Από τον φούρνο της Αγίας Παρασκευής στην κορυφή του κλάδου της αρτοβιομηχανίας, ο Μανώλης Καραμολέγκος το οφείλει εκτός φυσικά από την σκληρή δουλειά, στην ευφυία του να μαθαίνει από τους άλλους και να εκμεταλλεύεται τις ευκαιρίες όταν αυτές παρουσιάζονται.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι «ακολουθούσε» σχεδόν «κατά βήμα» και επί χρόνια την επιχειρηματική τακτική του τότε leader του κλάδου, Νίκου Κατσέλη.
Καραμολέγκος: Εξαγόρασε τη Nutree – Μπαίνει κι άλλο στην υγιεινή διατροφή
Φρόντισε μάλιστα όχι μόνο να εξαγοράσει τα εμπορικά σήματα του άλλοτε ανταγωνιστή του, αλλά και να αξιοποιήσει την ευκαιρία που δημιουργήθηκε στην αγορά, όταν η εταιρεία Κατσέλης –σε χέρια άλλων βέβαια…– κατέρρευσε!
Το «άστρο» του αρτοποιού από τη Σαντορίνη
Από τότε -τυπικά από το 2013, αλλά επί της ουσίας μετά το 2008- στον κλάδο της αρτοβιομηχανίας άρχισε να ανεβαίνει και εν συνεχεία να «μεσουρανεί το άστρο» του αρτοποιού από την Σαντορίνη.
Βέβαια όλη αυτή η ανάπτυξη είχε και το τίμημα της, το οποίο δεν ήταν άλλο από τον υψηλό δανεισμό. Που στην περίοδο της «αναστροφής» των επιτοκίων έγινε ίσως και επαχθής.
Όμως και σ’ αυτή την περίπτωση ο κ. Καραμολέγκος φαίνεται πως κατόρθωσε να το αντιμετωπίσει. Εκτός από τις συμφωνίες με τις τράπεζες, το μεγάλο στοίχημα ήταν να «ανοιχτεί» και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων.
Διότι, όπως λένε άνθρωποι της αγοράς μόνο η δραστηριοποίηση του σε «επιμέρους» κλάδους θα μπορούσε να προσθέσει πωλήσεις στην εταιρεία και να μειωθεί το ποσοστό των δανείων επί του κύκλου εργασιών. Ενισχύοντας φυσικά και τα EBITDA της εταιρείας.
Τα τελευταία χρόνια αυτή ακριβώς την επιχειρηματική στρατηγική υλοποιεί. Τελευταία απόδειξη είναι η είσοδος του στις «μπάρες δημητριακών» με την εξαγορά μιας μικρής startup εταιρείας, της Nutree με πολύ καλές προοπτικές.
Η απόκτηση των σημάτων της «Κατσέλης»
Κορυφαία στιγμή στην επιχειρηματική ζωή του κ. Καραμολέγκου ήταν το βράδυ της Τρίτης 13 Σεπτεμβρίου του 2016. Εκείνη την βραδιά την είχε σχεδιάσει με μεγάλη επιμέλεια. Απέστειλε δεκάδες προσκλήσεις σε επιχειρηματίες και στελέχη της αγοράς.
Αλλά σε κανέναν δεν είχε αναφέρει τον λόγο της εκδήλωσης. Κι όσοι από περιέργεια προσπάθησαν να μάθουν, έπεσαν σε «τοίχος σιωπής». Εκείνη ήταν η βραδιά του! Η μυστικότητα κι η προσμονή έκαναν ακόμη πιο ελκυστική την συμμετοχή των προσκεκλημένων.
Όταν ο επιχειρηματίας, σε μία από τις μεγάλες αίθουσες του Hilton, ανέβηκε στο βήμα της εκδήλωση λύθηκαν κι οι απορίες των παρευρεθέντων. Ο κ. Καραμολέγκος παρουσίασε με ιδιαίτερη περηφάνεια την απόκτηση των εμπορικών σημάτων της Κατσέλης, του άλλοτε leader της αγοράς. Κι όπως αποκάλυψε τα είχε εξαγοράσει την άνοιξη του 2015 και κανείς δεν γνώριζε ποιος ήταν ο κάτοχος του.
Το «Ψωμί Ψωμάκι» και η άκρα μυστικότητα
Πράγματι, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς μιλώντας προς τον ΟΤ ο επιχειρηματίας είχε συστήσει μία εταιρεία με την επωνυμία «Ψωμί Ψωμάκι» χωρίς άλλα στοιχεία και χωρίς να διαθέτει και κεφάλαια. Δεν ήθελε να μαθευτεί ποιος ήταν ο ιδιοκτήτης της. Αυτή η εταιρεία συμμετείχε στον πλειστηριασμό των σημάτων με άλλους τρεις διεκδικητές. Και όπως λέγεται τα απόκτησε αντί 600.000 – 700.000 ευρώ. Κράτησε μυστική την κατοχή των σημάτων μέχρις ότου να κατορθώσει να σχεδιάσει την ιδιαίτερη κατηγορία των προϊόντων, με την οποία θα επανακυκλοφορούσαν στην αγορά.
Και εκείνη την βραδιά της 13ης Σεπτεμβρίου τα ανακοίνωσε. Δεν ήταν μόνο ο μεγαλύτερος αρτοβιομήχανος της ελληνικής αγοράς αλλά κατείχε πλέον και τα σήματα του άλλοτε ηγέτη του κλάδου.
Ο μικρός φούρνος στην Αγία Παρασκευή
Βέβαια από το 1971 όταν η οικογένεια Καραμολέγκου δημιουργεί ένας μικρό φούρνο στην Αγία Παρασκευή – ερχόμενη στην Αθήνα από τη Σαντορίνη – ως και το 1989 που «στήνει» την μικρή αρτοβιομηχανία, ήταν χρόνια δύσκολα και με πολύ μόχθο.
Εκείνη την εποχή ο κλάδος της αρτοβιομηχανίας ήταν ουσιαστικά εν τη γενέσει του. Μόλις το 1977 δημιουργείται η βιομηχανία Υιοί Χ. Κατσέλης ΑΕ και το ψωμί για τόστ ήταν κατά βάση το βασικό του προϊόν -που τότε το μάθαιναν οι Έλληνες καταναλωτές. Ακολούθησε η Elbisco.
Και ο τρίτος της αγοράς ήταν η Καραμολέγκος ΑΕ, η οποία κατορθώνει να βάλει τα προϊόντα της στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ. Το μερίδιο της φυσικά πολύ μικρό. Βέβαια στα τέλη του 1980 απελευθερώνονται οι τύποι του ψωμιού κι οι αρτοβιομηχανίες ενισχύουν την παραγωγή τους.
Στη δεκαετία του 1990 το λιανεμπόριο αναπτύσσεται ραγδαία. Δεκάδες αλυσίδες σούπερ μάρκετ δημιουργούνται σ’ ολόκληρη την Ελλάδα. Κι ακόμη σχεδόν καμία δεν διαθέτει πανελλαδικό δίκτυο καταστημάτων.
Η ιδιωτική ετικέτα συστήνεται στο κοινό
Εκεί στα μέσα της δεκαετίας του 1990 αρχίζει να εμφανίζεται σε μαζική κλίμακα η κατηγορία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Ο Νίκος Κατσέλης σχεδόν αδιαφορεί -όπως είχαν πράξει και πολλές εταιρείες επωνύμων προϊόντων σε άλλες κατηγορίες.
Ο κ. Καραμολέγκος αντιθέτως προκειμένου να αυξήσει την παραγωγή του δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον. Οπως λένε πηγές της αγοράς «όλες τις μεγάλες αλυσίδες τις είχε πελάτες» – κι ένα μικρό μόνο μέρος είχε η Elbisco.
Κατ’ αυτό τον τρόπο καλλιέργησε τις σχέσεις του με το λιανεμπόριο. Και παράλληλα παρακολουθούσε την παραγωγή και την εμπορική τακτική του leader, της Κατσέλης ΑΕ. Η ανάπτυξη όμως χρειάζεται κεφάλαια.
Η είσοδος στο Χρηματιστήριο Αθηνών
Εκείνα τα χρόνια το Χρηματιστήριο της Αθήνας αρχίζει να γίνεται πόλος έλξης πολλών ελληνικών εταιρειών, που χρειάζονται κεφάλαια για να αναπτυχθούν. Η Καραμολέγκος είναι μία από αυτές. Έτσι τον Ιανουάριο του 1999 η μετοχή της εταιρείας αρχίζει να διαπραγματεύεται στο ταμπλό της Σοφοκλέους.
Με τα νέα κεφάλαια ο κ. Καραμολέγκος συνεχίζει να επενδύει και να αναπτύσσει την αρτοβιομηχανία. Παράλληλα το 2005 αποφασίζει να επενδύσει στη ρουμανική αγορά. Από τότε όμως πέρασαν 19 χρόνια κι απ΄ ότι φαίνεται από τις πωλήσεις του ομίλου τα οικονομικά μεγέθη της ρομανικής επένδυσης είναι περιορισμένα.
Δύο χρόνια αργότερα, το 2007 ο Χάρης Δαυίδ με επιθετική εξαγορά αποκτά την πλειοψηφία των μετοχών της Υιοί Χ. Κατσέλης ΑΕ, έχοντας κατά νου ένα «φαραωνικό» σχέδιο με την ενοποίηση άλλων δύο βιομηχανιών που κατείχε.
Ο Χάρης Δαυίδ και το «Απολλώνιον»
Ήταν τότε που η τύχη «χαμογέλασε» στον κ. Καραμολέγκο. Διότι τα σχέδια του κ. Δαυίδ κατέληξαν σε συντρίμμια. Η Κατσέλης εκτός από την αρτοβιομηχανία είχε και ένα δίκτυο αρκετών καταστημάτων λιανικής πώλησης. Αυτό το δίκτυο εκτός από πωλήσεις ενίσχυε και την ρευστότητα της εταιρείας. Σχεδόν αμέσως μετά από την απόκτηση της εταιρείας, ο κ. Δαυίδ κλείνει τα καταστήματα.
Εν τω μεταξύ στη δεκαετία του 1990 είχε δημιουργηθεί ένα μικρό δίκτυο καταστημάτων από την οικογένεια Ευαγγέλλου με την επωνυμία «Απολλώνιον». Ο κ. Καραμολέγκος αντιγράφοντας την Κατσέλης εισέρχεται μετοχικά στην εταιρεία – φτάνοντας αργότερα να κατέχει το 60%, ενώ το 40% το κατέχουν οι κκ Βασίλειος και Σταύρος Ευαγγέλου.
Όταν η διοίκηση της Κατσέλης κλείνει τα καταστήματα της, τότε ο κ. Καραμολέγκος αναπτύσσει δυναμικά το δίκτυο των καταστημάτων «Απολλώνειον». Σήμερα διαθέτει 27 καταστήματα στην Αττική – οι πωλήσεις της εταιρείας ανήλθαν πέρυσι στα 25,363 εκατ. ευρώ έναντι 22,462 εκατ. ευρώ το 2022 και τα κέρδη προ φόρων στα 46.000 ευρώ έναντι ζημιών 532.000 ευρώ το 2022, ενώ ο συνολικός της δανεισμός έχει διαμορφωθεί στα 13,8 εκατ. ευρώ.
Η νέα μεγάλη επένδυση στο Κορωπί και η έξοδος από το ΧΑ
Ο αγώνας για την πρώτη θέση στην αγορά και κυρίως για την απορρόφηση του μεριδίου της Κατσέλης, ολοκληρώνεται την άνοιξη του 2015 όταν απέκτησε και τα εμπορικά σήματα του ανταγωνιστή της. Η κατάρρευση της Κατσέλης ήταν στα χρόνια της κρίσης η «σωσίβια λέμβος» της Καραμολέγκος ΑΕ.
Παράλληλα λίγα χρόνια αργότερα προχωρεί σε νέα επένδυση στο Κορωπί δημιουργώντας νέες παραγωγικές και αποθηκευτικές εγκαταστάσεις. Μία επένδυση ύψους 27,2 εκατ. ευρώ. Και το 2022 αποσύρει την μετοχή της από το «ταμπλό του Χρηματιστηρίου. Σε όλα αυτά τα χρόνια όμως επιχειρεί να αναπτυχθεί και σε «διπλανές» κατηγορίες του ψωμιού.
Επί σειρά ετών συνεργαζόταν με την αρτοβιομηχανία Τσατσαρωνάκη από τα Χανιά – παρήγαγε σ΄ αυτήν τα παξιμάδια και παράλληλα διακινούσε τα προϊόντα της κρητικής εταιρείας στην Αττική. Η σχέση τους έκλεισε πριν από λίγα χρόνια και συνεργάζεται πλέον με την εταιρεία Τσατσάκης στο Ηράκλειο, όπου παράγει εκτός από παξιμάδια και κριτσίνια.
Η εξαγορά της Nutree
Επίσης έχει παρουσία και στην αγορά της πίτας – για σουβλάκι, γύρο κ.λπ. Και προ ημερών ανακοίνωσε την εξαγορά της εξαγορά της Nutree και την είσοδο της στην αγορά της… ωμοφαγίας και στις μπάρες δημητριακών.
Βέβαια για την ανάπτυξη της η εταιρεία Καραμολέγκος –πέρυσι οι πωλήσεις της ανήλθαν στα 139,9 εκατ. ευρώ- χρειάστηκε κεφάλαια. Ως εκ τούτου ο δανεισμός του ομίλου ανήλθε το 2023 στα 95,749 εκατ. ευρώ και το ebitda στα 17,247 εκατ. ευρώ έναντι 15,936 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ η κερδοφορία της μετά από φόρους παρέμεινε αναιμική – μειώθηκε στα 1,639 εκατ. ευρώ έναντι 2,789 εκατ. ευρώ. Αυτό είναι και το τίμημα της ανάπτυξης…
Latest News
Τράπεζες: Στα 100 εκατ. ευρώ ο λογαριασμός από τη μείωση των προμηθειών
Πηγές από τις τράπεζες κάνουν λόγο για ελεγχόμενο κόστος που δεν επηρεάζει την κερδοφορία τους
Πλάνο για 2.000 φοιτητικές κατοικίες από την Premia την επόμενη τριετία – Οι περιοχές
Σε ποιες περιοχές η Premia Properties θα αναπτύξει νέες φοιτητικές κατοικίες – Οι λόγοι που επενδύει – Επενδυτικό μπουμ στην Ευρώπη
Ωράριο καταστημάτων: Ποιες ημέρες θα είναι ανοιχτά τα σουπερμάρκετ
Οι καταναλωτές μπορούν να αξιοποιήσουν το διευρυμένο ωράριο στα σούπερ μάρκετ για τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους.
Ποιος ήταν ο Ισάκ Αντίκ που μας έμαθε τα ρούχα Mango
Ο ιδρυτής και πρόεδρος της ισπανικής εταιρείας μόδας Mango σκοτώθηκε σε δυστύχημα στις 14 Δεκεμβρίου - Η παρακαταθήκη και η περιουσία του
Ακόμη μια Κυριακή ανοιχτά τα καταστήματα - Τι περιμένει η αγορά
Το 54% των Ελλήνων δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν περίπου τα ίδια με πέρυσι για εορταστικές αγορές, ενώ περισσότερα προτίθενται να ξοδέψει το 4%
Προϋπολογισμός 2025: Οι παροχές 1,1 δισ. και η δέσμη μέτρων για τις προμήθειες των τραπεζών
Ο προϋπολογισμός 2025 ψηφίζεται σήμερα Κυριακή 15 Δεκεμβρίου - Ο Μητσοτάκης για παροχές και προμήθεια τραπεζών
Πώς η Ελλάδα γίνεται κόμβος δεδομένων- Από τον Φάρο και τον Δαίδαλο μέχρι τα data centers
Η τεχνητή νοημοσύνη και η ανάγκη της για δεδομένα «φέρνει» και ένα κύμα επενδύσεων, από τα data centers και τα καλώδια οπτικών ινών μέχρι τον «Φάρο» και τον «Δαίδαλο»
Πώς θα κινηθεί η αγορά τα Χριστούγεννα - Τι σχεδιάζουν Jumbo, Κωτσόβολος, Πλαίσιο
Τα Χριστούγεννα αναμένονται οι παραδοσιακές αγορές - το βάρος και τα ερωτηματικά για τις «δεύτερες ανάγκες» μετατίθενται για την εκπτωτική σεζόν του Ιανουαρίου
Τα «παράδοξα» του εμπορικού συνδικαλισμού – Τα 30 χρόνια ΕΣΕΕ και το ντεμπούτο της Αθήνας
Τα πρόσωπα που σημάδεψαν τον θεσμό – Η γένεση της ΕΣΕΕ και η πρώτη φορά πρόεδρος από την πρωτεύουσα
Τι φέρνει ο «γάμος» Entersoft με SoftOne – Στα σχέδια νέες εξαγορές
Όπως είπε ο κ. Κοτζαμανίδης μέχρι πρότινος Entersoft και Softone ήταν ανταγωνιστές μεν αλλά με αμοιβαίο μεταξύ τους σεβασμό, ενώ χαρακτήρισε τις δύο εταιρείες «διαμάντια του κλάδου»