«Ειρωνικό» χαρακτηρίζουν οι επιστήμονες το γεγονός ότι η άνοδος της στάθμης της θάλασσας θα σημάνει την καταστροφή πολλών από τα μεγαλύτερα πετρελαϊκά λιμάνια του κόσμου. Όσο οι κυβερνήσεις δεν λαμβάνουν μέτρα για την κλιματική αλλαγή η παραπάνω εξέλιξη θεωρείται αναπόφευκτη και μπορεί να συμβεί μέχρι και σε πενήντα χρόνια από σήμερα.
Κλιματική αλλαγή: Η άνοδος της στάθμης των θαλασσών επιταχύνεται και θα συνεχιστεί για αιώνες
Η υπερθέρμανση του πλανήτη που προκαλείται από την καύση ορυκτών καυσίμων – όπως το πετρέλαιο – έχει σαν αποτέλεσμα το λιώσιμο των πάγων και την άνοδο της στάθμης της θάλασσας που με τη σειρά της θα κατακλύσει μεταξύ άλλων και μεγάλες πετρελαϊκές εγκαταστάσεις με σημαντικό μερίδιο στην παγκόσμια αγορά.
Ειδικότερα 13 από τα λιμάνια με τη μεγαλύτερη κίνηση τάνκερ θα υποστούν σοβαρές ζημιές εάν η στάθμη της θάλασσας ανέβει ένα μέτρο, σύμφωνα με την ανάλυση που παρουσιάζει ο Guardian.
Οι ερευνητές δήλωσαν ότι δύο λιμάνια με χαμηλό υψόμετρο στη Σαουδική Αραβία – Ras Tanura και Yanbu – είναι ιδιαίτερα ευάλωτα. Και τα δύο λειτουργούν από την Aramco, την κρατική εταιρεία πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας, και καλύπτουν το 98% των εξαγωγών πετρελαίου της χώρας.
Τα λιμάνια του Χιούστον και του Γκάλβεστον στις ΗΠΑ, του μεγαλύτερου παραγωγού πετρελαίου στον κόσμο, βρίσκονται επίσης στη λίστα, όπως και τα λιμάνια των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της Κίνας, της Σιγκαπούρης και των Κάτω Χωρών.
Η άνοδος της στάθμης μέχρι το 2070
Η τελευταία επιστημονική έκθεση που δημοσιεύθηκε από την International Cryosphere Climate Initiative (ICCI) δείχνει ότι η άνοδος της στάθμης της θάλασσας κατά 1 μέτρο είναι πλέον αναπόφευκτη μέσα σε έναν αιώνα περίπου και θα μπορούσε να έρθει ήδη από το 2070, εάν καταρρεύσουν τα στρώματα πάγου και δεν περιοριστούν οι εκπομπές αερίων.
Μια ακόμη πιο καταστροφική άνοδος της στάθμης της θάλασσας της τάξης των τριών μέτρων είναι μάλλον αναπόφευκτη μέσα στην επόμενη χιλιετία και θα μπορούσε να φτάσει ήδη στις αρχές της δεκαετίας του 2100.
Η κλιματική αλλαγή και άνοδος της στάθμης της θάλασσας προκαλεί ήδη πολλά προβλήματα στον κόσμο πριν ακόμα το νερό καλύψει τις παράκτιες περιοχές.
Καταιγίδες σημειώνονται συχνότερα και με μεγαλύτερη σφοδρότητα και προκαλούν παράκτιες πλημμύρες. Η διείσδυση αλμυρού νερού στις παράκτιες περιοχές διαβρώνει επίσης τα θεμέλια κτιρίων, σημειώνουν οι ερευνητές.
Η Pam Pearson, διευθύντρια του ICCI, δήλωσε: «Είναι ειρωνεία ότι αυτά τα λιμάνια πετρελαιοφόρων βρίσκονται κάτω από το 1 μέτρο ανόδου της στάθμης της θάλασσας και πρέπει να έχουν τα μάτια τους στραμμένα σε αυτούς τους δυνητικά υψηλότερους ρυθμούς ανόδου της στάθμης της θάλασσας, που με τη σειρά τους προέρχονται από τη συνεχιζόμενη χρήση ορυκτών καυσίμων».
Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας είναι ο πιο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος της κλιματικής κρίσης, και θα σημάνει επανασχεδιασμό του παγκόσμιου χάρτη καθώς θα επηρεαστούν πολλές μεγάλες πόλεις από τη Νέα Υόρκη έως τη Σαγκάη. Όμως, η Pearson δήλωσε ότι τα βραχυπρόθεσμα συμφέροντα των κυβερνήσεων και των επιχειρήσεων παραβλέπουν τα δεδομένα.
«Οι βασικές πληροφορίες από τις επιστημονικές εκτιμήσεις για την άνοδο της στάθμης της θάλασσας δεν φαίνεται να έχουν περάσει στη συνείδηση των κυβερνήσεων», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ανάγκη για αλλαγή πολιτικής
Ο James Kirkham, επικεφαλής επιστημονικός σύμβουλος του ICCI, δήλωσε: «Η άρνηση να κλείσουμε τις στρόφιγγες του πετρελαίου σημαίνει να κρατήσουμε τις στρόφιγγες ανοιχτές για την άνοδο της στάθμης της θάλασσας.
Το επιταχυνόμενο λιώσιμο των πάγων και η επέκταση των ωκεανών έχει ήδη προκαλέσει τον διπλασιασμό του ρυθμού ανόδου της στάθμης της θάλασσας τα τελευταία 30 χρόνια.
Εάν οι ηγέτες δεν διπλασιάσουν τις προσπάθειές τους για τη μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα, οι τρομερές επιπτώσεις της ανόδου της στάθμης της θάλασσας θα αυξηθούν περαιτέρω – επηρεάζοντας κάθε χώρα με ακτογραμμή, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που συνεχίζουν να εμποδίζουν τις αυξημένες προσπάθειες απαλλαγής από τον άνθρακα».
Η νέα μελέτη βασίστηκε σε στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από τον Μάιο, όπου ερευνητές διαπίστωσαν ότι 13 από τα 15 λιμάνια πετρελαίου με τη μεγαλύτερη κίνηση πετρελαιοφόρων είναι εκτεθειμένα στην άνοδο της στάθμης της θάλασσας.
Η οικονομική ζημιά
Χάρτες της ανόδου της στάθμης της θάλασσας από το Climate Central και το GoogleMaps χρησιμοποιήθηκαν για να δείξουν ότι μια άνοδος της στάθμης κατά 1 μέτρο θα έβλαπτε προβλήτες, εγκαταστάσεις αποθήκευσης πετρελαίου, διυλιστήρια και άλλες υποδομές.
Η ερευνητική ομάδα χρησιμοποίησε δεδομένα εξαγωγών πετρελαίου του Bloomberg για να εκτιμήσει τον όγκο και την αξία του πετρελαίου που εισάγεται και εξάγεται από τα εν λόγω λιμάνια. Μαζί, το Ras Tanura και το Yanbu (σσ τα λιμάνια της Σαουδικής Αραβίας) εξήγαγαν πετρέλαιο αξίας 214 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2023. Συνολικά, τα 13 λιμάνια αντιπροσώπευαν μαζί περίπου το 20% των παγκόσμιων εξαγωγών πετρελαίου το 2023.
Ο Murray Worthy, της Zero Carbon Analytics, ο οποίος συμμετέχει στην ομάδα, δήλωσε: «Η ανάλυση αυτή δείχνει ότι η στήριξη στα ορυκτά καύσιμα σε έναν κόσμο που θερμαίνεται είναι ένας δρόμος προς την καταστροφή και όχι προς την ενεργειακή ασφάλεια. Οι χώρες αντιμετωπίζουν μια επιλογή: να επιμείνουν στα ορυκτά καύσιμα και να διακινδυνεύσουν διαταραχές στον εφοδιασμό, καθώς η άνοδος της στάθμης των θαλασσών πλημμυρίζει λιμάνια και τερματικούς σταθμούς, ή να μεταβούν σε ασφαλείς, βιώσιμες εγχώριες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».
Θα μπορούσαν να καταβληθούν προσπάθειες για την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων, τα οποία θα ήταν πολύ δαπανηρά, αλλά ο Worthy δήλωσε: «Τελικά είναι μια χαμένη μάχη. Πρέπει να συνεχίσετε να χτίζετε αυτά τα θαλάσσια τείχη υψηλότερα με την πάροδο του χρόνου».
Πηγή: in.gr
Latest News
Μήνυμα Τίμερμανς: Οι πλούσιοι πρέπει να πληρώσουν περισσότερα για την ενεργειακή μετάβαση
Τη σημασία που έχει το να πληρώσουν περισσότερα οι πλούσιοι προκειμένου να προωθηθεί η υπόθεση της ενεργειακής μετάβσης σημείωσε ο αρχιτέκτοντας του Green Deal της ΕΕ
Αυξάνονται οι θερμοκασίες - Συναγερμός στη Μεσόγειο
H μέση θερμοκρασία στην Ελλάδα για το 2024 κυμάνθηκε πάνω από την μέση τιμή της περιόδου 1991-2020 στο 77% των ημερών
Νέα βαφή στην EasyJet για να μειώσει... βάρος και καύσιμα στα αεροπλάνα της
Η EasyJet αναμένεται να εξοικονομήσει περίπου 1.296 τόνους καυσίμων, όταν ολόκληρος ο στόλος της χρησιμοποιήσει το νέο σύστημα βαφής
Η Κίνα κερδίζει τον αγώνα για φόρτιση EV 5 λεπτών
Ο χρόνος αναμονής για φόρτιση μπαταριών είναι ένας κύριος λόγος που αποτρέπει ππολλούς από την στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Στόχος του «Εξοικονομώ 2025» η ενεργειακή αναβάθμιση 11.400 κατοικιών
Το Εξοικονομώ 2025 αφορά κτίρια που χρησιμοποιούνται ως κύρια κατοικία και θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση ενέργειας κατά 30%
Η Tesla βλέπει την BYD να κλείνει το χάσμα και τις πωλήσεις να μειώνονται μετά από μια 10ετία ανόδου [γράφημα]
Οι πωλήσεις της BYD εκτινάχθηκαν το δεύτερο εξάμηνο του 2024 και ο Ιλον Μασκ όλα δείχνουν ότι βλέπει... εφιάλτες στην Tesla
Τσουχτερό πρόστιμο για οδήγηση πατινιού σε πεζοδρόμιο - Τι αποφάσισε η Βαρκελώνη
Υπολογίζεται ότι τα ηλεκτρικά πατίνια και σκούτερ αντιστοιχούν σε περίπου 44.000 διαδρομές την ημέρα στην πόλη της Βαρκελώνης
Πώς η Γροιλανδία απώλεσε 2.300 κυβικά χλμ πάγου σε 13 χρόνια
Το λιώσιμο των πάγων στη Γροιλανδία είναι ο δεύτερος σημαντικότερος παράγοντας πίσω από την άνοδο της στάθμης των ωκεανών.
Πώς να αλλάξετε θερμοσίφωνα - Δικαιούχοι και διαδικασία για την επιδότηση
Στα 223,2 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Οι δυσοίωνες προβλέψεις για τις βιομηχανίες EV το 2025
Οι πωλήσεις EV θα μειωθούν το 2025. Τι σημαίνει για την Tesla και την υπόλοιπη αυτοκινητοβιομηχανία.