Σε χαμηλότερα επίπεδα κινήθηκαν το 2024 οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια σε σύγκριση με το 2023, ενώ για το 2025 το ερώτημα που τίθεται είναι αν ο κλάδος έχει ήδη δει τα υψηλά του τρέχοντος κύκλου και δεν θα ακολουθήσει νέα πτωτική ρότα. Και τούτο γιατί τα δεξαμενόπλοια εισέρχονται στο 2025 με τον ΟΠΕΚ+ να επεκτείνει τις περικοπές αργού, ενώ ταυτόχρονα περισσότερα νεότευκτα δεξαμενόπλοια αναμένεται να πέσουν στο νερό, αυξάνοντας την προσφορά μεταφορικής ικανότητας.
Ναυτιλία: Η επόμενη ημέρα για τα δεξαμενόπλοια
Σύμφωνα πάντως με τον οίκο Gibson, οι προαναφερόμενοι παράγοντες που πιέζουν τους ναύλους μπορεί να εξισορροπηθούν από την αυξανόμενη παραγωγή στον Ατλαντικό που στηρίζει το εμπόριο μεγάλων αποστάσεων, κυρίως προς την Ασία, όπου τα δρομολόγια με προϊόντα διύλισης αναμένεται να αυξηθούν κατά 500.000 βαρέλια την ημέρα, παρά την κινεζική ζήτηση, που δεν φαίνεται πολύ ισχυρή.
Οι μεγάλες ροές αργού από το Ιράν και άλλους προμηθευτές στους οποίους επιβλήθηκαν κυρώσεις ανταγωνίστηκαν τα φορτία από συμβατικές πηγές
Επιπλέον, οι γεωπολιτικές εξελίξεις αναμένεται να συνεχίσουν να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στις αγορές δεξαμενοπλοίων το επόμενο έτος, ενώ ο στόλος συνεχίζει επίσης να γερνάει. Με τις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή και την Ουκρανία, καθώς και με τον Τραμπ να οδεύει προς τη δεύτερη προεδρία του, η συνεχιζόμενη αστάθεια είναι η πιο πιθανή προοπτική, σύμφωνα με την ανάλυση του Gibson.
Ο βρετανικός οίκος αναφέρεται ακόμη στις επιπτώσεις που είχαν στον κλάδο οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι το de facto κλείσιμο της Ερυθράς Θάλασσας για την εμπορική ναυτιλία έγινε πιο έντονα αισθητό στην αγορά των δεξαμενοπλοίων που μεταφέρουν «καθαρά» προϊόντα (πετρέλαιο κίνησης, βενζίνη, αεροπορικά καύσιμα κ.λπ.), με τους ναύλους στα δεξαμενόπλοια τύπου LR2 να εκτοξεύονται στις αρχές του έτους.
Οι ναύλοι παρέμειναν αυξημένοι αλλά και ευμετάβλητοι καθ’ όλη τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του έτους, με τις αυξήσεις των τονομιλίων λόγω της αναδρομολόγησης να προορίζονται κυρίως για τις «καθαρές» αγορές.
Οι αγορές
Ωστόσο στο δεύτερο εξάμηνο οι ναύλοι μειώθηκαν ραγδαία, καθώς ένας πρωτοφανής αριθμός Suezmaxes και VLCC (μεγαλύτερων πλοίων) μεταπήδησε στην εμπορία «καθαρών» φορτίων, όπου οι ναύλοι ήταν υψηλότεροι.
Συνολικά όλα τα μεγέθη πλοίων που δραστηριοποιούνται στις «βρώμικες» (αργό πετρέλαιο, μαζούτ κ.ά.) και στις «καθαρές» αγορές είχαν ένα υγιές πρώτο εξάμηνο το 2024, ωστόσο επιδεινώθηκε η εικόνα προς το τρίτο τρίμηνο, με το παραδοσιακά ισχυρό τέταρτο τρίμηνο να μην επιβεβαιώνεται.
Η αδύναμη κινεζική ζήτηση επιβάρυνε σε μεγάλο βαθμό τους ναύλους στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, ενώ οι μεγάλες ροές αργού από το Ιράν και άλλους προμηθευτές στους οποίους επιβλήθηκαν κυρώσεις ανταγωνίστηκαν τα φορτία από συμβατικές πηγές.
Από την πλευρά της προσφοράς, μόλις 83 πλοία έπεσαν στο νερό μέχρι στιγμής φέτος. Το βιβλίο παραγγελιών ωστόσο διευρύνθηκε με ταχείς ρυθμούς καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, με τις παραγγελίες να φτάνουν σε υψηλό εννέα ετών.
Το υγροποποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αποδείχθηκε το πιο δημοφιλές εναλλακτικό καύσιμο, αν και οι περισσότερες παραγγελίες αφορούσαν πλοία με συμβατικά καύσιμα.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Υπογράφτηκε η σύμβαση για την αποκατάσταση του λιμένος Βόλου
Το έργο είναι συμβατικής αξίας 9,5 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ
Έρχονται αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 - Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Οι κανονισμοί στοχεύουν στη μείωση της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία
Πρώτες η Ελλάδα και η Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η σύγκριση του 2023 με το 2022 και ο αριθμός των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές
Απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου
Κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index BDI
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα στήριξης 107 πλημμυροπαθών
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού και της Προέδρου του Μαζί για το Παιδί, κυρίας Αλεξάνδρας Μαρτίνου