οι Έλληνες καταναλωτές την εορταστική περίοδο μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Θάνος Μαύρος, εταίρος της EY Ελλάδος και επικεφαλής Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου της ΕΥ στη Νοτιοανατολική Ευρώπη με αφορμή την φετινή, τέταρτη, έκδοση της μεγάλης καταναλωτικής έρευνας της ΕΥ, Future Consumer Index Ελλάδα, κατά την οποία διερευνήθηκαν οι προθέσεις των Ελλήνων καταναλωτών για τις εορταστικές δαπάνες τους.
Περισσότεροι από τους μισούς ερωτώμενους (54%) δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν περίπου τα ίδια, ενώ περισσότερα προτίθενται να ξοδέψει το 4%. Την ίδια ώρα, όμως, περίπου ένας στους τρεις (36%) δήλωσε ότι σκοπεύει να ξοδέψει λιγότερα σε σχέση με πέρυσι.
«Είναι ενδιαφέρον, εδώ, σημειώνει ο κ. Μαύρος, ότι η πρόθεση για εορταστικές αγορές συνδέεται άμεσα με την ηλικία των καταναλωτών. Συγκεκριμένα, μόλις το 26% των ερωτώμενων ηλικίας 18-29 ετών δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν λιγότερα ή καθόλου, ενώ το ποσοστό αυτό διπλασιάζεται στην ηλικιακή ομάδα 50-64 (50%)».
Οι συμμετέχοντες ρωτήθηκαν, επίσης, σχετικά με τα σημαντικότερα κριτήρια με βάση τα οποία θα κάνουν τις αγορές τους αυτά τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά. Αναμενόμενα, η τιμή αναδεικνύεται, με διαφορά, ως το σημαντικότερο κριτήριο (95%), ακολουθούμενη από την ποιότητα (65%). Οι καταναλωτές, και ιδιαίτερα οι μεγαλύτερες ηλικίες, αποδίδουν, επίσης, σημασία στο αν το προϊόν βρίσκεται σε προσφορά (55%), ενώ για το 28% των καταναλωτών 18-29 ετών σημαντική είναι και η μάρκα του προϊόντος.
Όπως εξηγεί ο κ. Μαύρος «τα ευρήματα αυτά, δεν προκαλούν έκπληξη – οι καταναλωτές στην Ελλάδα, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο βρίσκονται αντιμέτωποι από το 2020 με ένα περιβάλλον πιέσεων. Από τις αλλαγές στην καθημερινότητα που προκάλεσε η πανδημία και τον υψηλό πληθωρισμό, μέχρι την κλιματική κρίση και την ανάγκη για προσαρμογή σε έναν πιο ψηφιακό κόσμο, όπως είναι λογικό, οι καταναλωτικές συμπεριφορές του παρελθόντος αναδιαμορφώνονται».
Υπενθυμίζεται ότι η έρευνα της EY παρακολουθεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια τις αντιδράσεις των καταναλωτών στις προκλήσεις και αναλύει τις τάσεις που διαμορφώνονται. Στην φετινή έρευνα, λοιπόν, η ανησυχία του δείγματος καταναλωτών για το κόστος ζωής και τα προσωπικά τους οικονομικά είναι, εύλογα, η κυρίαρχη τάση (Affordability First – 33%) ενώ συνυπάρχει με ανησυχίες για την υγεία – σωματική και ψυχική -(Health First – 22%) που έχουν ενισχυθεί. Ταυτόχρονα διατυπώνεται προβληματισμός και για τις επιπτώσεις των αγοραστικών επιλογών στον πλανήτη (Planet First – 21%) και λιγότερο στην κοινωνία (Society First – 12%), ενώ αυξάνεται η μερίδα, κυρίως, νεότερων καταναλωτών, που δίνουν έμφαση στις καταναλωτικές εμπειρίες (Experience First – 12%, από 20% πέρυσι).
Αυτές οι βασικές τυπολογίες καταναλωτών, με διαφορετικές ανησυχίες και προτεραιότητες, απαιτούν διαφορετικές, εξατομικευμένες προσεγγίσεις από τις επιχειρήσεις. «Η εξίσωση όμως περιπλέκεται καθώς, την ίδια ώρα», τονίζει ο κ. Μαύρος, «βλέπουμε τους καταναλωτές να αντιδρούν διαφορετικά απέναντι σε μια σειρά από άλλα ζητήματα. Πολλοί στρέφονται στις online αγορές, άλλοι συνεχίζουν να προτιμούν τα φυσικά καταστήματα, ενώ για πολλούς το σπίτι μετατρέπεται σε κεντρικό hub της κατανάλωσης, αλλά με διαφορετικό τρόπο από την περίοδο της πανδημίας. Ορισμένοι καταναλωτές αναγνωρίζουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να τους διευκολύνει στις επιλογές τους, ωστόσο η πλειοψηφία συνεχίζει να αναζητά την ανθρώπινη αλληλεπίδραση κατά τις συναλλαγές της. Η πιστότητα στα brands μειώνεται, αλλά με διαφορετική ένταση σε διαφορετικές προϊοντικές κατηγορίες και τα private labels κερδίζουν τη θέση τους στις προτιμήσεις των καταναλωτών».
Ο ίδιος συμπληρώνει: «Αντιμέτωπες με αυτό το κατακερματισμένο καταναλωτικό κοινό, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τους καταναλωτές ως μοναδικές προσωπικότητες με ακόμη πιο μοναδικές ανάγκες, που συχνά είναι και αντικρουόμενες. Πρέπει, λοιπόν, να διαμορφώσουν πολυπαραγοντικές και προσωποποιημένες στρατηγικές για να τους προσεγγίσουν. Αυτό είναι το κεντρικό συμπέρασμα της έρευνάς μας, αλλά ισχύει ειδικότερα και για την περίοδο των εορτών».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Προϋπολογισμός 2025: Οι παροχές 1,1 δισ. και η δέσμη μέτρων για τις προμήθειες των τραπεζών
Ο προϋπολογισμός 2025 ψηφίζεται σήμερα Κυριακή 15 Δεκεμβρίου - Ο Μητσοτάκης για παροχές και προμήθεια τραπεζών
Πώς η Ελλάδα γίνεται κόμβος δεδομένων- Από τον Φάρο και τον Δαίδαλο μέχρι τα data centers
Η τεχνητή νοημοσύνη και η ανάγκη της για δεδομένα «φέρνει» και ένα κύμα επενδύσεων, από τα data centers και τα καλώδια οπτικών ινών μέχρι τον «Φάρο» και τον «Δαίδαλο»
Πώς θα κινηθεί η αγορά τα Χριστούγεννα - Τι σχεδιάζουν Jumbo, Κωτσόβολος, Πλαίσιο
Τα Χριστούγεννα αναμένονται οι παραδοσιακές αγορές - το βάρος και τα ερωτηματικά για τις «δεύτερες ανάγκες» μετατίθενται για την εκπτωτική σεζόν του Ιανουαρίου
Τα «παράδοξα» του εμπορικού συνδικαλισμού – Τα 30 χρόνια ΕΣΕΕ και το ντεμπούτο της Αθήνας
Τα πρόσωπα που σημάδεψαν τον θεσμό – Η γένεση της ΕΣΕΕ και η πρώτη φορά πρόεδρος από την πρωτεύουσα
Τι φέρνει ο «γάμος» Entersoft με SoftOne – Στα σχέδια νέες εξαγορές
Όπως είπε ο κ. Κοτζαμανίδης μέχρι πρότινος Entersoft και Softone ήταν ανταγωνιστές μεν αλλά με αμοιβαίο μεταξύ τους σεβασμό, ενώ χαρακτήρισε τις δύο εταιρείες «διαμάντια του κλάδου»
«Κλείδωσε» η εξαγορά της Κάμπος Χίου από την Ελληνικά Γαλακτοκομεία της οικογένειας Σαράντη
Στην τελική ευθεία οι συζητήσεις του θεσσαλικού ομίλου Ελληνικά Γαλακτοκομεία με την Κάμπος Χίου – Έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου από τη χιώτικη εταιρεία
Στη Newsphone το κτίριο της Ράδιο Κορασίδης στον Πειραιά μετά από πλειστηριασμό
Ο σημερινός πλειστηριασμός για το κτίριο της Ράδιο Κορασίδης στον Πειραιά, είχε μειωμένη τιμή πρώτης προσφοράς στα 3.417.000 ευρώ
Πράσινο φως από την Κομισιόν για παράταση του «Ηρακλή» - Στα 3 δισ. ο προϋπολογισμός
Η Κομισιόν ενέκρινε νέα παράταση του προγράμματος έως το τέλος του Ιουνίου
«Πράσινο φως» στην Ικτίνος για υπόγειο λατομείο στη Δράμα - Η ανακοίνωση
Η νέα αυτή εκμετάλλευση του υπόγειου λατομείου από την Ικτίνος θα αυξήσει κατά 20% την παραγωγή δολομίτικου Μαρμάρου του Βώλακα
Σε επαφή με τράπεζα η Μουζάκης για το ομολογιακό έως 5 εκατ. ευρώ
Τη σχετική απόφαση ενέκρινε τον περασμένο Αύγουστο η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της Μουζάκης