Σαρωτικές αλλαγές στις γερμανικές δραστηριότητές της, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 35.000 μελλοντικών περικοπών θέσεων εργασίας και μειώσεις παραγωγικής ικανότητας, ανακοίνωσε η Volkswagen,  στο πλαίσιο μια συμφωνίας της τελευταίες στιγμής  μεταξύ της κορυφαίας αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης και των συνδικάτων.

Η συμφωνία χαιρετίστηκε ως «χριστουγεννιάτικο θαύμα» από τους ηγέτες των συνδικάτων μετά από 70 ώρες εξαντλητικών διαπραγματεύσεων, τις μεγαλύτερες στα 87 χρόνια ιστορίας της εταιρείας, καθώς δεν προβλέπουν άμεσες απολύσεις, περικοπές μισθών, ή λουκέτα σε μονάδες.

«Καμία μονάδα δεν θα κλείσει, κανείς δεν θα απολυθεί και η εσωτερική μας συλλογική σύμβαση εργασίας θα διασφαλιστεί μακροπρόθεσμα», δήλωσε η Daniela Cavallo, επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων της VW. «Με αυτή την τριπλή συμφωνία, πετύχαμε μια σταθερή λύση κάτω από τις πιο δύσκολες οικονομικές συνθήκες», είπε.

Το συμβούλιο εργαζομένων, το οποίο ελέγχει τις μισές θέσεις στο εποπτικό συμβούλιο της VW, είπε ότι η χωρητικότητα σε πέντε από τα γερμανικά εργοστάσια της ναυαρχίδας της VW θα μειωθεί κατά 734.000 μονάδες ετησίως, αλλά πρόσθεσε ότι δεν θα υπάρξουν απολύσεις.

Volkswagen: Η οικογένεια Πόρσε-Πίεχ πιέζει για κλείσιμο εργοστασίων

Η VW, εν τω μεταξύ, είπε ότι η συμφωνία θα της επιτρέψει να περικόψει 35.000 θέσεις εργασίας έως το 2030 «με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο» – που σημαίνει ότι η εταιρεία δεν θα αντικαταστήσει εργαζομένους που συνταξιοδοτούνται ή αποδέχονται ένα πακέτο εθελουσίας απόλυσης.

Η συμφωνία απέχει πολύ από αυτό που η VW είχε αρχικά πει ότι ζητήθηκε. Τον Σεπτέμβριο η εταιρεία είχε προειδοποιήσει ότι οι διαρθρωτικά χαμηλότερες πωλήσεις στην Ευρώπη – πουλάει περίπου 500.000 λιγότερα αυτοκίνητα ετησίως στην περιοχή καταγωγής της σε σύγκριση με πριν από την πανδημία – αντιστοιχούσαν στην ανάγκη να κλείσουν «τουλάχιστον» τρία γερμανικά εργοστάσια.

Την Παρασκευή, ο διευθύνων σύμβουλος της VW, Oliver Blume, χαρακτήρισε τη συμφωνία «σημαντικό μήνυμα για τη μελλοντική βιωσιμότητα της μάρκας Volkswagen».

Οι απεργίες στην Volkswagen

Περίπου 100.000 εργαζόμενοι έχουν ήδη πραγματοποιήσει δύο ξεχωριστές απεργίες τον περασμένο μήνα, τις μεγαλύτερες στην 87χρονη ιστορία της Volkswagen, διαμαρτυρόμενοι για τα σχέδια μείωσης των μισθών, μείωση της παραγωγικής ικανότητας και πιθανόν κλείσιμο των γερμανικών εργοστασίων για πρώτη φορά.

«Μετά από μακρές και εντατικές διαπραγματεύσεις, η συμφωνία είναι ένα σημαντικό μήνυμα για τη μελλοντική βιωσιμότητα της μάρκας Volkswagen», δήλωσε ο CEO του ομίλου Oliver Blume.

Η VW είπε ότι η συμφωνία θα επιτρέψει εξοικονόμηση 15 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως μεσοπρόθεσμα. Υπογράμμισε επίσης ότι εξετάζει εναλλακτικές επιλογές για το εργοστάσιό της στη Δρέσδη και την επαναχρησιμοποίηση της τοποθεσίας του Osnabrueck. Μέρος της παραγωγής θα μεταφερθεί στο Μεξικό.

Ο πέμπτος γύρος διαπραγματεύσεων βρισκόταν σε εξέλιξη από τη Δευτέρα και συνεχίστηκε βαθιά μέσα στη νύχτα σε ένα ξενοδοχείο στο Ανόβερο αυτή την εβδομάδα, με τους διαπραγματευτές να κάνουν μόνο μικρά διαλείμματα για ύπνο και να τροφοδοτούνται με καφέ, λουκάνικα με κάρι (Currywurst) και φρούτα.

Οι παχιές αγελάδες της πανδημίας

Πριν από λίγο καιρό οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ήρθαν αντιμέτωπες με μεγάλες πιέσεις. Η έλλειψη μικροτσίπ κατά τη διάρκεια της πανδημίας τις βοήθησε να ακολουθήσουν μια στρατηγική «value over volume», καθώς έδωσαν προτεραιότητα στην τοποθέτηση σπάνιων τσιπ στα πιο κερδοφόρα οχήματά τους. Η Volkswagen έσπασε το ρεκόρ λειτουργικών κερδών της κάθε χρόνο, από το 2021 έως το 2023. Η Stellantis (της οποίας ο μεγαλύτερος μέτοχος, η Exor, είναι συνιδιοκτήτης της μητρικής εταιρείας του The Economist) δημιούργησε τα υψηλότερα έσοδα και κέρδη που είχε ποτέ, το 2023. Η BMW και η Mercedes απολάμβαναν επίσης προφυλακτήρα χρόνια. Ένα πρόγραμμα αναδιάρθρωσης στη Renault άρχισε επίσης να αποδίδει καρπούς.

Τον τελευταίο καιρό όμως η εικόνα έχει μαυρίσει. Η ζήτηση για αυτοκίνητα στην Ευρώπη έχει σταματήσει και μπορεί να οδηγηθεί σε διαρθρωτική πτώση. Η Ευρώπη δεν θα επιστρέψει ποτέ στα ύψη που είχε κατακτήσει πριν από την πανδημία, με τις 16 εκατομμύρια πωλήσεων ετησίως, παραδέχεται ο Arno Antlitz, οικονομικός διευθυντής της VW.

Το 2023 οι συνολικές πωλήσεις ήταν λίγο πάνω από 11,5 εκατομμύρια οχήματα, αυξημένες σε σχέση με το προηγούμενο έτος αλλά πολύ κάτω από το ανώτατο όριο. Φέτος αναμένεται να είναι χαμηλότερες και λίγοι στον κλάδο προβλέπουν μεγάλη ανάπτυξη το επόμενο έτος.

Καθώς η περίοδος του… λιμού για τα τσιπ έχει τελειώσει, η παραγωγή στράφηκε προς τα λιγότερο κερδοφόρα αυτοκίνητα. Τα περιθώρια είναι πιθανό να μειωθούν περαιτέρω εάν ξεσπάσουν πόλεμοι τιμών για την επίτευξη νέων σκληρών στόχων εκπομπών στην πορεία της ΕΕ προς την απαγόρευση των πωλήσεων βενζινοκίνητων αυτοκινήτων έως το 2035. Αυστηρότεροι κανόνες το επόμενο έτος θα απαιτήσουν μεγαλύτερο μερίδιο των οχημάτων που πουλάει η βιομηχανία να είναι EV, τα οποία είναι αυτή τη στιγμή λιγότερο κερδοφόρα από τα οχήματα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζονται επίσης τιμολογιακάκαι στο εσωτερικό τους από τους Κινέζους ανταγωνιστές τους. Αν και υπήρξε μια μικρή πτώση μετά την εισαγωγή των δασμών στα εισαγόμενα ηλεκτρικά οχήματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση τον Οκτώβριο, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν μία στις δέκα πωλήσεις νέων EVs στην Ευρώπη, σύμφωνα με την Schmidt Automotive Research, μια συμβουλευτική εταιρεία. Αυτό το μερίδιο θα αυξηθεί περαιτέρω. Η byd και η Chery, δύο κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, δημιουργούν εργοστάσια στην Ευρώπη για να εξυπηρετήσουν άμεσα την ήπειρο.

Volkswagen και άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες χάνουν έδαφος στην Κίνα

Εν τω μεταξύ, στην Κίνα, οι ευρωπαϊκές εταιρείες χάνουν από τους εγχώριους αντιπάλους τους. Η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο αποτελεί εδώ και πολύ καιρό σημαντική πηγή κερδών για την αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης. Αυτές οι μέρες πλησιάζουν στο τέλος τους.

Σύμφωνα με την UBS, το μερίδιο αγοράς των ξένων εμπορικών σημάτων έχει πέσει κατακόρυφα από 63% το 2020 σε 37% τώρα, με τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να αποδεικνύονται καλύτερες στο να εξοπλίζουν τα οχήματά τους με την τεχνολογία whizzy που απαιτούν οι καταναλωτές της χώρας. Η Volkswagen έχει πληγεί ιδιαίτερα σκληρά. Κάποτε ήταν η μεγαλύτερη εταιρεία αυτοκινήτων στην Κίνα, αλλά πλέον το μερίδιο αγοράς της μειώθηκε από 19% το 2019 σε 14% σήμερα, ενώ η UBS εκτιμά ότι μπορεί να πέσει σε μονοψήφιο αριθμό έως το 2030.

Οι επιχειρηματικές δραστηριότητες στην Κίνα γίνονται επίσης πιο δύσκολες για τις “ακριβότερες” εταιρίες της Γερμανίας. Η BMW και η Mercedes κερδίζουν το 48% και το 37% των λειτουργικών τους κερδών, αντίστοιχα, στην ασιατική χώρα. Αν και μέχρι στιγμής έχουν χάσει μόνο μερικές ποσοστιαίες μονάδες μεριδίου αγοράς, και οι δύο βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα σε μια χώρα όπου οι μισές πωλήσεις είναι πλέον ηλεκτρικά οχήματα. Οι πωλήσεις στην Κίνα της Porsche, μιας άλλης πολυτελούς ευρωπαϊκής μάρκας αυτοκινήτων, έχουν πέσει κατά 27% από το 2022.

Η Stellantis, η οποία έχει αποσυρθεί σε μεγάλο βαθμό από την Κίνα, βρίσκεται ωστόσο σε μάχη με Κινέζους ανταγωνιστές στη Νότια Αμερική και τη Μέση Ανατολή, και οι δύο σημαντικές περιοχές για την εταιρεία. Το μεγαλύτερο πρόβλημά της, όμως, είναι τα βυθισμένα κέρδη της στη Βόρεια Αμερική. Μια άστοχη απόφαση να αυξήσει τις τιμές για τα pickup και τα SUV της, για να τα φέρει πιο κοντά σε εκείνα της Ford και της General Motors, απέτυχε καθώς οι πελάτες απομακρύνθηκαν. Τον περασμένο μήνα ανακοίνωσε ότι τα έσοδά της στη Βόρεια Αμερική μειώθηκαν κατά 42%, από έτος σε έτος, το τρίμηνο από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο. Τα μεγάλα αποθέματα την οδήγησαν να μειώσει την παραγωγή και να κλείσει προσωρινά τα εργοστάσια.

Η αμερικανική αγορά πρόκειται να γίνει ακόμα πιο ακανθώδης για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες υπό τον Τραμπ. Η VW εισάγει σχεδόν τα δύο πέμπτα των αυτοκινήτων που πουλά στην Αμερική από βόρεια και νότια των συνόρων, όπως και η Steallantis. Εάν ο Τραμπ επιβάλει επίσης δασμούς στις εισαγωγές από την ΕΕ, αυτό θα επιδεινώσει το πρόβλημα. Αν και τα δύο τρίτα των αυτοκινήτων που πουλάει η BMW στην Αμερική κατασκευάζονται εκεί, τα υπόλοιπα εισάγονται από την EE, σύμφωνα με την τράπεζα Berenberg.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή