Ως ο κύριος λόγος δισταγμού αγοράς EV (ηλεκτρικών αυτοκινήτων) αναφέρεται συνήθως η φόρτιση, καθώς οι χρόνοι στις ΗΠΑ κυμαίνονται από 20 λεπτά έως 50 ώρες – πολύ περισσότερο δηλαδή από ό,τι χρειάζεται για να γεμίσει κανείς με βενζίνη.

Όμως οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι νεοσύστατες επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο αγωνίζονται να κατασκευάσουν μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων που μπορούν να φορτίζουν σε λιγότερο από 10 ή ακόμη και πέντε λεπτά.

Ηλεκτροκίνηση: Το δυναμικό αποτύπωμα στο 2024 – Πώς διαμορφώθηκαν οι πωλήσεις

«Εάν επιτευχθεί κάτι τέτοιο, θα αλλάξει ολόκληρη την εμπειρία του πελάτη», δήλωσε στο Business Insider ο Ramesh Narasimhan, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της νεοσύστατης εταιρείας μπαταριών Nyobolt.

«Η φόρτιση δεν θα είναι πια τόσο ενοχλητική και θα απαιτεί χρόνο 40 λεπτών έως και μιας ώρας, ώστε να έχουμε την ίδια εμπειρία με αυτή που έχουμε σήμερα σε μια κατάσταση ανεφοδιασμού», πρόσθεσε.

Οι εξελίξεις του τελευταίου έτους υποδηλώνουν ότι το όνειρο αυτό πλησιάζει.

Kαθώς οι μπαταρίες είναι μακράν το πιο ακριβό μέρος ενός EV, οι μικρότερες μπαταρίες θα σήμαιναν και φθηνότερα EV

Εξελίξεις στη φόρτιση των EV

Τον Αύγουστο, η κινεζική νεοφυής επιχείρηση Zeekr παρουσίασε νέες μπαταρίες για το sedan 007, οι οποίες, όπως είπε, ήταν οι ταχύτερα φορτιζόμενες μπαταρίες στον κόσμο, ικανές να φορτίσουν στο 80% από το 10% σε λίγο περισσότερο από 10 λεπτά.

Τον Απρίλιο, ο κινεζικός γίγαντας μπαταριών CATL παρουσίασε την μπαταρία Shenxing Plus, η οποία, όπως είπε, μπορούσε να παρέχει 600 χιλιόμετρα αυτονομίας μετά από 10 λεπτά φόρτισης.

Ο Rory McNulty, διευθυντής προϊόντων της Benchmark Mineral Intelligence, δήλωσε στο BI ότι η πρόοδος στη χημεία της μπαταρίας και στο σχεδιασμό του λογισμικού επέτρεψε σε κατασκευαστές όπως η CATL να βελτιστοποιήσουν τις μπαταρίες τους για ταχύτερη φόρτιση, χωρίς να τις καταστρέφουν.

Πρόσθεσε, δε, ότι τα νέα σχέδια μπαταριών, όπως οι μπαταρίες πυριτίου και οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης, οι οποίες αναμένεται να κυκλοφορήσουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια, θα επιταχύνουν την πορεία προς την ταχύτερη φόρτιση.

«Βρισκόμαστε στο κατώφλι της εισαγωγής νέων υλικών, τα οποία από τη φύση τους θα πρέπει να φορτίζουν ταχύτερα», επισήμανε ο McNulty.

Η Nyobolt παρουσίασε την τεχνολογία της μπαταρίας της σε ένα πρωτότυπο EV τον Ιούνιο. Η μπαταρία φορτίστηκε στο 80% από το 10% σε τέσσερα λεπτά και 37 δευτερόλεπτα, επιτυγχάνοντας αυτονομία περίπου 120 μιλίων μετά από τέσσερα λεπτά.

Η νεοσύστατη εταιρεία με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται σε συνομιλίες με οκτώ εταιρείες για την ενσωμάτωση της τεχνολογίας της σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα υψηλής απόδοσης. Ο Narasimhan επισήμανε ότι ελπίζει να τις δει σε επιβατικά αυτοκίνητα μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Έχουν δίλημμα

Η εξάπλωση των μπαταριών υπερταχείας φόρτισης των EV δεν θα είναι απρόσκοπτη.

Ο Narasimhan τόνισε στο BI ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν ένα δίλημμα: να κατασκευάσουν EV με μεγάλες μπαταρίες που μπορούν να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις ή να δώσουν προτεραιότητα σε μικρότερες μπαταρίες ταχείας φόρτισης με μικρότερη εμβέλεια;

«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να αμφιταλαντεύονται μεταξύ της γρήγορης φόρτισης έναντι της ενεργειακής πυκνότητας και της ύπαρξης μιας υπερμεγέθους μπαταρίας που μπορεί να διανύσει χίλια μίλια», είπε.

Πρόσθεσε εξάλλου πως καθώς οι μπαταρίες είναι μακράν το πιο ακριβό μέρος ενός EV, οι μικρότερες μπαταρίες θα σήμαιναν και φθηνότερα EV – η έλλειψη των οποίων είναι ακόμη ένας παράγοντας που έχει αποτρέψει ορισμένους καταναλωτές από την ηλεκτροκίνηση.

Δίκτυο φόρτισης EV, αυτό το πρόβλημα

Το άλλο μεγάλο εμπόδιο είναι η υποδομή φόρτισης τν EV. Οι μπαταρίες που μπορούν να φορτίσουν σε πέντε έως 10 λεπτά απαιτούν φορτιστές υψηλής ισχύος 350 κιλοβάτ για να πετύχουν τις μέγιστες ταχύτητες φόρτισης.

Το Υπουργείο Ενέργειας αναφέρει ότι υπάρχουν περίπου 30.000 θύρες φόρτισης με μέγιστη ισχύ τουλάχιστον 350 κιλοβάτ στις ΗΠΑ.

Μια μελέτη από το Εθνικό Εργαστήριο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που δημοσιεύθηκε πέρυσι εκτιμά ότι ο αριθμός των γρήγορων φορτιστών θα πρέπει να αυξηθεί σε περίπου 182.000 μέχρι το 2030 για να υποστηριχθεί η ζήτηση των EV.

«Η υποδομή φόρτισης είναι το επόμενο σύνορο», δήλωσε ο McNulty.

«Μπορείτε να έχετε την καλύτερη μπαταρία στον κόσμο, η οποία μπορεί να φορτίσει σε πέντε λεπτά, αλλά αν η θύρα φόρτισης ή η υποδομή φόρτισης δεν έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί σε αυτό, τότε θα είστε πάντα περιορισμένοι», πρόσθεσε.

Oι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν ένα δίλημμα: να κατασκευάσουν EV με μεγάλες μπαταρίες που μπορούν να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις ή να δώσουν προτεραιότητα σε μικρότερες μπαταρίες ταχείας φόρτισης με μικρότερη εμβέλεια;

Η Κίνα τρέχει μπροστά

Ένα πράγμα είναι σχεδόν βέβαιο: Οι πρώτες ευρέως διαδεδομένες μπαταρίες υπερταχείας φόρτισης EV θα είναι κινεζικές.

Η Κίνα κυριαρχεί στην παγκόσμια βιομηχανία μπαταριών, με τις εταιρείες CATL, BYD και Zeekr να πρωτοστατούν στην κατασκευή μπαταριών EV με μεγαλύτερη εμβέλεια και ταχύτερους χρόνους φόρτισης.

«Η βιομηχανία μπαταριών της Κίνας είναι 10 χρόνια μπροστά από τους δυτικούς αντιπάλους της», διευκρίνισε στο Business Insider ο Andy Palmer, πρώην στέλεχος της Aston Martin και της Nissan, ο οποίος συχνά αποκαλείται «ο νονός των ηλεκτρικών οχημάτων». «Έχτισαν μια ολόκληρη υποδομή γύρω από τις μπαταρίες, η οποία είναι σχεδόν αδύνατο να αναπαραχθεί».

Μεγάλο μέρος της επιτυχίας της Κίνας στην κατασκευή μπαταριών προέρχεται από τη μακροχρόνια βιομηχανική στρατηγική της, στο πλαίσιο της οποίας η κυβέρνηση έχει επιδοτήσει σε μεγάλο βαθμό τους τοπικούς κατασκευαστές.

Ως αποτέλεσμα, η υπερδύναμη της Ανατολικής Ασίας ασκεί ασφυκτικό έλεγχο της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού μπαταριών. Η McNulty εκτιμά ότι η Κίνα κυριαρχεί στο 95% της παγκόσμιας αγοράς γραφίτη, ενός βασικού ορυκτού για τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων.

Η Κίνα έχει επίσης το πλεονέκτημα της κλίμακας. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας δήλωσε ότι η κινεζική αγορά αντιπροσωπεύει περίπου το 60% των παγκόσμιων εγγραφών ηλεκτρικών οχημάτων το 2023, και η χώρα έχει αναπτύξει ταχύτατα τις υποδομές φόρτισης για να συμβαδίσει με τη ζήτηση.

«Οι δυσχέρειες στις υποδομές φόρτισης που αποτελούσαν πρόβλημα πριν από μερικά χρόνια δεν υφίστανται πλέον», δήλωσε στο BI ο Cosimo Ries, αναλυτής της Trivium China με έδρα τη Σαγκάη. «Έχετε γρήγορους φορτιστές παντού. Έχω πιθανώς 10 από αυτούς μόνο γύρω από το μέρος όπου ζω».

Ο Ries πρόσθεσε ότι ο σκληρός ανταγωνισμός στην αγορά EV της Κίνας ασκεί πίεση στις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τους χρόνους φόρτισης και να παρουσιάσουν μοντέλα γρήγορης φόρτισης σε χαμηλότερες τιμές.

«Ο ανταγωνισμός είναι τόσο έντονος- αν δεν βρείτε μπαταρίες ταχύτερης φό ρτισης σε φθηνότερες τιμές, δεν πρόκειται να επιβιώσετε», πρόσθεσε ο Ries.

«Αρχίζουμε να βλέπουμε τη γρήγορη φόρτιση να κινείται προς το μεσαίο ή ακόμα και το χαμηλότερο τμήμα των αγορών», πρόσθεσε. «Νομίζω ότι είμαστε πιθανώς πολύ πιο κοντά στη φόρτιση των πέντε λεπτών από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως, τουλάχιστον στην Κίνα».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green