Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει τη μεγάλη ευθύνη διαχείρισης ενός από τους πιο σημαντικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας: τη ναυτιλία και τη ναυτοσύνη γενικότερα, στην οποία ο ελληνισμός έχει πολύχρονη και σπουδαία παράδοση, δυναμικό παρόν και μεγάλες προοπτικές για το μέλλον.
Ακτοπλοΐα: Προσφυγή από τις εταιρείες για τις άγονες γραμμές
Η Ελλάδα παραμένει ηγέτιδα δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία ως μία από τις χώρες με το μεγαλύτερο ποσοστό πλοιοκτησίας. Με στόλο άνω των 5.500 πλοίων, οι έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) και αντιπροσωπεύουν το 59% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ενώ η ελληνική σημαία κατατάσσεται στην 8η θέση παγκοσμίως.
Σε αυτή την κρίσιμη καμπή η Ελλάδα πρωτοστατεί σε διεθνείς και ευρωπαϊκές δράσεις για την ανάπτυξη ρεαλιστικών πολιτικών με άμεση προστιθέμενη αξία
Σε μια περίοδο που χαρακτηρίζεται από σημαντικές προκλήσεις και δύσκολες γεωπολιτικές συγκυρίες, η ελληνική ναυτιλία παραμένει η ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου. Παράλληλα, διατηρεί τον ρόλο της ως θεμέλιος λίθος της εθνικής οικονομίας. Εχει δείξει στην πράξη ότι είναι ικανή, τις προκλήσεις να τις μετατρέπει σε ευκαιρίες, αποδεικνύοντας, έτσι, την ανθεκτικότητα και την προσαρμοστικότητά της.
Οι περιβαλλοντικοί στόχοι της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), η ανάγκη για απο-ανθρακοποίηση του διεθνούς ναυτιλιακού τομέα έως το 2050, οι ελλείψεις ναυτικών και η ανάγκη επανειδίκευσης των πληρωμάτων, η τεχνολογική πρόοδος, η ψηφιοποίηση και η άνοδος της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI), οι απειλές για την ασφάλεια στη θάλασσα ως αποτέλεσμα γεωπολιτικών αναταραχών, συνθέτουν μία πολύπλοκη εικόνα και βάζουν τη ναυτιλία σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι.
Σε αυτή την κρίσιμη καμπή η Ελλάδα πρωτοστατεί σε διεθνείς και ευρωπαϊκές δράσεις για την ανάπτυξη ρεαλιστικών πολιτικών με άμεση προστιθέμενη αξία.
Προτεραιότητα Ι: Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας και η ομαλή μετάβαση σε ένα νέο πράσινο και ψηφιακό μέλλον. Πάντα με ρεαλισμό και πρακτικές λύσεις. Για να επιτευχθεί αυτός ο κοινός στόχος, χρειαζόμαστε συνεργασία, ιδιαίτερα διατομεακή συνεργασία, σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα της ναυτιλίας.
Η απο-ανθρακοποίηση της παγκόσμιας ναυτιλίας μέχρι το 2050 αποτελεί αδιαμφισβήτητα την πιο ριζική μεταμόρφωση που έγινε ποτέ στον κλάδο. Υπάρχει, ωστόσο, επείγουσα ανάγκη να προχωρήσουμε με ταχύτερο ρυθμό στην επιλογή μεσοπρόθεσμων μέτρων. Γι’ αυτό το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής πρωτοστατεί στις τρέχουσες διαπραγματεύσεις με συγκεκριμένες προτάσεις για φιλόδοξα αλλά πρωτίστως ρεαλιστικά μέτρα.
Προτεραιότητα ΙΙ: Η προώθηση της πράσινης ναυτιλίας, η αναβάθμιση της ασφάλειας και ο εκσυγχρονισμός της ακτοπλοΐας. Στο πλαίσιο αυτό έχουμε αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που αφορούν:
1.Στην προετοιμασία μια αναλυτικής στρατηγικής (masterplan) για τη σταδιακή ανανέωση του συνόλου του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας καθώς και στην ανάπτυξη του μηχανισμού που θα χρηματοδοτήσει την ανανέωση.
2.Στην ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου που εξυπηρετεί τις άγονες γραμμές, με νέα πράσινα πλοία μέσω της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Αυτή η πρωτοβουλία αφορά στη ναυπήγηση νέων πράσινων πλοίων για την εκτέλεση των άγονων γραμμών με συμβάσεις μακράς διάρκειας.
3.Στη δημιουργία ενός Συνεργατικού Σχηματισμού – το λεγόμενο cluster – για την ενίσχυση των εγχώριων επιχειρήσεων ναυτιλιακού εξοπλισμού. Στόχος η ανάπτυξη καινοτόμων πράσινων λύσεων και τεχνολογίας ενώ για πρώτη φορά – κατόπιν έγκρισης της ΕΕ – εξετάζεται και η χρηματοοικονομική μόχλευση με ιδιωτικά κεφάλαια.
Παράλληλα, το Υπουργείο προσβλέπει στην επέκταση της δράσης και στη ναυπηγοεπισκευή.
4.Στην αναβάθμιση των ναυτιλιακών υποδομών της χώρας. Προχωρούμε στη βελτίωση και αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών σε πάνω από 30 λιμένες της χώρας, με έμφαση στη διασφάλιση της εδαφικής συνοχής.
5.Στο πρασίνισμα και στον ενεργειακό μετασχηματισμό των λιμανιών μας, με έμφαση στην ηλεκτροδότηση ελλιμενιζόμενων πλοίων (το λεγόμενο cold – ironing), όπου σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έχουμε δεσμευτεί για την παροχή της υπηρεσίας σε 12 ελληνικά λιμάνια μέχρι το 2030.
6.Στη δημιουργία συστήματος χρονοθυρίδων για τον ελλιμενισμό των πλοίων της ακτοπλοΐας. Αναπτύσσουμε ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για την ακτοπλοΐα που βασίζεται στην ψηφιοποίηση και αυτοματοποίηση των διαδικασιών απόπλου-κατάπλου των πλοίων, σχεδιασμού και παρακολούθησης των δρομολογίων, που στοχεύει στην ενίσχυση της ασφάλειας των θαλάσσιων συγκοινωνιών και στην απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των επιβατών.
7.Στην αναδιάρθρωση και στον εκσυγχρονισμό των οργανωτικών δομών, διαδικασιών και λειτουργιών αλλά και στην απλοποίηση και ψηφιοποίηση σε όλες τις υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής με χρηματοδότηση από τη Γενική Διεύθυνση Μεταρρυθμίσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Προτεραιότητα ΙΙΙ: Η ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης. Οι ναυτικοί μας είναι το πολυτιμότερο κεφάλαιο της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Γι’ αυτό και ως Υπουργείο ανακηρύξαμε τα έτη 2024 – 2025 «Ετη Ναυτικής Εκπαίδευσης». Το 2025, λοιπόν, θα προχωρήσουμε στη ρύθμιση του κανονιστικού πλαισίου για τη ναυτική εκπαίδευση.
Θα συνεχίσουμε, επίσης, να ενισχύουμε οικονομικά το θαλάσσιο ταξίδι των νέων ναυτικών μας και να εστιάζουμε σε νέα προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης ανταποκρινόμενοι έτσι στις ανάγκες μιας πιο βιώσιμης και ψηφιακής ναυτιλίας.
Εν κατακλείδι, θα συνεχίσουμε να προωθούμε δυναμικά τη συνολική αναβάθμιση της ελκυστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας και της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού ναυτιλιακού cluster. Θα παραμείνουμε στην πρώτη γραμμή. Με ανοιχτό μυαλό, πνεύμα συνεργασίας και ρεαλιστικές προτάσεις για πρακτικές λύσεις.
Ο κ. Χρήστος Στυλιανίδης είναι υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Latest News
Τι είναι η νέα επιχειρηματικότητα;
Αν και δεν υπάρχει ξεκάθαρος και ενιαίος ορισμός γιατί οι τύποι των επιχειρήσεων διαφέρουν μεταξύ τους, ωστόσο υπάρχουν αρχές της επιχειρηματικότητας οι οποίες σήμερα είναι γρήγορα μεταβαλλόμενες.
Χώρα παντοπωλείων…
Πλέον πήρε κεφάλι η δημιουργία παντοπωλείων, κοινώς μπακάλικα στην πιο εξευγενισμένη σημερινή μορφή
Ελλάδα 2025: Από την ανθεκτικότητα στη βιώσιμη ανάπτυξη
Το 2025 αναμένεται να είναι έτος κρίσιμο για την αξιοποίηση των ευκαιριών και την εδραίωση της Ελλάδας ως κόμβου καινοτομίας και βιωσιμότητας
Ο καθοριστικός ρόλος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ως ο επενδυτικός βραχίονας της Ελλάδας αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης, έχει επενδύσει περισσότερο από €13 δισ. στη χώρα τα τελευταία 10 χρόνια
Το Χρηματιστήριο Αθηνών προχωρεί προς μια νέα εποχή
Το Χρηματιστήριο Αθηνών βρίσκεται πλέον στο ραντάρ των ξένων επενδυτών
Ο πήχης είναι ψηλά
Η ελληνική ναυτιλία αντέχει και εξελίσσεται και αλήθεια είναι ότι ζυγίζει τόνους, μέγα-τόνους
Η αύξηση της παραγωγικότητας κλειδί για την ευημερία
Η σκληρή αλήθεια είναι πως η παραγωγικότητά μας δεν βελτιώνεται
Οι κίνδυνοι και η ευκαιρία για την ελληνική οικονομία
Σε αυτές τις δυσμενείς συνθήκες, η ελληνική οικονομία διατηρεί την ανθεκτικότητά της
Το διεθνές περιβάλλον αβεβαιότητας και οι προοπτικές για τις ελληνικές τράπεζες
Η ελληνική οικονομία δεν μένει ανεπηρέαστη από αυτό το διεθνές σκηνικό
Επενδύσεις: Αναγκαιότητα για την Ευρώπη, προτεραιότητα για την Ελλάδα
Η έκθεση Ντράγκι εντοπίζει συγκεκριμένους ελλειμματικούς τομείς, όπως η καινοτομία, οι νέες τεχνολογίες, η απουσία αμυντικής βιομηχανίας