Την στιγμή που τα έσοδα από την κρουαζιέρα καταγράφουν νέο ιστορικό ρεκόρ για το 2024 σε ύψος άνω του ενός δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι εταιρείες κρουαζιέρας εμφανίζονται σφόδρα δυσαρεστημένες από την στάση της κυβέρνησης απέναντι τους.
Πώς απαντά η κρουαζιέρα στον υπερτουρισμό – Οι επενδύσεις σε θέρετρα και τα ιδιωτικά νησιά
Όπως εξηγούν παράγοντες του χώρου, η κυβέρνηση έσπευσε να προβλέψει στον κρατικό προϋπολογισμό έσοδα από το τέλος κρουαζιέρας ενώ ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε διαμηνύσει στους εκπροσώπους της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA) ότι θα επανεξετάσει την επιβολή τέλους εφόσον οι εταιρείες κατέθεταν επενδυτικά σχέδια για διάφορα λιμάνια με στόχο την βελτίωση των υποδομών.
Η κρουαζιέρα καταγράφει σημαντική ανάπτυξη στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, με τα έσοδα από τον κλάδο αυτό να αυξάνονται κάθε χρόνο, με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας
Κρουαζιέρα: Η απογοήτευση των εταιρειών
Ενώ λοιπόν, οι εταιρείες εξέταζαν την πρόταση είδαν με έκπληξη ότι το Υπουργείο Οικονομικών έσπευσε να συμπεριλάβει στον προϋπολογισμό έσοδα ύψους 52 εκατ. ευρώ από το τέλος κρουαζιέρας.
Άλλοι παράγοντες του κλάδου, εκτός του ότι εκφράζουν την απογοήτευση τους για την εξέλιξη αυτή σημειώνουν ακόμη ότι τα προϋπολογισθέντα έσοδα «υποτιμούνται» καθώς θα είναι πολύ περισσότερα από τα 52 εκατ. ευρώ που προβλέπει ο προϋπολογισμός και θα φτάνουν σε ετήσια βάση τα 100 εκατ. ευρώ, που επιβαρύνουν τις ίδιες εταιρείες αφού αδυνατούν να ενσωματώσουν τα τέλη στους ναύλους των επιβατών τουλάχιστον για τις κρουαζιέρες του 2025 και 2026 που έχουν εκδοθεί οι τιμές.
Παράλληλα επισημαίνουν ότι ακόμη μένουν πολλά θέματα προς διευκρίνηση που αφορούν στην επιβολή του τέλους, όπως πως θα εισπράττεται (με ποιον μηχανισμό), ποια λιμάνια αφορά, ποιους επιβάτες (όλους όσοι είναι στο κρουαζιερόπλοιο ή μόνο όσοι αποβιβάζονται), ποιοι οργανισμοί θα το εισπράττουν κ.λ.π.
Ο κρατικός προϋπολογισμός
Υπενθυμίζεται ότι το κείμενο του κρατικού προϋπολογισμού αναφέρει ότι «με σκοπό την ενίσχυση των λιμένων, των υποδομών των αντίστοιχων Δήμων που δέχονται υψηλό αριθμό τουριστών και του τουριστικού προϊόντος της χώρας εν γένει, επιβάλλεται τέλος κρουαζιέρας ανά επιβάτη κρουαζιερόπλοιου. Το ετήσιο όφελος εκτιμάται σε 52 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα θα κατανέμονται κατά 1/3 στους Δήμους όπου αποβιβάζονται οι επιβάτες, κατά 1/3 θα εγγράφονται εις ύψος στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με σκοπό την εκτέλεση των απαραίτητων λιμενικών έργων και κατά 1/3 θα εγγράφονται εις ύψος στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Τουρισμού για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας».
Το «τέλος κρουαζιέρας»
Σύμφωνα με το άρθρο 27 «Τέλος κρουαζιέρας» του νόμου 5162/2024 « Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις» προβλέπεται ότι
1. Επιβάλλεται τέλος υπέρ του Δημοσίου σε αποβιβαζόμενους στους λιμένες της χώρας επιβάτες επαγγελματικών πλοίων αναψυχής που εκτελούν περιηγητικά ταξίδια (κρουαζιέρες) κατά το άρθρο 42 του ν. 4256/2014 (Α΄ 92), εφεξής «τέλος κρουαζιέρας». Το τέλος επιβάλλεται ανά επιβάτη και ανά λιμένα.
2. Το τέλος κρουαζιέρας ανέρχεται:
α) για την περίοδο από 1ης Ιουνίου έως 30ής Σεπτεμβρίου: αα) για αποβίβαση σε λιμένες των νήσων Μυκόνου και Σαντορίνης σε 20 ευρώ, αβ) για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε 5 ευρώ,
β) για την περίοδο από 1ης έως 31ης Οκτωβρίου και από 1ης Απριλίου έως 31ης Μαΐου: βα) για αποβίβαση σε λιμένες των νήσων Μυκόνου και Σαντορίνης σε 12 ευρώ, ββ) για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε 3 ευρώ,
γ) για την περίοδο από 1ης Νοεμβρίου έως 31ης Μαρτίου: γα) για αποβίβαση σε λιμένες των νήσων Μυκόνου και Σαντορίνης σε 4 ευρώ, γβ) για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε ένα 1 ευρώ.
3. Το τέλος κρουαζιέρας βαρύνει τον επιβάτη που αποβιβάζεται σε λιμένα της χώρας, επιβάλλεται με την αποβίβαση του επιβάτη στον λιμένα και δεν επιβαρύνεται με φόρο προστιθέμενης αξίας.
4. Τα έσοδα που εισπράττονται από το τέλος κρουαζιέρας χρησιμοποιούνται για την κατασκευή και βελτίωση υποδομών και έργων εν γένει, καθώς και για την ενίσχυση του τουρισμού στη χώρα. Προς τούτο, ένα τρίτο (1/3) των εσόδων εγγράφεται σε ύψος στον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών και επιχορηγούνται οι δήμοι, εντός των διοικητικών ορίων των οποίων ευρίσκονται οι λιμένες αποβίβασης, για έργα βελτίωσης του τουριστικού προϊόντος και των υποδομών τους, ένα τρίτο (1/3) εγγράφεται σε ύψος για έργα στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και ένα τρίτο (1/3) εγγράφεται σε ύψος στον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Τουρισμού. Ειδικά το ένα τρίτο (1/3) των εσόδων που προέρχονται από τον λιμένα Κατακόλου, επιμερίζεται ισόποσα στους Δήμους Πύργου και Αρχαίας Ολυμπίας.
Επίσης με το άρθρο 33 του ιδίου νόμου ορίζεται ότι «Εξουσιοδοτική διάταξη Μέρους Β΄ Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Τουρισμού καθορίζονται ο χρόνος και ο τρόπος είσπραξης του τέλους, τα υπόχρεα για την απόδοση πρόσωπα, ο τρόπος και τα όργανα ελέγχου και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 27, περί τέλους κρουαζιέρας»
Το νέο ρεκόρ εισπράξεων
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κρουαζιέρα καταγράφει σημαντική ανάπτυξη στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, με τα έσοδα από τον κλάδο αυτό να αυξάνονται κάθε χρόνο, με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας. Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος στο δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2024 τα έσοδα από την κρουαζιέρα (μόνο από την έρευνα συνόρων) ξεπέρασαν για πρώτη φορά το ένα δις. ευρώ φτάνοντας τα 1,016 δις. ευρώ έναντι 785,5 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023 καταγράφοντας άνοδο 29,4%.
Η εικόνα σε όλα σχεδόν τα λιμάνια είναι ιδιαίτερα θετική σε ότι αφορά τις προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων. Ενδεικτικά στον ΟΛΠ το 2024 κατεγράφησαν 812 αναχωρήσεις ενώ home porting έκαναν 730 κρουαζιερόπλοια. Για το 2025 έχουν προγραμματισθεί ήδη 954 αφίξεις με 844 κρουαζιερόπλοια να έχουν τον Πειραιά ως home port.
Στη Θεσσαλονίκη το 2024 προσέγγισαν 81 κρουαζιερόπλοια έναντι 68 κρουαζιερόπλοιων το 2023 και 61 το 2022. Σύμφωνα με τα στοιχεία που είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα της ΟΛΘ ΑΕ (8/12/2024), για το 2025 έχουν ήδη «κλειδώσει» την έλευσή τους στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης 78 κρουαζιερόπλοια.
Latest News
Σε κόμβους κρουαζιέρας θα μετατραπούν τα λιμάνια Πάτρας, Κατάκολου και Καβάλας
Τι προβλέπει ο διεθνής διαγωνισμός που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ
Στα 2 τρισ. η αξία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου – Οι παραγγελίες για πλοία με εναλλακτικά καύσιμα
Στη ναυτιλία, η αξία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου αυξήθηκε στα 2 τρισ. δολ. από 1,2 τρισ. δολά το 2020
Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα οι ναύλοι στα Containerships
Tο τρίτο έτος στην ιστορία του κλάδου με τόσο υψηλά κέρδη για τις ναυτιλιακές εταιρείες παρά την αύξηση κατά 10% του παγκοσμίου στόλου
Πόσα πλοία πούλησαν και αγόρασαν το 2024 οι Έλληνες εφοπλιστές – Οι πρωτιές
Οι Έλληνες εφοπλιστές προχώρησαν σε πωλήσεις πλοίων αξιοποιώντας τις υψηλές τιμές – Τα reports διεθνών ναυλομεσιτικών οίκων
Χούθι, Πούτιν και Τραμπ καθορίζουν την παγκόσμια ναυτιλία
Οι νέες παράμετροι αποτελούν μια σημαντική πρόκληση, που παρά τις επενδύσεις θα έχει επιπτώσεις και ανατροπές στη διεθνή σκηνή
Ποιο πλοίο έκανε «ποδαρικό» στον Πειραιά το 2025
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας υποδέχθηκε το πλήρωμα του πλοίου
Τρεις περιβαλλοντικές προκλήσεις το 2025 για την ναυτιλία
Το 2025 είναι κρίσιμη χρονιά για την πορεία της πράσινης μετάβασης καθώς αναμένονται οριστικές αποφάσεις από την πλευρά του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανσιμού (ΙΜΟ)
Αυτόνομο ενεργειακά το λιμάνι του Βόλου
Το πρώτο και μοναδικό λιμάνι της χώρας που καλύπτει τις ανάγκες του για ενέργεια
Κρουαζιέρα: Τρεις διαγωνισμοί από το ΤΑΙΠΕΔ για Κατάκολο, Πάτρα και Καβάλα
Οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να εκδηλώσουν ενδιαφέρον μόνο για το ένα ή και για τα δύο τμήματα του διαγωνισμού
Προειδοποίηση ΕΕ για τον ρωσικό «σκιώδη στόλο» - Θα λάβουν ισχυρότερα αντίμετρα
Η ΕΕ «θα αναλάβει ισχυρότερη δράση για να αντιμετωπίσει κινδύνους τους οποίους δημιουργούν αυτά τα πλοία», δήλωσε η επικεφαλής της εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ