Παρά τα σημαντικά εμπόδια που καλείται να αντιμετωπίσει η παγκόσμια ναυτιλία στην προσπάθεια της απαλλαγής από τον άνθρακα, εντούτοις το 7,4% του παγκοσμίου στόλου με βάση την ολική χωρητικότητα, αποτελείται από πλοία που μπορούν να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα.
Πρόκειται για ένα ποσοστό υπερδιπλάσιο σε σχέση με το 2018, όταν μόλις το 3,2% που παγκοσμίου στόλου ήταν πλοία με εναλλακτικά καύσιμα.
Ναυτιλία: Έρχονται αυξήσεις στα κόστη το 2025 – Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Η Intermodal για την «πράσινη» ναυτιλία
Ενώ η χρηματοδότηση των πιο πράσινων πλοίων σημειώνει πρόοδο, εξακολουθούν να υπάρχουν αρκετές προκλήσεις, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal. Αυτές περιλαμβάνουν δυσκολίες για τους πλοιοκτήτες να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση για τη μετασκευή υφιστάμενων πλοίων, απροθυμία ορισμένων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων να χρηματοδοτήσουν πλοία εναλλακτικών καυσίμων και ανησυχίες των πλοιοκτητών σχετικά με το υψηλότερο κόστος και την περιορισμένη διαθεσιμότητα καθαρότερων καυσίμων.
Παρά τις προκλήσεις αυτές, η πράσινη μετάβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας προχωρά, γεγονός που αποδεικνύεται από τον αυξανόμενο αριθμό οικολογικών πλοίων που τίθενται σε κυκλοφορία.
Εστιάζοντας στον στόλο των πλοίων που έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν διπλό καύσιμο (συμβατικό και εναλλακτικό), αυτός αριθμεί σήμερα 2.119 πλοία με συνολική χωρητικότητα 123 εκατ. gt, που αντιπροσωπεύουν -όπως προαναφέρθηκε- το 7,4% του παγκοσμίου στόλου.
Σημαντική ώθηση στη χρηματοδότηση των πλοίων διπλού καυσίμου έδωσε η πρωτοβουλία Poseidon Principles
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 84% αυτής της χωρητικότητας εναλλακτικών καυσίμων είναι διπλού καυσίμου με το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) να είναι το εναλλακτικό καύσιμο. Υπολογίζεται ότι 1.248 πλοία με συνολική χωρητικότητα 102,93 εκατ. gt δύνανται να χρησιμοποιούν LNG. Επιπλέον, το μερίδιο των πλοίων διπλού καυσίμου στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών αυξάνεται σταθερά, ανεβαίνοντας στο 52%, από μόλις 16% το 2018. Το τρέχον βιβλίο παραγγελιών διπλού καυσίμου ανέρχεται σε 1.821 μονάδες με συνολική χωρητικότητα 143 εκατ. gt- μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται 1.042 πλοία διπλού καυσίμου LNG που αντιστοιχούν σε 103,74 εκατ. gt.
Η πρωτοβουλία Poseidon Principles
Σημαντική ώθηση στη χρηματοδότηση των πλοίων διπλού καυσίμου έδωσε η πρωτοβουλία Poseidon Principles. Πρόκειται για ένα σύνολο κατευθυντήριων γραμμών που αποσκοπούν στην προώθηση της χρηματοδότησης περιβαλλοντικά βιώσιμων πλοίων και στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Η πρωτοβουλία αυτή, που ξεκίνησε το 2019 με τη συμμετοχή 11 τραπεζών από πέντε χώρες, αναπτύχθηκε σημαντικά τα επόμενα χρόνια.
Σήμερα, στην πρωτοβουλία συμμετέχουν 35 τράπεζες από 14 χώρες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 80% του παγκόσμιου χαρτοφυλακίου χρηματοδότησης πλοίων – περίπου 240 δισεκατομμύρια δολάρια. Στις υπογράφοντες την πρωτοβουλία τράπεζες περιλαμβάνονται κορυφαία χρηματοπιστωτικά ιδρύματα όπως η BNP Paribas, η Credit Agricole, η DNB και η Nordea Bank.
Συμπερασματικά, τονίζει η Intermodal, η εφαρμογή των Poseidon Principles στο παγκόσμιο χαρτοφυλάκιο χρηματοδότησης πλοίων προχωρά, αντανακλώντας τη δέσμευση για βιώσιμη χρηματοδότηση πλοίων, παρά τις διάφορες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν.
Να σημειωθεί τέλος ότι σύμφωνα με την Petrofin Research η οποία επικαλείται στοιχεία των Clarksons, οι Έλληνες εφοπλιστές προηγούνται σε επενδύσεις σε νέα πιο φιλικά προς το περιβάλλον πλοία με 543 eco πλοία 52.331.130 dwt υπό παραγγελία έναντι 532 πλοίων 42.825.520 dwt της Κίνας και 474 πλοίων 34.775.883 dwt των Ιαπώνων.
Latest News
Προβληματίζουν οι περικοπές ΟΠΕΚ τα δεξαμενόπλοια
Οι παράγοντες που πιέζουν τους ναύλους μπορεί να εξισορροπηθούν από την αυξανόμενη παραγωγή στον Ατλαντικό που στηρίζει το εμπόριο μεγάλων αποστάσεων
Υπογράφτηκε η σύμβαση για την αποκατάσταση του λιμένος Βόλου
Το έργο είναι συμβατικής αξίας 9,5 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ
Έρχονται αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 - Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Οι κανονισμοί στοχεύουν στη μείωση της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία
Πρώτες η Ελλάδα και η Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η σύγκριση του 2023 με το 2022 και ο αριθμός των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές
Απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου
Κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index BDI
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,