Την υλοποίηση του ζωτικής σημασίας έργου για την κατασκευή του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά από την AVAX σηματοδότησε η σημερινή τελετή για την υπογραφή της σύμβασης στον νομό της Ηπείρου.
Το έργο της AVAX για την κατασκευή του οδικού δικτύου «Ιωάννινα – Κακαβιά» μήκους 70 χλμ., αποτελεί τμήμα του Δυτικού Άξονα. Είναι η συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας τον νομό Ιωαννίνων.
Αντώνης Μιτζάλης (AVAX): Ο κατασκευαστικός κλάδος στην Ελλάδα βρίσκεται και πάλι σε εξέλιξη
Η σύνδεση με Εγνατία Οδό
Ο άξονας αυτός θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας. Αναμένεται να βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Ιωαννίνων, εκτρέποντας υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων, ενώ η σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή θα επιτρέψει τη διοχέτευση της βαριάς κυκλοφορίας στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων.
Η πρόσβαση στην Ιόνια Οδό
Παράλληλα, το έργο θα εξασφαλίσει στην περιοχή της Κόνιτσας πρόσβαση στην Ιόνια Οδό και κατ’ επέκταση στις περιοχές της Φλώρινας και της Καστοριάς. Στα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα «Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά» περιλαμβάνονται επίσης η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας – Ελλάδας, αφού η συνέχεια της οδού μετά την Κακαβιά εξυπηρετεί τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα, από τις οποίες προέρχεται μεγάλος αριθμός χρηστών της οδού.
Ο CEO της AVAX Κωνσταντίνος Μίτζαλης
Κατά τη διάρκεια της τελετής για την υπογραφή της σύμβασης του έργου, που έγινε παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο CEO της AVAX κ. Κωνσταντίνος Μίτζαλης υπογράμμισε μεταξύ άλλων: «Θέλω να αναφέρω ότι παρακολουθώ πολύ καιρό την πορεία του συγκεκριμένου έργου. Ήταν μια διαρκής επιθυμία των ανθρώπων της περιοχής να κατασκευαστεί ο άξονας Ιωάννινα Κακαβιά».
Ο ίδιος σημείωσε για την πορεία υλοποίησης του: «Χρόνια λοιπόν ακούγαμε για αυτό το έργο, και αξίζει κατά τη γνώμη μου να ειπωθεί ότι για να φτάσουμε από τις προσδοκίες και τα ευχολόγια στη σημερινή μέρα χρειάστηκε η επιμονή της κυβέρνησης, του υπουργείου και των υπηρεσιών του από το 2019 ώστε να επιτευχθεί με ταχύτητα η ωρίμανση του έργου, η δημοπράτησή του και η εξασφάλιση της χρηματοδότησής του».
Ο κ. Μιτζάλης τόνισε ότι ο οδικός άξονας μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης: «Συμμετέχουμε λοιπόν και εμείς στη χαρά σας», είπε απευθυνόμενος στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, «που το έργο μπαίνει πλέον σε τροχιά υλοποίησης».
Η δέσμευση για την υλοποίηση του έργου
Ο κ. Μιτζάλης μετέφερε τη δέσμευση του ομίλου για την έγκαιρη υλοποίηση του έργου: «Η πολύχρονη εμπειρία μου με έχει διδάξει ότι η σημερινή χαρά θα γίνει πολλαπλάσια τόσο για εσάς όσο και για εμάς τη μέρα που το έργο θα παραδοθεί στην κοινωνία. Για αυτή τη μέρα δουλεύουμε ήδη στον Όμιλο AVAX. Δίνουμε σήμερα την υπόσχεση ότι, όποιες δυσκολίες και να αντιμετωπίσουμε, θα κάνουμε ότι είναι δυνατόν ώστε η μέρα της παράδοσης του έργου να έρθει το συντομότερο δυνατό, επιβεβαιώνοντας τη φήμη και την αξιοπιστία μας»
Με επιτυχία
Ο κ. Μιτζάλης επισήμανε ακόμη: «Έχοντας κατασκευάσει χιλιάδες χιλιόμετρα δρόμων (όπως καλή ώρα κομμάτια μήκους σχεδόν 200 χιλιομέτρων στην Εγνατία Οδό), διατηρώντας στο δυναμικό μας ανθρώπους που ήταν εδώ στο Μέτσοβο πριν κάποια χρόνια και παρέδωσαν με επιτυχία εκείνα τα έργα, είμαι σίγουρος για την πορεία και αυτής της σύμβασης. Σε αυτή την πορεία θα αναδειχθεί ξανά η καταλυτική συμβολή του κατασκευαστικού κλάδου στην ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας. Καλοπληρωμένες δουλειές σε νέους και παλιούς συνεργάτες, έμμεση ενίσχυση των θέσεων εργασίας σε όλη την περιοχή, και στο μέλλον ένα νέο asset με μακροχρόνια οικονομικά και κοινωνικά οφέλη», κατέληξε ο CEO της AVAX.
Ποιο είναι το έργο
Σύμφωνα με ενημέρωση της AVAX το έργο περιλαμβάνει δύο υποτμήματα:
Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης και πέρας το τέλος του AK Καλπακίου (και συνολικό μήκος 46,4 χλμ. νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι (6) Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο ΑΚ Κ3 Πασσαρώνος (αποτελεί την Προαίρεση 1, μήκους 1,47χλμ.
Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ΑΚ Καλπακίου (και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς και συνολικό μήκος 23,11 χλμ, προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.
Ειδικότερα ο αυτοκινητόδρομος έχει σχεδιασθεί με ταχύτητα μελέτης 100 km/h και με διατομή που περιλαμβάνει δύο λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους 3,50m. και 3,75m η κάθε μία και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης πλάτους 2,30m ανά κατεύθυνση. H κεντρική νησίδα έχει συνολικό πλάτος 3,15m, συμπεριλαμβανομένων των λωρίδων καθοδήγησης και του αμφίπλευρου στηθαίου ασφαλείας (συνολικό πλάτος του αυτοκινητοδρόμου 22.25m), ενώ προβλέπονταν 5 ανισόπεδοι κόμβοι (Α/Κ Κοσμηράς-Ασβεστοχωρίου, Α/Κ Γραμμενοχωρίων, Α/Κ Πασσαρώνος, Α/Κ Ζίτσας, Α/Κ Καρυών).
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης
Στην εκδήλωση ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μίλησε για το έργο λέγοντας ότι «είναι καθοριστικό είναι και για την ευρύτερη ανάπτυξη της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων, αλλά και για την πολύ σημαντική διασύνδεση με την Αλβανία -θα έρθω σε αυτό το ζήτημα στη συνέχεια. Προφανώς το έργο αυτό δίνει νέα αναπτυξιακή δυναμική σε όλο το βόρειο κομμάτι των Ιωαννίνων και σε όλο το Πωγώνι, προφανώς διευκολύνει πάρα πολύ την πρόσβαση και στο Ζαγόρι, είναι ένα έργο το οποίο το περιμένατε πάρα πολλά χρόνια και χαίρομαι ιδιαίτερα που είμαστε στην ευτυχή θέση επί δικής μας κυβέρνησης -επιτέλους- να ξεκινά», είπε.
Ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ακόμη ότι το «Ιωάννινα – Κακαβιά» «δεν είναι το μόνο σημαντικό έργο υποδομής το οποίο η κυβέρνησή μας δρομολογεί. Το συζητούσαμε λίγο με τον Πρόεδρο (σ.σ. της Βουλής), αναλογιζόμενος πόσο απομονωμένη ήταν κάποτε η Ήπειρος και πώς σήμερα βρίσκεται να είναι, ίσως, η πιο διασυνδεδεμένη Περιφέρεια, με την Εγνατία, με την Ιονία οδό και βέβαια με το πάρα πολύ σημαντικό έργο του Ε65 να πλησιάζει πια προς την ολοκλήρωσή του. Εκτιμούμε ότι όλος ο Ε65 θα παραδοθεί στην κυκλοφορία εντός των πρώτων τεσσάρων μηνών του 2026, το οποίο σημαίνει ότι θα μπορείτε να προσεγγίζετε τα Γιάννενα από δύο διαφορετικούς δρόμους και σίγουρα για το Μέτσοβο θα είναι πολύ πιο γρήγορο να έρχεται κανείς από τον Ε65 παρά να ακολουθεί την Ιονία οδό», τόνισε ο πρωθυπουργός
Το προφίλ του έργου
Το κόστος του έργου με τον ΦΠΑ είναι 310 εκατ. ευρώ ενώ περιλαμβάνονται και επιπλέον 76 εκατ. ευρώ ως προαιρέσεις, για το τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά και τις συνδέσεις με αεροδρόμιο και ΒΙΠΕ Ιωάννινων. Συνολικά το κόστος ανέρχεται σε 386 εκατ. ευρώ. Αναθέτουσα Αρχή του έργου είναι ο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Πιο αναλυτικά, αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή του τμήματος της Ιόνιας Οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Η διάρκεια των έργων για το Ιωάννινα-Κακαβιά έχει οριστεί σε 54 μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Εφόσον οι υπογραφές πέσουν μέχρι το καλοκαίρι του 2024, τότε το έργο, χωρίς να υπολογίζουμε καθυστερήσεις, θα μπορεί να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2028. Με το Ιωάννινα-Κακαβιά, ολοκληρώνεται και η Ιόνια Οδός ως ένας κάθετος άξονας με αρχή το Αντίρριο και τέλος το συνοριακό πέρασμα της Κακαβιάς προς Αλβανία.
Το αντικείμενο του έργου
Η Ιόνια Οδός θα μεγαλώσει με το Ιωάννινα-Κακαβιά. Συγκεκριμένα στα έργα που θα κατασκευασθούν, περιλαμβάνονται :
- Ολοκλήρωση του Ανισόπεδου Κόμβου Εγνατίας (Κ0).
- Κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα “Ανισόπεδος κόμβος Ιόνιας Οδού με Εγνατία Οδό έως Ανισόπεδο κόμβο Καλπακίου μήκους 46,4 km (Χ.Θ. 4+800 – Χ.Θ. 51+237,37) με την κατασκευή έξι ανισόπεδων κόμβων:
- Α/Κ. Κοσμηράς – Ασβεστοχωρίου (Κ1), επιτρέπει την εξυπηρέτηση των οικισμών Κοσμηράς, Ασβεστοχωρίου και Κόντσικας από την Ιόνια Οδό και έχει μορφή “διαμαντιού”.
- Α/Κ Γραμμενοχωρίων (Κ2). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών Κόντσικας, Λοφίσκου, Πετραλώνων, Περάτη, Γραμμένου, Βαγενιτίου και Πολύλοφου με την Ιόνια Οδό και έχει μορφή “διαμαντιού”.
- Του Α/Κ Πασσαρώνος (Κ3) (Προαίρεση 1) από Χ.Θ. 21+940 έως Χ.Θ. 23+441 που προορίζεται να εξυπηρετήσει τη σύνδεση των περιοχών του βορείου τμήματος της Ιόνιας Οδού με το αεροδρόμιο, τη ΒΙΠΕ και το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης των Ιωαννίνων και δευτερευόντως παρέχει πρόσβαση από/προς την Ιόνια Οδό στις δυτικές περιοχές του Ν. Ιωαννίνων αλλά και τις ανατολικές του νομού Θεσπρωτίας. Πρόκειται για τρισκελή ανισόπεδο κόμβο που προβλέπεται να διαμορφωθεί με μορφή “αριστερής
- Του Α/Κ Ζίτσας (Κ4) που θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών της Δ.Ε. Ζίτσας αλλά και των οικισμών Πετσάλι, Νεοχώρι και Λαψίστα με την Ιόνια Οδό και έχει μορφή “διαμαντιού”
- Α/Κ Καρυών (Κ5). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών Καρυών, Ασφάκας, Πετσαλίου αλλά και οικισμών του Κεντρικού Ζαγορίου και έχει μορφή “διαμαντιού”.
- Α/Κ Καλπακίου (Κ6). Εξασφαλίζει την πρόσβαση στην Ιόνια οδό της περιοχής της Κόνιτσας και κατ’ επέκταση περιοχών της Φλώρινας – Καστοριάς και θα εξυπηρετήσει μετακινήσεις που γίνονται για τουρισμό/αναψυχή προς τα Ζαγοροχώρια και τον Εθνικό Δρυμό Βίκου – Αώου. Ο Α/Κ διαμορφώνεται ως κόμβος σε δύο επίπεδα μισού τριφυλλιού με τους κλάδους να βρίσκονται σε συμμετρικά αντίθετα τεταρτημόρια.
Επίσης προβλέπεται η αποκατάσταση του εγκάρσιου και παράπλευρου δικτύου τοπικών οδών, όπου απαιτείται. Προβλέπεται η πλήρης κατασκευή του οδικού δικτύου δηλαδή:
- Χωματουργικές εργασίες,
- Έργα Οδοστρωσίας και Ασφαλτικών,
- Κατασκευή τεχνικών Έργων (4 Γέφυρες, 5 Άνω και 25 Κάτω Διαβάσεις, 1 Cut & Cover, περί τα 120 μικρά τεχνικά – οχετοί – και 6 τοίχοι αντιστήριξης),
- Έργα αποχέτευσης – αποστράγγισης, σήμανσης – ασφάλισης,
- Ηλεκτροφωτισμός των κόμβων, όλων των Γεφυρών, των διαβάσεων, τμημάτων του αυτοκινητόδρομου και των πλατυσμάτων στάθμευσης,
- Υποδομή τηλεφωνοδότησης,
- Εργασίες άρδευσης – φύτευσης και
- Εργασίες διαμόρφωσης του περιβάλλοντα χώρου στον κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο Βορτοπού (περιλαμβανομένης της κατασκευής οικίσκου).
Πέραν της Προαίρεσης 1 (ΑΚ Κ3 – Πασσαρώνος) που προαναφέρθηκε, αντικείμενο του Έργου αποτελεί με Προαίρεση και η αναβάθμιση του υποτμήματος Καλπάκι – Κακαβιά, μήκους 23,11 χλμ (Προαίρεση 2), που περιλαμβάνει:
- Κάθετες και παράπλευρες οδούς μήκους 15,8 χλμ
- 4 νέες Κάτω Διαβάσεις
- 2 νέες Άνω Διαβάσεις
Οι προαιρέσεις
Για τις προαιρέσεις στο Ιωάννινα-Κακαβιά προβλέπεται πως μπορούν να ενεργοποιηθούν σε χρόνο οποτεδήποτε εντός 24 μηνών από την υπογραφή της Σύμβασης της παρούσας εργολαβίας ενώ ο χρόνος ολοκλήρωσης των εργασιών της προαίρεσης θα είναι ο ίδιος με αυτόν της κύριας Σύμβασης.
Όπως αναφέραμε και παραπάνω το δικαίωμα προαιρέσεων, φτάνει για για επιπλέον ποσό μέχρι 76.000.000,00 ευρώ με Φ.Π.Α. Αναλυτικά:
Προαίρεση 1η: Ανισόπεδος Κόμβος Πασσαρώνος (Κ3). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των περιοχών του βορείου τμήματος της Ιόνιας Οδού με το αεροδρόμιο, τη ΒΙΠΕ και το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης των Ιωαννίνων και δευτερευόντως παρέχει πρόσβαση από/προς την Ιόνια Οδό στις δυτικές περιοχές του Ν. Ιωαννίνων αλλά και τις ανατολικές του νομού Θεσπρωτίας. Πρόκειται για τρισκελή ανισόπεδο κόμβο που προβλέπεται να διαμορφωθεί με μορφή “αριστερής τρομπέτας”.
Συνολικού προϋπολογισμού 10.000.000 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%). Προαίρεση 2η: Αναβάθμιση του τμήματος Καλπάκι – Κακαβιά, μήκους 23,11 χλμ. Συνολικού προϋπολογισμού 66.000.000 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%). Περιλαμβάνει:
- Αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού και διαμόρφωση διατομής β(2+1)ν* σε μήκος 23,11χλμ
- Κάθετες και παράπλευρες οδούς μήκους 15,8 χλμ
- 4 νέες Κάτω Διαβάσεις
- 2 νέες Άνω Διαβάσεις
Latest News
Νέα «κίτρινη κάρτα» από την Κομισιόν για τους σιδηρόδρομους - Δίμηνη προθεσμία στην Αθήνα
Η Επιτροπή καλεί την Ελλάδα να συμμορφωθεί με τη νομοθεσία της ΕΕ για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων
Μετρό Θεσσαλονίκης: Με ολοκληρωμένο σχέδιο η απομάκρυνση των επιβατών
Με βάση το πρωτόκολλο η απομάκρυνση των επιβατών στο μετρό Θεσσαλονίκης – Η ανακοίνωση της THEMA
Έπεσαν οι υπογραφές για την υδροδότηση του Ρεθύμνου από το φράγμα Αμαρίου
Το έργο έχει ζωτική σημασία για το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταλο καθώς προβλέπεται να καλύψει τις ανάγκες της 20ετίας σε πόσιμο νερό
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό