
Μια αμιγώς εξωστρεφής διεθνής δραστηριότητα, η ελληνική ναυτιλία είναι ένας από τους βασικότερους παραγωγικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας.
Ναυτιλία: Διογκώνεται το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού
Η άμεση και έμμεση συνεισφορά της στην ελληνική οικονομία εκτιμάται ότι κυμαίνεται μεταξύ 6,5% έως 8% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ). Οι έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν επίσης σε κλάδους της εθνικής οικονομίας εκτός ναυτιλίας, όπως οι νέες τεχνολογίες, οι υπηρεσίες, τα ακίνητα και ο τουρισμός.
Ελληνική ναυτιλία και κοινωνική προσφορά
Επιπλέον, σημαντική είναι η κοινωνική προσφορά τους διαχρονικά στην Ελλάδα τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Εκτός από τη δημιουργία εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας άμεσα και έμμεσα, οι θαλάσσιες μεταφορές συνεισφέρουν σταθερά δισεκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της χώρας. Τα τελευταία 20 χρόνια, οι εισπράξεις από τη ναυτιλία ξεπέρασαν τα 263 δισεκατομμύρια ευρώ, μετριάζοντας το εμπορικό έλλειμμα της χώρας. Επιπλέον, η ελληνική ναυτιλία αποτελεί το θεμέλιο για έναν συνεχώς αναπτυσσόμενο τομέα ναυτιλιακών υπηρεσιών στη χώρα, προσελκύοντας επενδύσεις, εξειδικευμένο προσωπικό και ενισχύοντας την καινοτομία.
Οι έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν επίσης σε κλάδους της εθνικής οικονομίας εκτός ναυτιλίας, όπως οι νέες τεχνολογίες, οι υπηρεσίες, τα ακίνητα και ο τουρισμός.
Η χωρητικότητα
Οι έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν πάνω από το 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε όρους χωρητικότητας (dwt), καθιστώντας την Ελλάδα τη μεγαλύτερη σε όρους πλοιοκτησίας χώρα στον κόσμο. Την τελευταία μάλιστα δεκαετία η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.543 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 53,5%. Η ηγετική θέση της ελληνικής ναυτιλίας είναι ακόμη πιο αξιοσημείωτη, σύμφωνα με τους Clarksons, αν αναλογιστεί κανείς ότι ο ελληνόκτητος στόλος εξυπηρετεί πρωτίστως το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο καθώς το ελληνικό (εισαγωγές-εξαγωγές) είναι μικρότερο του 1% του διεθνούς, όταν για παράδειγμα το κινεζικό θαλάσσιο εμπόριο αποτελεί το 25% του παγκοσμίου.
Ο ελληνόκτητος στόλος σύμφωνα με στοιχεία της Petrofin Research ελέγχεται από 592 ναυτιλιακές εταιρείες (2023). Οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες είναι με στόλο 1-2 πλοίων (186). Οι εταιρείες με στόλο 3-4 πλοίων ανέρχονται σε 116, ενώ με στόλο 5-8 πλοίων αριθμούν 122. Λιγότερες (71) είναι οι εταιρείες με στόλο 9-15 πλοίων, 40 με στόλο 16-24 πλοία και 57 όσες έχουν στόλο πάνω από 25 πλοία.
Η μεγάλη πρόσκληση για την ελληνική όπως και την παγκόσμια ναυτιλία είναι η πράσινη μετάβαση. Και είναι πρόκληση γιατί η ναυτιλία είναι ο κλάδος που πιο δύσκολα από οποιονδήποτε άλλον μπορεί να οδηγηθεί στην απανθρακοποίηση.
Οι επενδυτικές ανάγκες
Είναι χαρακτηριστικό ότι και η έκθεση Ντράγκι αναγνωρίζει ότι η ναυτιλία, μαζί με την αεροπορία, είναι ένας από τους πιο δύσκολους τομείς για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές. Οι επενδυτικές ανάγκες μόνο για τη ναυτιλία θα είναι περίπου 40 δισεκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο από το 2031 έως το 2050.
Παράλληλα σύμφωνα με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) κλειδί για την «πράσινη μετάβαση» είναι η συνεργασία της ναυτιλίας με τα ναυπηγεία, τους προμηθευτές καυσίμων, τους κατασκευαστές μηχανών.
Οπως έχει εξηγήσει η πρόεδρος της ΕΕΕ κυρία Μελίνα Τραυλού, η ναυτιλία είναι διασυνδεδεμένη με πολλούς άλλους κλάδους και με φορείς εκτός του κλάδου, οι οποίοι καθορίζουν σημαντικές παραμέτρους της δραστηριότητάς της.
Αναφέρει χαρακτηριστικά τους παραγωγούς και προμηθευτές καυσίμων, τους κατασκευαστές ναυτικών μηχανών, τα ναυπηγεία, τους ναυλωτές, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, τα λιμάνια, τους νομοθέτες. Ολοι πρέπει να πάνε χέρι-χέρι μαζί μας, έχει τονίσει η πρόεδρος της ΕΕΕ.
Ρεαλιστικές λύσεις
Και αυτό πρέπει να συμβεί γιατί η βιωσιμότητα της διεθνούς ναυτιλίας και συνεπώς η ροή του διεθνούς εμπορίου εξαρτώνται από την αποτελεσματική και παραγωγική συνεργασία όλων μας για την υιοθέτηση ρεαλιστικών λύσεων.
Ταυτόχρονα ο ναυτιλιακός κλάδος απαιτεί ένα σφαιρικό και ισορροπημένο ρυθμιστικό πλαίσιο και για τον λόγο αυτόν η ελληνική ναυτιλία στηρίζει τη στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για τα αέρια του πράσινου θερμοκηπίου. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο ΙΜΟ ρυθμίζει μόνο τα πλοία.
Δεν μπορεί να ρυθμίσει άμεσα τους άλλους ενδιαφερόμενους φορείς, η συμβολή των οποίων στην απαλλαγή από τον άνθρακα είναι θεμελιώδης.
Για τον λόγο αυτόν τα κράτη πρέπει να υποστηρίξουν τον ΙΜΟ στην επιτυχή επίτευξη της υιοθέτησης συγκεκριμένων, μεσοπρόθεσμων μέτρων μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG).
Με τον τρόπο αυτόν, ο ΙΜΟ μπορεί να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα όλων των τμημάτων της ναυτιλίας.


Latest News

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών