Η παγκόσμια ναυτιλία είχε μπροστά της μία σημαντική πρόκληση στην οποία αναμφισβήτητα δύσκολα μόνη της, παρά τις επενδύσεις που κάνει, μπορεί να ανταποκριθεί πλήρως, καθώς άλλοι «τρίτοι» καθορίζουν τους όρους προσαρμογής όπως είναι τα ναυπηγεία, και κυρίως οι παραγωγοί και προμηθευτές. Και ενώ είχε το 2024 στραμμένη την προσοχή της σε αυτή την προσπάθεια, νέες παράμετροι προστέθηκαν στη λειτουργία της ναυτιλίας, όπως οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, η ανάπτυξη του «σκιώδους στόλου» και πρόσφατα η επανεκλογή Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ.
Παράμετροι που θα καθορίζουν αποφασιστικά τη ρότα της παγκόσμιας ναυτιλίας και τις αρχές τουλάχιστον του 2025, σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα.
Επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα: Σύμφωνα με τα στοιχεία του Joint Maritime Information Center, έχουν σημειωθεί 111 περιστατικά από τότε που οι Χούθι άρχισαν για πρώτη φορά να διεξάγουν πόλεμο κατά της ναυτιλίας τον Νοέμβριο του 2023. Καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες συνεχίζουν να αποφεύγουν την περιοχή, οι επιθέσεις συνέβαλαν στην τροφοδοσία μιας εντυπωσιακής αύξησης των τονομιλίων μεταφερόμενων φορτίων.
Ναυτιλία: Διογκώνεται το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons εκτίμησε τον Νοέμβριο ότι το θαλάσσιο εμπόριο θα σημειώσει αύξηση 6% στα τονομίλια το 2024, τον ταχύτερο ρυθμό επέκτασης των τελευταίων 14 ετών. Οι επιθέσεις είχαν σημαντικό αντίκτυπο στον ναυτιλιακό κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και στην άνοδο της ζήτησης πλοίων, καθώς το 90% των containerships που κανονικά θα ακολουθούσαν τη διαδρομή της Διώρυγας του Σουέζ ταξίδευαν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, σύμφωνα με την Bimco.
Οι κυρώσεις και ο σκοτεινός στόλος: Μία δεύτερη παράμετρος που επηρεάζει τη ναυτιλία είναι η αύξηση των κυρώσεων από την ομάδα των G7 κατά της Ρωσίας, η οποία έχει συνδυαστεί με την επέκταση του αριθμού των πλοίων που δραστηριοποιούνται εκτός του καθιερωμένου συστήματος ασφάλειας της ναυτιλίας. Τα πλοία αυτά καταγράφονται ως «σκιώδης στόλος», «σκοτεινός στόλος» ή και «γκρίζος στόλος» και ο αριθμός τους πληθαίνει. Ο ναυλομεσιτικός οίκος BRS Shipbrokers αναφέρει ότι περιλαμβάνει περί τα 850 πλοία, αυξάνεται κατά 10 πλοία τον μήνα και χαρακτηρίζονται έτσι πλοία που μεταφέρουν κυρίως το ρωσικό πετρέλαιο του Πούτιν, αλλά και ιρανικό, συριακό, βορειοκορεατικό ή βενεζουελάνικο πετρέλαιο.
Η προεδρία Ντόναλντ Τραμπ: Μπορεί ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να αναλαμβάνει τα καθήκοντά του τον Ιανουάριο, η επιστροφή του όμως στον Λευκό Οίκο έχει ήδη αντίκτυπο στη ναυτιλία. Οι τιμές των ναύλων εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατακόρυφα τον Δεκέμβριο, καθώς οι ναυλωτές μεταφέρουν με αυξημένο ρυθμό φορτία στις ΗΠΑ, ενόψει του γεγονότος ότι ο νέος πρόεδρος θα κάνει πράξη την απειλή του να φέρει μια νέα εποχή δασμών στην Ουάσιγκτον.
Εχει επίσης καταστήσει σαφές ότι συντάσσεται με το εργατικό συνδικάτο που εκπροσωπεί τους λιμενεργάτες στα λιμάνια μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και αυτοκινήτων σε όλη την ανατολική ακτή και την ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ, οι οποίοι απειλούν με απεργία τον Ιανουάριο εάν δεν ληφθούν μέτρα προστασίας των θέσεων εργασίας από την εφαρμογή λύσεων αυτοματοποίησης των φορτώσεων και εκφορτώσεων των πλοίων.
Επίσης η κυβέρνηση Τραμπ ενδέχεται να είναι η πρώτη αμερικανική κυβέρνηση μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο που θα έχει έναν «τσάρο» ναυτιλίας, σημειώνει το Tradewinds, εάν ο προτεινόμενος νόμος «Πλοία για την Αμερική» ψηφιστεί, καθώς ένας από τους αρχιτέκτονες της προσπάθειας αυτής, ο Μάικ Γουόλτς, διορίστηκε σύμβουλος εθνικής ασφάλειας του εκλεγμένου νέου προέδρου.
Στόχος τα 250 πλοία
Το νομοσχέδιο «SHIPS for America Act» αποσκοπεί στην αναζωογόνηση της αμερικανικής εμπορικής ναυτιλίας για τη μεταφορά ζωτικών αγαθών και στρατιωτικών φορτίων σε περιόδους συγκρούσεων, ενώ παράλληλα ενισχύει τις αμερικανικές αλυσίδες εφοδιασμού σε καιρό ειρήνης. Επί του παρόντος, περίπου 80 πλοία υπό αμερικανική σημαία συμμετέχουν στο διεθνές εμπόριο σε σύγκριση με πάνω από 5.500 πλοία υπό κινεζική σημαία. Η νέα νομοθεσία περιλαμβάνει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την ανάπτυξη ενός στόλου 250 εμπορικών πλοίων με αμερικανική σημαία, αμερικανικό πλήρωμα και εγχώρια ναυπήγηση, τα οποία θα μπορούν να λειτουργούν ανταγωνιστικά στο διεθνές εμπόριο.
Latest News
Καραμπόλες στην αγορά και το εμπόριο πετρελαίου από τους δασμούς Τραμπ
Οι δασμοί Τραμπ θα μεγαλώσουν τα δρομολόγια των πλοίων που θα μεταφέρουν τα βαρέλια αργού, σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Fearnleys
Πρεμιέρα για τη σεζόν κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη - Ποιο πλοίο «έσπασε το ρόδι»
Πρεμιέρα στον ΟΛΘ σήμερα για την κρουαζιέρα καθώς το πρώτο κρουαζιερόπλοιο για φέτος κατέπλευσε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Τα νεότευκτα δεξαμενόπλοια «ΑΙΣΩΠΟΣ» και «ΑΙΟΛΟΣ» στην Capital Ship Management
Τα νέα δεξαμενόπλοια της Capital Ship Management είναι τα πρώτα πλοία με ελληνική σημαία που παραδόθηκαν από τα ναυπηγεία New Times Shipbuilding
Η Attica Group σχεδιάζει τη ναυπήγηση έξι πλοίων
Οι προγραμματισμένες επενδύσεις στην κατεύθυνση ανανέωσης του στόλου της Attica Group ανέρχονται σε περίπου 515 εκατ. ευρώ
Οι δασμοί Τραμπ έφεραν τα πάνω κάτω
Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού είναι ρευστές και εξελίσσονται διαρκώς τόσο στις απειλές όσο και στις ευκαιρίες
Έκτακτο δρομολόγιο του Kissamos από Σαντορίνη - Νέες τροποποιήσεις μελετά η Attica Group
Tο έκτακτο δρομολόγιο θα πραγματοποιηθεί σήμερα από το πλοίο “Kissamos”, το οποίο θα αναχωρήσει στις 21:00 από το Ηράκλειο, Κρήτης
Η Ερυθρά, το Σουέζ και ο Τραμπ σε ρόλο μπαλαντέρ στη ναυτιλία
Οι περισσότερες ναυτιλιακές θα περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα και θα πρέπει να πειστούν ότι η απειλή επίθεσης έχει εξαλειφθεί
«Πυξίδα ανταγωνιστικότητας» - Αλλάζουν τα δεδομένα για την ευρωπαϊκή ναυτιλία
Η νέα στρατηγική που θα αναδείξει τον ρόλο που διαδραματίζουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια και η ναυτιλιακή βιομηχανία στη μελλοντική οικονομία της ΕΕ
Επιστρέφει η σταθερότητα στην Ερυθρά, εκτιμά η διοίκηση της Διώρυγας Σουέζ
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα είχε κοστίσει στην Αίγυπτο περίπου 7 δισεκ. δολάρια σε έσοδα από τη Διώρυγα του Σουέζ το 2024
Τι θα κρίνει τις τάσεις σε ναύλους και αγοραπωλησίες
Τις εξελίξεις θα φέρει μια επιστροφή των πλοίων στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ - Γιατί θα προκαλέσει μεγάλη πτώση της αξίας των πλοίων από «δεύτερο χέρι»