Τα πάνω κάτω έφερε το 2024 στα δρομολόγια των πλοίων των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών μεταφοράς containers, λόγω κυρίως της δράσης των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Κύρια χαρακτηριστικά της «νέας» κατάστασης η πλήρης απορρόφηση της πρόσθετης μεταφορικής ικανότητας , με συνέπεια την παραμονή σε ιστορικά επίπεδα των ναύλων και επίσης η ανάδειξη νέων αγορών, όπως της Λατινικής Αμερικής, η οποία αύξησε σημαντικά το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.Ο παγκόσμιος στόλος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με την Alphaliner, αυξήθηκε κατά 10,6% το 2024 και περίπου 3 εκατ. teu μεταφορικής ικανότητας προστέθηκαν στον ενεργό στόλο. Σχεδόν το 59% αυτής της νέας μεταφορικής ικανότητας αξιοποιήθηκε στο θαλάσσιο εμπόριο Ασίας – Ευρώπης, όπου χρειάστηκαν πολλά επιπλέον πλοία, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες επέλεξαν να δρομολογούν τα πλοία τους μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας για να αποφύγουν την επικίνδυνη διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, όπου οι αντάρτες Χούθι στοχοποιούν πλοία.
Ναυτιλία: Γιατί επιστρέφουν οι χρυσές ημέρες στoν κλάδο των container
Στη συγκεκριμένη θαλάσσια διαδρομής Ασίας – Ευρώπης η Alphaliner είχε υπολογίσει στο πρώτο εξάμηνο του 2024 ότι είχε αυξηθεί η μεταφορική ικανότητα κατά 24% για να καλυφθεί η ζήτηση πλοίων. Εξι μήνες αργότερα, η αύξηση του στόλου ανέρχεται στο 31% και ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες εξακολουθούν να περιμένουν την παράδοση περισσότερων νεότευκτων πλοίων για να καλύψουν τα τελευταία κενά στη διαδρομή Ασία – Ευρώπη.
Ωστόσο λόγω της μεγάλης αύξησης των μιλίων που προκαλεί η δρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική, η νέα χωρητικότητα που «έπεσε» στο νερό δεν μπορεί να καλύψει πλήρως την αυξημένη ζήτηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι την 1η Δεκεμβρίου 2023, προσφέρονταν κατά μέσο όρο 434.940 εβδομαδιαίες χρονοθυρίδες στη γραμμή Ασίας – Ευρώπης, ενώ έναν χρόνο αργότερα και ενώ πολλά νέα πλοία προστέθηκαν στην εξυπηρέτηση της γραμμής η προσφορά νέων χρονοθυρίδων είχε αυξηθεί μόνο κατά 38.360 teu, ή 8,8%, καθώς η αναδρομολόγηση πλοίων «απορρόφησε» την επιπλέον χωρητικότητα που προστέθηκε.
Ο αδρανής στόλος κοντά στο μηδέν
Ενώ πολλοί σχολιαστές προειδοποιούσαν για πιθανή πλεονάζουσα μεταφορική ικανότητα το 2024, τελικά οι εκτροπές των πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας απορρόφησε αυτή τη νέα χωρητικότητα με αποτέλεσμα στο τέλος του 2024 ο αδρανής στόλος να παραμένει κοντά στο μηδέν (0,6% του συνολικού στόλου).
Η προαναφερόμενη εικόνα εξηγεί γιατί οι ναύλοι στα containers στη ναυτιλία τακτικών γραμμών παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα και το 2024, ένα έτος το τρίτο στην ιστορία του κλάδου με τόσο υψηλά κέρδη για τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών, παρά το πρόσθετο κόστος κεφαλαίου των πλοίων και τα υψηλότερα έξοδα καυσίμων που συνδέονται με την αναδρομολόγηση τους και τα μεγαλύτερης διάρκειας ταξίδια.
Η τεράστια ανάγκη για επιπλέον χωρητικότητα στις γραμμές από την Ασία προς την Ευρώπη είχε αντίκτυπο σε άλλες περιοχές του θαλασσίου εμπορίου. Σύμφωνα με την Alphaliner παρά τις ελκυστικές συνθήκες στις ισχυρές γραμμές Ασίας – Βόρειας Αμερικής, η χρησιμοποιούμενη χωρητικότητα αυξήθηκε μόνο κατά 2,9% σε ετήσια βάση.
Ομοίως, παρά τις υψηλές τιμές ναύλων στη spot αγορά στο θαλάσσιο εμπόριο στην περιοχή του Ειρηνικού, μόνο το 5,1% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας προστέθηκε στην εν λόγω γραμμή κατά το 2024.
Επίσης η μεταφορική ικανότητα που αξιοποιήθηκε στις γραμμές του Ατλαντικού μειώθηκε κατά 9,1% σε ετήσια βάση. Πρόκειται ωστόσο για μια γραμμή που εξυπηρετεί ένα μικρό ποσοστό του θαλάσσιου εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων, περίπου το 3,3% του παγκοσμίου όγκου, σε σύγκριση με το 23,9% που είναι το μερίδιο των φορτίων στη γραμμή Ασίας-Ευρώπης και το 17,1% στη γραμμή Ασίας – Βόρειας Αμερικής.
Μία ενδιαφέρουσα εξέλιξη σύμφωνα με την Alphaliner καταγράφηκε στο θαλάσσιο εμπόριο από και προς τη Λατινική Αμερική, όπου σημειώθηκε μια «απότομη» αύξηση της χωρητικότητας του στόλου των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή. Η Alphaliner εκτιμά ότι στο θαλάσσιο εμπόριο της Λατινικής Αμερικής δραστηριοποιείται πλέον το 15% του παγκόσμιου στόλου. Στα εν λόγω δρομολόγια προστέθηκαν επιπλέον 853.000 teu χωρητικότητας κατά τη διάρκεια των τελευταίων δώδεκα μηνών, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 22,4% σε ετήσια βάση.
Με άλλα λόγια τονίζει η Alphaliner το 16,9% του συνόλου της πρόσθετης μεταφορικής ικανότητας που «έπεσε» στο νερό το 2024 δραστηριοποιήθηκε στη Λατινική Αμερική.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Σε κόμβους κρουαζιέρας επιδιώκει να μετατρέψει το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου και Καβάλας
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και να αναβαθμιστούν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό
Οι μεγάλοι πρωταγωνιστές στις νέες ναυτιλιακές παραγγελίες
Η μεγαλύτερη αύξηση πραγματοποιήθηκε στα δεξαμενόπλοια, στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και στα LNG carriers
Σε κόμβους κρουαζιέρας θα μετατραπούν τα λιμάνια Πάτρας, Κατάκολου και Καβάλας
Τι προβλέπει ο διεθνής διαγωνισμός που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ
Στα 2 τρισ. η αξία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου – Οι παραγγελίες για πλοία με εναλλακτικά καύσιμα
Στη ναυτιλία, η αξία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου αυξήθηκε στα 2 τρισ. δολ. από 1,2 τρισ. δολά το 2020
Πόσα πλοία πούλησαν και αγόρασαν το 2024 οι Έλληνες εφοπλιστές – Οι πρωτιές
Οι Έλληνες εφοπλιστές προχώρησαν σε πωλήσεις πλοίων αξιοποιώντας τις υψηλές τιμές – Τα reports διεθνών ναυλομεσιτικών οίκων
Χούθι, Πούτιν και Τραμπ καθορίζουν την παγκόσμια ναυτιλία
Οι νέες παράμετροι αποτελούν μια σημαντική πρόκληση, που παρά τις επενδύσεις θα έχει επιπτώσεις και ανατροπές στη διεθνή σκηνή
Ρεκόρ εσόδων από την κρουαζιέρα το 2024 αλλά και γκρίνια για το «τέλος»
Τα έσοδα από την κρουαζιέρα ανήλθαν στο 1 δισ. ευρώ το 2024 – Διαμαρτύρονται οι εταιρείες για την επιβολή του τέλους
Ποιο πλοίο έκανε «ποδαρικό» στον Πειραιά το 2025
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας υποδέχθηκε το πλήρωμα του πλοίου
Τρεις περιβαλλοντικές προκλήσεις το 2025 για την ναυτιλία
Το 2025 είναι κρίσιμη χρονιά για την πορεία της πράσινης μετάβασης καθώς αναμένονται οριστικές αποφάσεις από την πλευρά του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανσιμού (ΙΜΟ)
Αυτόνομο ενεργειακά το λιμάνι του Βόλου
Το πρώτο και μοναδικό λιμάνι της χώρας που καλύπτει τις ανάγκες του για ενέργεια