Οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών και οι εταιρείες διαχείρισης πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) έχουν «κλείσει» τις περισσότερες θέσεις slots στα ναυπηγεία της Άπω Ανατολής, προκαλώντας έμφραγμα στις νέες ναυπηγήσεις, εκτοπίζοντας κυρίως τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.

Το 2024 αναφέρει το Bloomberg καταγράφεται το μεγαλύτερο πρόγραμμα παραγγελιών πλοίων από τις παραμονές της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, το 2007. Οι πλοιοκτήτες επένδυσαν περισσότερα από 188 δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες κατασκευές τους πρώτους 11 μήνες του έτους, σύμφωνα με την Clarkson Research Services Ltd,, όπως αναφέρει το Bloomberg.

Τα πλοία προστιθέμενης αξίας

Το πρόβλημα είναι ότι τα ναυπηγεία «αναζητούν» πλοία προστιθέμενης αξίας, όπως τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου ή πλοία πράσινης ενέργειας, αντί για πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου που μεταφέρουν άνθρακα, μετάλλευμα και αγροτικά προϊόντα, ή δεξαμενόπλοια τα οποία δεν είναι αρκετά προσοδοφόρα για τα ναυπηγεία ώστε να τα κατασκευάσουν.

Οι «γιάρδες» όλο και περισσότερο γεμίζουν με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου οι εκτροπές γύρω από την Αφρική έχουν συμβάλει στη δημιουργία ραγδαίων κερδών για τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως, καθώς και με πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, των οποίων η ζήτηση θα αυξηθεί κατά τα επόμενα χρόνια, καθώς οι θαλάσσιες ροές αυξάνονται. Τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς LNG και εμπορευματοκιβωτίων μπορεί να κοστίζουν σημαντικά περισσότερα από 250 εκατομμύρια δολάρια το καθένα για την κατασκευή νέων. Τα μεγάλα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου κοστίζουν περίπου 80 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarkson.

Παραδόσεις έως το 2028

Η μεγάλη ζήτηση για slots στα ναυπηγεία έχει «σπρώξει» τις παραδόσεις μέχρι το «μακρινό» 2028 , με τους πλοιοκτήτες να περιμένουν τρία και πλέον χρόνια για να παραλάβουν τα νέα πλοία που παραγγέλνονται σήμερα.

Η άνοδος στις νέες ναυπηγήσεις, αντικατοπτρίζει την ανάγκη εξυπηρέτησης μιας συνεχώς αυξανόμενης βάσης του παγκόσμιου εμπορίου, το οποίο συνέχισε να επεκτείνεται παρά το περιβάλλον αυξημένων επιτοκίων και την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας. Αν και το ποσοστό των πλοίων που προστίθενται στο στόλο είναι μικρό σε σχέση με τα ιστορικά πρότυπα, ο συνολικός όγκος των παραγγελιών φέτος είναι ένας από τους υψηλότερους που έχουν καταγραφεί ποτέ, αναδεικνύοντας τις πιέσεις που ασκούνται στο χώρο των ναυπηγείων, τονίζει το Bloomberg.

Τα ναυπηγεία στη Νότια Κορέα

Εκτός από την προειδοποίηση για τον χρόνο παράδοσης, εκπρόσωπος της Samsung Heavy Industries Co., της τρίτης μεγαλύτερης ναυπηγικής εταιρείας στον κόσμο, δήλωσε ότι ο χώρος των ναυπηγείων της στη Νότια Κορέα είναι πολύ περιορισμένος λόγω της μεγάλης ζήτησης για εμπορικά πλοία, ιδίως για πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Η Hyundai Heavy Industries Co., η δεύτερη μεγαλύτερη, έχει λάβει παραγγελίες ύψους 20,5 δισ. δολαρίων για 181 πλοία μέχρι στιγμής φέτος, υπερβαίνοντας τον δικό της ετήσιο στόχο κατά 52%, δήλωσε εκπρόσωπός της. Θα χρειαστούν περίπου τρεισήμισι χρόνια για να εκκαθαριστεί το ανεκτέλεστο υπόλοιπο, δήλωσε η εταιρεία. Περισσότερο από το ένα τέταρτο αυτών αφορά πλοία μεταφοράς υγραερίου και αμμωνίας και η εταιρεία αναζητά προϊόντα προστιθέμενης αξίας, όπως πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου ή πλοία πράσινης ενέργειας, αντί για πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου ή πετρελαιοφόρα που αποφέρουν χαμηλότερα περιθώρια κέρδους.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία