Στα δεξαμενόπλοια, στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου καταγράφηκε το 2024 η μεγαλύτερη αύξηση στον αριθμό των νέων παραγγελιών, σε αντίθεση με τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου που οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ήταν φέτος λιγότερες από ό,τι το 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία που ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal διέθεσε στα «ΝΕΑ».
Ειδικότερα στις τέσσερις μεγαλύτερες κατηγορίες πλοίων (bulk carriers, δεξαμενόπλοια, containerships και LNG carriers) το 2024 τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 1.471 πλοία έναντι 1.416 πλοίων το 2023. Εξ αυτών σύμφωνα με την Intermodal, 239 παραγγελίες (16,24% του συνόλου) τοποθετήθηκαν από τους έλληνες εφοπλιστές πλοίων. Μεταξύ αυτών των παραγγελιών 38 αφορούν bulk carriers, 111 tankers, 21 containerships και 8 LNG carriers.
Στα 2 τρισ. η αξία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου – Οι παραγγελίες για πλοία με εναλλακτικά καύσιμα
Bulk carriers
Στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulk carriers), το 2024 πραγματοποιήθηκαν παγκοσμίως, συνολικά 474 παραγγελίες πλοίων, αριθμός χαμηλότερος κατά 219 πλοία συγκριτικά με τα 693 του προηγούμενου έτους. Πιο συγκεκριμένα, παραγγέλθηκαν 51 πλοία Capesize, τα μεγαλύτερα του τομέα (πάνω από 150.000 dwt) , μόλις ένα λιγότερο συγκριτικά με το 2023. Επίσης τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 149 Kamsarmax, με εμφανή μείωση συγκριτικά με τα 252 του 2023, για 194 Ultramax, μειωμένα σε σχέση με τα 233 του 2023, και για 80 Handysize σε σύγκριση με τα 156 του 2023. Το βιβλίο παραγγελιών ως ποσοστό του υφιστάμενου στόλου διαμορφώθηκε σε 10,26%, με τα Kamsarmax να προηγούνται με 13,77%, ακολουθούμενα από τα Ultramax και τα Handysize με ποσοστά 12,02% και 8,89% αντίστοιχα, και τέλος στα Capesize το βιβλίο παραγγελιών ισοδυναμεί με μόλις το 7,31%, του υφιστάμενου στόλου.
Δεξαμενόπλοια
Στα δεξαμενόπλοια το 2024 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 565 παραγγελίες, περισσότερες κατά 117 (26,11%) συγκριτικά με τις 448 του προηγούμενου έτους. Ειδικότερα, κατά τη διάρκεια του 2024 τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 59 VLCC (μεταφορική ικανότητα πάνω από 300.000 dwt το ένα), ο μεγαλύτερος αριθμός από το 2008 και πολύ υψηλότερος συγκριτικά με τις 18 παραγγελίες του 2023. Επίσης τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 45 Suezmax, με μείωση σε σύγκριση με τα 58 του 2023, για 88 Aframax, μειωμένα σε σχέση με τα 101 του 2023. Επιπλέον παραγγέλθηκαν 36 Panamax, αυξημένα κατά τέσσερα συγκριτικά με το 2023, και 148 MR2, ο υψηλότερος αριθμός από το 2013 και αυξημένα κατά 18 σε σύγκριση με τις 130 παραγγελίες MR2 του 2023, και τέλος 337 Handysize, ο υψηλότερος αριθμός από το 2007, σημειώνοντας μεγάλη αύξηση σε σύγκριση με τις 239 παραγγελίες του 2023. Το βιβλίο παραγγελιών (orderbook) στα δεξαμενόπλοια ως ποσοστό του υφιστάμενου στόλου διαμορφώθηκε σε 13,72%, σημειώνοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με το 7,0% του Δεκεμβρίου του 2023.
Containerships
Το 2024 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 343 παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σημειώνοντας αύξηση κατά 132 (62,5%) σε σύγκριση με τις 211 του προηγούμενου έτους, με την πλειοψηφία να αφορά Neo Panamax, 8.000-17.000 teu, συνολικά 199 παραγγελίες.
Όσον αφορά το συνολικό βιβλίο παραγγελιών ως ποσοστό του υφιστάμενου στόλου, αυτό διαμορφώθηκε στο 26,28%, αυξημένο σε σύγκριση με το 25,77% του Δεκεμβρίου του 2023. Σημαντικό είναι να τονίσουμε ότι τα πλοία μεταφορικής ικανότητας μεταξύ 12.000 και 17.000 teu, παρουσιάζουν ένα orderbook σε σχέση με τον υφιστάμενο στόλο της τάξεως του 55,47%, σε αντίθεση με μόλις 3,71% για τα feeder containerships (μικρότερα των 3.000 teu).
LNG carriers
Όσον αφορά τα LNG carriers, το 2024 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 89 παραγγελίες, σημειώνοντας αύξηση κατά 21 (30,88%) σε σύγκριση με τις 68 του προηγούμενου έτους. Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών ως ποσοστό του υφιστάμενου στόλου διαμορφώθηκε στο 51,41%, σημειώνοντας ελαφρά μείωση σε σχέση με το 52,26% του προηγούμενου έτους.
Latest News
Οι νέες προκλήσεις για την ελληνική ναυτιλία
Η «πράσινη μετάβαση», οι επενδυτικές ανάγκες και η υιοθέτηση ρεαλιστικών λύσεων για τη βιωσιμότητα στην ελληνική και διεθνή ναυτιλία
Σε κόμβους κρουαζιέρας επιδιώκει να μετατρέψει το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου και Καβάλας
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και να αναβαθμιστούν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό
Σε κόμβους κρουαζιέρας θα μετατραπούν τα λιμάνια Πάτρας, Κατάκολου και Καβάλας
Τι προβλέπει ο διεθνής διαγωνισμός που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ
Στα 2 τρισ. η αξία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου – Οι παραγγελίες για πλοία με εναλλακτικά καύσιμα
Στη ναυτιλία, η αξία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου αυξήθηκε στα 2 τρισ. δολ. από 1,2 τρισ. δολά το 2020
Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα οι ναύλοι στα Containerships
Tο τρίτο έτος στην ιστορία του κλάδου με τόσο υψηλά κέρδη για τις ναυτιλιακές εταιρείες παρά την αύξηση κατά 10% του παγκοσμίου στόλου
Πόσα πλοία πούλησαν και αγόρασαν το 2024 οι Έλληνες εφοπλιστές – Οι πρωτιές
Οι Έλληνες εφοπλιστές προχώρησαν σε πωλήσεις πλοίων αξιοποιώντας τις υψηλές τιμές – Τα reports διεθνών ναυλομεσιτικών οίκων
Χούθι, Πούτιν και Τραμπ καθορίζουν την παγκόσμια ναυτιλία
Οι νέες παράμετροι αποτελούν μια σημαντική πρόκληση, που παρά τις επενδύσεις θα έχει επιπτώσεις και ανατροπές στη διεθνή σκηνή
Ρεκόρ εσόδων από την κρουαζιέρα το 2024 αλλά και γκρίνια για το «τέλος»
Τα έσοδα από την κρουαζιέρα ανήλθαν στο 1 δισ. ευρώ το 2024 – Διαμαρτύρονται οι εταιρείες για την επιβολή του τέλους
Ποιο πλοίο έκανε «ποδαρικό» στον Πειραιά το 2025
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας υποδέχθηκε το πλήρωμα του πλοίου
Τρεις περιβαλλοντικές προκλήσεις το 2025 για την ναυτιλία
Το 2025 είναι κρίσιμη χρονιά για την πορεία της πράσινης μετάβασης καθώς αναμένονται οριστικές αποφάσεις από την πλευρά του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανσιμού (ΙΜΟ)