Η Honda και η Nissan είναι οι πιο πρόσφατες εταιρείες που κατασκευάζουν αυτοκίνητα, οι οποίες συζητούν τη συνένωση δυνάμεων και δεν θα είναι οι τελευταίες.
Οι δύο ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοίνωσαν την περασμένη εβδομάδα ότι σχεδιάζουν να συγχωνευτούν και να δημιουργήσουν την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο.
ΗΠΑ: Ρεκόρ πενταετίας για τις πωλήσεις αυτοκινήτων το 2024
Οι λεπτομέρειες δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί, αλλά αναμένεται να ανακοινωθούν εντός έξι μηνών.
Οι συγχωνεύσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι κάτι καινούργιο. Η General Motors (GM) είναι ενα παραδειγμα, που διαμορφώθηκε απο την εξαγορά διαφόρων εμπορικών σηματων στην πρώτη δεκαετία του 20ου αιώνα. Ωστόσο, οι ειδικοί λένε ότι η συμφωνία Honda-Nissan θα μπορούσε να βοηθήσει να πυροδοτήσει μια σειρά συνδυασμών που θα ηταν ικανοί -σύντομα- να αναδιαμορφώσουν τη βιομηχανία
«Πιστεύω ότι το περιβάλλον είναι εκεί για πρόσθετες συγχωνεύσεις», δήλωσε ο Τζέφ Σούστερ , παγκόσμιος αντιπρόεδρος έρευνας αυτοκινήτων για την GlobalData. «Δεν νομίζω ότι η Honda-Nissan θα προκαλέσει περισσότερες συμφωνίες, αν και θα μπορούσε να τις επιταχύνει».
Οι παράγοντες που οδηγούν σε πιθανές συμφωνίες, είναι πολυάριθμοι και ισχυροί: Aπό την τεχνολογική αλλαγή και την ανάγκη για έρευνα και ανάπτυξη (Ε&Α) μέχρι τις κεφαλαιουχικές δαπάνες και τα μικρά περιθώρια κέρδους. Η ώθηση προς την ενοποίηση πρόκειται να γίνει μεγαλύτερη την επόμενη δεκαετία. Και μπορεί να επιζήσουν μόνο οι μεγαλύτεροι.
«Γίνεται πιο δύσκολο να επιβιώσεις και να μην έχεις οικονομίες κλίμακας, αν το κάνουν όλοι οι άλλοι, ειδικά καθώς προχωράς στη νέα τεχνολογία», είπε. Οταν βρίσκεσαι σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά, υπάρχει η τάση να δημιουργούνται συνεργασίες που μπορεί να μην είχαν συμβεί διαφορετικά».
Δισεκατομμύρια για νέα τεχνολογία στα αυτοκίνητα
Η αλλαγή από βενζινοκίνητα αυτοκίνητα σε ηλεκτρικά οχήματα και τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, έχει ήδη κοστίσει στις αυτοκινητοβιομηχανίες δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε κόστος έρευνας και ανάπτυξης και θα χρειαστούν δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια, αν όχι εκατοντάδες δισεκατομμύρια σε ολόκληρο τον κλάδο.
Η ώθηση για μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα οφείλεται εν μέρει σε περιβαλλοντικούς κανονισμούς θα είναι περισσότερο επικίνδυνη στο μέλλον απο οτι ήταν τα κέρδη της βιομηχανιας από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Και τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) δεν ήταν κερδοφόρα για τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες, εκτός από την Tesla και ορισμένες στην Κίνα, σημειώνει το CNN Business.
«Η σκληρή πραγματικότητα, οι επενδύσεις δεν αποδίδονται ακόμη και θα διαρκέσει περισσότερο από ό,τι είχαν προγραμματίσει», είπε ο Τ. Σουστερ .
Παρόλο που οι καταναλωτές έχουν δείξει ενδιαφέρον για λειτουργίες υποβοήθησης οδηγού, όπως το αυτόματο φρενάρισμα και η οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο, η υπόσχεση της κατασκευής αληθινών αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων έχει αποδειχθεί άπιαστη.
Η GM πρόσφατα απέσυρε τα σχέδιά της για robotaxi, αναφέροντας το κόστος. Η Ford είχε εγκαταλείψει πολλές από τις προσπάθειές της για ανάπτυξη αυτόνομης οδήγησης το 2022. Αλλά η Tesla και άλλοι προχωρούν με τα σχέδιά τους για αυτόνομη οδήγηση, διατηρώντας την πίεση για την ανάπτυξη της τεχνολογίας – ακόμη και σε πιο μέτρια από την αναμενόμενη κλίμακα.
Η δύναμη αλλαγής
Το κόστος για την ανάπτυξη αυτών των νέων τεχνολογιών στα αυτοκίνητα θα αναγκάσει περισσότερους συνδυασμούς και αλλαγές στην αυτοκινητοβιομηχανία, δήλωσε ο Βενκατες Πρασαντ , ανώτερος αντιπρόεδρος έρευνας για το Center for Automotive Research, μια δεξαμενή σκέψης στο Μίσιγκαν.
«Αυτές οι δυνάμεις της ισχυρής οικονομικής και τεχνολογικής αλλαγής επιταχύνουν την ώθηση για συγχώνευση», λέει για τη συνένωση των Honda-Nissan, ο αντιπρόεδρος έρευνας του Center for Automotive Research .
Και είπε ότι πέρα από το ζήτημα της τεχνολογικής αλλαγής είναι ο αυξημένος ανταγωνισμός από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες στο παρελθόν είχαν περιοριστεί στην κινεζική αγορά.
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία ήταν ένα ελάχιστο «σήμα» στο διεθνές ραντάρ πριν από 20 χρόνια, καθώς οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες κυριαρχούσαν στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο. Τώρα οι Κινέζοι κατασκευαστές είναι έτοιμοι να γίνουν μια διεθνής δύναμη.
Η BYD, μια από τις μεγαλύτερες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, πούλησε περισσότερα από 4 εκατομμύρια αυτοκίνητα το 2024, ένα άλμα 41% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ένα πολύ μεγαλύτερο άλμα από οποιαδήποτε δυτική αυτοκινητοβιομηχανία. Και σε αντίθεση με τις παλαιές αυτοκινητοβιομηχανίες που εξακολουθούν να εξαρτώνται από τα οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο για τις πωλήσεις και τα κέρδη τους, πολύ περισσότερο από το ένα τρίτο των πωλήσεων της BYD είναι EV.
Έτσι, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ανακινούν ήδη την ευρωπαϊκή αγορά και αναμένεται να κατακτήσουν τελικά σημαντικό μερίδιο αγοράς στη Βόρεια Αμερική.
«Πιστεύω ότι αυτή είναι η κορυφή του παγόβουνου», είπε ο Β.Πρασαντ για την ανακοίνωση της Honda-Nissan. «Αυτές οι δυνάμεις της ισχυρής οικονομικής και τεχνολογικής αλλαγής επιταχύνουν την ώθηση για συγχώνευση».
Ο Β. Πρασάντ είπε ότι δεν ξέρει ακριβώς ποιες εταιρείες θα συγκεντρωθούν, αλλά είναι πεπεισμένος ότι θα μείνουν πολύ λιγότερες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες μόνες τους τα επόμενα πέντε έως 10 χρόνια.
Οκτώ εταιρείες
«Δεν υπάρχει χώρος για τόσους πολλούς παίκτες σε αυτόν τον κόσμο», είπε. «Ίσως δύο στην Ιαπωνία, δύο στην Ευρώπη, δύο στις ΗΠΑ. Ίσως δύο στην Κίνα. Από είκοσι σε οκτώ, αυτό είναι μια αρκετά σημαντική μείωση».
Βέβαια, πολλές συμφωνίες αυτοκινητοβιομηχανίας αποτυγχάνουν και υπάρχουν ειδικοί που προειδοποιούν ότι οι συμφωνίες δεν θα είναι τόσο εύκολες όσο φαίνεται. Οι προηγούμενες συγχωνεύσεις αυτοκινήτων δεν έχουν πάντα αποδώσει.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Daimler-Benz συμφώνησε να αγοράσει την Chrysler Corp. το 1998, μόνο που ο συνδυασμένος όμιλος διαλύθηκε μια δεκαετία αργότερα. Η νέα ανεξάρτητη Chrysler χρεοκόπησε και χρειάστηκε ομοσπονδιακή διάσωση μέσα σε δύο χρόνια.
Η τελευταία συγχώνευση της Chrysler, με τον ευρωπαϊκό όμιλο PSA το 2021 για να σχηματίσει τη Stellantis, είχε τα δικά της προβλήματα τον τελευταίο χρόνο, με πτώση των πωλήσεων και των κερδών.
Δύσκολοι συνδυασμοί
Και η συμμαχία της Nissan με τη Renault, αν και δεν ήταν επίσημη συγχώνευση, κατέληξε να καταρρεύσει μετά τη σύλληψη του διευθύνοντος συμβούλου της Nissan Carlos Ghosn στην Ιαπωνία με την κατηγορία «σημαντικού» οικονομικού παραπτώματος. Ο ίδιος διέφυγε από τη χώρα πριν από τη διεξαγωγή της δίκης.
Υπάρχουν επίσης πολιτικές δυνάμεις που εμποδίζουν ορισμένους συνδυασμούς να πραγματοποιηθούν, υποστηρίζει ο Πήτερ Γουέλς , καθηγητής στο Cardiff Business School στην Ουαλία και διευθυντής του Centre for Automotive Industry Research. Ορισμένες χώρες θα αντιδρούσαν στο να επιτρέψουν συνδυασμούς των εθνικών τους αυτοκινητοβιομηχανιών με μία από άλλη χώρα.
Ο Πήτερ Γουέλς σημειώνει επίσης ότι οι νεοεισερχόμενοι αναταράζουν οργανικά την αγορά στα αυτοκίνητα, με ορισμένους να γίνονται τελικά μεγάλοι παίκτες στην παγκόσμια αγορά, όπως η Tesla ή η BYD.
Ακόμη και οι κορεατικοί εταίροι Hyundai και Kia είναι σχετικά νεοεισερχόμενοι σε σύγκριση με άλλες παλαιές αυτοκινητοβιομηχανίες, επισημαίνει.
Latest News
Το 2024 ήταν η «όμορφη στιγμή» του TikTok Shop - Η απειλή της απαγόρευσης
Tο TikTok Shop συνεχίζει να αναπτύσσεται, οι μάρκες ομορφιάς εντάσσονται σιγά-σιγά στην αγορά που έχει δημιουργήσει
Θα επαναλάβει η Λαγκάρντ το ιστορικό «οτιδήποτε χρειαστεί»;
Η ιστορική φράση του Μάριο Ντράγκι για τη σωτηρία του ευρώ αποτελεί μια παρακαταθήκη που γνωρίζουν στο Παρίσι. Το να στηρίζονται αποκλειστικά σε αυτή ίσως αποβεί μοιραίο.
Η μεγάλη επιστροφή στις επενδύσεις - Κέρδισε δισεκατομμύρια το 2008 και «στοιχηματίζει» ξανά στην αγορά
Από την Artradis στη Vulpes του Στιβ Ντιγκλ - Γιατί αναζητά έως και 250 εκατ. δολάρια για επενδύσεις
Στο 5% - 5,5% ο στόχος του γαλλικού υπουργείου Οικονομικών της Γαλλίας για το έλλειμμα το 2025
Ο υπουργός Οικνομικών στη Γαλλία δήλωσε ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα θα είναι «πιθανόν» γύρω στο 6,1% το 2024
Μπροστά στην ανοικοδόμηση ξανά - Πώς έκλεισε το 2024 για την Boeing
Η Boeing επί 12 μήνες βρέθηκε στο στόχαστρο λόγω ανησυχιών σχετικά με την ασφάλεια και την ποιότητα - Πόσο θα διαρκέσει η ανάκαμψή της
Ποδαρικό με... πτώση - Οι κινεζικές μετοχές συνεχίζουν να υποχωρούν
Στην Κίνα η αναμενόμενη πτώση αντανακλά εν μέρει την επερχόμενη προεδρία Τραμπ
Αβεβαιότητες αλλά και αισιοδοξία για την παγκόσμια οικονομία - Οι δείκτες για το 2025
Ενίσχυση αναμένει ο ΟΟΣΑ για την παγκόσμια οικονομία το 2025, με ανάπτυξη 3,3% από 2,2% και πτώση πληθωρισμού στο 3,8% από 5,4%
Οι νεαροί Γάλλοι, ειδικά η γενιά Z, δεν πίνει κρασί - επιλέγει τη μπύρα
Η κατανάλωση κόκκινου κρασιού στη Γαλλία έχει μειωθεί περίπου 90 % από τη δεκαετία του 1970, σύμφωνα με το CIVB, μια διεπαγγελματική βιομηχανική ένωση
Αντίστροφη μέτρηση στην ΕΕ και φόβοι για βαρύ πλήγμα από τον Τραμπ
Η ΕΕ αισθάνεται την πίεση της κόντρας μεταξύ Τραμπ και Τζινπίνγκ, που θα μπορούσε να βλάψει το εμπόριο και την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη
Ο μεγάλος χαμένος του Dow Jones ήταν η Boeing για το 2024
Η τιμή της μετοχής της Boeing μειώθηκε κατά 31% πέρυσι - καταγράφοντας τη χειρότερη πορεία από τις 30 βιομηχανίες του δείκτη