Εάν οι πλούσιοι δεν βοηθήσουν στη χρηματοδότηση του κόστους της πράσινης μετάβασης για όλους, οι ευρωπαίοι ψηφοφόροι θα εγκαταλείψουν τον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής, προειδοποίησε ο αρχιτέκτοντας τη φιλόδοξης προσπάθειας της «Πράσινης Συμφωνίας» της ΕΕ, Φρανς Τίμερμανς, πρώην αντιπρόεδρος της Κομισιόν και πλέον επικεφαλής της ολλανδικής συμμαχίας Πρασίνων/Εργατικών.
Παρέθεσε ως ενδεικτικές τις αντιδράσεις των πολιτών όταν κλήθηκαν να αντικαταστήσουν τους παλιούς λέβητες και να πάρουν νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα, την ώρα που αντιμετωπίζουν υψηλό κόστος καυσίμων και τροφίμων.
Bain: Απαραίτητη η κινητοποίηση των κυβερνήσεων για την άρση εμποδίων στη net zero μετάβαση
Το πρώτο πακέτο κρατικών επιδοτήσεων για ηλιακούς συλλέκτες, ηλεκτρικά οχήματα και νέα συστήματα θέρμανσης πήγαν στους πλούσιους που έσπευσαν να συμμετάσχουν νωρίς, δήλωσε στους FT. «Τα δημόσια χρήματα πήγαν σε ανθρώπους που δεν το είχαν πραγματικά ανάγκη», τόνισε.
Τώρα οι κυβερνήσεις θα πρέπει να επικεντρώσουν τη βοήθεια στους φτωχότερους, για να καταπνίξουν την αυξανόμενη υποστήριξη για «ανέντιμα» ριζοσπαστικά δεξιά κόμματα που υπόσχονται απλές λύσεις, εξήγησε ο Φρανς Τίμερμανς, προσθέτοντας πως η οικολογική μετάβαση θα σταματήσει από τους ευρωπαίους ψηφοφόρους, εάν δεν υπάρχει ένα στοιχείο αλληλεγγύης και δεν οργανωθεί όπως το φορολογικό σύστημα, με τους πλούσιους να πληρώνουν περισσότερα.
Πρόσθεσε ότι πολλοί από τους πλούσιους που υποτίθεται ότι υποστήριζαν τη μάχη ενάντια στην κλιματική αλλαγή εξακολουθούσαν να έχουν υψηλά αποτυπώματα άνθρακα και αντίστοιχες καταναλωτικές συνήθειες. Αντίθετα, πολλοί φτωχότεροι άνθρωποι μείωσαν τα αποτυπώματα άνθρακα αναγκαστικά και όχι επειδή ασπάστηκαν την ιδέα. Ο υψηλός πληθωρισμός και οι τιμές της ενέργειας τους ανάγκασαν να μειώσουν την κατανάλωσή τους, σημείωσε.
Ο 63χρονος Τίμερμανς, ο οποίος οδήγησε τη μεταβατική πολιτική στις Βρυξέλλες με ιλιγγιώδη ταχύτητα μεταξύ 2019-23, είπε ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να προχωρήσουν παρά τις αντιδράσεις που εκδηλώνονται ενάντια σε ορισμένα από τα μέτρα.
Κριτική στην αυτοκινητοβιομηχανία
Απέρριψε τις εκκλήσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας για περισσότερο χρόνο προκειμένου να στραφεί στα ηλεκτρικά οχήματα λέγοντας κατηγορηματικά: «Η αυτοκινητοβιομηχανία κοιμόταν για 10 χρόνια, ενώ η Κίνα και η Κορέα ανακάλυψαν εκ νέου την ηλεκτροκίνηση, μετά παραπονιόταν για το γεγονός ότι δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί και στη συνέχεια ε΄πιπαν ότι “ο τρόπος για να ανταγωνιστείς είναι να επιβραδυνθεί η μετάβαση”… Οι Κινέζοι θα στριμώξουν την αγορά».
Να δοθούν κίνητρα
Δέχτηκε το επιχείρημα της αυτοκινητοβιομηχανίας ότι οι πολιτικοί δεν είχαν παράσχει αρκετά κίνητρα ή υποδομές για ηλεκτρικά οχήματα. «Αλλά δεν φταίνε οι νομοθέτες της ΕΕ – είναι οι εθνικές κυβερνήσεις που σέρνουν τα πόδια τους», είπε χωρίς περιστροφές ο πρώην αντιπρόεδρος της Κομισιόν.
Η ΕΕ θα πρέπει να ακολουθήσει τις ΗΠΑ στην παροχή δισεκατομμυρίων για να βοηθήσει τη βιομηχανία και τους καταναλωτές να προσαρμοστούν, πρόσθεσε, μέσω νέου κοινού δανεισμού.
Ο εκ δεξιών κίνδυνος
«Περνάμε μια βιομηχανική επανάσταση με τρεις ή τέσσερις φορές την ταχύτητα των προηγούμενων βιομηχανικών επαναστάσεων, και ως εκ τούτου κινδυνεύουμε περισσότερο από ό,τι σε προηγούμενες βιομηχανικές επαναστάσεις», είπε ο Τίμερμανς. Αυτός ο ανησυχητικός ρυθμός αλλαγής οδήγησε στην άνοδο των λαϊκιστικών κομμάτων που πρόσφεραν φαινομενικά απλές λύσεις, είπε. «Είναι το ίδιο πρόβλημα σε ολόκληρο τον δυτικό κόσμο – η υπόθεση ότι τα παιδιά μας θα είναι καλύτερα από εμάς έχει φύγει. Και τότε γίνεσαι πολύ προστατευτικός με αυτό που έχεις».
Αυτή η «αυξημένη ανασφάλεια» επιδείνωσε τον φόβο για τους μετανάστες, είπε. «Η ριζοσπαστική δεξιά μπαίνει και εκμεταλλεύεται πολύ έξυπνα αυτό το συναίσθημα της προσωπικής, θα έλεγα σχεδόν αγωνίας, για να πει “θα σας πάμε πίσω στη δεκαετία του 1950”. Είναι ένα εγγενώς ανέντιμο πολιτικό μήνυμα γιατί θα οδηγήσει σε απογοήτευση», προειδοποίησε.
Latest News
Η Βρετανία έγινε η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη - Ξεπέρασε τη Γερμανία
Στα 381.970 ανέρχονται τα ηλεκτρικά οχήματα που πωλήθηκαν στη Βρετανία μέσα στο 2024
Μεγάλη η αστάθεια στον κύκλο του νερού – Πλημμύρες και ξηρασία απειλούν τον πλανήτη
Σταθερά αυξανόμενη είναι η ανισορροπία που παρατηρείται στον κύκλο του νερού, με τα ακραία καιρικά φαινόμενα να επικρατούν σε όλο τον πλανήτη
Η τελευταία συμβολική απόφαση του Μπάιντεν ως προέδρου για το περιβάλλον
«Ήρθε η στιγμή να προστατεύσουμε αυτές τις ακτές για τα παιδιά μας και τα εγγόνια μας», υπογράμμισε ο Τζο Μπάιντεν
Αυξάνονται οι θερμοκασίες - Συναγερμός στη Μεσόγειο
H μέση θερμοκρασία στην Ελλάδα για το 2024 κυμάνθηκε πάνω από την μέση τιμή της περιόδου 1991-2020 στο 77% των ημερών
Νέα βαφή στην EasyJet για να μειώσει... βάρος και καύσιμα στα αεροπλάνα της
Η EasyJet αναμένεται να εξοικονομήσει περίπου 1.296 τόνους καυσίμων, όταν ολόκληρος ο στόλος της χρησιμοποιήσει το νέο σύστημα βαφής
Η Κίνα κερδίζει τον αγώνα για φόρτιση EV 5 λεπτών
Ο χρόνος αναμονής για φόρτιση μπαταριών είναι ένας κύριος λόγος που αποτρέπει ππολλούς από την στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας απειλεί τα μεγαλύτερα πετρελαϊκά λιμάνια
Η κλιματική αλλαγή επιταχύνεται όσο δεν λαμβάνονται μέτρα για να περιοριστούν οι εκπομπές αερίου
Στόχος του «Εξοικονομώ 2025» η ενεργειακή αναβάθμιση 11.400 κατοικιών
Το Εξοικονομώ 2025 αφορά κτίρια που χρησιμοποιούνται ως κύρια κατοικία και θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση ενέργειας κατά 30%
Η Tesla βλέπει την BYD να κλείνει το χάσμα και τις πωλήσεις να μειώνονται μετά από μια 10ετία ανόδου [γράφημα]
Οι πωλήσεις της BYD εκτινάχθηκαν το δεύτερο εξάμηνο του 2024 και ο Ιλον Μασκ όλα δείχνουν ότι βλέπει... εφιάλτες στην Tesla
Τσουχτερό πρόστιμο για οδήγηση πατινιού σε πεζοδρόμιο - Τι αποφάσισε η Βαρκελώνη
Υπολογίζεται ότι τα ηλεκτρικά πατίνια και σκούτερ αντιστοιχούν σε περίπου 44.000 διαδρομές την ημέρα στην πόλη της Βαρκελώνης