Η ραγδαία άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου ώθησε πολλούς να προβλέπουν την καταστροφή της λιανικής σε φυσικά καταστήματα, κάτι, που όμως διαψεύδεται από το γεγονός ότι πλέον τα κενά καταστήματα σε υπαίθρια εμπορικά κέντρα στις ΗΠΑ έχουν πέσει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.

Οι ιδιοκτήτες συγκροτημάτων που πλαισιώνονται από καταστήματα μεγάλων αλυσίδων επώνυμων πολυκαταστημάτων, εκπτωτικών brand και σούπερ μάρκετ έχουν αποκτήσει πλέον τη δύναμη να αυξάνουν τα ενοίκια καθώς λήγουν οι μισθώσεις. Οι νέες κατασκευές παρεμποδίστηκαν από τα υψηλότερα επιτόκια και το αυξανόμενο κόστος κατασκευής.

Ακίνητα: Πράσινα και καινούργια ψηφίζουν οι επενδυτές – Πότε θα σταματήσει το ράλι

Μόνο το 6,2% των υπαίθριων mall είναι διαθέσιμο προς ενοικίαση, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων ακινήτων CoStar, το χαμηλότερο από τότε που άρχισε να παρακολουθεί τη διαθεσιμότητα το 2006. Η τάση έρχεται σε αντίθεση με τα κλειστά εμπορικά κέντρα, όπου οι κενές θέσεις αυξάνονται.

Αυτή η έλλειψη στην αγορά έχει διαψεύσει τις μακροχρόνιες πεποιθήσεις σχετικά με τα ακίνητα λιανικής πώλησης, δήλωσε στους Financial Times ο Μπράντον Ίσνερ, επικεφαλής της έρευνας λιανικής στη μεσιτική εμπορικών ακινήτων Newmark.

Έλλειψη στα ακίνητα λιανικής

Οι έμποροι λιανικής σχεδιάζουν να επεκταθούν περαιτέρω τα επόμενα χρόνια, με επικεφαλής τις εκπτωτικές αλυσίδες που ευνοούνται από καταναλωτές που κουράζονται από τον πληθωρισμό που αναζητούν κάτι φθηνότερο. Οι εκπτωτικές αλυσίδες ένδυσης και διακόσμησης Burlington Stores, Ross Stores και TJX, μητρική των αλυσίδων καταστημάτων Marshalls και TJ Maxx, έχουν προσθέσει συνολικά 339 καταστήματα στις ΗΠΑ τον περασμένο χρόνο. Η Walmart σκοπεύει να προσθέσει 150 τοποθεσίες στις ΗΠΑ τα επόμενα πέντε χρόνια.

«Θα έλεγα ότι τα ακίνητα είναι σε έλλειψη. Δεν κατασκευάζονται πολλά νέα κέντρα. Και για εμάς, υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον από άλλους λιανοπωλητές και τους τύπους ακινήτων που συνήθως προτιμούμε», είπε ο Μάικλ Χάρτσορν, πρόεδρος του ομίλου Ross Stores, σε αναλυτές τον Νοέμβριο.

Η ζήτηση για καταστήματα έρχεται παρά την ταχεία ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, που επιτρέπει στους καταναλωτές να ψωνίζουν από το σπίτι. Οι πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου στις ΗΠΑ το τρίτο τρίμηνο αυξήθηκαν 7,5% σε ετήσια βάση στα 289 δισεκατομμύρια δολάρια, ξεπερνώντας την αύξηση 2% στις συνολικές λιανικές πωλήσεις, σύμφωνα με το Γραφείο Απογραφής.

Αλλά οι πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου αντιπροσώπευαν λιγότερο από το ένα έκτο των συνολικών πωλήσεων στις ΗΠΑ. Οι παραδοσιακοί έμποροι λιανικής ανακαλύπτουν ότι τα καταστήματα είναι βολικοί κόμβοι για την αποστολή ηλεκτρονικών παραγγελιών και την επεξεργασία των επιστροφών πελατών. Ο τιτάνας ηλεκτρονικού εμπορίου Amazon πρόσθεσε φέτος 21 παντοπωλεία Amazon Fresh που φιλοξενούν αγορές τόσο πρόσωπο με πρόσωπο όσο και διαδικτυακά.

«Αν θέλετε να εξυπηρετήσετε τόσες ανάγκες σε τρόφιμα όπως εμείς, πρέπει να έχετε μαζική φυσική παρουσία», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Amazon, Άντι Τζάσι, ​​νωρίτερα φέτος.

Η έντονη ζήτηση για υπαίθρια εμπορικά κέντρα με βιτρίνες με θέα σε χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων, διαφέρει από την εξασθένηση πολλών κλειστών εμπορικών κέντρων. Το εμπορικό προπύργιο Macy’s σχεδιάζει να κλείσει 150 καταστήματα.

Η λιανική με φυσική παρουσία αναγεννάται

«Η αναγέννηση στον κλάδο μας οδηγήθηκε από τα βασικά και την αξία. Δεν έχει οδηγηθεί από τη Louis Vuitton και τη Chanel», δήλωσε στους FT ο Άνταμ Ίφσιν, διευθύνων σύμβουλος της DLC, η οποία έχει δεκάδες εμπορικά κέντρα.

Οι δυσοίωνες προβλέψεις για τα εμπορικά κέντρα φάνηκαν τα χρόνια μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση, καθώς οι μεγάλοι λιανοπωλητές όπως η Sears υποχώρησαν. Οι αναλυτές έκαναν λόγο για «Αρμαγεδδώνα λιανικής». Τα lockdown που ακολούθησαν την αρχή της πανδημίας ενίσχυσαν τις ανησυχίες για το μέλλον των προσωπικών αγορών.

Ταυτόχρονα άνοιγαν λιγότερα νέα κέντρα. Η εταιρεία ερευνών ακινήτων Green Street είπε ότι οι κατασκευαστές πρόσθεσαν κατά μέσο όρο 0,6% ετησίως στο απόθεμα των υπαίθριων εμπορικών κέντρων μεταξύ 2009 και 2023, πολύ κάτω από το 2,5% της νέας προσφοράς που προστέθηκε ετησίως μεταξύ 2001 και οικονομικής κρίσης. 2008.

«Υπάρχουν πραγματικά πολύ λίγες νέες κατασκευές τα τελευταία 10 χρόνια. που είναι ίσως ο μεγαλύτερος οδηγός του τσαν ge στα οικονομικά και στην τιμολογιακή δύναμη των ιδιοκτητών, κυριολεκτικά σε ολόκληρη τη χώρα», δήλωσε ο Τζεφ Έντισον, διευθύνων σύμβουλος της Phillips Edison, ιδιοκτήτη εμπορικών κέντρων εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Ως εναλλακτική λύση στο νέο χώρο, οι έμποροι λιανικής με φιλοδοξίες ανάπτυξης μετακινούνται σε κτίρια που έχουν εκκενωθεί από αποτυχημένους ανταγωνιστές όπως το Bed Bath & Beyond, το οποίο είχε 480 τοποθεσίες όταν κήρυξε πτώχευση το 2023.

Τα ενοίκια των εμπορικών κέντρων ήταν κατά μέσο όρο σχεδόν 18 δολάρια το τετραγωνικό πόδι, δηλαδή 194 δολάρια το τετραγωνικό μέτρο,  φέτος, σύμφωνα με την CoStar, επισκιάζοντας τα υψηλά που είχαν φτάσει πριν από την οικονομική κρίση. Ενώ για πολλά χρόνια τα ενοίκια για υπαίθρια κέντρα ήταν πολύ φθηνότερα από τα ενοίκια κλειστών εμπορικών κέντρων, πλέον κατά έχουν μέσο όρο $3,52  περισσότερα ανά τετραγωνικό πόδι, σχεδόν 231 δολάρια το τετραγωνικό μέτρο. Υπογράφτηκαν νέες μισθώσεις με ενοίκια έως και 32% υψηλότερα από τα ενοίκια που έληξαν για 10ετείς μισθώσεις, δήλωσε η JLL, μεσίτης εμπορικών ακινήτων.

Η Green Street εκτίμησε ότι τα ενοίκια στις 50 κορυφαίες αγορές θα πρέπει να αυξηθούν περίπου κατά 65% κατά μέσο όρο για να είναι κερδοφόρα οι νέες κατασκευές. «Στα τρέχοντα ενοίκια της αγοράς, νέες κατασκευές δεν διαφαίνονται σε καμία αγορά», ανέφερε η εταιρεία.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή