Οι καταναλωτές προσαρμόζουν τις συνήθειές τους για να ανταποκριθούν στις προκλήσεις του αυξημένου κόστους ζωής, δίνοντας έμφαση στην εξοικονόμηση και τη στρατηγική διαχείριση πόρων, σύμφωνα με τα όσα σημειώνει έρευνα της Klarna, της υπηρεσίας πληρωμών και αγορών με την υποστήριξη της τεχνητής νοημοσύνης, για τις χριστουγεννιάτικες αγορές των Ελλήνων καταναλωτών.
Πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες στην έρευνα (50,8%) αναζητούν πιο οικονομικά προϊόντα, ενώ το 41,1% σχεδιάζει να μειώσει τις δαπάνες του σε μη απαραίτητα είδη και το 32,5% θα αγοράσει μόνο αν υπάρχει σημαντική προσφορά.
Πώς θα κινηθεί η αγορά τα Χριστούγεννα – Τι σχεδιάζουν Jumbo, Κωτσόβολος, Πλαίσιο
Συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές, το 20,1% δηλώνει ότι θα αγοράσει λιγότερα δώρα. Για να αποφύγει την σπατάλη τροφίμων, το 25,6% των ερωτηθέντων δήλωσε πως σχεδιάζει να οργανώσει καλύτερα το μενού των γιορτών.
Προϋπολογισμός και χριστουγεννιάτικες αγορές
Η πλειονότητα των καταναλωτών φαίνεται να διατηρεί έναν συγκρατημένο προϋπολογισμό για τα χριστουγεννιάτικα δώρα φέτος. Συγκεκριμένα:
- Το 7,8% σκοπεύει να ξοδέψει από 1€ έως 50€ και το 18,7% προγραμματίζει δαπάνες μεταξύ 51€ και 100€.
- Το μεγαλύτερο ποσοστό, που φτάνει το 37%, διαθέτει προϋπολογισμό από 101€ έως 250€, ενώ το 20,2% σχεδιάζει να ξοδέψει από 251€ έως 500€.
- Ένα 10,3% στοχεύει σε δαπάνες από 501€ έως 1.000€, ενώ το 3% των καταναλωτών αναφέρει ότι θα ξοδέψει από 1001€ έως 2.000€.
Οι άνδρες φαίνεται να ξοδεύουν μεγαλύτερα ποσά για χριστουγεννιάτικα δώρα, με το 25% να επιλέγει το εύρος 251-500€ (έναντι 15% των γυναικών) και 12% το εύρος 501-1000€ (έναντι 8% των γυναικών). Από την άλλη, οι γυναίκες φαίνεται να διαθέτουν μικρότερο budget, με το 25% να περιορίζεται στα 51-100€ (έναντι 13% των ανδρών).
«Έξυπνες» πρακτικές για εορταστικές αγορές
Οι τεχνολογικές λύσεις για την αναζήτηση ιδεών και πιο οικονομικών προϊόντων αυξάνονται, όπως και οι λύσεις πληρωμών, με περισσότερο από το 27% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι έχει ήδη χρησιμοποιήσει τους τελευταίους 12 μήνες λύσεις “Buy Now, Pay Later” όπως η μέθοδος πληρωμής σε τρεις άτοκες δόσεις της Klarna.
Οι καταναλωτές υιοθετούν διάφορες έξυπνες πρακτικές για να εξοικονομήσουν χρήματα και να μεγιστοποιήσουν την αξία των εορταστικών αγορών τους. Οι πιο συχνοί τρόποι είναι:
- Αγορές κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων (56,6%)
- Εργαλεία σύγκρισης τιμών (40,8%)
- Προγράμματα ανταμοιβής (36,2%)
- Προγράμματα επιστροφής χρημάτων (30%)
- Κουπόνια (27,9%)
Οικονομικός προγραμματισμός και χριστουγεννιάτικες αγορές
Το 56,6% των καταναλωτών κάνει ενδελεχή έρευνα και προγραμματίζει εκ των προτέρων τις αγορές του, ενώ το 30% στοχεύει στην αποτελεσματικότητα, ξοδεύοντας όσο το δυνατόν λιγότερο χρόνο.
Το 19,7% αγοράζει την τελευταία στιγμή, αλλά με σαφή εικόνα του τι θέλει, ενώ το 13,9% δηλώνει ότι καθυστερεί λόγω των πολλών επιλογών. Ένα 11% ζητά λίστες ευχών από την οικογένεια και τους φίλους για να διευκολύνει τη διαδικασία.
Online vs Offline shopping
Η πλειονότητα των καταναλωτών (50,2%) αναζητά και ολοκληρώνει τις αγορές της online, επιβεβαιώνοντας την προτίμησή της για τις ψηφιακές αγορές.
Ένα 28,4% ακολουθεί μια υβριδική προσέγγιση, καθώς αναζητά προϊόντα online αλλά τα αγοράζει σε φυσικά καταστήματα.
Τέλος, το 18,7% παραμένει πιστό στις παραδοσιακές αγορές, πραγματοποιώντας εξ ολοκλήρου τις αγορές του σε φυσικά καταστήματα.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη αξιοποιείται και τα Χριστούγεννα
Η τεχνολογία δεν αφορά πλέον μόνο τα προϊόντα που προσφέρονται ως δώρα, καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) μεταμορφώνει και τη διαδικασία αγορών. Το 33,1% των καταναλωτών δηλώνει ότι χρησιμοποιεί AI για τις χριστουγεννιάτικες αγορές. Οι κύριες χρήσεις της περιλαμβάνουν:
- Σύγκριση τιμών (67%)
- Αναζήτηση ευκαιριών και εκπτώσεων (57%)
- Εξοικονόμηση χρόνου (51%)
- Εύρεση φθηνότερων επιλογών (52%)
- Εξοικονόμηση χρημάτων (46%)
«Σε μια περίοδο που οι οικονομικές προκλήσεις επηρεάζουν τις αγοραστικές συνήθειες, η έρευνα της Klarna για την εορταστική περίοδο αναδεικνύει την ανάγκη για καλύτερο οικονομικό σχεδιασμό, παρακολούθηση των εξόδων και έξυπνες καταναλωτικές αποφάσεις. Αυτά τα Χριστούγεννα, η Klarna βοηθά τους Έλληνες καταναλωτές να ψωνίσουν έξυπνα και με σιγουριά, προσφέροντας ευέλικτες λύσεις πληρωμών και σύγχρονα εργαλεία εξοικονόμησης», δήλωσε ο Ηλίας Πίτσαβος, Επικεφαλής Klarna Ελλάδας.
Latest News
Επιτροπή Ανταγωνισμού: Πράσινο φως στην εξαγορά της ΜΑΝ Ελλάς από την Kosmocar
Η ΕΑ έκρινε ότι δεν υφίστανται επηρεαζόμενες αγορές από τη συγκέντρωση, κι ως εκ τούτου δεν προκαλούνται αντι-ανταγωνιστικά οριζόντια, κάθετα ή συσπειρωτικά αποτελέσματα
Οι αυξήσεις μισθών είναι χαμηλότερες του πληθωρισμού την τελευταία 5ετία - Τι δείχνει έρευνα της Eurobank [γραφήματα]
Για το σύνολο της 5ετίας 2020-2024 οι ονομαστικές αμοιβές ανά απασχολούμενο καταγράφουν σωρευτική αύξηση 13,2%, ενώ ο πληθωρισμός 16,1%
Τέλος ταφής: Το 85% επιστρέφεται στους ΟΤΑ για την επιτάχυνση των έργων ανακύκλωσης
Το τέλος ταφής υπάρχει σήμερα, για τον ίδιο λόγο, σε 23 χώρες της ΕΕ και είναι κατεξοχήν αναγκαίο στην Ελλάδα
Πιο ακριβό το εορταστικό τραπέζι των Ελλήνων – Πόσα έδωσαν για δώρα
Τι αποκαλύπτει έρευνα του της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος για το τραπέζι Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά
Χατζηδάκης: Η Ελλάδα μπορεί να αντέξει σε ισχυρούς ανέμους, αν προκύψουν
Ο κ. Χατζηδάκης στην ιδρυτική εκδήλωση του Think Tank Synergia με θέμα «Η ελληνική οικονομία το 2025: Προκλήσεις και ευκαιρίες»
Πρωτογενές πλεόνασμα 8,6 δισ. το 2024 - Πόσο αυξήθηκαν τα έσοδα
Υψηλότερα των στόχων κινήθηκε το πρωτογενές πλεόνασμα το 2024 - Τι δείχνουν τα στοιχεία του προϋπολογισμού
Οριακή επιβράδυνση πληθωρισμού στο 2,9% στην Ελλάδα - Πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ
Οριακή επιβράδυνση κατέγραψε στην Ελλάδα ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο παραμένοντας ωστόσο υψηλότερα του ευρωπαϊκού όρου,
Θεοδωρικάκος για ασφάλιστρα υγείας: Πρόχειρη και αντιφατική η πρόταση του ΠΑΣΟΚ
Σφοδρή επίθεση στην πρόταση του ΠΑΣΟΚ για τα ασφάλιστρα υγείας και κατηγορίες στην αξιωματική αντιπολίτευση για προχειρότητα
Νέα μάχη για τα «μπόνους» δόμησης στα νότια προάστια – Τι διακυβεύεται
Τι ζητά η Αποκεντρωμένη Διοίκηση στις επιστολές της προς τον Δήμο Αλίμου για την αναστολή 43 οικοδομικών αδειών με «μπόνους» δόμησης
Χαμηλές πτήσεις στις αιτήσεις για την απόκτηση τίτλων ιδιοκτησίας σε καταπατημένα
Συνολικά 4.500 αιτήσεις για καταπατημένα ακίνητα βρίσκονται στην πλατφόρμα αλλά μόνο για 100 έχει ολοκληρωθεί η υποβολή