Την στιγμή που τα έσοδα από την κρουαζιέρα καταγράφουν νέο ιστορικό ρεκόρ για το 2024 σε ύψος άνω του ενός δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι εταιρείες κρουαζιέρας εμφανίζονται σφόδρα δυσαρεστημένες από την στάση της κυβέρνησης απέναντι τους.
Πώς απαντά η κρουαζιέρα στον υπερτουρισμό – Οι επενδύσεις σε θέρετρα και τα ιδιωτικά νησιά
Όπως εξηγούν παράγοντες του χώρου, η κυβέρνηση έσπευσε να προβλέψει στον κρατικό προϋπολογισμό έσοδα από το τέλος κρουαζιέρας ενώ ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε διαμηνύσει στους εκπροσώπους της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA) ότι θα επανεξετάσει την επιβολή τέλους εφόσον οι εταιρείες κατέθεταν επενδυτικά σχέδια για διάφορα λιμάνια με στόχο την βελτίωση των υποδομών.
Η κρουαζιέρα καταγράφει σημαντική ανάπτυξη στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, με τα έσοδα από τον κλάδο αυτό να αυξάνονται κάθε χρόνο, με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας
Κρουαζιέρα: Η απογοήτευση των εταιρειών
Ενώ λοιπόν, οι εταιρείες εξέταζαν την πρόταση είδαν με έκπληξη ότι το Υπουργείο Οικονομικών έσπευσε να συμπεριλάβει στον προϋπολογισμό έσοδα ύψους 52 εκατ. ευρώ από το τέλος κρουαζιέρας.
Άλλοι παράγοντες του κλάδου, εκτός του ότι εκφράζουν την απογοήτευση τους για την εξέλιξη αυτή σημειώνουν ακόμη ότι τα προϋπολογισθέντα έσοδα «υποτιμούνται» καθώς θα είναι πολύ περισσότερα από τα 52 εκατ. ευρώ που προβλέπει ο προϋπολογισμός και θα φτάνουν σε ετήσια βάση τα 100 εκατ. ευρώ, που επιβαρύνουν τις ίδιες εταιρείες αφού αδυνατούν να ενσωματώσουν τα τέλη στους ναύλους των επιβατών τουλάχιστον για τις κρουαζιέρες του 2025 και 2026 που έχουν εκδοθεί οι τιμές.
Παράλληλα επισημαίνουν ότι ακόμη μένουν πολλά θέματα προς διευκρίνηση που αφορούν στην επιβολή του τέλους, όπως πως θα εισπράττεται (με ποιον μηχανισμό), ποια λιμάνια αφορά, ποιους επιβάτες (όλους όσοι είναι στο κρουαζιερόπλοιο ή μόνο όσοι αποβιβάζονται), ποιοι οργανισμοί θα το εισπράττουν κ.λ.π.
Ο κρατικός προϋπολογισμός
Υπενθυμίζεται ότι το κείμενο του κρατικού προϋπολογισμού αναφέρει ότι «με σκοπό την ενίσχυση των λιμένων, των υποδομών των αντίστοιχων Δήμων που δέχονται υψηλό αριθμό τουριστών και του τουριστικού προϊόντος της χώρας εν γένει, επιβάλλεται τέλος κρουαζιέρας ανά επιβάτη κρουαζιερόπλοιου. Το ετήσιο όφελος εκτιμάται σε 52 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα θα κατανέμονται κατά 1/3 στους Δήμους όπου αποβιβάζονται οι επιβάτες, κατά 1/3 θα εγγράφονται εις ύψος στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με σκοπό την εκτέλεση των απαραίτητων λιμενικών έργων και κατά 1/3 θα εγγράφονται εις ύψος στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Τουρισμού για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας».
Το «τέλος κρουαζιέρας»
Σύμφωνα με το άρθρο 27 «Τέλος κρουαζιέρας» του νόμου 5162/2024 « Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις» προβλέπεται ότι
1. Επιβάλλεται τέλος υπέρ του Δημοσίου σε αποβιβαζόμενους στους λιμένες της χώρας επιβάτες επαγγελματικών πλοίων αναψυχής που εκτελούν περιηγητικά ταξίδια (κρουαζιέρες) κατά το άρθρο 42 του ν. 4256/2014 (Α΄ 92), εφεξής «τέλος κρουαζιέρας». Το τέλος επιβάλλεται ανά επιβάτη και ανά λιμένα.
2. Το τέλος κρουαζιέρας ανέρχεται:
α) για την περίοδο από 1ης Ιουνίου έως 30ής Σεπτεμβρίου: αα) για αποβίβαση σε λιμένες των νήσων Μυκόνου και Σαντορίνης σε 20 ευρώ, αβ) για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε 5 ευρώ,
β) για την περίοδο από 1ης έως 31ης Οκτωβρίου και από 1ης Απριλίου έως 31ης Μαΐου: βα) για αποβίβαση σε λιμένες των νήσων Μυκόνου και Σαντορίνης σε 12 ευρώ, ββ) για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε 3 ευρώ,
γ) για την περίοδο από 1ης Νοεμβρίου έως 31ης Μαρτίου: γα) για αποβίβαση σε λιμένες των νήσων Μυκόνου και Σαντορίνης σε 4 ευρώ, γβ) για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε ένα 1 ευρώ.
3. Το τέλος κρουαζιέρας βαρύνει τον επιβάτη που αποβιβάζεται σε λιμένα της χώρας, επιβάλλεται με την αποβίβαση του επιβάτη στον λιμένα και δεν επιβαρύνεται με φόρο προστιθέμενης αξίας.
4. Τα έσοδα που εισπράττονται από το τέλος κρουαζιέρας χρησιμοποιούνται για την κατασκευή και βελτίωση υποδομών και έργων εν γένει, καθώς και για την ενίσχυση του τουρισμού στη χώρα. Προς τούτο, ένα τρίτο (1/3) των εσόδων εγγράφεται σε ύψος στον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών και επιχορηγούνται οι δήμοι, εντός των διοικητικών ορίων των οποίων ευρίσκονται οι λιμένες αποβίβασης, για έργα βελτίωσης του τουριστικού προϊόντος και των υποδομών τους, ένα τρίτο (1/3) εγγράφεται σε ύψος για έργα στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και ένα τρίτο (1/3) εγγράφεται σε ύψος στον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Τουρισμού. Ειδικά το ένα τρίτο (1/3) των εσόδων που προέρχονται από τον λιμένα Κατακόλου, επιμερίζεται ισόποσα στους Δήμους Πύργου και Αρχαίας Ολυμπίας.
Επίσης με το άρθρο 33 του ιδίου νόμου ορίζεται ότι «Εξουσιοδοτική διάταξη Μέρους Β΄ Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Τουρισμού καθορίζονται ο χρόνος και ο τρόπος είσπραξης του τέλους, τα υπόχρεα για την απόδοση πρόσωπα, ο τρόπος και τα όργανα ελέγχου και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 27, περί τέλους κρουαζιέρας»
Το νέο ρεκόρ εισπράξεων
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κρουαζιέρα καταγράφει σημαντική ανάπτυξη στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, με τα έσοδα από τον κλάδο αυτό να αυξάνονται κάθε χρόνο, με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας. Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος στο δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2024 τα έσοδα από την κρουαζιέρα (μόνο από την έρευνα συνόρων) ξεπέρασαν για πρώτη φορά το ένα δις. ευρώ φτάνοντας τα 1,016 δις. ευρώ έναντι 785,5 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023 καταγράφοντας άνοδο 29,4%.
Η εικόνα σε όλα σχεδόν τα λιμάνια είναι ιδιαίτερα θετική σε ότι αφορά τις προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων. Ενδεικτικά στον ΟΛΠ το 2024 κατεγράφησαν 812 αναχωρήσεις ενώ home porting έκαναν 730 κρουαζιερόπλοια. Για το 2025 έχουν προγραμματισθεί ήδη 954 αφίξεις με 844 κρουαζιερόπλοια να έχουν τον Πειραιά ως home port.
Στη Θεσσαλονίκη το 2024 προσέγγισαν 81 κρουαζιερόπλοια έναντι 68 κρουαζιερόπλοιων το 2023 και 61 το 2022. Σύμφωνα με τα στοιχεία που είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα της ΟΛΘ ΑΕ (8/12/2024), για το 2025 έχουν ήδη «κλειδώσει» την έλευσή τους στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης 78 κρουαζιερόπλοια.
Latest News
Τα νεότευκτα δεξαμενόπλοια «ΑΙΣΩΠΟΣ» και «ΑΙΟΛΟΣ» στην Capital Ship Management
Τα νέα δεξαμενόπλοια της Capital Ship Management είναι τα πρώτα πλοία με ελληνική σημαία που παραδόθηκαν από τα ναυπηγεία New Times Shipbuilding
Η Attica Group σχεδιάζει τη ναυπήγηση έξι πλοίων
Οι προγραμματισμένες επενδύσεις στην κατεύθυνση ανανέωσης του στόλου της Attica Group ανέρχονται σε περίπου 515 εκατ. ευρώ
Οι δασμοί Τραμπ έφεραν τα πάνω κάτω
Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού είναι ρευστές και εξελίσσονται διαρκώς τόσο στις απειλές όσο και στις ευκαιρίες
Έκτακτο δρομολόγιο του Kissamos από Σαντορίνη - Νέες τροποποιήσεις μελετά η Attica Group
Tο έκτακτο δρομολόγιο θα πραγματοποιηθεί σήμερα από το πλοίο “Kissamos”, το οποίο θα αναχωρήσει στις 21:00 από το Ηράκλειο, Κρήτης
Η Ερυθρά, το Σουέζ και ο Τραμπ σε ρόλο μπαλαντέρ στη ναυτιλία
Οι περισσότερες ναυτιλιακές θα περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα και θα πρέπει να πειστούν ότι η απειλή επίθεσης έχει εξαλειφθεί
«Πυξίδα ανταγωνιστικότητας» - Αλλάζουν τα δεδομένα για την ευρωπαϊκή ναυτιλία
Η νέα στρατηγική που θα αναδείξει τον ρόλο που διαδραματίζουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια και η ναυτιλιακή βιομηχανία στη μελλοντική οικονομία της ΕΕ
Επιστρέφει η σταθερότητα στην Ερυθρά, εκτιμά η διοίκηση της Διώρυγας Σουέζ
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα είχε κοστίσει στην Αίγυπτο περίπου 7 δισεκ. δολάρια σε έσοδα από τη Διώρυγα του Σουέζ το 2024
Τι θα κρίνει τις τάσεις σε ναύλους και αγοραπωλησίες
Τις εξελίξεις θα φέρει μια επιστροφή των πλοίων στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ - Γιατί θα προκαλέσει μεγάλη πτώση της αξίας των πλοίων από «δεύτερο χέρι»
«Big Brother» για ναυτιλιακό καύσιμο στήνει η ΑΑΔΕ
Έως 30/4, τα μετρητικά δεδομένα και οι συναγερμοί του τοπικού συστήματος εισροών-εκροών αποστέλλονται πιλοτικά στο Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ
Υπογραφή μνημονίου για δράσεις Ελλάδας – Ηνωμένου Βασιλείου στην εμπορική ναυτιλία
Η επίσκεψη του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Χρήστου Στυλιανίδη στο Ηνωμένο Βασίλειο και οι επαφές του με ΙΜΟ και βρετανική κυβέρνηση