
Συνεχίζουν να απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου, καθώς χθες ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index (BDI), βρέθηκε κάτω από τις 1.000 μονάδες στις 976, επίπεδα που είχε να δει από τον Ιούλιο του 2023, δηλαδή σχεδόν ενάμιση χρόνο.
Από την ίδρυσή του το 1985, ο δείκτης έχει βρεθεί χαμηλότερα από επίπεδα πέριξ των 1.000 μονάδων μόνο για περίπου το ένα τέταρτο των ημερών παρουσίας του δείκτη, αναφέρει η Allied.
Ναυτιλία: Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες εταιρείες
Καθώς το 2024 πλησιάζει προς το τέλος του, η επισκόπηση της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου αποκαλύπτει μια ασταθή χρονιά που χαρακτηρίστηκε από σημαντικές μειώσεις σε όλα τα μεγέθη πλοίων, σημειώνει από την πλευρά του ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv. Οπως προσθέτει, τα επιμέρους δρομολόγια των πλοίων διαφόρων τύπων (Capesize, Panamax, κ.λπ.) είχαν μια πτώση από 23% μέχρι και 65% από τα επίπεδα του Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, η μεταβλητότητα της αγοράς ειδικότερα στα πλοία Cape, που είναι τα μεγαλύτερου του κλάδου (πάνω από 150.000 dwt) και μεταφέρουν κυρίως σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα, ήταν εμφανής, καθώς οι ναύλοι κορυφώθηκαν στα 35.780 δολάρια/ημέρα πριν πέσουν στα 10.382 δολάρια στις 12 Δεκεμβρίου.
Οι τιμές των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου είναι ιδιαίτερα αδύναμες για αυτή την εποχή του έτους, καθώς η αναμενόμενη δυναμική στροφή του τέταρτου τριμήνου στη spot αγορά ναύλων εξανεμίστηκε μετά τα μέσα Νοεμβρίου, αναφέρει η Lloyd’s List. Σύμφωνα με τον Ulf Bergman, ανώτερο οικονομολόγο της ShipFix, οι τιμές των ναύλων χύδην ξηρού φορτίου αντιμετώπισαν συνεχείς «αντίθετους ανέμους» κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας, με τον BDI να καταγράφει συνεχή καθοδική πορεία.
Αναλυτές, μιλώντας κατά τη διάρκεια της BreakWave Day για το χύδην ξηρό φορτίο, απέδωσαν την αδυναμία του τομέα στην πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα των panamaxes η οποία επηρεάζει και τα άλλα μεγέθη πλοίων. Οπως ειπώθηκε τα panamaxes «κανιβαλίζουν» τα φορτία άνθρακα από τα μεγαλύτερα capesizes και τα μικρά φορτία χύδην φορτίου από τα μικρότερα handymaxes.
Η κινεζική ζήτηση
Η ναυτιλιακή οργάνωση Bimco αποδίδει από την πλευρά της την πτώση των ναύλων στην ασθενέστερη κινεζική ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα τους τελευταίους μήνες, σε συνδυασμό με την ανάκαμψη του ρυθμού διέλευσης των πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά. Η αγορά ξηρού χύδην φορτίου ήταν ισχυρή κατά το μεγαλύτερο μέρος των τριών πρώτων τριμήνων του 2024. Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες, διέγραψε μία καθοδική ρότα.
Η Bimco εκτιμά ότι ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου βρίσκεται σήμερα πολύ κάτω από τον μέσο όρο των τελευταίων πέντε ετών, που είναι οι 1.820 μονάδες, όπως και κάτω από τον μέσο όρο των τελευταίων δέκα ετών που είναι οι 1.432 μονάδες.
Η ναυτιλιακή οργάνωση επισημαίνει ακόμη ότι οι πλοιοκτήτες εξακολουθούν να αισθάνονται μια αβεβαιότητα αναφορικά με την πορεία της αγοράς, αλλά και τη νομοθεσία. Η αύξηση της ζήτησης χύδην ξηρού φορτίου θα μπορούσε να αρχίσει να επιβραδύνεται τα επόμενα χρόνια, καθώς οι μεταφορές άνθρακα φτάνουν σε ένα peak, ενώ και η παραγωγή ανακυκλωμένου χάλυβα αυξάνεται, κάτι που επηρεάζει αρνητικά τις μεταφορές σιδηρομεταλλεύματος. Επιπλέον, παραμένει σημαντική αβεβαιότητα όσον αφορά το ποιο εναλλακτικό καύσιμο θα πρέπει να χρησιμοποιεί ένα νεότευκτο πλοίο και κατά πόσον θα είναι διαθέσιμο σε διάφορα λιμάνια και περιοχές.
Αυτή η αδυναμία της αγοράς έχει αναπόφευκτα επηρεάσει τις αξίες των πλοίων στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, με ιδιαίτερα έντονη πτώση από τις αρχές Σεπτεμβρίου, σημειώνει η Xclusiv.
Χαμηλά οι παραγγελίες
Παράλληλα έχει επηρεάσει και τις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων. Τους τελευταίους τρεις μήνες, οι συμβάσεις ναυπήγησης νέων πλοίων ξηρού φορτίου ήταν κατά 70% χαμηλότερες από τον ετήσιο μέσο όρο, υπολογίζει η Bimco. Η μείωση των ναύλων τους τελευταίους μήνες, οι «γκρίζες» προοπτικές και οι υψηλές τιμές των νεότευκτων πλοίων συνέβαλαν στην επιβράδυνση της σύναψης συμβολαίων ναυπήγησης το 2024, συμβόλαια που θα υπολείπονται πιθανότατα των επιπέδων του 2023, όπως εκτιμά. Τα καλά νέα πάντως είναι ότι το βιβλίο παραγγελιών πλοίων χύδην ξηρού φορτίου παραμένει στο 10,4% του στόλου, το οποίο είναι επαρκές για να εξασφαλίσει την ανανέωση του στόλου σε μια σταθερή αγορά.


Latest News

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.