Ο Ίλον Μασκ, ο οποίος θα αναλάβει καθήκοντα σχετικά με την καταπολέμηση της σπατάλης σε ολόκληρη την ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ, έχει πρόσφατα βρει έναν συγκεκριμένο στόχο για την κριτική του. Αυτός, είναι ο δαπανηρός στόλος των μαχητικών αεροσκαφών F-35 του Πενταγώνου, όπως αναφέρουν οι Financial Times.

Υπέρμαχος της αυτόνομης τεχνολογίας, ο Μασκ έχει περάσει τις τελευταίες εβδομάδες μιλώντας με απαξιωτικά λόγια για τα αεροσκάφη που κατασκευάζει η Lockheed Martin στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η στενή σχέση Μασκ – Τραμπ και τα… σπασμένα φρένα της μετοχής της Tesla

Έδωσε το έναυσμα ο Μασκ

Τα σχόλιά του έδωσαν νέα τροφή σε μια συζήτηση που απασχολεί την αμυντική βιομηχανία και τους πελάτες της: χρειάζεται ο στρατός ακόμη ακριβά επανδρωμένα μαχητικά αεροσκάφη σε μια εποχή που οι προϋπολογισμοί πιέζονται και όλο και πιο εξελιγμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη αναπτύσσονται στην Ουκρανία και αλλού σημειώνοντας εντυπωσιακές επιδόσεις;

Στις ΗΠΑ, η Πολεμική Αεροπορία ανακοίνωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι θα καθυστερήσει την απόφαση, που αρχικά αναμενόταν στα τέλη του 2024, σχετικά με το ποια εταιρεία θα κατασκευάσει ένα νέο μαχητικό αεροσκάφος στο πλαίσιο του προγράμματος Next Generation Air Dominance (NGAD). Η κίνηση αυτή σημαίνει ότι θα εναπόκειται πλέον στην επερχόμενη κυβέρνηση Τραμπ να αποφασίσει εάν και πώς θα προχωρήσει το έργο.

Η Lockheed Martin δήλωσε ότι θα συνεργαστεί με την «επερχόμενη κυβέρνηση, όπως ακριβώς κάναμε και κατά την πρώτη θητεία του προέδρου Τραμπ».

Η συζήτηση δεν είναι καινούργια, καθώς το F-35 θεωρούταν από πολλούς ως το τελευταίο επανδρωμένο μαχητικό που θα κατασκευαζόταν, αλλά έχει σημαντικές επιπτώσεις για τους παραδοσιακούς εργολάβους αμυντικών συστημάτων, όπως η Lockheed Martin, καθώς και για τις νεοφυείς επιχειρήσεις τεχνολογίας και τους προγραμματιστές μη επανδρωμένων αεροσκαφών που επιθυμούν να επεκταθούν στη στρατιωτική αγορά.

Έρχεται επίσης καθώς οι δυτικές κυβερνήσεις εξετάζουν ακριβά σχέδια για την επόμενη γενιά μαχητικών αεροσκαφών που θα αντικαταστήσουν τα σημερινά μοντέλα. Ίλον Μασκ

Τα νέα προγράμματα που βρίσκονται υπό ανάπτυξη

Τα προγράμματα, ιδίως το τριεθνές πρόγραμμα Global Combat Air Programme (GCAP) μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ιταλίας και της Ιαπωνίας και το Future Combat Air System (FCAS) πρόγραμμα (Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία) σχεδιάστηκαν πριν η σύγκρουση στην Ουκρανία εκτοξεύσει την ανάπτυξη των drones. Τόσο το GCAP όσο και το FCAS προϋπέθεταν ότι ένα κεντρικό μαχητικό αεροσκάφος θα πιλοτάρεται ενώ θα περιβάλλεται από μη επανδρωμένα αεροσκάφη.

Το GCAP, όσον αφορά το κατασκευαστικό κομμάτι, αναπτύσσεται από τη βρετανική BAE Systems, την ιταλική Leonardo και την ιαπωνική Mitsubishi Heavy Industries και έχει το πιο φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα. Έχει δεσμευτεί να έχει ένα μαχητικό αεροσκάφος σε υπηρεσία μέχρι το 2035 και οι περισσότεροι ειδικοί πιστεύουν ότι θα είναι επανδρωμένο.

Το FCAS, από την άλλη πλευρά, στοχεύει στο 2040, δίνοντας ενδεχομένως στους εργολάβους Airbus και Dassault Aviation περισσότερο χρόνο για να λάβουν υπόψη την πρόοδο στην αυτόνομη τεχνολογία προτού λάβουν την τελική απόφαση, σύμφωνα αναλυτές που επικαλούνται οι FT.

Οποιαδήποτε απόφαση για πλήρη κατάργηση των επανδρωμένων μαχητικών θα είχε εκτεταμένες συνέπειες όχι μόνο για τον στρατό αλλά και για τη βιομηχανία και θεωρείται απίθανη από τους περισσότερους εμπειρογνώμονες.

Παραμένουν αναντικατάστατα τα μαχητικά, λένε αναλυτές

Από την πλευρά των κατασκευαστών, οι εταιρείες θα έχαναν ένα μεγάλο μέρος των εσόδων τους που προέρχονται από την εξυπηρέτηση και τη συντήρηση των αεροσκαφών. Από επιχειρησιακής πλευράς, τα μαχητικά αεροσκάφη εξακολουθούν να είναι πολύ πιο ικανά από τα σημερινά μη επανδρωμένα συστήματα.

Τα σημερινά τηλεκατευθυνόμενα συστήματα εξακολουθούν επίσης να μην έχουν την εμβέλεια και την επιβιωσιμότητα των ακριβότερων μαχητικών αεροσκαφών. Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη είναι ευάλωτα στον ηλεκτρονικό πόλεμο και στις απειλές εδάφους-αέρος. Τα πιο σύνθετα μη επανδρωμένα συστήματα δεν είναι επίσης τόσο φθηνά.

Άλλοι εμπειρογνώμονες επισημαίνουν επίσης ότι τα μαχητικά αεροσκάφη θα διαδραματίσουν διευρυμένο ρόλο στα προγράμματα επόμενης γενιάς.

Η «συνιστώσα του επανδρωμένου αεροσκάφους του NGAD … δεν θα είναι απλώς ένα μαχητικό», δήλωσε ο Μαρκ Γκούνζιγκερ του Ινστιτούτου Αεροδιαστημικών Μελετών Mitchell και ένθερμος υποστηρικτής του F-35. Θα είναι «μαχητικό αεροσκάφος, αεροσκάφος κρούσης, διεισδυτικός αισθητήρας, διαχειριστής του χώρου μάχης και αεροσκάφος ηλεκτρονικής επίθεσης».

Σε τελική ανάλυση, υποστηρίζει, ο συνδυασμός επανδρωμένων και μη επανδρωμένων συστημάτων θα είναι αυτός που θα αποφέρει «ένα άλμα προόδου στις πολεμικές ικανότητες και δυνατότητες».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή