
Ένα από τα μεγαλύτερα «εργοτάξια» της Ευρώπης τα τελευταία χρόνια είναι το πλάτωμα του Κίρχμπεργκ, στην Πόλη του Λουξεμβούργου, που φιλοξενεί τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα. Νέο αρχιτεκτονικό τοπόσημο της περιοχής είναι οι χρυσοί «Δίδυμοι Πύργοι» του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Μέσα στο 2025 ολοκληρώνεται και ο Πύργος της Κομισιόν «Ζαν Μονέ 2», που έχει «τινάξει στον αέρα» κάθε έννοια προϋπολογισμού (από τα 351 εκατομμύρια ευρώ στα 526, από εκεί στα 992,5 και βλέπουμε…).
Στην ίδια γειτονιά, σε θέση περίοπτη, κατασκευάζει όμως τα κεντρικά γραφεία του και ο όμιλος ArcelorMittal, η παγκόσμια «αυτοκρατορία του χάλυβα» της ινδικής οικογένειας Μιτάλ, στην οποία ο Αντίτια Μιτάλ έχει παραλάβει τα ηνία κληρονομικώ δικαιώματι από τον πατέρα του, Λάξμι Μιτάλ.
Σε μείωση επιτοκίων στην Ευρωζώνη οδηγεί ο εμπορικος πόλεμος ΗΠΑ-ΕΕ, λέει η Pimco
Αν το καλοσκεφτούμε, είναι μία εξαιρετικά παραστατική εικόνα για την οικονομική διείσδυση της Ασίας στην καρδιά της Ευρώπης. Εκεί όπου πριν λίγες δεκαετίες κυριαρχούσε η ευρωπαϊκή χαλυβουργία με ό,τι καλό ή κακό επέφερε αυτό στην ιστορική διαδρομή της Ευρώπης (στιβαρές βιομηχανικές υποδομές από τη μία, εξοπλισμοί ως τα δόντια από την άλλη), υψώνει τώρα το ανάστημά της η δυναστεία Μιτάλ. Ωσάν να θέλει να στείλει το μήνυμα: «Το αφεντικό άλλαξε, καλό είναι να προσαρμοστείτε σιγά σιγά».
Ασιατικοί κολοσσοί στην ηλεκτροκίνηση
Δεν είναι η πρώτη, ούτε η μόνη εντυπωσιακή «απόβαση» ασιατικής υπερδύναμης στην καρδιά της Ευρώπης. Το 2024 άνοιξαν στο Μόναχο αντιπροσωπείες οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες BYD και HiPhi, πρωταγωνιστές στην ηλεκτροκίνηση. Μάλιστα η HiPhi δηλώνει ότι, με αφετηρία το Μόναχο, θέλει να επεκταθεί σε όλη την Ευρώπη, όπως έκανε στην Κίνα, όπου ήδη διαθέτει 100 υποκαταστήματα. Επόμενος σταθμός του κινεζικού ομίλου θα είναι το Όσλο, καθώς η Νορβηγία διαθέτει ίσως το καλύτερο δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως. Όλα αυτά συμβαίνουν τη στιγμή που ο γερμανικός όμιλος Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει ολόκληρα εργοστάσια, για πρώτη φορά στην ιστορία του.
Σε μία εποχή που υψώνονται νέα τείχη οικονομικού προστατευτισμού, με πρωτεργάτη τον Ντόναλντ Τραμπ και την πολιτική του «America First» (την οποία εν τούτοις δεν έσπευσαν να ανατρέψουν πλήρως οι Δημοκρατικοί στη δική τους «παρένθεση διακυβέρνησης»), η Ευρώπη φαίνεται να καταφεύγει και εκείνη στην εύκολη λύση της επιβολής δασμών. Παρά την αντίθεση της Γερμανίας, από το καλοκαίρι έχουν επιβληθεί τιμωρητικοί δασμοί σε τρεις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες στο όνομα ενός «δίκαιου ανταγωνισμού», όπως είχε αναφέρει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Σε αχαρτογράφητα ύδατα…
Θα καταφέρει έτσι να αντιμετωπίσει η Ευρώπη τον ανταγωνισμό της Κίνας και άλλων ασιατικών οικονομιών; Είναι αδύνατον να το προβλέψουμε με ακρίβεια, καθώς μπαίνουμε σε αχαρτογράφητα ύδατα. Ωστόσο, μία πρώτη ματιά στο διεθνές δίκαιο των αντιποίνων μάς δείχνει ότι όταν γίνει η αρχή, δύσκολα μπαίνει ένα τέλος.
Επιπλέον, προκύπτουν δύο εξαιρετικά δυσεπίλυτα προβλήματα. Το πρώτο αφορά την αρχή της αναλογικότητας. Κανείς δεν εγγυάται ότι οι τιμωρητικοί δασμοί της τάξης του 17% (όπως αυτοί που επέβαλε η ΕΕ στην BYD, για παράδειγμα) θα απαντηθούν επίσης με δασμούς της τάξης του 17% και όχι με υψηλότερους. Το δεύτερο αφορά τον (μη) συγγενή χαρακτήρα πιθανών μελλοντικών αντιποίνων. Ουδείς γνωρίζει αν οι δασμοί στην αυτοκινητοβιομηχανία θα απαντηθούν με μία επιβάρυνση στον ίδιο κλάδο και όχι σε άλλον, στον οποίο η Ευρώπη μπορεί να «πονάει» ακόμα περισσότερο. Ποιος θα το κρίνει και ποιος θα το αποφασίσει δεσμευτικά και τελεσίδικα, όταν εσκεμμένα εγκαταλείπουμε την ισχύ του δικαίου, για να εμπιστευθούμε το δίκαιο του ισχυρού;
Πηγή: DW/ Γιάννης Παπαδημητρίου


Latest News

Κάτω από 40% ο πληθωρισμός στην Τουρκία για πρώτη φορά σε 20 μήνες
Αυτή ήταν η ένατη διαδοχική μηνιαία πτώση που καταγράφει ο πληθωρισμός στην Τουρκία και το χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιούνιο του 2023

Απογειώθηκαν οι μετοχές του ευρωπαϊκού τομέα άμυνας - Υψηλό 4ετίας στον δείκτη Stoxx Europe
Η αμυντική βιομηχανία της Ευρώπης συνεχίζει το ξέφρενο ράλι ανόδου καθώς οι επενδυτές ποντάρουν στις προοπτικές του κλάδου

Κομισιόν: Περιθώριο 3 ετών στην αυτοκινητοβιομηχανία για τους στόχους εκπομπών CO2
Στις 5 Μαρτίου η Κομισιόν να παρουσιάσει το πλήρες σχέδιο δράσης για την ευρωπαϊκή αυτοκινητονβιομηχανία - Οι προτεραιότητες που ανακοίνωσε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν

Η Gen Z θέτει όρους για να επιστρέψει στο γραφείο
Το 46% των ερωτηθέντων που εργάζονται από το σπίτι κάποια στιγμή θεωρεί απίθανο να μείνει στη δουλειά αν δεν μπορεί πλέον να εργάζεται εξ αποστάσεως

Κόντρα ΕΚΤ-Deutsche Bank για τα «κόκκινα» δάνεια
Η κορυφαία ρυθμιστική αρχή της ευρωζώνης ανησυχεί για τη διαχείριση του πιστωτικού κινδύνου της γερμανικής Deutsche Bank
![Πληθωρισμός: Στο 3% ο πληθωρισμός της Ελλάδας τον Φεβρουάριο – Στο 2,4% στην ευρωζώνη [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/12/infla-600x474.jpg)
Στο 3% ο πληθωρισμός της Ελλάδας τον Φεβρουάριο - Στο 2,4% στην ευρωζώνη [γράφημα]
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Από ποιες συνιστώσες καθορίστηκε ο πληθωρισμός του Φεβρουαρίου
![ΕΚΤ: Τελευταία ομόφωνη μείωση των επιτοκίων την Πέμπτη; [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/ECB_0-768x430-1-600x336.jpg)
Διχασμένη η ΕΚΤ για τις επόμενες μειώσεις επιτοκίων - Τι σηματοδοτεί η συνεδρίαση της Πέμπτης [γραφήματα]
Στη συνεδρίαση της ερχόμενης Πέμπτης αναμένεται ευρέως μία ακόμη μείωση επιτοκίων - Οι διαφωνίες, όμως, αυξάνονται για τη συνέχεια

Μπαράζ δασμών Τραμπ σε Καναδά, Μεξικό και Κίνα - Οι ζοφερές επιπτώσεις για τις ΗΠΑ
Οι δασμοί Τραμπ θέτουν σε κίνδυνο τον πληθωρισμό και απειλούν με διαταραχή τις αλυσίδες εφοδιασμού - Τίποτα από τα δύο δεν θα επιθυμούσαν οι ΗΠΑ

Το νέο deal στην ιταλική μόδα - Η εξαγορά από την Prada
Μια εξαγορά της Versace θα επέτρεπε στην Prada να δημιουργήσει έναν μεγαλύτερο ιταλό παίκτη στον κλάδο της πολυτέλειας

Οι αμερικανοί βλέπουν το φάντασμα του πληθωρισμού να πλανάται - Πώς ξεθώριασαν οι υψηλές προεκλογικές προσδοκίες
Το πανηγυρικό κλίμα που υποδέχτηκε τον εκλογικό θρίαμβο του Tράμπ έχει ξεθωριάσει από τον φόβο που προκαλούν οι δασμοί