
Η παγκόσμια ναυτιλία είχε μπροστά της μία σημαντική πρόκληση στην οποία αναμφισβήτητα δύσκολα μόνη της, παρά τις επενδύσεις που κάνει, μπορεί να ανταποκριθεί πλήρως, καθώς άλλοι «τρίτοι» καθορίζουν τους όρους προσαρμογής όπως είναι τα ναυπηγεία, και κυρίως οι παραγωγοί και προμηθευτές. Και ενώ είχε το 2024 στραμμένη την προσοχή της σε αυτή την προσπάθεια, νέες παράμετροι προστέθηκαν στη λειτουργία της ναυτιλίας, όπως οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, η ανάπτυξη του «σκιώδους στόλου» και πρόσφατα η επανεκλογή Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ.
Παράμετροι που θα καθορίζουν αποφασιστικά τη ρότα της παγκόσμιας ναυτιλίας και τις αρχές τουλάχιστον του 2025, σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα.
Επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα: Σύμφωνα με τα στοιχεία του Joint Maritime Information Center, έχουν σημειωθεί 111 περιστατικά από τότε που οι Χούθι άρχισαν για πρώτη φορά να διεξάγουν πόλεμο κατά της ναυτιλίας τον Νοέμβριο του 2023. Καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες συνεχίζουν να αποφεύγουν την περιοχή, οι επιθέσεις συνέβαλαν στην τροφοδοσία μιας εντυπωσιακής αύξησης των τονομιλίων μεταφερόμενων φορτίων.
Ναυτιλία: Διογκώνεται το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons εκτίμησε τον Νοέμβριο ότι το θαλάσσιο εμπόριο θα σημειώσει αύξηση 6% στα τονομίλια το 2024, τον ταχύτερο ρυθμό επέκτασης των τελευταίων 14 ετών. Οι επιθέσεις είχαν σημαντικό αντίκτυπο στον ναυτιλιακό κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και στην άνοδο της ζήτησης πλοίων, καθώς το 90% των containerships που κανονικά θα ακολουθούσαν τη διαδρομή της Διώρυγας του Σουέζ ταξίδευαν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, σύμφωνα με την Bimco.
Οι κυρώσεις και ο σκοτεινός στόλος: Μία δεύτερη παράμετρος που επηρεάζει τη ναυτιλία είναι η αύξηση των κυρώσεων από την ομάδα των G7 κατά της Ρωσίας, η οποία έχει συνδυαστεί με την επέκταση του αριθμού των πλοίων που δραστηριοποιούνται εκτός του καθιερωμένου συστήματος ασφάλειας της ναυτιλίας. Τα πλοία αυτά καταγράφονται ως «σκιώδης στόλος», «σκοτεινός στόλος» ή και «γκρίζος στόλος» και ο αριθμός τους πληθαίνει. Ο ναυλομεσιτικός οίκος BRS Shipbrokers αναφέρει ότι περιλαμβάνει περί τα 850 πλοία, αυξάνεται κατά 10 πλοία τον μήνα και χαρακτηρίζονται έτσι πλοία που μεταφέρουν κυρίως το ρωσικό πετρέλαιο του Πούτιν, αλλά και ιρανικό, συριακό, βορειοκορεατικό ή βενεζουελάνικο πετρέλαιο.
Η προεδρία Ντόναλντ Τραμπ: Μπορεί ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να αναλαμβάνει τα καθήκοντά του τον Ιανουάριο, η επιστροφή του όμως στον Λευκό Οίκο έχει ήδη αντίκτυπο στη ναυτιλία. Οι τιμές των ναύλων εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατακόρυφα τον Δεκέμβριο, καθώς οι ναυλωτές μεταφέρουν με αυξημένο ρυθμό φορτία στις ΗΠΑ, ενόψει του γεγονότος ότι ο νέος πρόεδρος θα κάνει πράξη την απειλή του να φέρει μια νέα εποχή δασμών στην Ουάσιγκτον.
Εχει επίσης καταστήσει σαφές ότι συντάσσεται με το εργατικό συνδικάτο που εκπροσωπεί τους λιμενεργάτες στα λιμάνια μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και αυτοκινήτων σε όλη την ανατολική ακτή και την ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ, οι οποίοι απειλούν με απεργία τον Ιανουάριο εάν δεν ληφθούν μέτρα προστασίας των θέσεων εργασίας από την εφαρμογή λύσεων αυτοματοποίησης των φορτώσεων και εκφορτώσεων των πλοίων.
Επίσης η κυβέρνηση Τραμπ ενδέχεται να είναι η πρώτη αμερικανική κυβέρνηση μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο που θα έχει έναν «τσάρο» ναυτιλίας, σημειώνει το Tradewinds, εάν ο προτεινόμενος νόμος «Πλοία για την Αμερική» ψηφιστεί, καθώς ένας από τους αρχιτέκτονες της προσπάθειας αυτής, ο Μάικ Γουόλτς, διορίστηκε σύμβουλος εθνικής ασφάλειας του εκλεγμένου νέου προέδρου.
Στόχος τα 250 πλοία
Το νομοσχέδιο «SHIPS for America Act» αποσκοπεί στην αναζωογόνηση της αμερικανικής εμπορικής ναυτιλίας για τη μεταφορά ζωτικών αγαθών και στρατιωτικών φορτίων σε περιόδους συγκρούσεων, ενώ παράλληλα ενισχύει τις αμερικανικές αλυσίδες εφοδιασμού σε καιρό ειρήνης. Επί του παρόντος, περίπου 80 πλοία υπό αμερικανική σημαία συμμετέχουν στο διεθνές εμπόριο σε σύγκριση με πάνω από 5.500 πλοία υπό κινεζική σημαία. Η νέα νομοθεσία περιλαμβάνει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την ανάπτυξη ενός στόλου 250 εμπορικών πλοίων με αμερικανική σημαία, αμερικανικό πλήρωμα και εγχώρια ναυπήγηση, τα οποία θα μπορούν να λειτουργούν ανταγωνιστικά στο διεθνές εμπόριο.


Latest News

CMA CGM: Οι Γάλλοι του ΟΛΘ επενδύουν 20 δισ. στα λιμάνια των ΗΠΑ - Τι είπε ο Τραμπ
Στα σχέδια της CMA CGM και ναυπηγικό πρόγραμμα σε ναυπηγεία των ΗΠΑ - Αναμένεται να δημιουργηθούν 10.000 νέες θέσεις εργασίας

Τι ψάχνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην ακτοπλοΐα – Οι πρακτικές της Seajets και η κινητοποίηση Στυλιανίδη
Οι καταγγελίες της Fast Ferries κατά της SeaJets και οι μη αιτιολογημένες ανατιμήσεις στην ακτοπλοΐα ελέγχονται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού

Αιφνιδιαστικοί έλεγχοι της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε ακτοπλοϊκές εταιρείες
Στόχος, να εντοπίσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές στην ερευνώμενη αγορά

Fast Ferries προς Επιτροπή Ανταγωνισμού: «Η Seajets επιδιώκει απόλυτο μονοπώλιο στο Αιγαίο»
Νέες καταγγελίες από την Fast Ferries στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για την επιθετική πολιτική που ακολουθεί η Seajets του Μάριου Ηλιόπουλου στις τιμές των εισιτηρίων
![Morningstar DBRS: Γάλλοι και Έλληνες τραπεζίτες πήραν την «πίτα» της ναυτιλιακής βιομηχανίας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/09/ploia-600x338.jpg)
Morningstar DBRS: Γάλλοι και Έλληνες τραπεζίτες πήραν την «πίτα» της ναυτιλιακής βιομηχανίας [γράφημα]
Γιατί η ναυτιλιακή βιομηχανία θα μπορούσε να μειώσει τις ανησυχίες για την ποιότητα του ενεργητικού για τις ευρωπαϊκές τράπεζες

Ναυτιλιακές φεύγουν άρον-άρον από Χονγκ Κονγκ - Οι φόβοι για τις σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας
Παρά την εισροή κινεζικών πλοίων στο νηολόγιο του Χονγκ Κονγκ, ο αριθμός των πλοίων που φέρουν τη σημαία του μειώθηκε 8%

Περισσότερα από 50 ρυμουλκά συμμορφώθηκαν με το προεδρικό διάταγμα
Πρόκειται για αριθμό που υπερπαρκεί για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες σε ρυμούλκηση για Πειραιά και Ελευσίνα

Οι διμερείς σχέσεις Ελλάδας Ισραήλ και το λιμάνι του Πειραιά - Τι είπε ο Κορκίδης
Περαιτέρω ενίσχυση της διμερούς επιχειρηματικής συνεργασίας, με επίκεντρο τον Πειραιά και το λιμάνι του και εντοπισμός τομέων και τα πεδίων για την περαιτέρω διεύρυνση και εμβάθυνση της συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών

Η κινεζική παντοκρατορία στα ναυπηγεία και τα μέτρα Τραμπ
Ένα στα δυο πλοία ηλικίας μικρότερης των δέκα ετών είναι κινεζικής κατασκευής

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών Clean Industrial Deal στη ναυτιλία - Τι ζητά η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με ανάρτησή της η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, χαιρετίζει την πρόθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Clean Industrial Deal