Μήνυμα Μητσοτάκη

Επαφή με τους πολίτες. Αυτό ήταν το μήνυμα του πρωθυπουργού στο τελευταίο υπουργικό της χρονιάς, επιβεβαιώνοντας φυσικά αυτό που σας έγραφα εδώ και μέρες ότι αυτό είναι και το στοίχημα της συνέχειας της κυβέρνησης.

Μπορεί πολλά ανοιχτά μέτωπα, όπως οι διατάξεις που θα αφορούν την χρηματιστηριακή νομοθεσία και το ελληνικό χρηματιστήριο, να έχουν μετατεθεί για το πρώτο υπουργικό του 2025, στις 10 Ιανουαρίου, αλλά όπως μαθαίνω οι ημέρες των διακοπών δεν θα είναι νεκρές.

——————–

Η πρώτη οδηγία

Η πρωθυπουργική ομάδα έχει δώσει δύο κατευθύνσεις. Η πρώτη είναι ότι συνεχίζεται ο νυν υπέρ πάντων αγώνας για την είσπραξη των φόρων.

Κυριάκος Μητσοτάκης

Δεν ήταν τυχαία άλλωστε η αναφορά από το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή ότι είναι ρεαλιστικός ο στόχος για ετήσια έσοδα 2,5 δισ. ευρώ από τη μείωση της φοροδιαφυγής.

Θυμίζω εδώ ότι ο προϋπολογισμός προβλέπει επιπλέον έσοδα 1,9 δισ.

Η δεύτερη οδηγία

Η δεύτερη οδηγία είναι να βγουν οι βουλευτές έξω. Στους δρόμους και να επικοινωνήσουν τις επιτυχίες της κυβέρνησης.

Στη γραμμή δηλαδή ότι ενώ οι «αριθμοί» ευημερούν, αργά ή γρήγορα θα φανεί αυτό και στην τσέπη των πολιτών.

Οι ημέρες των εορτών «είναι πάντα μια ευκαιρία για μια σύντομη ανάπαυλα και σίγουρα μια πιο ζεστή επαφή με τους πολίτες», είπε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός.

Ζήτησε μάλιστα «να στρέψουμε το βλέμμα μας και την προσοχή μας στους συμπολίτες μας που το έχουν περισσότερο ανάγκη».

Μήπως δεν πήρε κάποιος το μήνυμα; Από όλα τα έδρανα της Βουλής, λέω εγώ τώρα.

————————-

Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα…

Δεν είμαι κατά λοιπόν της προσέγγισης του πολίτη από την εξουσία, αλλά αυτό που μου μεταφέρουν στελέχη από τον επιχειρηματικό κόσμο δεν με εφησυχάζει.

Διότι εντάξει… η Ευρώπη είναι στο δικό της σύμπαν, παλεύοντας με τις δικές της αγκυλώσεις.

Αλλά ως χώρα η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι δεν έχουμε πιάσει τον παλμό των μεγάλων αλλαγών που έρχονται.

Σε ένα μήνα όλα θα έχουν αλλάξει

Όλος ο κόσμος δηλαδή, ειδικά η γειτονιά μας ετοιμάζεται για την έναρξη του «Trump II», της δεύτερης θητείας του Ντόναλντ Τραμπ ως πρόεδρος των ΗΠΑ.

Τραμπ

Και η τοποθέτηση φίλων και συγγενών του σε θέσεις – κλειδιά δεν προκαλεί κάποιο εφησυχασμό ότι θα είναι η πολιτική των ΗΠΑ όπως τη γνωρίζαμε.

Ήδη στις πρεσβείες ανά την Ευρώπη βάζει ανθρώπους δίχως διπλωματική εμπειρία, ενώ το alter ego του, ο Ίλον Μασκ έκανε μια πρωτοφανή παρέμβαση για τη Γερμανία.

Την ίδια ώρα στη Γαλλία ο νέος πρωθυπουργός δέχεται πιέσεις να πάει στη Βουλή για ψήφο εμπιστοσύνης, ενώ η Ευρώπη δείχνει ανέτοιμη να αντιμετωπίσει πλέον την πραγματικότητα στα μέτωπα της Ουκρανίας και της Μέσης Ανατολής.

Και μέσα σε όλα αυτά, το ρωσικό αέριο σταματά πλήρως να ρέει στους αγωγούς που περνάνε από την Ουκρανία για την Ευρώπη, ενώ το

Κατάρ απειλεί να σταματήσει τις πωλήσεις του φυσικού αερίου στην Ευρώπη…

Δεν ξέρω αν έχουμε σχέδιο γι’ αυτήν την ερχόμενη, όχι απλά επόμενη, ημέρα…

——————————

Αν και…

Αν και όπως μαθαίνω συζητήθηκε το θέμα της ασπίδας έναντι drone και πυραύλων. Αυτό δηλαδή το περίφημο dome για το οποίο περηφανεύονται αρκετοί τελευταία.

Σύμφωνα με πληροφορίες μέσα στους επόμενους 6-8 μήνες θα κληθούν οι εταιρείες να υποβάλουν τις προτάσεις και τα σχέδια τους για τη δημιουργία τους.

Πρόκειται για ένα πλάνο περίπου 3 δισ. ευρώ.

——————————–

Το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου

Εν αναμονή λοιπόν για την “ασπίδα”, αλλά όχι και για τα ενεργειακά.

Σας έγραψα χθες για τη γνωμοδότηση που έκανε ο σύμβουλος της Κυπριακής Δημοκρατίας, ο αμερικανικός οίκος Curtis, Mallet-Prevost, Colt and Mosle LLP, προκειμένου η Λευκωσία να αξιολογήσει τη συμμετοχή της στον φορέα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου, τον Great Sea Interoconnector.

Σας θυμίζω δε, τις πληροφορίες που θέλουν το διεθνές γαλλικό fund Meridiam να έχει αποφασίσει να εισέλθει στον GSI, ο οποίος αποτελεί για την ώρα εταιρεία 100% του ΑΔΜΗΕ.

Σας έγραψα επίσης πώς κυπριακοί παράγοντες βρήκαν μία νέα αφορμή, με βάση την προαναφερόμενη γνωμοδότηση, να σηκώσουν πάλι θόρυβο γύρω από το έργο και τη συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας στον GSI.

Επί της ουσίας αυτό που ισχυρίζονται παράγοντες της κυπριακής πλευράς είναι πώς ο GSI δεν έχει υπό την κυριότητα του τα πάγια περιουσιακά στοιχεία της ηλεκτρικής διασύνδεσης.

Η αλήθεια

Το έψαξα λίγο το θέμα και απευθύνθηκα σε αρμόδιες πηγές με βαθιά γνώση του θέματος και των ρυθμιστικών παραμέτρων για την προαναφερόμενη ένσταση κυπριακών παραγόντων, οι οποίοι ζητούν ουσιαστικά ο GSI να έχει δικαιώματα στα πάγια της ηλεκτρικής διασύνδεσης από σήμερα πριν μπει ως μέτοχος η ΚΔ.

Οι πηγές μου σημειώνουν πώς η συμφωνία παραχώρησης είναι γνωστή εδώ και πολλούς μήνες στις κυπριακές αρχές στις οποίες έχει εξηγηθεί ότι η ιδιοκτησία παγίων θα σήμαινε πως ο φορέας υλοποίησής GSI θα έπρεπε να πιστοποιηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως Διαχειριστής Συστήματος όπως είναι ήδη ο ΑΔΜΗΕ.

«Δεν μπορεί λοιπόν να δημιουργηθεί ένας νέος Διαχειριστής χωρίς να υπάρχει άλλος μέτοχος πέραν του ΑΔΜΗΕ. Και αυτό το γνωρίζει η Λευκωσία. Μόλις μπει η ΚΔ ως μέτοχος, τότε θα κάνει αίτηση πιστοποίησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο GSI με την νέα μετοχική του σύνθεση για να αποκτήσει τα πάγια ο GSI».

Πολύ κακό για το τίποτα

Πολύ κακό για το τίποτα, θα συμπλήρωνα εγώ κι εν πάσει περιπτώσει δεν νομίζω ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση ένα κολοσσιαίο fund σαν την Meridiam που φέρεται να έχει αποφασίσει την είσοδο του στον GSI, πώς δεν έκανε φύλλο και φτερό… ότι υπήρχε και δεν υπήρχε σε νομικό και τεχνικό κείμενο πριν αποφασίσει να βάλει τα δεκάδες εκατομμύρια ευρώ…

Πέραν τούτου, το μοντέλο που ακολουθείται σε τέτοια έργα διασύνδεσης είναι όπως αυτό που ακολουθεί ο GSI. Ή για να γίνει πιο σαφές αντίστοιχο παράδειγμα που είναι και πιο γνωστό στα ελληνικά (και όχι μόνο) δεδομένα είναι κι αυτό της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής με τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, «Αριάδνη»…

Αυτά…

——————–

Ο «επιθετικός» Ξιφαράς

Στο μεταξύ, την επόμενη ημέρα, μετά και την αποχώρηση της Helleniq Energy από το μετοχικό της κεφάλαιo, μαθαίνω να σχεδιάζει η ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Ήδη ο διευθύνων σύμβουλος Κωνσταντίνος Ξιφαράς βρίσκεται σε συνεννόηση με τον μοναδικό μέτοχο της εταιρείας, το ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να προχωρήσει στην εκπόνηση 5ετούς στρατηγικού σχεδίου. Το οποίο όπως μαθαίνω θα είναι πιο επιθετικό. Υπό την έννοια του δυναμικού, μην παρεξηγηθώ.

Μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνει την καθετοποίηση του ομίλου, ενώ στο πολύ… βάθος χρόνου, όχι δηλαδή το 2025 θα εξεταστεί και το listing στο χρηματιστήριο Αθηνών.

Θυμίζω εδώ ότι έχει η ΔΕΠΑ Εμπορίας έχει με 100% θυγατρική τη Φυσικό Αέριο Ελλάδος, ενώ έχει και συμμετοχή στην μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στην Αλεξανδρούπολη, σε σύμπραξη με τη ΔΕΗ. Επίσης, έχει και τις δικές της ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με ισχύος 500 MW, με απώτερο στόχο τον διπλασιασμό αυτών.

————————

Εύσημα από JP Morgan

Στο μεταξύ την ισχυρή ανάπτυξη της ΔΕΗ αναγνωρίζει και η JP Morgan, για να μείνω στα ενεργειακά.

Μάλιστα, αυξάνει την τιμή στόχο στα 17,9 ευρώ από 15 ευρώ πριν, δίνοντας αέρα χτες στη μετοχή της εισηγμένης.

ντιμον

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της JP Morgan, Τζέιμι Ντίμον

Βέβαια δεν είπε κάτι νέο η JP Morgan, αλλά νομίζω αξίζει να μείνει κανείς την ψήφο εμπιστοσύνης που δίνει στη διοίκηση να επιτυγχάνει με συνέπεια τους στόχους της.

Έτσι, βλέπει μειωμένο το ρίσκο της πορείας προς τον αρχικό στόχο EBITDA της ΔΕΗ για το 2030 σε πάνω από 3 δισ. ευρώ.

——————————–

Επεκτείνεται η Dimand

Η αγορά βέβαια δεν λειτουργεί πάντα ορθολογικά, με τη τιμή της χρηματιστηριακής αξίας της Dimand να υπολείπεται σημαντικά της Αξίας Ενεργητικού (NAV) της.

Ειδικά μάλιστα μετά τη συμφωνία που πέτυχε για την επέκτασή της σε άλλους τομείς.

Dimand

Όπως έγινε γνωστό χτες, ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση του 65% της Skyline Real Estate από την Alpha Group Investments (της Alpha Bank), στο επενδυτικό σχήμα «P&E INVESTMENTS ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ».

Η PREMIA συμμετέχει στην επενδυτική κοινοπραξία με ποσοστό 25% ενώ με 55% συμμετέχει ο Όμιλος Dimand και με 20% η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).

——————————-

Κόμβος logistics στα Βαλκάνια

Μπαίνει σιγά σιγά το νερό στο αυλάκι και για το Επιχειρηματικό Πάρκο στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, συνολικής έκτασης 672.000 τ.μ..

Τέσσερα σχήματα εκδήλωσαν ενδιαφέρον:

1. Ένωση Goldair Cargo – Aktor Όμιλος Εταιρειών».

2. Ένωση Νομικών Προσώπων TRADE LOGISTICS AEBE – ΙΝΤΕΡΚΑΤ Α.Ε.

3. ΝΟΒΑΛ ΠΡΟΠΕΡΤΥ Ανώνυμη Εταιρεία Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία.

4. Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.

Ουσιαστικά η Βόρεια Ελλάδα θα αποκτήσει ένα σύγχρονο επιχειρηματικό πάρκο που θα αναβαθμίσει τον κλάδο των μεταφορών, με ουσιαστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και την εθνική οικονομία.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories