Συνεχίζουν να απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου, καθώς χθες ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index (BDI), βρέθηκε κάτω από τις 1.000 μονάδες στις 976, επίπεδα που είχε να δει από τον Ιούλιο του 2023, δηλαδή σχεδόν ενάμιση χρόνο.
Από την ίδρυσή του το 1985, ο δείκτης έχει βρεθεί χαμηλότερα από επίπεδα πέριξ των 1.000 μονάδων μόνο για περίπου το ένα τέταρτο των ημερών παρουσίας του δείκτη, αναφέρει η Allied.
Ναυτιλία: Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες εταιρείες
Καθώς το 2024 πλησιάζει προς το τέλος του, η επισκόπηση της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου αποκαλύπτει μια ασταθή χρονιά που χαρακτηρίστηκε από σημαντικές μειώσεις σε όλα τα μεγέθη πλοίων, σημειώνει από την πλευρά του ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv. Οπως προσθέτει, τα επιμέρους δρομολόγια των πλοίων διαφόρων τύπων (Capesize, Panamax, κ.λπ.) είχαν μια πτώση από 23% μέχρι και 65% από τα επίπεδα του Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, η μεταβλητότητα της αγοράς ειδικότερα στα πλοία Cape, που είναι τα μεγαλύτερου του κλάδου (πάνω από 150.000 dwt) και μεταφέρουν κυρίως σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα, ήταν εμφανής, καθώς οι ναύλοι κορυφώθηκαν στα 35.780 δολάρια/ημέρα πριν πέσουν στα 10.382 δολάρια στις 12 Δεκεμβρίου.
Οι τιμές των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου είναι ιδιαίτερα αδύναμες για αυτή την εποχή του έτους, καθώς η αναμενόμενη δυναμική στροφή του τέταρτου τριμήνου στη spot αγορά ναύλων εξανεμίστηκε μετά τα μέσα Νοεμβρίου, αναφέρει η Lloyd’s List. Σύμφωνα με τον Ulf Bergman, ανώτερο οικονομολόγο της ShipFix, οι τιμές των ναύλων χύδην ξηρού φορτίου αντιμετώπισαν συνεχείς «αντίθετους ανέμους» κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας, με τον BDI να καταγράφει συνεχή καθοδική πορεία.
Αναλυτές, μιλώντας κατά τη διάρκεια της BreakWave Day για το χύδην ξηρό φορτίο, απέδωσαν την αδυναμία του τομέα στην πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα των panamaxes η οποία επηρεάζει και τα άλλα μεγέθη πλοίων. Οπως ειπώθηκε τα panamaxes «κανιβαλίζουν» τα φορτία άνθρακα από τα μεγαλύτερα capesizes και τα μικρά φορτία χύδην φορτίου από τα μικρότερα handymaxes.
Η κινεζική ζήτηση
Η ναυτιλιακή οργάνωση Bimco αποδίδει από την πλευρά της την πτώση των ναύλων στην ασθενέστερη κινεζική ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα τους τελευταίους μήνες, σε συνδυασμό με την ανάκαμψη του ρυθμού διέλευσης των πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά. Η αγορά ξηρού χύδην φορτίου ήταν ισχυρή κατά το μεγαλύτερο μέρος των τριών πρώτων τριμήνων του 2024. Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες, διέγραψε μία καθοδική ρότα.
Η Bimco εκτιμά ότι ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου βρίσκεται σήμερα πολύ κάτω από τον μέσο όρο των τελευταίων πέντε ετών, που είναι οι 1.820 μονάδες, όπως και κάτω από τον μέσο όρο των τελευταίων δέκα ετών που είναι οι 1.432 μονάδες.
Η ναυτιλιακή οργάνωση επισημαίνει ακόμη ότι οι πλοιοκτήτες εξακολουθούν να αισθάνονται μια αβεβαιότητα αναφορικά με την πορεία της αγοράς, αλλά και τη νομοθεσία. Η αύξηση της ζήτησης χύδην ξηρού φορτίου θα μπορούσε να αρχίσει να επιβραδύνεται τα επόμενα χρόνια, καθώς οι μεταφορές άνθρακα φτάνουν σε ένα peak, ενώ και η παραγωγή ανακυκλωμένου χάλυβα αυξάνεται, κάτι που επηρεάζει αρνητικά τις μεταφορές σιδηρομεταλλεύματος. Επιπλέον, παραμένει σημαντική αβεβαιότητα όσον αφορά το ποιο εναλλακτικό καύσιμο θα πρέπει να χρησιμοποιεί ένα νεότευκτο πλοίο και κατά πόσον θα είναι διαθέσιμο σε διάφορα λιμάνια και περιοχές.
Αυτή η αδυναμία της αγοράς έχει αναπόφευκτα επηρεάσει τις αξίες των πλοίων στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, με ιδιαίτερα έντονη πτώση από τις αρχές Σεπτεμβρίου, σημειώνει η Xclusiv.
Χαμηλά οι παραγγελίες
Παράλληλα έχει επηρεάσει και τις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων. Τους τελευταίους τρεις μήνες, οι συμβάσεις ναυπήγησης νέων πλοίων ξηρού φορτίου ήταν κατά 70% χαμηλότερες από τον ετήσιο μέσο όρο, υπολογίζει η Bimco. Η μείωση των ναύλων τους τελευταίους μήνες, οι «γκρίζες» προοπτικές και οι υψηλές τιμές των νεότευκτων πλοίων συνέβαλαν στην επιβράδυνση της σύναψης συμβολαίων ναυπήγησης το 2024, συμβόλαια που θα υπολείπονται πιθανότατα των επιπέδων του 2023, όπως εκτιμά. Τα καλά νέα πάντως είναι ότι το βιβλίο παραγγελιών πλοίων χύδην ξηρού φορτίου παραμένει στο 10,4% του στόλου, το οποίο είναι επαρκές για να εξασφαλίσει την ανανέωση του στόλου σε μια σταθερή αγορά.
Latest News
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα στήριξης 107 πλημμυροπαθών
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού και της Προέδρου του Μαζί για το Παιδί, κυρίας Αλεξάνδρας Μαρτίνου
«Τρολάρουν» τη διεθνή ναυτιλία οι Χούθι - Κάνουν συνέδριο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας
Οι Χούθι ζητούν από τον διεθνή ναυτιλιακή έκδοση Tradewinds να καταθέσει ιδέες για το περιεχόμενο του σεμιναρίου
Πόσο επικίνδυνος έχει γίνει ο «σκιώδης» στόλος της Ρωσίας
Τα σκάφη-φαντάσματα της Ρωσίας θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για στρατηγικές θαλάσσιες μεταφορές αλλά και για...πόλεμο - Η υστέρηση των ΗΠΑ
Γκίκας: «Ο προϋπολογισμός του 2025 βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ειδικότερα, στο Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, οι πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού είναι αυξημένες σε σχέση με το 2024
Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2024 τα καθαρά κέρδη για τις κορυφαίες εταιρείες έφτασαν κοντά στα 20 δισ. δολάρια