Στα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 2000 στη Βόρεια Μακεδονία είχαν ξεσπάσει εθνοτικές συγκρούσεις μεταξύ των Αλβανών και των σλαβομακεδόνων. Κι οι ένοπλες συγκρούσεις, σε διάφορες περιοχές της χώρας, ήταν στην ημερήσια διάταξη. Τότε, στην ελληνική αγορά κυκλοφόρησε μία εξαιρετικά «ιντριγκαδόρικη» φήμη. Πως στο κατάστημα Vero, της αλυσίδας του κ. Νίκου Βερόπουλου στο Τέτοβο, στη Βόρειο Μακεδονία – τότε την λέγαμε πΓΔΜ – είχε αναρτηθεί μία πινακίδα, στην πρόσοψη του, η οποία έγραφε «Παρακαλώ να αφήνετε τα καλάσνικοφ εκτός του καταστήματος»!
Ο Έλληνας επιχειρηματίας το είχε διαψεύσει βέβαια αρκετές φορές – αλλά στην περίπτωση αυτή ισχύει αυτό που λένε «γιατί να αφήσεις την πραγματικότητα να καταστρέψει μία ωραία ιστορία»! Ομως μικρή σημασία έχει η αληθοφάνεια της φήμης. Αυτό που έχει σημασία είναι το περιβάλλον και το κλίμα μέσα στο οποίο ο κ. Βερόπουλος κατόρθωσε να «οικοδομήσει» την επιχειρηματική του παρουσία στη γειτονική χώρα.
Νίκος Βερόπουλος: Βρήκε τη «Γη της Επαγγελίας» στα Βαλκάνια – Κλειδί η «συμμαχία» με Βακάκη
Ο Νίκος Βερόπουλος και η «απόβαση» στα Βαλκάνια
Από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, όταν τα καθεστώτα των χωρών της Ανατολικής Ευρώπης κατέρρεαν, εκατοντάδες αρχικά μικρομεσαίοι έλληνες επιχειρηματίες «εξέδραμαν» στις χώρες των βαλκανίων. Πολλοί τις αντιμετώπισαν ως ένα σύγχρονο «Ελντοράντο» – λάθος τους! Αλλοι αναζητούσαν το εύκολο κέρδος – ελάχιστοι το βρήκαν. Πολλοί καταστράφηκαν. Κι αρκετοί επέστρεψαν άπρακτοι. Αργότερα και μετά από προσεκτικές και μελετημένες κινήσεις σ΄αυτές τις αγοράς «επέδραμαν» οι μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις. Και φυσικά ακολούθησαν οι τράπεζες.
Αφού φυσικά το «χώμα το λίπαναν» τα «κουφάρια» πολλών αποτυχημένων προσπαθειών. Πολλοί επιχειρηματίες μπορούν να αφηγηθούν τις – μυθιστορηματικές – ιστορίες που έζησαν. Στην προκειμένη όμως περίπτωση, τότε, στη δεκαετία του 1990, το ελληνικό λιανεμπόριο ήταν απασχολημένο με την ανάπτυξη του – κι είχε ακόμη περιθώρια σε εκείνα τα χρόνια της ευμάρειας– στην ελληνική αγορά. Ορισμένοι, ωστόσο, εξέτασαν το ενδεχόμενο να αναπτύξουν την παρουσία τους στην περιοχή – κυρίως στη Βουλγαρία.
Το Ελντοράντο στα Σκόπια
Εγιναν όμως μικρές κινήσεις, που δεν είχαν συνέχεια, γιατί το οικονομικό περιβάλλον όχι απλώς δεν ήταν ευνοικό, αλλά η αγριότητα του δεν απείχε από το αμερικανικό «Ελντοράντο». Εκτός από την εταιρεία Αφοί Βερόπουλοι ΑΕΒΕ – έτσι ονομαζόταν τότε ο δεύτερος σε μέγεθος λιανέμπορος της ελληνικής αγοράς. Στο πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου του 1997 εγκαινιάζεται το κατάστημα Vero, του ελληνικού ομίλου, στην πόλη των Σκοπίων, την πρωτεύουσα της σημερινής Βόρειας Μακεδονίας! Η ιδέα κι η μελέτη της επένδυσης ήταν του κ. Νίκου Βερόπουλου – οι δύο ηλικιωμένοι αδελφοί και ιδρυτές της εταιρείας Κώστας και Αλέκος Βερόπουλος αποδέχτηκαν την πρόταση και χρηματοδότησαν την επένδυση.
Ο νεαρός κ. Βερόπουλος, ευφυής και τολμηρός, είχε αντιληφθεί από την πρώτη στιγμή τις προοπτικές αυτών των αγορών και εφόσον έκανε «σωστή αξιολόγηση ρίσκου», όπως λέει, θα μπορούσε να έχει ευτυχή αποτελέσματα! Αποδείχθηκε πως είχε δίκιο! Εκ του αποτελέσματος φυσικά. Μάλιστα έμελλε η βαλκανική ανάπτυξη του ομίλου να είναι και η μοναδική, που αποτέλεσε το «επιχειρηματικό σωσίβιο» της οικογένειας Βερόπουλου, όταν η μακρόσυρτη και βαθιά οικονομική κρίση σάρωσε την ελληνική αγορά.
Το μυστικό της επιτυχίας
Οπως λέει ο κ. Βερόπουλος μιλώντας προς τον ΟΤ «αναλάβαμε το σωστό ρίσκο γι΄ αυτό πετύχαμε». Κι έχει κάθε λόγο να είναι υπερήφανος για την επιλογή του, αφού πλέον ανήκει στους πρωταγωνιστές του λιανεμπορίου σε δύο χώρες, στη Βόρειο Μακεδονία – που είναι η αφετηρία – και στη Σερβία. Και προσθέτει ότι «δεν μας ενδιαφέρει ο “γιγαντισμός” αλλά η υγιής ανάπτυξη». Δηλαδή η δραστηριότητα των δύο εταιρειών να είναι κερδοφόρα.
Βέβαια ο ίδιος μπορεί να διηγηθεί πολλά για όσα έζησε από το 1997 και κυρίως μετά από τον Δεκέμβριο του 2015 όταν πουλώντας την Αφοί Βερόπουλοι ΑΕΒΕ στην Μετρό ΑΕΒΕ της οικογένειας Παντελιάδη, αφοσιώθηκε αποκλειστικά στην βαλκανική του δραστηριότητα. Και ιδιαίτερα πως είναι να ανοίγει κανείς το δρόμο του οργανωμένου λιανεμπορίου σε δύο – ας τις πούμε – αναπτυσσόμενες αγορές. Ο ίδιος τονίζει χαρακτηριστικά στον ΟΤ ότι πρόκειται «για μία ενδιαφέρουσα και αποτελεσματική περιπέτεια, η οποία παρά τις αντιξοότητες πάντα μου κέντριζε το ενδιαφέρον και την φαντασία μου».
H ομπρέλα της Vero Συμμετοχών
Οι επιχειρηματικές δραστηριότητες και στις δύο χώρες ελέγχονται από την Vero Συμμετοχών ΑΕ – δημιουργήθηκε τον Ιανουάριο του 2016, όταν αποσχίστηκε το βαλκανικό τμήμα της Αφοί Βερόπουλοι ΑΕΒΕ, με την εξαγορά της από την Μετρό ΑΕΒΕ. Από το σύνολο των καταστημάτων που λειτουργούν στις δύο χώρες, τα 14 βρίσκονται στη Βόρειο Μακεδονία και ανήκουν στην Veroroulos DOOEl και τα 8 καταστήματα της Σερβίας στην Veropoulos DOO. Τα καταστήματα της Βόρειας Μακεδονίας βρίσκονται στα Σκόπια, το Τέτοβο, το Κουμάνοβο, το Μπίτολα και στη Στρούμιτσα, ενώ της Σερβίας στο Βελιγράδι και το Νόβι Σαντ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι φέτος το 55% των πωλήσεων θα πραγματοποιηθεί στη Βόρειο μακεδονία και το 45% στη σερβία. Στη διάρκεια του 2024 οι πωλήσεις της εταιρείας Vero Συμμετοχών ΑΕ θα κινηθούν περί τα 170 εκατ. ευρώ έναντι 156 εκατ. ευρώ το 2023 και τα κέρδη προ φόρων θα υπερβούν τα 17 εκατ. εκατ. ευρώ έναντι 15,85 εκατ. ευρώ το 2023.
Οι νέες προσθήκες και η συνεργασία με την Jumbo
Οπως ανέφερε στον ΟΤ ο κ. Βερόπουλος εντός του 2025 θα λειτουργήσουν δύο ακόμη καταστήματα στην αγορά της Βόρειας Μακεδονίας – το ένα στη Στρούμιτσα και το δεύτερο στη Γευγελή – ενώ το 2026 θα ανοίξει ακόμη ένα στα Σκόπια.
Οπως είναι γνωστό οι εταιρείες του κ. Βερόπουλου έχουν το φραντσάιζ στις δύο χώρες του Jumbo – λειτουργούν ήδη τρία ανεξάρτητα καταστήματα Jumbo, τα δύο στο Βελιγράδι και το ένα στη Μπίτολα, και άλλοι πέντε μεγάλοι χώροι εντός των σούπερ μάρκετ, στο Κουμάνοβο, την Μπίτολα, το Βελιγράδι, τα Σκόπια και το Νόβι Σαντ.
Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο ίδιος στο κατάστημα Vero του Νόβι Σαντ εμβαδού 11.000 τ.μ., τα 7.000 τ.μ. είναι του Jumbo και τα 4.000 τ.μ. είναι του σούπερ μάρκετ. Είναι προφανές πως 27 χρόνια μετά από την δημιουργία του πρώτου καταστήματος στα Σκόπια, η βαλκανική περιπέτεια του κ. Βερόπουλου εξελίσσεται επιτυχώς. Κι όπως λέει το «μυστικό» δεν είναι άλλο από την «σωστή αξιολόγηση του ρίσκου»!
Latest News
Για τον σχεδιασμό «πράσινης» φορολογικής πολιτικής - Πώς η ΕΥ στηρίζει το Υπουργείο Οικονομικών
Οι βασικοί στόχοι του έργου περιλαμβάνουν την ανάπτυξη προτάσεων για μία πράσινη φορολογική πολιτική
Σε Premia, Dimand και ΕBRD 460 ακίνητα του Skyline – Πώς θα αξιοποιηθούν
Πρόκειται για την ολοκλήρωση της μεγαλύτερης συναλλαγής χαρτοφυλακίου ακινήτων που πραγματοποιήθηκε υπό όρους ανοιχτής αγοράς στην Ελλάδα τα τελευταία έτη
ΑΔΜΗΕ: Έως το 2028 παραμένει CEO ο Μάνος Μανουσάκης - Επιβεβαίωση ΟΤ
Ο Μάνος Μανουσάκης βρίσκεται αδιαλείπτως στη θέση του προέδρου και CEO του ΑΔΜΗΕ από τον Ιούνιο του 2017.
Με 55% η Dimand στην κοινοπραξία για το Skyline - Ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση από την Alpha Bank
Για τη Dimand η συναλλαγή σηματοδοτεί μία στρατηγική διεύρυνση του αντικειμένου της ανάπτυξης και μεταβίβασης επενδυτικών ακινήτων
ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ: Στο 84,78% το ποσοστό της Masdar
Απέκτησε 16.984.573 κοινές ονομαστικές μετοχές με τίμημα 20 ευρώ ανά μετοχή
Δυναμική ανάπτυξη και το 2025 προβλέπει η Theon - Έως 430 εκατ. τα έσοδα
Το υψηλό περιθώριο κέρδους προ φόρων και τόκων (EBIT) αναμένεται να διατηρηθεί σύμφωνα με τον στόχο του 24-26%
Τα αδέλφια Αναστασίου (Cavino) θέλουν να φτιάξουν τον εθνικό πρωταθλητή στο κρασί – Έρχονται δύο νέες εξαγορές
Οι στόχοι των Γιάννη και Θεόδωρου Αναστασίου – Οι νέες εξαγορές και οι συνεργασίες – Πώς η Cavino έγινε ο... Σκλαβενίτης των κρασιών
Πράσινο φως για δανεισμό σε (πρώην) «κόκκινους» οφειλέτες
Αγώνας δρόμου από τις τράπεζες για υψηλή κερδοφορία και το 2025 - Ανοίγουν τις κάνουλες και σε 250.000 ιδιώτες και επιχειρήσεις που αποπληρώνουν τις δόσεις τους
Σκέψεις αναβάθμισης 4 αεροδρομίων από την Fraport – Έχουν φθάσει στα όριά τους
Τι ανέφερε υψηλόβαθμο στέλεχος της Fraport στο περιθώριο του συνεδρίου του ΣΕΤΕ – Το νέο ρεκόρ κίνησης και τα ενθαρρυντικά σημάδια
Αποστολή και λήψη SMS μέσω δορυφόρου, απευθείας από smartphone
Οι πρώτες επιτυχημένες δοκιμές της τεχνολογίας Direct to Handset (D2H) στην Ευρώπη για την αποστολή SMS μέσω δορυφόρου (NB-NTN Direct-to-Handset messaging)