Σε δύσκολα μονοπάτια… πορεύεται το κόκκινο κρασί και στη Γαλλία, καθώς τα τελευταία χρόνια η εγχώρια κατανάλωση βαίνει μειούμενη με τις νεότερες γενιές να στρέφονται είτε σε άλλα ποτά ή ακόμα αποφεύγουν εντελώς το αλκοόλ.

Ειδικότερα, η κατανάλωση κόκκινου κρασιού στη Γαλλία έχει μειωθεί κατά περίπου 90% από τη δεκαετία του 1970, σύμφωνα με το Conseil interprofessionnel du vin de Bordeaux (CIVB), μια βιομηχανική ένωση.

Κρασί: Νέες τάσεις στην αγορά – Πού στρέφονται οι καταναλωτές [γραφήματα]

Η συνολική κατανάλωση κρασιού, που περιλαμβάνει κόκκινο, λευκό και ροζέ, έχει μειωθεί περισσότερο από 80% στη Γαλλία από το 1945, σύμφωνα με στοιχεία έρευνας της Nielsen. Η πτώση αυτή επιταχύνεται, με τα μέλη της Generation Z να αγοράζουν τις μισές ποσότητες απ’ αυτές που αγοράζουν οι παλαιότεροι.

Οι γαλλικές οινοπαραγωγικές περιοχές αντιμετωπίζουν ζητήματα όπως η κλιματική αλλαγή, η μειωμένη ζήτηση από την Κίνα και η υπερπαραγωγή

Αλλαγές στις συνήθειες στο κρασί

«Τα ζητήματα με το κρασί —ιδιαίτερα το κόκκινο κρασί— γίνονται υπαρξιακά τώρα», δήλωσε στους FT ο Σπύρος Μαλανδράκης, αναλυτής ποτών στο Euromonitor International.

Ο κλάδος υπέφερε από «έλλειψη σύνδεσης με τις νεότερες γενιές» και προηγουμένως είχε πέσει σε «αίσθημα εφησυχασμού» λόγω της δημοτικότητας του κρασιού στη γενιά των baby boomer, πρόσθεσε.

Οι αλλαγές στη γαλλική κατανάλωση βλάπτουν τον κλάδο, ενώ η κατάσταση επιδεινώνεται από τους ανθρώπους που πίνουν λιγότερο. Την ίδια στιγμή, ειδικά τα κόκκινα κρασιά είναι εκτός μόδας για τους νέους, οι οποίοι προτιμούν τα ροζέ, τη μπύρα, αλλά και τα ποτά χωρίς αλκοόλ.

«Με κάθε γενιά στη Γαλλία βλέπουμε την αλλαγή. Αν ο παππούς έπινε 300 λίτρα κόκκινο κρασί το χρόνο, ο πατέρας πίνει 180 λίτρα και ο γιος 30 λίτρα», δήλωσε το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της CIVB, Jean-Pierre Durand.

Οι προκλήσεις στο κρασί

Ο κλάδος εκτός από την κλιματική αλλαγή αντιμετωπίζει επίσης μια απότομη πτώση της ζήτησης από την Κίνα, μια από τις κύριες εξαγωγικές αγορές της.

Οι προκλήσεις δεν έχουν χτυπήσει εξίσου όλες τις κατηγορίες κρασιού. «Τα κόκκινα φθίνουν έντονα, μια κατάσταση που επιταχύνεται με την αλλαγή γενιάς», δήλωσε ο αγοραστής κρασιού Thomas Castet.

Εκπρόσωποι του κλάδου αναμένουν από τους παραγωγούς να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις εστιάζοντας σε κρασιά υψηλότερης ποιότητας ή λευκά ή κρασιά χαμηλής αλκοόλης – αν και το τελευταίο απαιτεί επένδυση σε νέα αμπέλια και εξοπλισμό.

Θα υπάρχει μικρή ζήτηση στο μέλλον για κρασιά κατώτερης γκάμας, καθώς οι νεότερες γενιές δίνουν προτεραιότητα στην ποιότητα έναντι της ποσότητας

Στροφή στην ποιότητα

Αντίστοιχα, ο Durand, από το νοτιοδυτικό Μπορντό, προέβλεψε ότι θα υπάρχει μικρή ζήτηση στο μέλλον για κρασιά κατώτερης γκάμας, καθώς οι νεότερες γενιές δίνουν προτεραιότητα στην ποιότητα έναντι της ποσότητας. Μερικά κρασιά πωλούνται για μόλις 2,50 ευρώ το μπουκάλι στη Γαλλία.

Αλλά ο Durand είπε ότι η υπερπαραγωγή και η παρουσία πολλών κρασιών κατώτερης ποιότητας είχαν βλάψει την εικόνα του Bordeaux, αν και η περιοχή είναι επίσης γνωστή για την περιοχή Saint-Émilion, η οποία παράγει κρασιά κορυφαίας ποιότητας και ακριβά.

Η συγκομιδή του 2024 στο Château Mauvinon, μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση στο Saint-Émilion, επηρεάστηκε από την υψηλή ζέστη και το ωίδιο – προβλήματα που αντιμετωπίζονται σε ολόκληρη την περιοχή καθώς αλλάζει το κλίμα.

Η Brigitte Tribaudeau, η οποία είναι ιδιοκτήτρια και διευθύνει το οινοποιείο, είπε ότι τα υψηλής ποιότητας grand cru reds εξακολουθούσαν να αποτελούν τον πυρήνα της παραγωγής του Château Mauvinon, αλλά ότι είχε παρατηρήσει πριν από χρόνια τις αλλαγές στις συνήθειες των νεότερων καταναλωτών και γι’αυτό άρχισε να προσαρμόζεται.

Έτσι, άρχισε να παράγει ένα λευκό κρασί το 2018, καθώς και ένα μοντέρνο πορτοκαλί κρασί, δημοφιλές στους νεότερους πότες. Τώρα πειραματίζεται με κρασί με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ.

«Αισθάνθηκα πολύ νωρίς ότι τα πρότυπα κατανάλωσης αλκοόλ άλλαζαν – βλέποντας ότι οι γυναίκες και ειδικά οι νεότερες έπιναν μικρότερες ποσότητες και μάλιστα πολύ λιγότερο κόκκινο κρασί», είπε ο Tribaudeau. κρασί

Και ο δισταγμός

Ορισμένα οινοποιεία διστάζουν να καινοτομήσουν, είτε λόγω του κόστους είτε λόγω της τήρησης της παράδοσης. Η αλλαγή από την παραγωγή κόκκινου σε λευκού κρασιού απαιτεί μεγάλες επενδύσεις τόσο σε νέα αμπέλια όσο και σε διαφορετικό εξοπλισμό, ενώ δεν είναι όλες οι καλλιεργητικές περιοχές κατάλληλες για διαφορετικά είδη σταφυλιών.

Μάλιστα, πολλοί ήταν αυτοί που άργησαν να αγκαλιάσουν τον οινοτουρισμό και το εξατομικευμένο μάρκετινγκ, το οποίο μπορεί να προσελκύσει νεότερους καταναλωτές, που αναζητούν νέες οινικές εμπειρίες.

Να σημειωθεί ότι η περιοχή του Μπορντό άρχισε να ξεριζώνει έως και 9.500 εκτάρια αμπέλων για να περιορίσει την υπερπαραγωγή και να αποτρέψει την εξάπλωση ασθενειών. Το διετές σχέδιο, που ξεκίνησε το 2023, προσφέρει 6.000 ευρώ ανά εκτάριο προς εκρίζωση, από συνολικό προϋπολογισμό 57 εκατ. ευρώ που χρηματοδοτείται σε μεγάλο βαθμό από την κυβέρνηση και την CIVB.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα AGRO
ΕΛΓΟ Δήμητρα: Ξεκινά το πρόγραμμα επιμόρφωσης γεωργικών συμβούλων
AGRO |

ΕΛΓΟ Δήμητρα: Ξεκινά το πρόγραμμα επιμόρφωσης γεωργικών συμβούλων

Τη Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2025 θα ξεκινήσει η υλοποίηση του εισαγωγικού προγράμματος επιμόρφωσης των φυσικών προσώπων, που υπέβαλλαν αίτηση για πιστοποίηση και εγγραφή στο Μητρώο Γεωργικών Συμβούλων του ΕΛΓΟ-Δήμητρα. Το πρόγραμμα θα κληθούν να παρακολουθήσουν 1.223  ενδιαφερόμενοι των οποίων οι αιτήσεις ή οι ενστάσεις εγκρίθηκαν με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΛΓΟ-Δήμητρα καθώς και 330 […]