Μετά από μία δεκαετία δύσκολων συνομιλίων, οι οποίες προσέκρουαν στις διαφωνίες για τη μετανάστευση, η Ελβετία και η ΕΕ κατέληξαν τελικά σε συμφωνία, προκειμένου να εμβαθύνουν τους μακροχρόνιους οικονομικούς και πολιτικούς δεσμούς τους,
Εάν η συμφωνία επικυρωθεί, η χώρα των Άλπεων θα αυξήσει την πρόσβαση στην ενιαία αγορά της ΕΕ που την περιβάλλει, αλλά θα αναλάβει νέες μεταναστευτικές και οικονομικές δεσμεύσεις.
Η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, χαιρέτισε την «ιστορική» συμφωνία σε κοινή συνέντευξη Τύπου στη Βέρνη με την Ελβετίδα Πρόεδρο Βιόλα Άμχερντ.
Η συμφωνία θα πρέπει να εγκριθεί από το ελβετικό κοινοβούλιο και πιθανώς μέσω ενός ή περισσότερων δημοψηφισμάτων, σε μια απρόβλεπτη διαδικασία η οποία έχει ανατρέψει κάποια σχέδια με την ΕΕ στο παρελθόν.
Το ακροδεξιό Ελβετικό Λαϊκό Κόμμα (SVP), το μεγαλύτερο της Ελβετίας , ορκίστηκε να ακυρώσει τη «συνθήκη υποταγής», χαρακτηρίζοντάς τη «αντιδημοκρατική, ανάξια και απαράδεκτη».
Το κρίσιμο δημοψήφισμα στην Ελβετία
Το SVP αντιτίθεται στη συμφωνία που καταβάλλει 375 εκατομμύρια ευρώ ετησίως στον προϋπολογισμό της ΕΕ σε αντάλλαγμα για πρόσβαση στην αγορά. Απορρίπτει επίσης την ελεύθερη κυκλοφορία των ανθρώπων, με τη Βέρνη να επιτρέπεται να περιορίσει τη μετανάστευση από την ΕΕ μόνο εάν ένα δικαστήριο συμφωνήσει ότι έχει προκαλέσει σοβαρή οικονομική ζημιά.
Βάσει της συμφωνίας θα καταργηθούν επίσης οι έλεγχοι σε πολλά προϊόντα. Η Ελβετία θα μπορέσει να ενταχθεί στην ενιαία αγορά ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ και στους φορείς υγείας της, όπως το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων.
Θα μπορούσε επίσης να είναι συνδεδεμένο μέλος του ερευνητικού προγράμματος Horizon Europe, του φορέα πυρηνικής επιστήμης Euratom και του προγράμματος ανταλλαγής φοιτητών Erasmus.
Η Ελβετία είναι μέλος της ζώνης Σένγκεν χωρίς σύνορα. Περίπου το 16% του ελβετικού πληθυσμού — 1,4 εκατομμύρια — είναι πολίτες της ΕΕ, ενώ περίπου 400.000 Ελβετοί πολίτες ζουν στην ΕΕ. Και είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της ΕΕ, με περισσότερα από 365 δισ. ευρώ ετησίως.
Η ΕΕ αντιπροσωπεύει περίπου το 42% των εξαγωγών αγαθών της Ελβετίας και το 60% των εισαγωγών. Η νέα συμφωνία θα αντικαταστήσει περισσότερες από 120 διμερείς συμφωνίες — περίπλοκες ρυθμίσεις που οι Βρυξέλλες θεωρούν ότι παρέχουν ευνοϊκή μεταχείριση στη Βέρνη.
Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, το ανώτατο δικαστήριο της ΕΕ, θα αποφαίνεται επί νομικών ζητημάτων σε περίπτωση διαφωνιών σχετικά με την εφαρμογή της συμφωνίας.
Latest News
Γιατί ένας γίγαντας των ομολόγων βλέπει ακόμη και άνοδο επιτοκίων από την Fed
Η Pimco είναι σίγουρη για σταθερά επιτόκια στο άμεσο μέλλον, όμως δεν αποκλείει και την άνοδο λόγω πολιτικών του Τραμπ
Η Primark «χάνει τη λάμψη της» - Απογοητευτικές οι πωλήσεις τα Χριστούγεννα
Η μητρική της εταιρεία, ABF, απέδωσε την πτώση της Primark στους επιφυλακτικούς καταναλωτές και τον... κακό καιρό
Να σε κάψω Γιάννη, να σ΄ αλείψω λάδι - Η ανέξοδη υποστήριξη Tesco και Lidl στους βρετανούς αγρότες
Ο εμπορικός διευθυντής της Tesco, δήλωσε ότι το μεγαλύτερο σούπερ μάρκετ στη Βρετανία «κατανοεί πλήρως» τις ανησυχίες που εγείρονται από «πολλές μικρότερες φάρμες»
Μοιράζουν «χρήμα» και φέτος οι ευρωπαϊκές τράπεζες – Τι βλέπουν UBS, Citigroup
Τι μερίσματα και εξαγορές τίτλων θα ανακοινώσουν οι μεγαλύτερες εισηγμένες ευρωπαϊκές και βρετανικές τράπεζες
Το μεγάλο στοίχημα της Ισπανίας - Γιατί βάζει φρένο στις αγορές ακινήτων από ξένους [γράφημα]
Το ποσοστό του εισοδήματος που δίνουν οι ευρωπαίοι για στέγαση – πρωτιά της Ελλάδας
Γιατί ο Τραμπ κατηγορεί την Bank of America και την JPMorgan
Οι δυο τράπεζες αρνήθηκαν την κατηγορία λέγοντας ότι ακολουθούν το νόμο και τις οδηγίες από τις ρυθμιστικές αρχές
Σε νέα αύξηση των επιτοκίων προχωρά η κεντρική τράπεζα της Ιαπωνίας
Το διοικητικό συμβούλιο της κεντρικής τράπεζας στην Ιαπωνία είναι πιθανό να αυξήσει τα βραχυπρόθεσμα επιτόκια στο 0,5% από 0,25%
«Καμπάνα» στην PayPal από την Νέα Υόρκη για αποτυχίες στον κυβερνοχώρο
Πρόστιμο 2 εκατομμυρίων δολαρίων καλείται να πληρώσει η PayPal στην πολιτεία της Νέας Υόρκης για αστοχίες στον κυβερνοχώρο
Ο Ρούμπιο πάει Παναμά, ο Τραμπ μεθοδεύει «επιστροφή» της διώρυγας
Ο Ρούμπιο αναμένεται να αναχωρήσει στις 31 Ιανουαρίου και να ταξιδέψει την πρώτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου
Οι απαιτήσεις - στόχοι της ΕΕ θα στοιχίσουν 1,5 δισ. στη Volkswagen
Μεγάλο το κόστος για τη VW απο την εφαρμογή των κλιματικών στόχων της ΕΕ