Παρά τα σημαντικά εμπόδια που καλείται να αντιμετωπίσει η παγκόσμια ναυτιλία στην προσπάθεια της απαλλαγής από τον άνθρακα, εντούτοις το 7,4% του παγκοσμίου στόλου με βάση την ολική χωρητικότητα, αποτελείται από πλοία που μπορούν να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα.

Πρόκειται για ένα ποσοστό υπερδιπλάσιο σε σχέση με το 2018, όταν μόλις το 3,2% που παγκοσμίου στόλου ήταν πλοία με εναλλακτικά καύσιμα.

Ναυτιλία: Έρχονται αυξήσεις στα κόστη το 2025 – Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους

Η Intermodal για την «πράσινη» ναυτιλία

Ενώ η χρηματοδότηση των πιο πράσινων πλοίων σημειώνει πρόοδο, εξακολουθούν να υπάρχουν αρκετές προκλήσεις, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal. Αυτές περιλαμβάνουν δυσκολίες για τους πλοιοκτήτες να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση για τη μετασκευή υφιστάμενων πλοίων, απροθυμία ορισμένων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων να χρηματοδοτήσουν πλοία εναλλακτικών καυσίμων και ανησυχίες των πλοιοκτητών σχετικά με το υψηλότερο κόστος και την περιορισμένη διαθεσιμότητα καθαρότερων καυσίμων.

Παρά τις προκλήσεις αυτές, η πράσινη μετάβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας προχωρά, γεγονός που αποδεικνύεται από τον αυξανόμενο αριθμό οικολογικών πλοίων που τίθενται σε κυκλοφορία.

Εστιάζοντας στον στόλο των πλοίων που έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν διπλό καύσιμο (συμβατικό και εναλλακτικό), αυτός αριθμεί σήμερα 2.119 πλοία με συνολική χωρητικότητα 123 εκατ. gt, που αντιπροσωπεύουν -όπως προαναφέρθηκε- το 7,4% του παγκοσμίου στόλου.

Σημαντική ώθηση στη χρηματοδότηση των πλοίων διπλού καυσίμου έδωσε η πρωτοβουλία Poseidon Principles

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 84% αυτής της χωρητικότητας εναλλακτικών καυσίμων είναι διπλού καυσίμου με το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) να είναι το εναλλακτικό καύσιμο. Υπολογίζεται ότι 1.248 πλοία  με συνολική χωρητικότητα 102,93 εκατ. gt δύνανται να χρησιμοποιούν LNG.  Επιπλέον, το μερίδιο των πλοίων διπλού καυσίμου στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών αυξάνεται σταθερά, ανεβαίνοντας στο 52%, από μόλις 16% το 2018. Το τρέχον βιβλίο παραγγελιών διπλού καυσίμου ανέρχεται σε 1.821 μονάδες με συνολική χωρητικότητα 143 εκατ. gt- μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται 1.042 πλοία διπλού καυσίμου LNG που αντιστοιχούν σε 103,74 εκατ. gt.

Η πρωτοβουλία Poseidon Principles

Σημαντική ώθηση στη χρηματοδότηση των πλοίων διπλού καυσίμου έδωσε η πρωτοβουλία Poseidon Principles. Πρόκειται για ένα σύνολο κατευθυντήριων γραμμών που αποσκοπούν στην προώθηση της χρηματοδότησης περιβαλλοντικά βιώσιμων πλοίων και στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Η πρωτοβουλία αυτή, που ξεκίνησε το 2019 με τη συμμετοχή 11 τραπεζών από πέντε χώρες, αναπτύχθηκε σημαντικά τα επόμενα χρόνια.

Σήμερα, στην πρωτοβουλία συμμετέχουν 35 τράπεζες από 14 χώρες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 80% του παγκόσμιου χαρτοφυλακίου χρηματοδότησης πλοίων – περίπου 240 δισεκατομμύρια δολάρια. Στις υπογράφοντες την πρωτοβουλία τράπεζες  περιλαμβάνονται κορυφαία χρηματοπιστωτικά ιδρύματα όπως η BNP Paribas, η Credit Agricole, η DNB και η Nordea Bank.

Συμπερασματικά, τονίζει η Intermodal, η εφαρμογή των Poseidon Principles στο παγκόσμιο χαρτοφυλάκιο χρηματοδότησης πλοίων προχωρά, αντανακλώντας τη δέσμευση για βιώσιμη χρηματοδότηση πλοίων, παρά τις διάφορες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Να σημειωθεί τέλος ότι σύμφωνα με την Petrofin Research η οποία επικαλείται στοιχεία των Clarksons, οι Έλληνες εφοπλιστές προηγούνται σε επενδύσεις σε νέα πιο φιλικά προς το περιβάλλον πλοία με 543 eco πλοία 52.331.130 dwt υπό παραγγελία έναντι 532 πλοίων  42.825.520 dwt της Κίνας και 474 πλοίων  34.775.883 dwt των Ιαπώνων.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία