Με τα προβλήματα ήδη συσσωρευμένα και ασφυκτικά, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει τώρα και τη βαριά σκιά των εξαγγελιών Τραμπ, ο οποίος θέλει να κάνει «τις γερμανικές εταιρείες αυτοκινήτων… αμερικανικές».

Η πρόθεση του Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει γενικούς δασμούς σε όλα τα αγαθά που εισέρχονται στις ΗΠΑ θα μπορούσε να προκαλέσει όλεθρο στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, που είναι καρδιά της μεταποίησης της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής οικονομίας και έχει ήδη πληγεί από την κρίση να είναι  ιδιαίτερα ευάλωτος.

Γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες: Ανακατεύουν την τράπουλα ηγεσίας – Οι αλλαγές σε BMW και Mercedes

Μιλώντας στην προεκλογική εκστρατεία στα τέλη Σεπτεμβρίου, ο Τραμπ είχε διατυπώσει τις προθέσεις του ως εξής: «Θέλω οι γερμανικές εταιρείες αυτοκινήτων να γίνουν αμερικανικές εταιρείες αυτοκινήτων. Θέλω να χτίσουν τα εργοστάσιά τους εδώ» και πρόσθεσε ότι η λέξη δασμός ήταν «μια από τις πιο όμορφες λέξεις που έχω ακούσει ποτέ».

Οι δασμοί

Έκτοτε, ανακοίνωσε τα σχέδιά του να επιβάλει νέους δασμούς στην Κίνα, στον Καναδά και στο Μεξικό αμέσως μόλις αναλάβει την κυβέρνηση. Τα μέτρα περιλαμβάνουν επιπλέον δασμούς 10% σε όλα τα κινεζικά προϊόντα που εισέρχονται στις ΗΠΑ και 25% σε όλα τα προερχόμενα από τον Καναδά και το Μεξικό.

Και, παρόλο που δεν συμπεριέλαβε την Ευρώπη στην πρώτη ανακοίνωση των δασμών του Τραμπ, οι ευρωπαίοι αξιωματούχοι πιθανότατα κάθονται σε αναμμένα κάρβουνα θεωρώντας πως είναι θέμα χρόνου να στρέψει την προσοχή του στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ.

Σε περιδίνηση

Για τη Γερμανία, η προοπτική επιβολής δασμών από τις ΗΠΑ στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα έρχεται σε μια στιγμή που οι κορυφαίοι κατασκευαστές ήδη κλονίζονται.

Ηδη, οι προειδοποιήσεις για κέρδη των Volkswagen, η Mercedes-Benz και BMW τους τελευταίους μήνες έχουν επηρεαστεί από την οικονομική αδυναμία και την υποτονική ζήτηση στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο.

Ο Ρίκο Λούμαν, ανώτερος οικονομολόγος στον τομέα των μεταφορών και της εφοδιαστικής στην ολλανδική τράπεζα ING, δήλωσε ότι ο τομέας αυτοκινήτων της Γερμανίας φαίνεται να είναι σημαντικά εκτεθειμένος στις απειλές των δασμών του Τραμπ.

Ο μεγαλύτερος εξαγωγέας στις ΗΠΑ

Η Γερμανία είναι μακράν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας επιβατικών αυτοκινήτων της Ευρώπης στις ΗΠΑ, με εξαγωγές αξίας 23 δισεκατομμυρίων ευρώ πέρυσι, που ισοδυναμεί το 15% των συνολικών εξαγωγών της Γερμανίας στις ΗΠΑ.

Η πιθανή επιβολή δασμών στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, είπε ο Λούμαν, μιλώντας στο CNBC, θα επιδεινώσει επομένως μια κακή κατάσταση.

«Είναι η καρδιά της μεταποιητικής βιομηχανίας, σωστά; Συνεπώς, η αυτοκινητοβιομηχανία συνδέεται τελικά με τη βιομηχανία χάλυβα και τη χημική βιομηχανία, επομένως είναι ολόκληρη η αλυσίδα εφοδιασμού που εμπλέκεται εδώ».

Volkswagen, BMW και Mercedes-Benz

Ενώ ορισμένοι αναλυτές επέλεξαν να μην πάρουν τοις μετρητοίς την εξαγγελία Τραμπ να «μετατρέψει τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες σε αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες», συμφωνούν ότι οι πρόσθετοι δασμοί των ΗΠΑ θα εντείνουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.

«Ήταν ρητορική στην πορεία της προεκλογικής εκστρατείας, αλλά θα υπάρξει κάποια πίεση στις εισαγωγές, είτε μέσω δασμών, είτε κάποιου είδους άλλης μονομερούς δράσης», εκτιμά ο Michael Robinet, εκτελεστικός διευθυντής συμβουλευτικής αυτοκινήτων στην S&P Global Mobility.

«Ένας τομέας που εξακολουθεί να είναι ανησυχητικός για πολλούς οικονομολόγους, συμπεριλαμβανομένου και εμού του ιδίου, είναι το γεγονός ότι η ανεργία στις ΗΠΑ εξακολουθεί να κινείται γύρω από το 4%, επομένως η προσπάθεια να δημιουργήσει πολλές νέες θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ θα είναι προβληματική», πρόσθεσε.

Ανεξάρτητα από τους δασμούς που έχει εξαγγείλει ο Τραμπ στην Κίνα, στον Καναδά και στο Μεξικό, έχει δεσμευτεί να επιβάλει γενικό δασμό 10% ή 20% σε όλα τα αγαθά που εισέρχονται στη χώρα. Παραμένει, ωστόσο, ασαφές εάν αυτή η εξαγγελία θα υλοποιηθεί.

«Αξιολογούμε τους δασμούς που πρότεινε ο Τραμπ», δήλωσε στο CNBC εκπρόσωπος της Volkswagen.  Η VW ανακοίνωσε ότι πάνω από το 90% των οχημάτων που πουλάει επί του παρόντος στην αγορά των ΗΠΑ παράγονται στη Βόρεια Αμερική και πληρεί τα κριτήρια για αδασμολόγητη μεταχείριση στο πλαίσιο μιας συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου μεταξύ των ΗΠΑ, του Καναδά και του Μεξικού (USMCA).

Ωστόσο, πιστεύεται ότι οι δασμοί που προτείνει ο Τραμπ στον Καναδά και στο Μεξικό θα σηματοδοτούσε και το τέλος της συμφωνίας USMCA.

Η Mercedes Benz, αναφέρει ότι απασχολεί περισσότερους από 11.000 ανθρώπους στις ΗΠΑ, παράγοντας κυρίως επιβατικά αυτοκίνητα και φορτηγά σε 12 βασικά εργοστάσια. «Ανυπομονούμε για έναν εποικοδομητικό διάλογο με τη νέα κυβέρνηση στις ΗΠΑ», είπε εκπρόσωπος της εταιρείας.

Η BMW, η οποία αρνήθηκε να σχολιάσει την προοπτική των δασμολογικών απειλών του Τραμπ, έχει 30 μονάδες σε 12 πολιτείες των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της μεγαλύτερης μονάδας παραγωγής BMW στον κόσμο στο Spartanburg της Νότιας Καρολίνας.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή